معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم آذرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رئیس بانک مرکزی ترکیه: نرخ تورم نزولی خواهد شد

شهاب کاوچی اوغلو، رئیس بانک مرکزی ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TRT، ضمن اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه نوامبر 2022 گفت: نرخ تورم روند نزولی به خود گرفته و از ژانویه 2023 با شتاب بیشتری کاهش خواهد یافت. وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در انتظار نرخ ارز وجود دارد، گفت: به عنوان بانک مرکزی، هدف ارزی نداریم. وی در خصوص ذخایر بانک مرکزی نیز تاکید کرد: تنها بانک مرکزی در دنیا که ذخایر آن از ابتدای سال 2022 افزایش یافته ترکیه است. وی میزان ذخایر ارزی را 125 میلیارد دلار اعلام کرد.

نرخ تورم ترکیه 84.3 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور در ماه نوامبر را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم در پایان ماه نوامبر 84.39 درصد اعلام شد. نرخ تورم در ماه قبل 85.51 درصد بوده است. این درحالی است که گروه پژوهشی نرخ تورم (گروهی که به طور مستقل توسط دانشگاهیان و اقتصاددانان با هدف ارزیابی میزان دقیق نرخ تورم تشکیل شده است) نرخ تورم را 170 درصد اعلام کرده است.

 

افزایش 64 درصدی ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیه در 5 سال آینده

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، با ارزیابی گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی با عنوان «قابلیت تجدیدپذیر 2022: تحلیل و پیش‌بینی برای سال 2027» و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیه، پیش‌بینی نمود: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیه در 5 سال آینده 64 درصد رشد نماید. وی افزود، 75 درصد از این رشد انرژی حاصل انرژی‌های خورشیدی  و بادی خواهد بود. با این رشد، ترکیه به چهارمین بازار بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا و دهمین کشور برتر دنیا تبدیل خواهد شد.

بیرول با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در 20 سال گذشته در جهان رشد بسیار سریعی داشته است، اذعان داشت: این رشد در 5 سال آینده به ویژه با تاثیر بحران انرژی به نقطه فوق العاده ای خواهد رسید. وی با بیان افزایش 2 هزار و 400 گیگاواتی ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در 5 سال آینده  افزود: این رشد تقریباً برابر با رشد 20 سال گذشته و ظرفیت فعلی برق چین است. دو دلیل برای این رشد خارق‌العاده وجود دارد.

  • اول اینکه بسیاری از کشورها انرژی‌های تجدیدپذیر را نه تنها دوستدار محیط زیست، بلکه به عنوان گزینه‌ای بسیار مهم در امنیت تامین انرژی نظر می‌گیرند.
  • دوم دلیل اینکه هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار کمتر از قیمت سوخت های فسیلی است. به عبارت دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر اقتصادی به یک انتخاب مهم تبدیل شده است. از این نظر، ما شاهد ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به دوره رشد فوق العاده جهان هستیم.

افزایش 14 درصدی صادرات ترکیه در نوامبر 2022

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان صنعت خودروی ترکیه، صادرات صنعت خودرو در ماه نوامبر 2022 با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2 میلیارد و 875 میلیون دلار رسید. بر پایه این گزارش، صادرات خودرو در دوره ژانویه تا نوامبر سالجاری نیز با 5.6 درصد افزایش به 27.8 میلیارد دلار رسید.

 

رایزنی‌ها در خصوص تعیین میزان حداقل دستمزد در ترکیه

یکی از موضوعات این روزهای اقتصاد ترکیه، تعیین میزان حداقل دستمزد برای سال 2023 می‌باشد. رئیس سندیکای کارگری ترک ایش در خصوص تعیین حداقل دستمزد برای سال 2023 اعلام نموده است که رقم پیشنهادی ما برای حداقل دستمزد 7 هزار و 785 لیر می‌باشد و به هیچ عنوان پائین تر از این رقم مورد پذیرش ما نخواهد بود. همچنین یکی از نمایندگان مجلس ملی از حزب عدالت و توسعه اعلام کرده است که حداقل دستمزد به میزان 40 درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس برآورد این نماینده مجلس، حداقل دستمزد با افزایش 40 درصدی به 7 هزار و 700 لیر خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما