معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پارلمان کوبا قانون سلب مالکیت به دلایل عمومی یا منافع اجتماعی را تصویب کرد

قانون سلب مالکیت به دلایل عام المنفعه یا منافع اجتماعی که پیش‌نویس آن در ماه مارس گذشته منتشر شده بود، در دومین روز از جلسات مجمع ملی قدرت خلق (ANPP) در هفته جاری به تصویب رسید. وزیر دارایی و قیمت ها، میسی بولانوس وایس، خاطرنشان کرد که این امر، "فقدان یک نهاد قانونی واحد برای تنظیم سلب مالکیت" تاکنون را جبران می‌کند. اکنون افراد فقط باید به دلایل منافع عمومی یا منافع اجتماعی مطابق با مفاد قانون اساسی 2019 جمهوری و با پرداخت غرامت از اموال خود محروم شوند. علاوه بر این، او توضیح داد که خانه‌ها فقط در شرایط استثنایی باید به طور موقت اشغال شوند. وب سایت رسمی CubaDebate اشاره کرد که به همین ترتیب، این قانون ضمانت هایی را برای سرمایه گذاران خارجی در مورد سلب مالکیت تصویب و از سرمایه گذاری خارجی حمایت می‌کند.

کوبا بدترین میزان بهبود وضعیت گردشگری در آمریکای لاتین را در سال 2022 به خود اختصاص داد

بر اساس گزارش تحلیلی سالانه شرکت مشاوره ForwardKeys در سال 2022، کوبا در مقایسه با ارقام قبل از همه گیری کووید-19 میزان 65 درصد کاهش در بخش پذیرش گردشگر داشته است. این داده‌ها کوبا را به عنوان کشوری با بدترین بهبود شرایط در پذیرش گردشگر در آمریکای لاتین نشان می دهد. خوان گومز، رئیس بخش اطلاعات بازار ForwardKeys، به رادیو تلویزیون مارتی گفت: این کشور 40 درصد از مسافران قبل از همه‌گیری خود را در سال 2022 بازیابی کرده است و روند بهبودی کندی نسبت به کشورهای همسایه داشته است.

رتبه اول رتبه بندی بیشترین مقاصد بازیابی شده را جمهوری دومینیکن به خود اختصاص داده است که در سال جاری نسبت به سال 2019 میزان ۵ درصد از ورود گردشگران پیشی گرفت و پس از آن آروبا، کاستاریکا و مکزیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI)، کوبا بین ژانویه تا نوامبر سال جاری حدود 1.3 میلیون مسافر بین المللی پذیرفته است. رقمی‌که با 2.5 میلیون بازدیدکننده بین‌المللی که دولت کوبا قصد داشت به آن برسد، فاصله زیادی دارد. ForwardKeys همچنین هشدار داد که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، بحران انرژی، افزایش قیمت سوخت و تورم در اقتصادهای اصلی در سراسر جهان، عدم اطمینان در مورد وضعیت گردشگری در سال 2023 پیش بینی می‌شود.

کوبا مجوز فعالیت 175 شرکت کوچک و متوسط دیگر را تأیید نمود

وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی کوبا (MEP) با ایجاد 175 شرکت خرد، کوچک و متوسط جدید (mipymes) موافقت کرد که از این میان تنها 3 شرکت دولتی هستند. در کنار آنها یک تعاونی غیرکشاورزی نیز توانست تاییدیه بگیرد. به این ترتیب، از زمانی که این روند در سپتامبر 2021 آغاز شد تاکنون تعداد 6161 فعال اقتصادی تایید شده اند.

تا امروز 6026 شرکت کوچک و متوسط خصوصی و 75 شرکت کوچک و متوسط دولتی به همراه 60 تعاونی غیرکشاورزی از دولت مجوز فعالیت دریافت کرده اند. به گفته مقامات اقتصادی، از این تعداد 52 درصد مربوط به تبدیل مشاغل قبلی به مشاغل جدید و 48 درصد مربوط به سرمایه گذاری‌های جدید است. دولت کوبا انتظار دارد این فعالان اقتصادی 104721 شغل ایجاد کنند. این اطلاعات تصریح می‌کند که از مجموع مجوزهای اعطاء شده ، 144 پروژه از پروژه‌های توسعه محلی و 13 مورد در پارک علم و فناوری‌هاوانا انکوباتور هستند. مجوزهای ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط و تعاونی شامل فعالیت‌های مربوط به مسکن، خدمات زیبایی، پروژه‌های توسعه محلی و غیره است. با این حال، آنها به حوزه‌های استراتژیک مدنظر دولت همچون بهداشت، مخابرات، انرژی، دفاع و رسانه‌ها دسترسی ندارند. شرکت های کوچک و متوسط می‌توانند دولتی، خصوصی یا مختلط باشند و به عنوان یک واحد اقتصادی با شخصیت حقوقی با ویژگی‌های خاص خود شناخته می‌شوند.

معافیت مالیاتی برای واردات غیرتجاری مواد غذایی، مواد شوینده و دارو به کوبا تمدید شد

دولت کوبا تا 30 ژوئن 2023 مزایای تعرفه ای مربوط به معافیت از پرداخت مالیات برای واردات غیرتجاری مواد غذایی، محصولات نظافتی و دارویی که به عنوان چمدان همراه مسافرین وارد می‌شود (که به طور موقت در قطعنامه 309 مورخ 15 ژوئیه 2021 تصویب شده بود) را تمدید کرد. این اقدام در بین کوبایی‌ها در داخل و خارج از جزیره انتظار می‌رفت، زیرا در مواجهه با کمبودهایی که امروز بازار کوبا را در بحران عرضه عمیق فرو برده است، تسکین دهنده است. احتمال می رود با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در مدت 6 ماه، عللی که منجر به تصویب آن شده است همچنان پابرجا باشد. گسترش مقررات فوق به نفع خانواده‌های کوبایی در داخل و خارج از جزیره خواهد بود. تمدید این اقدام علاوه بر این، به تقویت روابط بین ملت و کوبایی‌های مقیم خارج کمک می‌کند و این امکان را در مواقع همه‌گیری و بیماری‌های شبیه کووید 19 فراهم می‌سازد .

تورم رسمی سالانه در کوبا در ماه اکتبر 39.73 درصد بوده است

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI) تورم رسمی سالانه کوبا در ماه اکتبر 39.73 درصد بود. به گفته ONEI، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نسبت به سپتامبر 4.21 درصد افزایش یافته است. تورم انباشته تا کنون در سال جاری 28.76 درصد بوده است در حالی که این رقم در مدت زمان مشابه در سال 2021 این رقم 63.42 درصد بوده است. بخش تفریحات و فرهنگ با 67.34 درصد بیشترین نرخ تورم بین سالانه را به خود اختصاص داده است. پس از آن مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی (62.73 درصد)، رستوران‌ها و هتل ها (47.79 درصد) و دخانیات (28.87 درصد) قرار دارند.

همه گروه‌ها افزایش قیمت‌ را تجربه کردند اما افزایش در برخی از آن‌ها مانند بهداشت (2.03٪) و ارتباطات (0.20٪) که هر دو توسط انحصارات دولتی اداره می‌شوند کمتر بوده است. هیچ اطلاعاتی در مورد تحولات بازار غیررسمی‌کوبا، جایی که قیمت برخی از محصولات اساسی در 12 ماه گذشته دو برابر شده است، وجود ندارد. از آنجایی که کوبا 80 درصد از آنچه را که مصرف می‌کند وارد می‌کند، کاهش ارزش پزو کوبا (CUP)  از 72 پزو در هر دلار به حدود 175 پزو در بازار غیررسمی رسیده است.

آغاز به کار نصب کابل زیردریایی کوبا به مارتینیک

به گزارش روزنامه رسمی‌گرانما، اتصال کابل زیرآبی آریمائو که کوبا را به جزیره مارتینیک متصل می‌کند، در بندر سینفوئگوس آغاز شد. امضای قرارداد بین شرکت مخابراتی کوبا (ETECSA) و شرکت فرانسوی Orange S.A برای انجام این عملیات صورت گرفته است. طول این کابل 2500 کیلومتر است و پس از بارگیری در کشتی، مراحل نصب آن آغاز می‌شود که چند هفته طول می‌کشد. خورخه لوئیس پردومو، معاون نخست وزیر کوبا به روزنامه گرانما گفت که پروژه آریمائو نشانه ای از اراده دولت برای ادامه گسترش سیستم ارتباطات بین المللی ، به منظور پیشرفت در فرآیند کامپیوتری شدن و تحول دیجیتالی جامعه است.

کوبا از طرح ایجاد و ساخت مسکن‌های مقاوم حمایت می‌کند

رئیس جمهور کوبا، میگل دیاز-کانل، گفت که ساخت یک مسکن مقاوم که بتواند در برابر هجوم طوفان‌ها مقاومت کند، اولویت امروز این کشور است. رئیس جمهور در جلسه شورای ملی نوآوری (CNI) که با موضوع مسکن به عنوان موضوع اصلی برگزار شد، یادآور گردید که در جریان عبور چند ماه قبل طوفان ایان از غرب جزیره بیش از 100000 خانه آسیب دیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما