معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان جایگاه پیشرو در جهان از نظر قیمت مقرون به صرفه بنزین و گازوئیل را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری اورینت: بر اساس گزارش GlobalPetrolPrices، ترکمنستان در رتبه بندی به روز شده جهانی در دسترس بودن بنزین و گازوئیل جایگاه پیشرو را به خود اختصاص داده است.

به این ترتیب قیمت هر لیتر بنزین که 0.433 دلار است، ترکمنستان را از نظر ارزان بودن این فرآورده نفتی در رتبه هفتم جهان قرار داد. ارزان ترین بنزین جهان در پمپ بنزین‌های ونزوئلا به فروش می رسد که با قیمت 0.016 دلار در هر لیتر به فروش می رسد، در حالی که گران ترین آن در هنگ کنگ با قیمت تقریبا 3 دلار است.

ترکمنستان نیز در رتبه بندی مشابه برای قیمت گازوئیل که در این کشور با قیمت 0.390 دلار در هر لیتر به فروش می رسد، رتبه نهم را به خود اختصاص داد. ارزان‌ترین سوخت دیزل در ایران با قیمت هر لیتر 0.011 دلار و گران‌ترین آن در همان هنگ‌کنگ است که با قیمت 2.726 دلار به فروش می‌رسد.

 

مجتمع پالایشگاه نفتی ترکمن باشی تولید صنعتی سوخت بنزین AI-98 را آغاز کرد.

خبرگزاری اورینت: بزرگترین پالایشگاه نفت ترکمنستان، مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی، تولید صنعتی بنزین با اکتان بالا AI-98 را راه اندازی کرده است که از بنزین کم اکتان با افزودن موادی که باعث بهبود کیفیت و تغییر ترکیب می‌شود، ساخته شده است.

این برند بنزین سوخت پریمیوم با اکتان بالا برای موتورهایی است که با افزایش فشار محفظه قادر به ارائه حداکثر قدرت است. رسانه رسمی ترکمنستان روز پنجشنبه گزارش داد که AI-98 عمدتاً در خودروهایی با موتورهایی با نسبت تراکم بالا از 12 تا 14 استفاده می‌شود.

بنزین به دلیل خاصیت ضد ضربه (خاصیت اکتان) بالا باعث افزایش قدرت موتور و بهبود دینامیک شتاب، کاهش لرزش و صدا و کاهش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود. اولین دسته از بنزین با اکتان بالا در حال حاضر در بازار داخلی آزمایش شده است.

محصولات مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در بازار داخلی به فروش می رسد و به کشورهای دور و نزدیک خارج از کشور، عمدتا به آسیا و اروپا صادر می‌شود. بنزین AI-98 نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است.

 

ترکمنستان یک شبکه ملی غیر متصل به اینترنت ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان فرمان ایجاد کمیسیونی برای توسعه رویکرد تشکیل شبکه دیجیتال ملی غیر متصل به اینترنت را امضا کرد.

بر این اساس، ترکیب کمیسیون تصویب شد که باید اقدامات سیستمی را با هدف ایجاد یک شبکه ملی دیجیتال مستقل انجام دهد.

در چارچوب توسعه فناوری‌های دیجیتال در ترکمنستان، توسعه برنامه‌های کاربردی داخلی، وب سایت ها و پلت فرم های طراحی شده برای کار و اوقات فراغت به طور فعال در حال انجام است. به عنوان مثال، شرکت دولتی مخابرات ترکمن تلکام، با همکاری شرکت های شریک خصوصی، در حال ایجاد اکوسیستم ملی از خدمات وب مفید است.

 

سهم ترکمنستان در ساختار واردات گاز آذربایجان 90 درصد است.

خبرگزاری اورینت: به گزارش بولتن خبری انرژی سایت اینترنتی توران دات آز، ترکمنستان بیش از 614 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به آذربایجان را در مجموع به ارزش حدود 80 میلیون دلار صادر کرده است که بیش از 90 درصد از ساختار واردات گاز طبیعی به این کشور را تشکیل می دهد.

ترکمنستان در چارچوب قراردادهای سوآپ، گاز طبیعی را از طریق ایران به آذربایجان صادر می‌کند که به نوبه خود، بقیه بازار تامین انرژی این کشور را به خود اختصاص داده است.

حجم بهای تمام شده گاز وارداتی آذربایجان در ژانویه تا سپتامبر بیش از 4.6 برابر افزایش یافته است. در مجموع، این قرارداد صادرات گاز ترکمنستان به آذربایجان را به میزان حدود 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب در سال پیش بینی کرده است.

 

فائو به کاهش ضایعات مواد غذایی در ترکمنستان در تولید و تجارت کمک می‌کند.

خبرگزاری اورینت: به گزارش ترند، ویورل گوتو، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای این سازمان برای آسیای مرکزی، گفت که ترکمنستان قصد دارد میزان ضایعات غذایی در تولید و تجارت را همراه با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کاهش دهد.

گوتو گفت: یکی از این پروژه‌ها با هدف کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی در سطح ملی و منطقه ای، از طریق اجرای سیاست ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های سرمایه گذاری، به اشتراک گذاری دانش در مورد راه‌های کاهش تلفات در تولید و تجارت خرده فروشی و افزایش آگاهی در میان مصرف کنندگان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر، کار اصلی انجام شده در ترکمنستان بر اساس نظرسنجی از شرکت کنندگان در زنجیره ارزش و مشاهدات، و همچنین تجزیه و تحلیل قوانین ملی در مورد پیشگیری و مدیریت کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی است.

 

ترکمنستان و فدراسیون روسیه نمایندگی‌های متقابل ادارات راه آهن را افتتاح می‌کنند.

خبرگزاری اورینت: دفتر نمایندگی راه آهن ترکمنستان (ترکمن دمیر یولاری) در روسیه و دفتر شرکت راه آهن روسیه در ترکمنستان افتتاح می‌شود. سرویس مطبوعاتی راه آهن روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در جریان نشست کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، توافق در این مورد در مسکو حاصل شده است.

کارشناسان این مورد را در برنامه توسعه همکاری 2025-2023 میلادی گنجانده اند. این سند توسط آزات آتامیرادوف، رئیس آژانس ترکمن دمیر یولاری و اولگ بلوزیوروف، مدیر کل شرکت سهامی راه آهن روسیه امضا شد.

توافقنامه دوجانبه همچنین همکاری در افزایش حمل و نقل کالا، توسعه نقاط لجستیک و خدمات در این زمینه، سازماندهی مسیر منظم کانتینری در امتداد مسیر شمال-جنوب شرقی و قطار منظم برای تحویل محصولات کشاورزی، مواد خام و کالاهای صنعتی بین ترکمنستان و روسیه را در کوتاه ترین زمان ممکن تنظیم می‌کند.

طرفین همچنین بر اجرای پروژه‌های ساخت، نوسازی و بازسازی زیرساخت های راه آهن ترکمنستان و تبادل تجربه در زمینه ارتقای مهارت های پرسنل توافق کردند. همچنین انتظار می رود در زمینه دیجیتالی شدن نیز آموزش هایی ارائه شود.

 

ازبکستان به دلیل سرمای هوا واردات برق از ترکمنستان را 17 درصد افزایش داد.

خبرگزاری اورینت: سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی ازبکستان روز جمعه اعلام کرد که ازبکستان واردات برق از ترکمنستان را به دلیل رشد مصرف داخلی در هوای سرد پیش رو افزایش داده است.

پیش از این مقامات ازبکستان تصمیم گرفتند واردات گاز، برق، زغال سنگ و نفت کوره را به دلیل کمبود منابع انرژی در شرایط هوای سرد در این کشور افزایش بدهند.

وزارت انرژی ازبکستان گفت: به منظور افزایش حجم برق مصرفی در ازبکستان، واردات روزانه برق از شرکت ترکمن انرگو از 17 تا 18 میلیون کیلووات ساعت به 20 تا 21 میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته است.به این ترتیب رشد واردات به طور متوسط 17 درصد بوده است.

 

ترافیک بار در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی "شمال-جنوب" از طریق ترکمنستان به طور قابل توجهی در حال رشد است.

خبرگزاری اورینت: در مسیر شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی "شمال-جنوب" که از ترکمنستان می‌گذرد، رشد فزاینده‌ای مشاهده شد. اگر در سال 2021 میلادی 700 تن محموله از طریق آن جابه‌جا می‌شد، در 11 ماه سال 2022 میلادی تقریباً 62 هزار تن و 220 کانتینر در ارتباط با ایران، کشورهای جنوب آسیا و حوزه خلیج فارس بود. چنین داده‌هایی در وب سایت دولت فدراسیون روسیه ارائه شده است، جایی که گزارشی در مورد نشست اخیر کمیسیون بین دولتی روسیه و ترکمنستان در مورد همکاری اقتصادی منتشر شده است.

سرویس مطبوعاتی دولت روسیه به نقل از الکسی اوورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: ما فرصت‌های قابل توجهی برای توسعه مسیر شرقی این کریدور با خروج متعاقب آن از خاک ترکمنستان به خاک ایران و هند می‌بینیم. ما آماده استفاده از بنادر روسیه در دریای خزر و ترکمن باشی در طیف وسیعی از موضوعات هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع ایجاد اتحادیه مناطق ویژه اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در توسعه توافقات منعقده در ششمین اجلاس سران خزر و در اجلاس دوم اقتصادی خزر شایسته توجه ویژه است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما