معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گفتگوی میلر، رئیس شرکت گازپروم، با اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد عرضه گاز به ترکیه

الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، در جریان سفر کاری خود به ترکیه، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در خصوص عرضه گاز روسیه به این کشور گفتگو کرد. این مطلب روز جمعه 9 دسامبر در کانال تلگرامی این شرکت روسی گزارش شده است. طرف روسی خاطرنشان کرد: «در چارچوب این سفر دیداری بین الکسی میلر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با حضور فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ترکیه در استانبول برگزار شد. طرفین در مورد عرضه گاز به مصرف کنندگان ترکیه و چشم انداز ایجاد یک هاب گاز در ترکیه گفتگو کردند.»

 

پوتین درباره سقف قیمت نفت گفت: «این تصمیم به هیچ وجه روسیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخصوص تعیین سقف قیمت نفت روسیه توسط کشورهای غربی گفت: «این تصمیم به هیچ وجه بر ما تأثیر نمی‌گذارد. قیمت ها به طور رسمی‌کمی‌بالاتر است، برای نفت ما کمی‌پایین تر، همه چیز تقریباً به این رقم همگرا می‌شود، تحت هیچ شرایطی ضرر نخواهیم داشت.»پوتین همچنین افزود در شرایطی که مصرف کننده قیمت محصول عرضه شده را تعیین می‌کند، صنعت ممکن است سقوط کند.

 

روسیه برای واردات تعدادی از کالاها از کشورهای به اصطلاح غیردوست تعرفه وضع کرده است

دولت روسیه برای واردات اقلام بهداشتی شخصی، محصولات مراقبتی و تسلیحات از کشورهای غیردوست عوارض وارداتی وضع کرده است. این خبر در مصوبه هیئت دولت که در 9 دسامبر در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده است، آمده است. در این سند مشخص شده است، بر کالاهای تولید شده توسط کشورهایی که منافع اقتصادی روسیه را نقض می‌کنند، عوارض اعمال می‌شود.

در این فرمان آمده است که تعرفه 35 درصدی واردات بویژه بر شامپوها، محصولات مو، مسواک، محصولات اصلاح، دئودورانت ها و ضد تعریق ها، محصولاتی برای معطر کردن و خوشبو کردن هوای داخل خانه، مواد شوینده و محصولات پاک کننده و غیره اعمال خواهد شد. تعرفه ی سلاح های صاف تک لول، تفنگ های ورزشی و قطعات فشنگ برای این گونه سلاح ها نیز افزایش یافته است.این تصمیم پنج روز پس از تاریخ انتشار لازم الاجرا خواهد بود.

همانطور که در وزارت صنعت و تجارت روسیه اشاره شده است، مقامات عرضه محصولات و افزایش عوارض بر کالاهایی را که روسیه نمی‌تواند به طور کامل تقاضا را برآورده کند، ممنوع نخواهد کرد. عوارض برای آن دسته از کالاهایی که مشابه داخلی برای آنها وجود دارد که از نظر کیفیت نسبت به کالاهای وارداتی پایین تر نیستند، اعمال شده است.

 

امکان حضور برند های چینی در روسیه

فروشگاه‌های مارک های چینی از جمله لباس، کفش و اکسسوری ممکن است در روسیه ظاهر شوند. خرده فروشان چینی موافقت کردند که محصولات خود را فقط برای فروش در فروشگاه‌های چند برندی در فدراسیون روسیه یا به صورت فروش اینترنتی وارد بازار روسیه کنند.

این واقعیت که مارک های چینی شروع به نشان دادن علاقه خود به افتتاح خرده فروشی خود در فدراسیون روسیه کردند به ایزوستیا در اتحادیه مراکز خرید گفته شد. شرکت‌هایی از جمهوری خلق چین اطلاعاتی درباره فضا در مراکز خرید داخلی، نرخ اجاره و غیره درخواست می‌کنند.

تاکنون، یک برند چینی فروشگاه‌های Li-Ning مکان فروش خود را در فدراسیون روسیه باز کرده است که در آوریل 2022 راه اندازی شدند.

به گزارش سرویس مطبوعاتی بازار Yandex به ایزوستیا، کاربران مدت زیادی است که از تولید کنندگان چینی در سطح وب سایت ها لباس و کفش می خرند. این کشور در بخش مد جایگاه نسبتاً قدرتمندی دارد، بنابراین "ورود برندهای بیشتری از چین مثبت ارزیابی می‌شود." جمهوری خلق چین لباس ها و کفش های باکیفیت زیادی تولید می‌کند که برخی از آنها در فدراسیون روسیه تقاضای زیادی دارند.

وزیر امور خارجه روسیه به رشد تجارت بین روسیه و قزاقستان  اشاره کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «چشم انداز تجارت متقابل بین قزاقستان و روسیه خوب است.

لاوروف خاطرنشان کرد که در تجارت دوجانبه با قزاقستان در ژانویه تا اکتبر سال جاری، گردش تجاری "حدود 10 درصد افزایش یافته است که به حدود 22 میلیارد دلار در سال می رسد."

لاوروف تاکید کرد که طی ده ماه نخست سال جاری، شاخص‌های گردش تجاری در اوراسیا «در سطح دوره مشابه سال 2021 باقی مانده و حتی اندکی بالاتر رفته است».

او گفت: "من فکر می‌کنم تا پایان سال 2022 اطلاعات مثبت بیشتری دریافت خواهیم کرد."

به گفته لاوروف، در اتحادیه اوراسیا، در داخل کشورهای مستقل مشترک المنافع، «بحث‌های فعالی در مورد چگونگی توسعه مکانیسم‌های حفاظتی وجود دارد که امکان عدم وابستگی یا کاهش وابستگی روسیه به شرکای غربی را برای خدمت به فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با استفاده از روش های خاص خود، از جمله انتقال پول و استفاده از ارزهای ملی، ایجاد زنجیره تامین خود ممکن می‌سازد.

وی در پایان گفت: «همه اینها مرتبط به نظر می رسد و به طور فعال در EAEU و CIS از جمله از طریق خط دوجانبه روسیه و قزاقستان مورد بحث قرار می‌گیرد.»

ریسک ها و چالش های اصلی اقتصاد روسیه در سال 2023 چه خواهد بود

میلوویدوف، معاون موسسه ملی تحقیقات اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه به نام پریماکوف (E. M. Primakov )، رکود را مشکل اصلی اقتصاد در سال 2023 خواند.

در حال حاضر، رهبران لیست ریسک های کلیدی سال آینده، رکود، تورم شتاب دهنده و همچنین کاهش رشد اقتصاد چین هستند. ولادیمیر میلوویدوف در مصاحبه با آژانس پرایم در این باره صحبت کرد.

این کارشناس افزود: «چالش های اصلی روسیه علاوه بر موارد فوق، مشکلات واردات، کاهش درآمدهای صادراتی و همچنین لزوم تضمین حاکمیت تکنولوژیکی این کشور است.» وی تاکید کرد: «علاوه بر این، حفظ ظرفیت سازگاری در برابر شوک های خارجی برای دولت بسیار مهم است.»

به گفته میلوویدوف، این روزها پیش بینی اقتصادی دقیق تقریبا غیرممکن است. وی خاطرنشان کرد که امروز خطرات اصلی جهانی توسط غرب ایجاد می‌شود که سعی در آسیب رساندن به روسیه دارد.

 

هند استفاده از روپیه را در تسویه حساب های تجاری با روسیه آغاز خواهد کرد

آجی ساهای، مدیر عامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند روز دوشنبه 12 دسامبر، در گفتگو با خبرگزاری مینت(Mint) اعلام کرد که؛ هند از هفته آینده استفاده از روپیه را در تسویه حساب های تجاری با روسیه آغاز خواهد کرد. او گفت: «تعدادی از مسائل حل شده است. صادرکنندگان و واردکنندگان برای افتتاح حساب به روپیه، به بانک ها مراجعه کرده اند. تسویه تجاری با روسیه تحت سیستم پرداخت جدید از هفته آینده برای برخی از تحویل ها انتظار می رود.

یکی از این مقامات به خبرنگاران گفت که پنج یا شش بانک مجاز به افتتاح حساب های ویژه برای تسهیل تسویه تجارت بین المللی به روپیه بین هند و روسیه هستند. این مقام افزود: «به ویژه، شش بانک مختلف روسیه در بانک IndusInd حساب باز کرده اند.» وی خاطرنشان کرد: «در مورد روسیه، واردات ما 10 برابر بیشتر از صادرات است. اما شانس بسیار خوبی برای افزایش صادرات ما به روسیه وجود دارد. این امر به این دلیل است که وقتی آنها روپیه هند زیادی دارند، یا می خواهند در سرمایه در هند سرمایه گذاری کنند یا صادرات ما را افزایش دهند.»

در ماه نوامبر، ایندین اکسپرس(The Indian Express) نوشته بود که هند تصمیم گرفته است حجم تجارت با روسیه را از جمله از طریق تسویه حساب به ارزهای ملی، دو برابر کند.

پیش از این نیز، اکونومیک تایمز(The Economic Times) نوشته بود که روسیه در ماه اکتبر به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شد.
  

میشوستین از ادامه دوره سازگاری روسیه با تحریم ها خبر داد

روز سه شنبه، 13 دسامبر، نخست وزیر روسیه؛ میخائیل میشوستین در نشستی با اعضای شورای خبرگان زیر نظر دولت فدراسیون روسیه اعلام کرد که؛ دوره انطباق با سیاست تحریمی غرب در روسیه همچنان ادامه دارد، هرچند از هم اکنون می‌توان گفت سناریوهای هشداردهنده مشکلات در اقتصاد روسیه محقق نشده است.  او گفت: «اکنون دوره انطباق با چالش های کنونی ادامه دارد، رکود در اقتصاد وجود دارد، اما وضعیت نسبت به بسیاری از کشورها بهتر است.» وی به داده‌های وزارت توسعه اقتصادی استناد کرد که بر اساس آن کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) تا پایان سال کمتر از 3 درصد خواهد بود.

میشوستین عنوان کرد که کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری می‌تواند کمتر از 3 درصد باشد، پیش از این در 23 نوامبر. وی تاکید کرد: «با توجه به تشدید احتمالی بیشتر بحران جهانی، پویایی سایر عوامل از جمله فشار تحریم‌ها، نسبت به فرآیندهای در حال انجام بسیار دقت و توجه لازم را داشته و به آن پاسخ مناسبی داده شود.»
 

بلومبرگ از شانس روسیه برای به دست آوردن مجدد رهبری در عرضه گاز به اتحادیه اروپا خبر داد

نظرسنجی از مقامات صنعتی و مدیرانی که در کنفرانس موسسه آکسفورد شرکت کردند نشان داد که 40 درصد از آنها اذعان دارند که اتحادیه اروپا دوباره روسیه را به عنوان تامین کننده اصلی گاز انتخاب خواهد کرد.

بلومبرگ نوشت که روسیه این فرصت را دارد تا وضعیت تامین کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا را بازگرداند. این را داده‌های نظرسنجی که در کنفرانس صنعتی توسط موسسه مطالعات انرژی آکسفورد برگزار شد، نشان می دهد. بر اساس این نظرسنجی، 40 درصد از مدیران خط، مقامات و مشاوران صنعت که به کنفرانس آمده بودند، پاسخ دادند که اتحادیه اروپا می‌تواند یک بار دیگر روسیه را تامین کننده اصلی گاز خود قرار دهد. 40 درصد دیگر از پاسخ دهندگان فکر می‌کردند که این اتفاق نمی افتد. برای مثال، نخست وزیر ایالت فدرال زاکسن، مایکل کرچمر، گفت که ماندن برای همیشه بدون گاز روسیه «از نظر تاریخی نادانی و از نظر ژئوپلیتیک اشتباه است».

 

آژانس بین المللی انرژی از افزایش صادرات نفت روسیه به بالاترین سطح از آوریل تاکنون خبر داد

روسیه در ماه نوامبر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود را 270 هزار بشکه در روز افزایش داد و به بالاترین سطح از آوریل 2022 رسید. این خبر از گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) به دست آمده است. به گزارش خبرگزاری RT، درآمد روسیه از صادرات نفت در ماه نوامبر 0.7 میلیارد دلار کاهش یافت و به 15.8 میلیارد دلار رسید. این به دلیل کاهش قیمت ها و افزایش تخفیف در نفت روسیه بود. آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد که صادرات به هند به بالاترین حد خود یعنی 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده است. بر اساس وب سایت kp.ru، حجم تحویل فرآورده‌های نفتی، عمدتاً سوخت دیزل، نیز افزایش یافته است.

 

رشد اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم سال 2022 نسبت به سه ماهه قبل، 0.4 درصد بود

بر اساس اظهارات وزارت توسعه اقتصادی روسیه در خصوص ارزیابی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال 2022، رشد اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم سال 2022 نسبت به سه ماهه قبل، 0.4 درصد بود. این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: "بخش ساخت و ساز و مجتمع کشت و صنعت همچنان به سهم مثبت در تولید ناخالص داخلی ادامه می دهند. در عین حال، وضعیت صنعت تولید در سه ماهه سوم به دلیل صنایع متمرکز بر تقاضای داخلی بهبود یافت. علاوه بر این، فعالیت سرمایه گذاری در سه ماهه سوم سال 2022 هم به دلیل احیای وام های شرکتی و هم از طریق بودجه بودجه به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار بود. تا پایان سال، کاهش تولید ناخالص داخلی از -2.9٪ تجاوز نخواهد کرد."

Rosstat اولین برآورد تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه سوم سال 2022 را منتشر کرد که پس از کاهش 4.1 درصدی در سه ماهه دوم و رشد 3.5 درصدی در سه ماهه اول، کاهش 3.7 درصدی را در شرایط سالانه تخمین زد. بنابراین، Rosstat تخمین اولیه خود را از انقباض اقتصادی در سه ماهه سوم، که در اواسط نوامبر و برابر با 4.0 درصد بود، اصلاح کرد. برآورد Rosstat برای ژانویه-سپتامبر 2022 نیز تغییر جزئی داشت - کاهش 1.6٪ در مقایسه با ژانویه-سپتامبر 2021 (طبق برآوردهای اولیه، کاهش 1.7٪ برآورد شد).

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما