معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۱

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم آذرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ابراز امیدواری اردوغان برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق دریای خزر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه پیش از عزیمت به ترکمنستان برای شرکت در اولین اجلاس روسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان، در فرودگاه اسن بوغای آنکارا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: امیدوارم بتوانیم گاز ترکمنستان را از طریق دریای خزر به کشورمان منتقل کنیم.

اردوغان در سخنرانی خود در اجلاس روسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان اظهار نمود:  زمان آغاز روند انتقال و صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به بازارهای غربی فرا رسیده است. هدف اصلی این اجلاس انرژی و گام برداشتن در زمینه انتقال گاز طبیعی است.

نرخ بیکاری ترکیه 10.2 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ بیکاری این کشور در ماه اکتبر را 10.2 درصد و تعداد افراد بیکار را نیز 3 میلیون و 534 هزار نفر اعلام کرد. نرخ بیکاری در ماه قبل  10.1 درصد بود. در این گزارش، تعداد افراد شاغل 31 میلیون و 200 هزار نفر اعلام شده است.

کشف ذخایر نفتی به میزان  150 میلیون بشکه در ترکیه

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی و سیاست انرژی ترکیه ضمن اشاره به کشف ذخایر نفتی جدید در ترکیه اظهار داشت: کشف 150 میلیون بشکه ذخایر خالص نفت در کوه گابار واقع در استان شیرناک یک تحول مهم برای ترکیه است و این کشف به رفع کسری حساب جاری و رشد اقتصادی ترکیه کمک خواهد نمود. وی افزود، از چهار حلقه چاه کشف شده روزانه 5 هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود به عبارت دیگر از هر حلقه چاه روزانه 1250 بشکه نفت تولید می‌شود. وی افزود، تولید بیش از هزار بشکه از حلقه چاه دائمی‌بودن ان حلقه چاه را نشان می دهد.  وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید روزانه نفت ترکیه به 65 هزار بشکه رسیده است، گفت: با بخش خصوصی این رقم به 80 هزار بشکه می رسد و قرار است در سال آینده تولید را به 100 هزار بشکه برسانیم.

افزایش صادرات 10.2 درصدی محصولات معدنی ترکیه

صادرات ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 231 میلیارد دلار رسید. در این مدت صادرات بخش معدن 10.23 درصد افزایش داشته است. صادرات بخش معدن ترکیه بین ژانویه تا نوامبر 2022 به 5.9 میلیارد دلار رسید.

در صادرات محصولات معدنی، کانسنگ های فلزی با یک میلیارد و 998 میلیون دلار رتبه اول، سنگ های طبیعی با یک میلیارد و 928 میلیون دلار رتبه دوم و مواد معدنی صنعتی با یک میلیارد و 257 میلیون دلار صادرات در رتبه سوم قرار گرفتند.

بیشترین صادرات محصولات معدنی در 11 ماهه سالجاری به ترتیب به کشورهای چین با 1.2 میلیارد دلار، آمریکا با 588 میلیون دلار صادرات و بلغارستان با 350 میلیون دلار صورت گرفته است.

 

درآمد 1.8 تریلیون لیری ترکیه از محل مالیات طی 10 ماه 2022

بر اساس داده‌های وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه، در دوره ژانویه تا اکتبر سالجاری، درآمدهای بودجه دولت بالغ بر 2 تریلیون و 199 میلیارد و 421.9 میلیون لیره بوده که از این میزان یک تریلیون و 829 میلیارد و 771 میلیون لیر از محل وصول مالیات بوده است.

نقش 445 مرکز خرید و فروش در ترکیه در گردشگری

حسین آلتاش، رئیس انجمن مراکز خرید و فروش ترکیه در سیزدهمین اجلاس مراکز خرید و فروش گفت: مراکز خرید که زمانی مراکز صادراتی بودند، امروز به آدرس گردشگری نیز تبدیل شده‌اند. این مراکز از نظر اجتماعی و اقتصادی، ارزش افزوده زیادی را برای کشور فراهم می آورند. وی در ادامه افزود، تحقیقات انجام شده توسط انجمن نشان می دهد، اکوسیستم مراکز خرید و فروش برای تقریبا 2.1 میلیون نفر، اشتغال ایجاد می‌کند. وجود 445 مرکز خرید و فروش فعال در ترکیه درمساحتی معادل 14 میلیون متر مربع ، نقش برجسته ای در اقتصاد کشور دارد.

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، تعداد گردشگرانی که برای خرید به ترکیه می آیند به یک میلیون و 686 هزار نفر رسیده است. میزان خرید این میزان گردشگر بالغ بر 4 میلیارد و 502 میلیون دلار بوده است.

کاهش تعرفه برنج وارداتی به صفر درصد از سوی وزارت تجارت ترکیه

در پی کمبود تولید برنج و افزایش قیمت این ماده غذایی در ترکیه ، وزارت تجارت این کشور خبر کاهش تعرفه گمرکی برنج وارداتی به صفر درصد را اعلام نمود. براساس این گزارش، تعرفه گمرکی برنج که بسته به نوع و رنگ آن 34، 36 و 45 درصد اعمال می‌گردید، تا 31 آگوست سال 2023 به صفر درصد رسید.

صادرات 27.8 میلیارد دلاری صنعت خودروی ترکیه

ترکیه با صادرات یک میلیارد و 534 میلیون و 325 هزار دلاری کشنده در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2022 به بالاترین رقم صادرات در این بخش دست یافت. کامیون‌های یدک کش بیشتر به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شوند. گفتنی است، بر اساس  اعلام انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو ترکیه، بخش خودروسازی این کشور در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 27 میلیارد و 841 میلیون و 610 هزار دلار صادرات داشته است.

برنامه ترکیه برای ورود خودروی ملی به اروپا تا سال 2024

گورچان کاراکاش، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی ملی ترکیه (توگ) طی سخنانی در پانزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنایع ترکیه و آلمان که در برلین برگزار شد، گفت: ما در حال بررسی ورود به بازار اروپا در پایان سال 2024 هستیم. ما هنوز اولویت بندی مشخصی بر اساس کشورها انجام نداده ایم. وقتی به اطراف نگاه می‌کنیم، اکثر تولیدکنندگان خودروهای نسل جدید ابتدا با کشورهای اسکاندیناوی شروع به کار می‌کنند، زیرا آنها به روی مارک های جدید بازتر هستند و زیرساخت های آنها گسترده تر است. از آنجا وارد آلمان و فرانسه می‌شوند که ما آنها را اروپای مرکزی می نامیم. به احتمال زیاد ترکیه نیز به این شکل پیش خواهد رفت.

کسری 38.1 میلیارد دلاری حساب جاری ترکیه

بانک مرکزی ترکیه کسری حساب جاری این کشور را در طی ده ماه سالجاری 38 میلیارد و 176 میلیون دلار  اعلام کرد.

صادرات 1.1 میلیارد دلاری صنعت کفش ترکیه

بنابر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان کفش ترکیه، صنعت کفش این کشور در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2022 بیش از 1.1 میلیارد دلار صادرات داشته است. پیش بینی می‌شود تا صادرات کفش ترکیه تا پایان سالجاری به 1.2 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما