معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش تولید غلات

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان دانه‌های روغنی و گندم ، تولید غلات در سال جاری،  نسبت به سال 2021 ، در حدود 5 درصد و نسبت به سال 2020 در حدود 11 درصد کاهش یافته است.  تولید سویا، ذرت، سورگوم، آفتابگردان، گندم و چیا در سال 2021 به 4 میلیون و 784 هزار و در سال 2022 به 4 میلیون و 524 هزار تن رسیده است. رئیس انجمن مذکور دلیل کاهش تولید را خشکسالی، و سرمازدگی خواند. وی توضیح داد که مجموع تولید غلات در سال 2022 نشان دهنده فعالیت اقتصادی حداقل یک میلیارد و 800 میلیون دلاری است که به معنای افزایش 12 درصدی نسبت به سال 2021 است. وی افزود مساحت زیر کشت نیز در تابستان یک میلیون و 240 هزار هکتار و در زمستان یک میلیون و 180 هزار هکتار بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2022/12/14/anapo-reporta-reduccion-en-la-produccion-de-granos/

تمجید از شاخص های اقتصادی بولیوی در سطح بین الملل

وب سایت visual capitalist، در گزارش اخیر در رابطه با کشور هایی که "دارای بالاترین و پایین ترین میزان تورم در جهان" می‌باشند، بولیوی را به دلیل داشتن یکی از پایین ترین نرخ های تورم با 2.9 درصد تا اکتبر سال جاری، تحسین نمود. شاخص های اقتصادی بولیوی همواره بالاتر از پیش بینی‌های انجام شده توسط سازمان‌های بین المللی است.

https://www.la-razon.com/nacional/2022/12/13/arce-se-reune-con-diaz-canel-y-coordinan-acciones-conjuntas-para-el-desarrollo-mutuo/

میزان ذخایر گاز کشور

بر اساس گزارش کارشناسان، در صورت عدم کشف ذخایر جدید گازی، ذخایر کنونی بولیوی تنها برای حدود 10 سال صادرات و مصرف داخلی دوام خواهد داشت. کارشناسان خواهان اصلاح قانون جذب سرمایه گذاری خارجی هستند. لازم به ذکر است که بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ، آرژانتین به دلیل اینکه با اخذ وام 689 میلیون دلاری از بانک توسعه دولتی برزیل، خط لوله ای جهت خرید گاز از آن کشور احداث خواهد کرد، واردات گاز از بولیوی را در پایان سال 2024، متوقف خواهد نمود.

https://www.paginasiete.bo/economia/sin-nuevos-descubrimientos-al-pais-le-quedan-entre-5-y-10-anos-de-gas-BY5643298

درآمد حاصل از فروش و صادرات مشتقات نفتی

وزیر مشتقات نفتی و انرژی فرانکلین مولینا اشاره نمود که پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش مشتقات نفتی از جمله مواد سوختی، اوره، گاز مایع و غیره تا پایان سال جاری به 5 میلیارد و 900 میلیون دلار برسد که در هفت سال اخیر بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است که در آمد بخش مذکور در سال گذشته 4 میلیارد و 960 میلیون دلار و در سال 2020 در حدود 4 میلیارد و 189 میلیون دلار بوده است.

https://www.la-razon.com

سه برابر شدن قیمت گازوئیل و بنزین بدون یارانه دولتی

عمر یوخرا، نماینده ی مجلس از حزب ماس، با تاکید بر اهمیت یارانه گازوئیل و بنزین جهت ثبات قیمت ها اظهار داشت: « بدون اعمال یارانه دولتی، قیمت گازوئیل از 0.5 دلار به 1.5 تا 1.7 دلار برای هر لیتر افزایش یافته و سه برابر می‌شد و این امر بر بقیه زنجیره‌های تولیداز جمله تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذاشت.» وی تاکید کرد که بودجه کل کشور در سال 2023، سرمایه گذاری جهت ساخت کارخانه بیودیزل و در نتیجه کاهش واردات سوخت را تضمین می‌کند.

https://www.la-razon.com/economia/2022/12/18/sin-la-subvencion-el-diesel-y-la-gasolina-triplicarian-sus-precios/

پیش بینی صادرات تا پایان سال جاری

دانیلو ولاسکو، رئیس اتاق ملی صادرکنندگان بولیوی  پیش‌بینی نمود که صادرات کشور تا 31 دسامبر سال جاری به 13 میلیارد و 500 میلیون دلار برسد،  که یک رکورد تاریخی است و از حداکثر دست یافته شده در سال 2014 به میزان 13 میلیارد دلار، فراتر خواهد رفت. نامبرده از این که اعتصاب 36 روزه در استان سانتا کروز و بحران  فعلی در پرو، بر هدف دستیابی به 15 میلیارد دلار صادرات، تاثیر گذاشت ابراز تاسف نمود.

https://www.la-razon.com/economia/2022/12/20/caneb-proyecta-que-las-exportaciones-llegaran-a-los-us-13-500-millones/

تمجید رشد اقتصادی بولیوی در شرایط جهانی نامطلوب

مارسلو مونته نگرو، وزیر اقتصاد، تاکید کرد که با وجود شرایط نامطلوب بین الملل، اقتصاد بولیوی رشد پایدار و تورم پایین داشته است. به عنوان مثال، نامبرده اشاره نمود که تا ماه اکتبر سال جاری درآمد رستوران‌ها 22 درصد؛ هتل ها 37 درصد، و شرکت های هواپیمایی 68 درصد افزایش داشته است. وی تاکید داشت که دستاوردهای مذکور ناشی از بکارگیری الگوی اقتصادی- اجتماعی- تولیدی دولت بر اساس افزایش تقاضای داخلی، سرمایه گذاری دولتی و استفاده از پول ملی است. وزیر اقتصاد اظهار داشت که نرخ تورم در بولیوی تا ماه نوامبر سال جاری 3 درصد بوده که پایین ترین نرخ تورم در آمریکای جنوبی بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی در نیمه ی دوم سال جاری 4.1 درصد اعلام شده است.

https://www.ahoraelpueblo.bo/estabilidad-y-crecimiento-caracterizan-la-economia-de-bolivia-durante-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما