معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم آذر 1401مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مقام اول منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» در رنکینگ جذابیت سرمایه گذاری مناطق ویژه اقتصادی روسیه

وزارت توسعه اقتصادی روسیه نتایج فعالیت مناطق ویژه اقتصادی کشور و ارزیابی کارآمد بودن آن در چارچوب ششمین رنکینگ ملی را اعلام کرد. در رنکینگ فوق که متشکل از 28 منطقه از 22 استان روسیه می‌باشد، منطقه ویژه اقتصادی «لیپتسک» و منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» در مقام اول قرار دارند.

 

مصاحبه مدیرعامل کاماز درخصوص برنامه‌های آتی شرکت برای سال 2023

سرگی کاگوگین مدیرعامل کاماز در مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص عملکرد شرکت در سال 2022 و برنامه‌های آتی کاماز برای سال 2023 نکاتی را مطرح کرد. اهم سخنان کاگوگین:

  • علیرغم اینکه از نظر مالی سال 2021 بهترین سال در تاریخ شرکت بوده، سود در سال 2022 از سود سال 2021 (4.6 میلیارد روبل) تجاوز می‌کند.
  • طی 11 ماه سال جاری 39.8 هزار دستگاه تولید شد و تا آخر سال، 43.8 هزار دستگاه تولید می‌شود که کاهش 9 درصدی در مقایسه با سال 2021 را نشان می دهد.
  • میزان سرمایه گذاری شرکت در سال 2022 به 15میلیارد روبل رسیده و سال آینده تا 20 میلیارد افزایش می یابد.
  • به گفته مدیرعامل امکان انتشار گزارش مالی شرکت وجود ندارد چرا که هر اظهارات علنی باعث وضع تحریمهای جدید می‌شود (قانون روسیه به شرکتهای سهامی عام که تحت تحریم قرار دارند، اجازه می دهد گزارشات مالی را منتشر نکند).
  • سال 2021 میزان تولید کامیون‌های مدل ک4 و ک5 (از نسل جدید) بالغ بر 9/9 هزار دستگاه شد، با توجه به تحریم های صورت گرفته میزان تولید آنها در سال 2022 تا4.2 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است (2.4 هزار دستگاه ک4 و 1.6 هزار دستگاه ک5). درسال 2023 طرح تولید فقط کامیون ک5 به میزان 10.6 هزار دستگاه تعیین شده است.
  • میزان بومی سازی کامیون ک5 بین 70 تا 80 درصد می‌باشد. بیش از 2.3 هزار قطعه و لوازم یدکی از اروپا و کشورهای غیردوست تامین شده بود. شرکت کاماز توانست اکثر آنها را بومی سازی یا جایگزین کند.
  • در نیمه دوم سال 2023 کامیون K5 NEO رونمایی خواهد شد که از لحاظ مصرف سوخت و قابلیت ها از ک5 معمولی بهتر می‌باشد و بعنوان مثال فاصله بین سرویس آن از 120 هزار کیلومتر تا 150 هزار کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

 

آغاز صادرات روغن کلزا توسط کارخانه روغن خوراکی قازان

کارخانه روغن خوراکی قازان (KMEZ)برای اولین بار تحویل روغن کلزا خام به چین به میزان 2 هزار تن از طریق قطار کانتینری (82 واگن با فلکسی تانک (flexitank) را آغاز کرد. مقصد این قطار شهر فوجو چین می‌باشد. شرکت فوق دارای سابقه صادرات روغن آفتاب گردان به صورت انبوه به چین می‌باشد و در نظر دارد پیوندهای تجاری با این کشور را هرچه بیشتر افزایش دهد. همچنین، این شرکت اظهار داشت که امسال روغن کلزا برای نخستین بار به ایران نیز صادر گردید. KMEZ ظرفیت سالانه فراوری 50 هزار تن دانه کلزا و تولید 20 هزار تن روغن کلزا خام را دارد.

آمار فروش خودرو سواری از شرکت TTS

شرکت TTS که بزرگترین شرکت فروش خودرو تاتارستان و یکی از بزرگترین شرکتهای خودرویی منطقه ای روسیه می‌باشد در پاسخ به درخواست رسانه‌ها اعلام داشت که در مقایسه با ماه فوریه 2022 میزان فروش خودروی سواری نو افت 68 درصدی را تجربه کرده است و قیمت ها برای مدلهای مختلف به طور میانگین افزایش 20 درصدی داشته است. 

رشد تولید و مصرف برق در تاتارستان

بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، تولید برق در تاتارستان و در سال 2022، حدود 30 میلیارد کیلووات ساعت بوده که 11 درصد بیشتر از یک سال قبل است. بر اساس نتایج سال، مصرف برق در تاتارستان نیز باید تقریباً 3.4 درصد بیشتر رشد کند. این موضوع در تاریخ 21 دسامبر توسط ایوان کولچین معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان در کنفرانس عملی سراسری "اولویت های توسعه صنعت انرژی" در کازان اعلام شد. به گفته معاون وزیر، در حال حاضر سه تولیدکننده بزرگ انرژی برق و حرارتی در حالت تولید ترکیبی در تاتارستان وجود دارد - "Tatenergo"، "TGC-16"، "Nizhnekamskaya CHPP. موضوع بومی سازی تجهیزات برق بادی با ساخت بیشتر نیروگاه‌های بادی توسط تات نفت در حال انجام است. ایوان کولچین گفت: علاوه بر این، این شرکت مشارکت در اجرای پروژه‌های تولید تجهیزات و تولید برق با استفاده از پتانسیل رودخانه‌های کوچک (نیروگاه‌های برق آبی) را نیز در نظر دارد. وی همچنین به پروژه توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی اشاره کرد. در این سال، تاتارستان 176.7 میلیون روبل تحت برنامه آزمایشی فدرال برای نصب 95 ایستگاه شارژ الکتریکی دریافت کرد. میزان کل سرمایه گذاری از سال 2020 تا 2024 در بخش شبکه برق 42.8 میلیارد روبل برآورد شده است. در مورد انرژی هیدروژنی در جمهوری، قرار است با توجه به ظرفیتهایی که تاتارستان در این زمینه دارد، پروژه‌هایی برای توسعه فناوری‌های هیدروژنی ایجاد شود.

امضای توافقنامه برای ساخت 8 ایستگاه سوخت کریو در تاتارستان

  امضای رسمی قرارداد همکاری بین گازپروم LNG Technologies و دولت جمهوری تاتارستان در اجرای پروژه ساخت ایستگاه‌های سوخت برودتی در خاک تاتارستان مورخ 21 دسامبر در کازان و با حضور رئیس جمهور در چارچوب اجلاس باشگاه سرمایه گذاران تاتارستان برگزار شد. این سند توسط الکسی کاخیدزه، رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم - فن آوری و آلگ کاروبچنکو، معاون نخست و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان امضا شد. این پروژه، ساخت زیرساختهای فروش گاز طبیعی مایع و فشرده را در 8 منطقه تاتارستان فراهم می‌کند. از جمله مناطق ریبنو-اسلوبودسکی، نیژنکامسکی، بوئینسکی، باولینسکی، منزلینسکی، آلمتفسکی، چیستوپولسکی و ورکنووسلونسکی هستند. ایستگاه‌های سوخت کریو در سال 2023-2024 به بهره برداری می رسد. حجم تخمینی فروش LNG برای 8 جایگاه سوخت کریو حدود 56 هزار تن در سال خواهد بود. به لطف اجرای این پروژه، قرار است حدود 100 شغل در این ایستگاهها ایجاد شود.

نوآوری دیجیتال در بخش کشاورزی تاتارستان

 طی سال 2022، شرکت آگوست-آگرو مدیریت ماشین آلات کشاورزی را در مزارع خود در جمهوری تاتارستان به سنسورهای سطح سوخت با زنگ خودکار مجهز کرد. اثر اصلی نوآوری دیجیتال کاهش نرخ مصرف سوخت و روان کننده‌ها (در کامیون‌ها بوده است. در مقیاس تجارت کشاورزی تاتارستان، شرکت "آگوست" (دارنده بیش از 190 هزار هکتار زمین زراعی)، صرفه جویی بسیار قابل توجهی داشته است. سنسورهای سوخت به تعیین مقدار سوخت مورد نیاز برای کار با حداکثر دقت کمک می‌کنند و از اتلاف سوخت جلوگیری می‌کنند. آیدار گالیاتدینوف، مدیر کل شرکت "آگوست آگرو" می‌گوید: "فناوری‌های کشاورزی دقیق در حال حاضر به تغییر اساسی رویکرد تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کنند و به کشاورزان اجازه می‌دهد تا در جریان همه فرآیندها باشند و راه حلهای بهینه‌سازی آنها را شناسایی کنند.

آغاز ایجاد ناحیه تست وسائل نقلیه بدون سرنشین در تاتارستان

سازمان دولتی «ایمنی جاده» مناقصه در مورد تهیه امکان سنجی و آمادگی فاز اول ناحیه تست وسائل نقلیه بدون سرنشین را منتشر کرده است و از این مناقصه مشخص شده است که برای تست وسائل نقلیه هوشمند جاده‌های واقع در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در نظر گرفته شده است. طول ناحیه فوق 6 کیلومتر می‌باشد و این جاده با تجهیزات انتقال داده‌ها، دوربین‌ها و نورپردازی مجهز خواهد شد. 

ثبت اختراع ربات-پرینتر ساختمانی سه بعدی

ربات-پرینتر ساختمانی سه بعدی طراحی شده در دانشگاه اینوپولیس در سازمان ثبت اختراع اوراسیایی ثبت شد و در 8 کشور عضو کنوانسیون ثبت اختراع اوراسیا (ترکمنستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان و روسیه) از حمایت حقوق انحصاری برخوردار شده است. استفاده از سیستم طناب فلزی، صرفه جویی و راحتی در حمل و نقل از جمله مزایای این دستگاه می‌باشد.

راه اندازی پارک بیو کشاورزی در تاتارستان

دانشگاه دولتی کشاورزی قازان قصد راه اندازی پارک بیو کشاورزی در منطقه «لایشوا»[1] تاتارستان را دارد. مساحت پارک 212 هکتار می‌باشد. در سال جاری زمین پارک کشاورزی زیر کشت رفت، 40 دارو و 30 نوع گیاه جدید و هیبرید شده آزمایش و 15 آزمایش دیگر نیز ثبت شده است. همچنین 55 تن بذر سیب زمینی عاری از ویروس و 500 تن بذر غلات و حبوبات تولید شده است.

[1] Laishevo

[2] Zaural'ye

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما