معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در گلخانه شرکت اقتصادی "بش نور" برداشت گوجه فرنگی آغاز شد.

خبرگزاری جیحون نیوز: روزنامه ترکمن گوندوگاری گزارش می دهد که در گلخانه شرکت اقتصادی بش نور واقع در قلمرو دهستان طلخان بازار بخش چارجو، برداشت محصول جدید گوجه فرنگی آغاز شده است.

سالانه بیش از 600 تن محصول گوجه فرنگی در این محل کشت می‌شود. محصولات باکیفیت در بازار داخلی به فروش می رسد و همچنین به روسیه، قزاقستان و قرقیزستان صادر می‌شود. یکی از اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان رستم بشیموف سه هکتار از گلخانه را اشغال می‌کند. از تجربیات غنی همکاران خارجی استفاده می‌کند. هر بوته گوجه فرنگی از 10 تا 15 کیلوگرم محصول می آورد. حدود 50 کارشناس در تولید خودکار، کار می‌کنند.

 

کارشناسان اداره "لباب نفت گاز گوزلگ" جریان نفت صنعتی را در میدان گوتوردپه شمالی دریافت کردند.

خبرگزاری جیحون نیوز: در میدان گوتوردپه شمالی، در نتیجه توسعه یک چاه اکتشافی، متخصصان اعزامی اداره لباب نفت گاز گوزلگ جریان نفت تجاری را دریافت کردند و آن را به بهره برداری رساندند. متخصصان اعزامی در حال تکمیل چاه اکتشافی دیگری هستند. انتظار می‌رود که جریانی نیز به همراه داشته باشد که امکان افزایش حجم تولید طلای سیاه را فراهم می‌کند.

بر اساس پیش بینی کارشناسان، ذخایر زیادی از منابع هیدروکربنی در میادین گوتوردپه شمالی، مرکزی و غربی وجود دارد. توسعه آنها به دست آوردن حجم اضافی نفت را ممکن می‌کند.

 

روزانه 2.5 تن شیر گاو فرآوری می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: این شاخص متعلق به یک کارگاه خصوصی است که محصولاتی را تحت علامت تجاری "هر گون" ("هر روز") تولید می‌کند. محصولات باکیفیت تولید شده در کارگاه واقع در دهستان آوچی بخش سایات، تقاضای بالایی در بین مردم دارد.

این کارگاه روزانه 2.5 تن شیر گاو را فرآوری می‌کند و شیر، خامه ترش، خامه، کفیر، پنیر تولید می‌کند. بخشی از مواد اولیه تولید توسط گاوهای کارآفرین تامین می‌شود و بخشی نیز از جمعیت خریداری می‌شود.

 

راه اندازی خانه جدید برای خانواده‌های پالایشگاه نفت

خبرگزاری جیحون نیوز: پیش از جشن مضاعف - روز جهانی بی طرفی و عید حرفه ای کارکنان صنعت نفت و گاز و زمین شناسی در شهر سیدی، مراسم به مناسبت راه اندازی ساختمان چهار طبقه بیست و چهار آپارتمانی برگزار شد. خانواده کارکنان پالایشگاه نفت توسط سازندگان تراست ساخت و ساز و نصب ترکمن گوندوگار نفت گورلوشیک ساخته شده است.

تحویل کلید آپارتمان‌ها به خانواده‌ها با آرزوی خوشبختی و تبریک به یکی از لحظات هیجان انگیز زندگی آنها تبدیل شده است.

 

جریان گاز جدید در عمق 4.5 کیلومتری بزرگترین میدان "گالکینیش" در استان ماری دریافت شد.

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه ترکمنستان، جریان ورودی صنعتی جدید گاز طبیعی در میدان عظیم گالکینیش از چاه 60 که هم اکنون به بهره برداری رسیده است، در عمق 4580 متری زمین دریافت شد.

به طور متوسط عمق چاه‌های گاز از 0.5 تا 1 کیلومتر است، بنابراین چاه مورد بهره برداری را می‌توان به عنوان عمیق طبقه بندی کرد.

پیمانکار اصلی حفاری، شرکت دولتی "ترکمن گاز" و تراست "ترکمن یوریته گاز نفت گورناما" بود که در عملیات های پیچیده نفت و گاز در این میدان مشغول است.

این توسعه بر اساس توافقنامه بین ترکمن گاز و شرکت ملی نفت و گاز چین CNPC انجام می‌شود که در اوت 2021 میلادی منعقد شد. اخیرا چاه 309 به بهره برداری رسیده است و کار فعالی برای تامین گاز از چاه‌های 294 و 30 در حال انجام است.

 

افزایش تولید سبزی در استان لباب افزایش

خبرگزاری جیحون نیوز: تولید سبزی در استان لباب نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 46 درصد افزایش داشته است.

به طور دقیق تر، در یازده ماهه سال 2022 میلادی، 261.3 هزار تن محصول غنی از ویتامین تولید شده است. کشاورزان بخش چارجو بهترین نتایج را نشان دادند. حجم محصولات جمع آوری شده توسط آنها بالغ بر 73.5 تن بوده است. در بخش سایات تولید سبزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 12.1 درصد افزایش داشته است. در سال جاری میلادی 47.1 تن سبزی در بخش برداشت شد.افزایش تولید سبزیجات منجر به کاهش قیمت خرده فروشی این محصولات شد.

 

کارخانه جدید پاکسازی برنج در لباب، اولین برداشت برنج را در سال 2023 میلادی را دریافت می‌کند.

خبرگزاری اورینت: روزنامه ترکمنستان گزارش می دهد که کارخانه جدید تمیز کردن برنج در بخش کرکی به تولید برنج با کیفیت بالا که از بخش های کرکی و حلچ در استان لباب برداشت می‌شود کمک خواهد کرد.

کارهای اصلی ساخت این مجموعه قبلاً تکمیل شده است. این شرکت مجهز به تجهیزاتی از شرکت‌های برجسته خارجی خواهد بود که از فناوری رایانه‌ای برای تمیز کردن و دسته‌بندی مؤثر برنج استفاده می‌کنند.

این شرکت که بر اساس اصل دوستی محیط زیست طراحی شده است، در نظر دارد از سال آینده میلادی گونه‌های جدید برنج را که در مساحتی حدود دو هزار هکتاری در بخش گلستان رشد می‌کند، پاکسازی کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما