معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 18.8 درصدی شاخص قیمت تولید‌کننده برای محصولات کارخانه‌ای

طبق گزارشی که اخیرا Statistics Finland (مرجع رسمی‌گزارش‌های آماری در فنلاند) منتشر نموده است، شاخص قیمت تولید‌کننده برای محصولات کارخانه‌ای (Manufactured Products) از نوامبر 2021 تا نوامبر 2022 به طور متوسط 18.8 درصد افزایش یافته است. بر مبنای این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده برای محصولات کارخانه‌ای فروخته شده در بازار داخلی، ۱۹.۹ درصد و برای محصولات کارخانه‌ای صادراتی، ۱۷.۶ درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت، عمدتا به دلیل افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، برق، کاغذ و فرآورده‌های کاغذی نسبت به سال گذشته بوده است.

همچنین در این گزارش عنوان شده است که شاخص قیمت کالاهای صادراتی، 17.4 درصد و شاخص قیمت کالاهای وارداتی، 18.5 درصد در یک سال گذشته افزایش یافته است. افزایش شاخص قیمت صادرات عمدتا به دلیل افزایش قیمت کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی نسبت به سال گذشته بوده است. افزایش شاخص قیمت واردات نیز بیشتر ناشی از افزایش قیمت مواد و فرآورده‌های شیمیایی، برق و نفت خام بوده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/30545/Manufactured-goods-see-18.8--price-rise-in-Nov-YoY

اولین پایانۀ شناور LNG در فنلاند

اولین پایانۀ شناور گاز طبیعی مایع (Floating LNG Terminal) در بین کشورهای حوزۀ نوردیک، 28 دسامبر وارد بندر اینکو در جنوب غربی فنلاند شد تا جایگزینی برای خط لولۀ گاز وارداتی از روسیه باشد. فنلاند، کشتی Exemplar را به مدت 10 سال از شرکت Excelerate Energy مستقر در تگزاس اجاره کرده است. این نوع کشتی‌ها که از آن به عنوان واحد شناور ذخیره‌سازی و تبدیل به گاز (Floating Storage and Regasification Unit) یاد می‌شود، گاز مایع وارد شده توسط تانکرها را دوباره به شکل گاز تبدیل کرده و سپس برای توزیع به شبکه گاز داخلی تزریق می‌کنند. شناور Exemplar از طریق جبل‌الطارق وارد آب‌های فنلاند شد، جایی که با محموله اولیه LNG قبل از حرکت در 19 دسامبر بارگیری شد.

به گفته اولی سیپیلا، مدیرعامل اپراتور سیستم انتقال دولتی گازگرید فنلاند، فرآیند راه‌اندازی این پایانۀ شناور، با آزمایش‌های مختلف آغاز خواهد شد که این کار احتمالا چند روز طول خواهد کشید. وی افزود: هدف ما در تمام مدت این بوده است که بتوانیم در زمستان امسال از گاز طبیعی مایع در پایانۀ شناور LNG استفاده کنیم. ما اکنون به رسیدن به این هدف بسیار نزدیک هستیم. اگزمپلار 291 متری، با ظرفیت 68 هزار تنی، از طریق یک خط لوله گاز به طول دو کیلومتر به شبکه انتقال گاز فنلاند متصل می‌شود.

شایان ذکر است روسیه تحویل گاز به فنلاند را در ماه مه به دلیل امتناع فنلاند از قبول درخواست مسکو در  پرداخت بهای گاز به روبل، قطع کرد. با این حال فنلاند تا ماه سپتامبر همچنان گاز روسیه را با کشتی وارد می‌کرد تا مخزن بزرگی را در بندر حمینا در جنوب شرقی این کشور پر کند.

https://yle.fi/a/74-20010571

تولید آزمایشی برق در جدیدترین راکتور هسته‌ای فنلاند از سر گرفته می‌شود

 اپراتور نیروگاه هسته‌ای Teollisuuden Voima گفت که تولید آزمایشی راکتور هسته‌ای OL3، به زودی از سر گرفته می‌شود. طبق پیش‌بینی اپراتور، در طول تولید آزمایشی، برق در سطح خروجی 300 الی 400 مگاوات تولید خواهد شد و انتظار می‌رود در روزهای بعد، خروجی به 1600 مگاوات برسد که ظرفیت کامل راکتور است.

یوهانا آهو، سخنگوی این اپراتور توضیح داد که مرحله آزمایشی طولانی مدت، یک هفته و نیم طول خواهد کشید و شامل حدود ده آزمایش ظرفیت کامل خواهد بود. در این مدت، خروجی به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود و گاهی اوقات، تاسیسات از شبکه ملی قطع می‌شود. انتظار می‌رود این راکتور در طول دوره آزمایشی، حدود 1.3 تراوات ساعت برق تولید کند. تولید برق عادی از 8 مارس 2023 آغاز می‌شود. این نیروگاه هسته‌ای که در ابتدا قرار بود تولید برق با ظرفیت کامل را در سال 2009 آغاز کند، با مشکلات و موانعی روبرو شد، اما انتظار می‌رود پس از راه اندازی کامل، حدود 14 درصد از برق کشور فنلاند را تولید کند.

https://yle.fi/a/74-20010448

اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد خود رسید

گزارش ماهانۀ Statistics Finland (مرجع رسمی‌گزارش‌های آماری در فنلاند) در خصوص شاخص اعتماد مصرف‌کننده (CCI)، حاکی از این است که پاسخ دهندگان، در مورد وضعیت مالی خود ابراز نگرانی کرده و تهدید از دست دادن شغل خود را نیز حس می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط این مرجع آماری، اعتماد مصرف‌کنندگان به چشم‌انداز اقتصادی خودشان به سطح پایینی کاهش یافته است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه دسامبر به 18.5- رسید که پایین‌ترین نرخ ثبت شده از زمان شروع سنجش اعتماد مصرف‌کننده توسط اداره آمار فنلاند در سال 1995 است. برای مقایسه، این رقم در دسامبر سال گذشته، 3.5- بود.

در همین حال، انجمن مالیات دهندگان فنلاند اعلام کرد که احتمالا قدرت خرید مردم در سال آینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، به طوری که قدرت خرید افراد با درآمد متوسط در سال 2023، حدود 0.2 درصد کاهش خواهد یافت؛ زیرا دستمزدها در سال آینده، متناسب با نرخ تورم افزایش نمی‌یابد. این انجمن همچنین خاطرنشان کرد که اگر تورم در سال آینده بالاتر از حد انتظار باشد، قدرت خرید مردم بیش از آنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود تضعیف می‌شود.

https://yle.fi/a/74-20010424

کارزار «یک درجه پایین‌تر» برای کاهش مصرف انرژی در فنلاند

در ماه اوت 2022، دولت فنلاند از جزئیات کارزار ملی صرفه‌جویی در انرژی رونمایی کرد که بیشتر فنلاندی‌ها فعالانه در این کارزار شرکت کردند. این کارزار که «یک درجه پایین‌تر» نام دارد، با هدف تشویق حداقل 95 درصد از خانواده‌های فنلاندی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش تقاضای برق در ساعات اوج مصرف ایجاد شده است. این کارزار با همکاری شرکت توسعه پایدار دولتی، سازمان انرژی، وزارت امور اقتصادی و اشتغال، وزارت محیط زیست، دفتر نخست‌وزیری و صندوق نوآوری فنلاند سازماندهی شده است. هدف بلندمدت دولت، دستیابی به کاهش دائمی مصرف انرژی در فنلاند است.

طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده توسط دولت فنلاند، از هر ده فنلاندی تقریبا 9 نفر شروع به صرفه جویی در انرژی کرده‌اند و بسیاری از آنها عادت‌های مصرف خود را تغییر داده‌اند. در حالی که خانوارها نقش مهمی را در صرفه‌جویی انرژی ایفا می‌نمایند، دولت، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز در این امر مشارکت می‌کنند. در حال حاضر، 541 نهاد وارد این کارزار شده‌اند و متعهد شده‌اند که اقدامات مشخصی برای صرفه‌جویی در انرژی انجام دهند.

https://www.helsinkitimes.fi/columns.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما