معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم آذر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد کمتر اقتصادی منطقه‌هانوی در سال 2023

رئیس کمیته خلق هانوی اعلام نمود با توجه به مشکلات پیش رو در سال آتی، نرخ رشد اقتصادی منطقه‌ای (Gross Regional Domestic Product) نسبت به پیش بینی 8.8 درصدی اولیه، پایین‌تر و در حد 7 درصد خواهد بود. هر چند کمیته خلق هانوی اعلام نموده است هدفگذاری این کمیته برای نرخ رشد اقتصادی منطقه‌ایی سرانه در منطقه‌هانوی میزان 150 میلیون دونگ (6250 دلار) خواهد بود. هدفگذاری تورمی این کمیته برای سال 2023 میزانی کمتر از 4.5 درصد می‌باشد.

 افزایش 30 درصدی پاداش آخر سال کارگران شرکتهای نایک و آدیداس در ویتنام

حدود 130 هزار کارگر شرکت فوچین (سرمایه‌گذار تایوانی) کفش در ویتنام که برای شرکتهای نایک و آدیداس تولید می‌نماید اعلام کرده است پاداش آخر سال این کارگران میزان 30 درصد بیشتر نسبت به سال قبل پرداخت خواهد شد. 12 کارخانه متعلق به شرکت فوچین در جنوب ویتنام اعلام نموده است به مناسبت پایان سال جاری ویتنامی مبلغ 63 میلیون دلار به عنوان پاداش آخر سال برای کارگران خود در نظر گرفته است.

 درخواست نخست وزیر ویتنام از بانکها برای کاهش هزینه‌ها به منظور کاهش نرخ تسهیلات

نخست وزیر ویتنام از بانکهای این کشور درخواست نمود هزینه‌های جاری و عملیاتی خود را به منظور کاهش نرخ بهره و افزایش وام‌دهی در راستای بازسازی اقتصادی را کاهش دهند. وی از بانکها خواسته است تسهیلات بیشتری به بخش‌های اولویت‌دار همانند بخش مصرفی، سرمایه‌گذاری، صادرات، صنعت ساختمان و تامین مسکن اجتماعی کارگران تزریق نمایند.

 ورشکستگی بیش از 4 هزار ویتنامی در پروژه ساختمانی شرکت علی‌بابا

بیش از 4 هزار ویتنامی‌با سرمایه گذاری در شرکت کاغذی ساخت و ساز مسکن علی‌بابا (مستقر در شهر هوشی‌مین) سرمایه و دارای خود را از دست دادند. این شرکت که در سال 2016 تاسیس گردیده است، از طریق 22 شرکت زیرمجموعه خود برای 58 طرح و پروژه ساختمانی در 4 استان جنوبی ویتنام، سرمایه‌های مردم را دریافت نموده، بدون آنکه عملا پروژه‌ای را اجرا نماید. مدیرعامل شرکت دستگیر شده و مراحل دادگاهی وی در حال انجام می‌باشد.

 افزایش درآمد گردشگری در جزیره فوکوک

براساس گزارش سازمان گردشگری استان کین زیانگ، جزیره فو گوک از 4.75 میلیون مسافر در 11 ماهه اول 2022 استقبال نمود. این میزان نسبت به سال قبل حدود 2 برابر بیشتر شده­است.

کاهش فروش اندک فروش خودرو در ماه نوامبر در ویتنام پس از چهار روند صعودی

بنا بر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان خودرو ویتنام، فروش خودرو در ماه نوامبر پس از چهار ماه روند صعودی، به میزان 5 دهم درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. کل فروش خودرو در یازده ماه ابتدای سال جاری تعداد 369.334 دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد رشد نشان می‌دهد.

شرکت Truong Hai Auto Corporation (Thaco) که مونتاژ خودروهای هیوندای، کیا، بنز، بی‌ام‌دبلیو، مزدا، پژه و برخی دیگر از خودروها در ویتنام را بر عهده دارد، جمعا طی این مدت 123,140 دستگاه فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد نشان می‌دهد. پس از این شرکت، خودروهای تویوتا با 81,491 دستگاه، میتسوبیشی با 36,805 دستگاه رتبه‌های دوم و سوم تولید و فروش خودرو در ویتنام را در اختیار دارند. خودروسازی‌های هوندا و فورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ماه گذشته، تنها شرکت خودرسازی این کشور، وین فست، 999 دستگاه خودرو برقی را به آمریکا صادر نموده است. شرکت وین فست انتظار دارد تا سال 2026، سالانه 750 هزار دستگاه خودرو برقی به فروش برساند.

رکورد جدید حجم تجارت خارجی ویتنام در سال 2023

بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک ویتنام، حجم تجارت خارجی ویتنام در سال جاری میلادی با رقم بیش از 700 میلیارد دلار، رکورد جدیدی را ثبت خواهد نمود. حجم تجارت خارجی ویتنام از 500 میلیارد دلار در سال 2020  به رقم بیش از 600 میلیارد دلار در سال 2021 بالغ گردیده بود. صادرات این کشور در 11 ماه ابتدای سال جاری با 13 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 342 میلیارد دلار بالغ گردیده و رقم واردات نیز با 10 درصد افزایش به رقم 331.6 میلیارد دلار رسیده است که به این ترتیب این کشور دارای 10.6 میلیارد دلار موازنه تجاری مثبت می‌باشد.

تعقیب قضایی آمازون توسط شرکت ویتنامی‌به مبلغ 280 میلیون دلار

شرکت Gilimex Inc. (تولیدکننده پوشاک  و سایر اقلام) اخیرا وبسایت فروش اینترنتی آمازون را به دلیل آنچه لغو تعمدی سفارشات این وبسایت عنوان نموده است به مبلغ 280 میلیون دلار تحت تعقیب قضایی قرار داده است. این شرکت در شکایت خود به دادگاه ایالتی نیویورک اظهار داشته است از سال 2014 تا 2022 با آمازون همکاری داشته و تاکنون ده‌ها میلیون دلار در کارخانجات تولیدی و ساخت انبارها هزینه نموده است. این شرکت تاکنون بر اساس اعتبار پیش‌بینی‌های آمازون سرمایه‌گذاری کافی به منظور تامین تقاضا از جمله تامین مواد و تجهیز کارخانه و نیروی انسانی متناسب با نیازهای این شرکت آمریکایی انجام داده است، لیکن از ابتدای آوریل سال جاری میلادی، آمازون سفارشات خود را به سرعت تغییر و به میزان درصد اندکی از پیش‌بینی‌های قبلی خود کاهش داده است.

 افزایش سهام شرکتهای هواپیمایی ویتنام در شرایط چشم‌انداز مثبت بازارها

در شرایط کاهش محدودیت های قرنطینه‌ای کرونا در چین و از سرگیری پروازها میان ویتنام و چین توسط شرکت‌های هواپیمایی ویتنام، سهام این شرکتها در بازار بورس این کشور افزایش یافت.

سهام شرکتهای ویت جت (خط هوایی با صرفه اقتصادی ویتنام)، ویتنام ایرلاین و بامبو ایرلاین به عنوان شرکتهای برتر هواپیمایی ویتنام با افزایش قیمت سهام مواجه بوده‌اند. این افزایش قیمت به دلیل انتشار خبر کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ایی در چین و آغاز از سرگیری پروازها توسط خطوط هواپیمایی ویتنام صورت گرفته است. پیش از شیوع کووید 19 در جهان، گردشگران چینی، نزدیک به 35 درصد گردشگران خارجی ورودی به ویتنام را تشکیل می‌دادند. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش و رشد 20 درصدی گردشگران چینی در سال 2024 به ویتنام می‌باشد. درآمد شرکتهای هواپیمایی ویتنام به میزان بالای وابسته به ترافیک هوایی بین‌المللی می‌باشد. 

ویتنام در پی ارائه تسهیلات بیشتر تسویه گمرکی در مرزهای خود با چین

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام در نشستی با رئیس کمیته خلق استان Guangxi Cai Lixin چین در خصوص ارائه تسهیلات و تسریع در تسویه گمرکی در مرزهای خود با چین خبر داد. در این نشست، معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام از طرف چینی درخواست نمود تا برخلاف اتفاقات و محدودیت‌های اعمال شده در گمرکات مرزی خود با چین در سال جاری که موجب انباشت کامیون‌ها در پشت مرزهای ورودی گردید، با تسریع در تسویه گمرکی بتوانند به سرعت مبادلات دو کشور کمک نماید. چین مبدا اول کالاهای وارداتی ویتنام می‌باشد. در سال 2021 حجم تجارت دو کشور بالغ بر 150 میلیارد دلار بوده است. ویتنام با چین دارای 7 مرز مشترک زمینی بین‌المللی می‌باشد. بیشتر کالاهای کشاورزی صادراتی ویتنام همانند میوه‌های تازه از مرزهای زمینی به چین صادر می‌گردد.

درخواست اعمال قیمت‌های منعطف برق از سوی شرکت برق ویتنام

شرکت دولتی برق ویتنام خواهان اعمال قیمت‌های منعطف برق و بر اساس هزینه تمام شده تولید برق همانند قیمت بنزین در این کشور شده است. مدیرعامل این شرکت ابراز داشته است علیرغم اینکه قیمت‌های نفت و گاز در سال جاری میلادی به شدت افزایش داشته است و قیمت زغال سنگ نیز بیش از 600 درصد رشد داشته است، لیکن قیمت برق مصرفی بر اساس قیمت های سال 2019 محاسبه می‌شود. از این رو افزایش قیمت تمام شده برق و قیمت برق مصرفی اجتناب ناپذیر می‌باشد. این شرکت درخواست نموده است همانند قیمت بنزین بصورت دوره 10 روزه تعیین و اعمال می‌شود، قیمت برق نیز امکان تغییر مستمر داشته باشد.

کاهش فروش 90 درصدی آپارتمان در شهر هوشی‌مین و استانهای همجوار

در ماه گذشته تنها 213 آپارتمان در شهر هوشی مین و استانهای همجوار به فروش رفته است که کاهش 89 درصدی نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. عمده دلیل آنریال کاهش عرضه آپارتمان‌های جدید از سوی سازندگان بوده است. همچنین محدودیت دسترسی به تسهیلات بانکی به دلیل نرخ‌ های بالای بهره و عبور بانکهای از سقف مجاز تسهیلات اعطایی خود، از جمله دلایل کاهش فروش آپارتمان در جنوب ویتنام بوده است. بر اساس اطلاعات مشاوران املاک، در ماه نوامبر بسیاری از سازندگان مسکن تخفیف‌های 40-50 درصدی روی قیمتهای اولیه خود ارائه کرده اند، هر چند قیمت آپارتمان در بازار ثانویه در ماه اکتبر 3-4 درصد کاهش یافته است. بیشتر معاملات صورت گرفته در ماه نوامبر از سوی فروشندگان نیازمند نقدینگی جهت بازپرداخت اقساط تسهیلات خود بوده است.

ویتنام در پی سرمایه گذاری خارجی 34 میلیارد دلاری در بخش کشاورزی خود

هدف‌گذاری ویتنام جذب 34 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خود تا سال 2030 می‌باشد. در بازه زمانی سالهای 2009 تا 2021، این کشور شاهد جذب 17.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب کمتر از 2000 پروژه بخش کشاورزی بوده است. این ارقام تنها 5.7 درصد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و 4 ممیز 3 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی ویتنام را تشکیل داده است. بیشتر پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی ویتنام توسط کشورهای آسیایی و در نزدیک هانوی و دلتای مکونگ صورت گرفته است که عمدتا به دلیل وجود زیرساخت‌های مطلوب اولیه بوده است. برای کشوری چون ویتنام که بطور سنتی مبتنی بر کشاورزی می‌باشد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر در بخش کشاورزی و مدرن‌سازی این بخش حایز اهمیت فراوان است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما