معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

تقویت همکاری قزاقستان با آژانس ترویج سرمایه گذاری اسلامی

بر اساس گزارش مشترک بانک توسعه اسلامی و مرکز اسلامی توسعه تجارت در مورد فضای سرمایه گذاری و فرصت های کشورهای عضو OIC ، مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای OIC در سال 2021 بالغ بر 132 میلیارد دلار بوده است.

از 19 تا 20 دسامبر 2022، در شهر کازابلانکا (مراکش)، سمیناری در مورد موضوع دیجیتالی شدن خدمات در آژانس های تشویق سرمایه گذاری در سازمان‌های همکاری اسلامی‌به ریاست بانک توسعه اسلامی (ISDB) و مرکز اسلامی‌توسعه تجارت (ICDT)، برگزار گردید. [1]

هدف از برگزاری این سمینار افزایش دیجیتالی شدن خدمات در آژانس های تشویق سرمایه‌گذاری (IPA) کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری اسلامی (OIC) از طریق تبادل دانش، تجربه و بهترین تجربیات و همچنین ارائه اطلاعات فنی و کمک از سازمان‌های بین المللی پیشرو مانند UNCTAD, WAIPA, SESRIC, ICCIA, ICIEC, ISDB ، ICDT است.

در این رویداد همراه با قزاق اینوست ( KAZAKH INVEST ) ، نمایندگانی از آژانس های تشویق سرمایه گذاری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی حضور داشتند.

در این سمینار برای اولین بار گزارش مشترک[2] ICDT-ISDB در مورد فضای سرمایه گذاری و فرصت های کشورهای عضو OIC ارائه شد. این گزارش نشان می دهد که مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) کشورهای OIC در سال 2021 بالغ بر 132 میلیارد دلار بوده است.

در دوره 2010 تا 2021، از سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده در کشورهای OIC سهم مربوط به گروه آسیایی (ایران ، اندونزی، مالزی، قزاقستان، ترکیه) 53.2 درصد،گروه عرب ( عربستان سعودی، امارات، مصر، مراکش، لبنان) 34.4 درصد و گروه آفریقایی ( نیجریه، موزامبیک، اوگاندا، گابن، ساحل عاج) 12.4٪ بوده است.

در سال 2021، تعداد کشورهای OIC دارای پورتال اطلاعات دیجیتال به 44 کشور و با پنجره‌های تک دیجیتال به 23 کشور افزایش یافت. در عین حال، تجربه قزاقستان در این زمینه به عنوان یکی از بهترین‌ها رتبه بندی می‌شود.

در نتیجه این سمینار، سازمان‌های بین‌المللی توصیه‌هایی در مورد تقویت استراتژی‌های جذب سرمایه‌گذاری از طریق راه‌حل‌های دیجیتال ارائه کردند و طرفین نیز بر تقویت همکاری‌های بیشتر توافق کردند.

لازم به ذکر است قزاقستان از سال 1995 به عضویت سازمان همکاری اسلامی درآمده است. در عین حال قزاق اینوست یکی از اعضای انجمن جهانی آژانس های ترویج سرمایه گذاری (WAIPA) است.

[1] https://dknews.kz/ru/ekonomika/266860-kazahstan-ukreplyaet-sotrudnichestvo-s-islamskim

[2] . https://icdt-cidc.org/e-publications/studies-reports/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما