معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حمایت نمایشگاه صنایع دستی میلان از ۳۰ شرکت سنگالی

خبرگزاری seneweb مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

به عنوان بخشی از نمایشگاه صنایع دستی میلان که از ۳ تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ در میلان (ایتالیا) برگزار می‌شود، آژانس ترویج صادرات سنگال و آژانس ترویج و توسعه صنایع دستی، سی صنعتگر فعال در مشاغل مختلف صنایع دستی و از مناطق مختلف سنگال را همراهی کردند.

نمایشگاه صنایع دستی میلان به مدت ۲۴ سال یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های اروپا بوده است. این یک فرصت منحصر به فرد برای خرید، دیدن و لمس آثار دست ساز از سراسر جهان است. آثاری که همه منحصر به فرد، اصلی و با بالاترین کیفیت می‌باشند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از مجموعه‌ای از رویدادها و نمایش‌های فرهنگی، نمایش آشپزی و چشیدن بهترین غذاهای بین‌المللی لذت ببرند و تنها در ۹ روز به سراسر جهان سفر کنند. این نمایشگاه یک فرصت استثنایی برای صنعتگران سنگالی برای معرفی بازار خود و دیده شدن خلاقیت های هنری آنها است.

چین، شریک اول تجاری سنگال بالاتر از ترکیه و فرانسه

خبرگزاری seneweb مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

چیزی که باید به طور کلی به خاطر داشت این است که در سنگال سالانه ۳۰ هزار قرارداد امضا می‌شود. همچنین این بازارها بودجه ای در حدود ۲۶۰۰ میلیارد را به خود اختصاص می دهند. ۶۷ درصد این بازارها از محل بودجه ملی تامین مالی می‌شود، باقی این بازار مختص شرکت های ملی و محلی است که می‌توانند در مناقصه آن شرکت کنند، مگر اینکه دامنه خدمات به گونه ای باشد که شرکت های سنگالی و محلی تخصص انجام آن را نداشته باشند. به احتمال زیاد برای حرکت به سمت بازارهای بین المللی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به گفته سازمان تنظیم مقررات بازارهای عمومی، قراردادهای کاری ۸۰ درصد از بودجه این بازارها را تشکیل می دهند و فراخوان‌ها برای مناقصه تقریباً ۸۲ درصد از قراردادها را تشکیل می دهند.

در سال ۲۰۲۱، سهم شرکت های خارجی در بازارهای ثبت شده 824,846,904,145 فرانک سیفا برآورد شده است. بنابراین، ۶۸ درصد از این مبلغ به شرکت های چینی، از جمله شرکت راهسازی و پل سازی چین جهت ساخت اتوبان امبور به کائولاک به مبلغ 405,191 890,591.5 F فرانک سیفا تعلق می‌گیرد. همچنین شرکت راهسازی و پل سازی چین و یک شرکت چینی دیگر فعال در بخش عمران، آماده اجرای فاز دوم پلتفرم یکپارچه صنعتی شهر جمنیاجو به مبلغ 61,580 673,336 فرانک سیفا با وزارت توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط می‌باشند.

همچنین گروه ساختمانی ژجیانگ در بخش بازسازی بخش زیگنشور-امپاک و پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در زیگنشور قراردادی به مبلغ 26,453,445,525 فرانک سیفا امضا کرده است. در مجموع، چین با 560,699,209,552 فرانک سیفا یا ۶۸% پیشتاز است و پس از آن امارات عربی با ۱۲% و همچنین ترکیه و فرانسه با سفارشات کمتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گزارش بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی سنگال

خبرگزاری seneweb مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

بدهی عمومی سنگال در سال ۲۰۲۱، ۷۳.۲ درصد می‌باشد. این رقم برای سال ۲۰۲۲، ۷۵.۱ درصد پیش بینی شده است. بانک جهانی گزارش خود را از وضعیت اقتصادی سنگال منتشر کرد. بر اساس این سند، بدهی عمومی سنگال در سال ۲۰۲۱ به ۷۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی می رسد که از سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰ واحد درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است. این موسسه مالی همچنین پیش بینی کرده است که موجودی بدهی عمومی‌باید به ۷۵.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ برسد.

بدهی عمومی سنگال ۷۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ است که تقریبا ۱۰ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این چیزی است که از گزارش بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی سنگال که در تاریخ ۲۸ سپتامبر در داکار منتشر شد، برمی آید. در سال ۲۰۲۲، بانک جهانی پیش بینی می‌کند که موجودی بدهی عمومی‌باید قبل از کاهش تدریجی به ۷۵.۱ درصد تولید ناخالص داخلی برسد. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱، کسری حساب جاری به ۱۳.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در مقابل ۱۰.۹ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. دلیل این وضعیت با افزایش کسری تجاری توجیه می‌شود. علیرغم افزایش صادرات با حمایت طلا، اسید فسفریک و فعالیت‌های صادرات مجدد، به ویژه فرآورده‌های نفتی، این سند گزارش می‌دهد که واردات با سرعت بیشتری افزایش یافته است. بر اساس این مطالعه، این نتایج به طور قابل توجهی ناشی از افزایش واردات نفت و افزایش واردات کالاهای واسطه ای در شرایط بهبود اقتصادی بوده است. کسری تراز تجاری عمدتا از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش نفت و گاز و با انتشار اوراق قرضه یورویی در ژوئن ۲۰۲۱ تأمین شد.

حمایت 160 میلیارد فرانک‌سیفایی بانک‌ملی‌توسعه‌اقتصادی به بخش‌کشاورزی سنگال‌طی ۸ سال گذشته

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

طبق اطلاعات به دست آمده در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۲ از بانک ملی توسعه افتصادی، بیش از 160 میلیارد فرانک سیفا توسط این بانک از زمان راه اندازی آن در اواخر ژانویه 2014 به منظور تامین مالی در بخش کشاورزی تزریق شده است.

بانک‌ملی توسعه‌اقتصادی در گزارش‌سالانه خود در سال 2021 که نسخه‌ای از آن نیز به آژانس مطبوعات سنگال ارائه شده است تصریح می‌کند: از زمان آغاز به کار، بانک ملی توسعه افتصادی بیش از 160 میلیارد فرانک سیفا در تأمین مالی بخش کشاورزی، اولین اهرم توسعه‌در سنگال، تزریق کرده است.

بازدید مکی سال، رئیس جمهور سنگال، از پروژه اتوبوس تندرو در داکار

خبرگزاری dakaractu مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

رئیس جمهور مکی سال در تاریخ ۷ دسامبر به منطقه لیبرته ۶ در داکار رفت و از محل پروژه اتوبوس تندرو شخصا بازدید به عمل آورد. هدف وی از این بازدید مشاهده عینی از پیشرفت کار این پروژه بوده است. به عنوان یادآوری، سنگال اولین اتوبوس تندروی الکتریکی در آفریقا و اولین اتوبوس تندروی ۱۰۰ درصد الکتریکی در جهان را خواهد داشت. مسیر مبدا تا مقصد این اتوبوس تندرو ۱۸ کیلومتر است و روزانه ۳۰۰ هزار مسافر را از ۱۴ منطقه در شهر داکار جابجا می‌کند ...

افزایش تولید طلا در سنگال در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲

خبرگزاری dakaractu مورخ ۷ دسامبر ۲۰۲۲،

در سنگال، وزارت پیش بینی‌ها و مطالعات اقتصاد، گزارش اقتصادی خود را برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ در این ماه منتشر کرد. این سند نشان می دهد که فعالیت های استخراجی با افزایش تولید طلا تقویت شده است. در این یادداشت آمده است: در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، به لطف عملکرد خوب تولید طلا (۱۵.۷+درصد) و فسفات ( ۳.۲+ درصد) در سه ماهه تغییرات، فعالیت های استخراجی ۱۲.۸ درصد تقویت شده است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، تولید طلا به ۸۳۱۸۵ اونس رسید. در سه ماهه دوم، ۷۱.۸۹۱ اونس بود.

این فلز گرانبها در بازارهای جهانی بین سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ تقاضای بالایی دارد. در واقع، طبق گفته سازمان توسعه بازار صنعت طلا، این وضعیت به دلیل انباشت زیاد طلا است. افزایش تقاضای بانک های مرکزی از ۱۸۶ تن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۴۰۰ تن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، افزایشی ۱۱۴.۶ درصدی را نشان می دهد که خود گویای این مساله است. سنگال سالانه ۱۳ تن طلا از طریق چرخه صنعتی تولید می‌کند. طبق داده‌های مرکز ابتکار شفافیت صنایع استخراجی، در سال ۲۰۲۰، سهم شرکت‌های معدنی به بودجه دولت سنگال تقریباً ۲۶۸ میلیون دلار بود.

ایجاد ۴۲۰۰۰ فرصت شغلی در سنگال طی مدت ۷ سال

روزنامه lesoleil مورخ ۵ دسامبر ۲۰۲۲،

وزیر توسعه اجتماعی، همبستگی ملی و برابری اجتماعی و سرزمینی، سامبا اندیوبن کا، در تاریخ ۴ دسامبر از بودجه ۱۲۵ ۱۳۹ ۴۳۸ ۱۶۷ فرانک سیفایی بخش خود برای سال ۲۰۲۳ در مجلس ملی سنگال دفاع کرد. وی در دفاع از عملکرد این وزارتخانه به ایجاد ۴۲۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم از سال ۲۰۱۵ تا کنون اشاره کرد.

پیش بینی صید ۷۵۰۰۰ تن ماهی در سال ۲۰۲۳ از آب های سنگال

خبرگزاری dakaractu مورخ ۵ دسامبر ۲۰۲۲،

وزیر شیلات و اقتصاد دریایی سنگال در مجلس ملی اعلام کرد که به زودی با حداقل ۱۷ شرکت صید صنعتی دیدار خواهد کرد. به گفته وی، فعالان در این صنعت عمدتا به سمت صادرات آبزیان کوچک دریایی روی آورده اند. اما، به درخواست رئیس جمهور مکی سال، آنها موافقت کردند که ۳۰٪ از صید خود را به سنگال بدهند. به گفته وی، سهم سنگال با گردآوری همه قراردادها به ۶۵ تن می رسد که این حجم دیگر صادر نمی‌شود و در سنگال می ماند. من فکر می‌کنم که تا سال ۲۰۲۳ حداقل ۷۵۰۰۰ تن ماهی از ماهی‌های صید شده صادر نخواهد شد و در سنگال باقی خواهد ماند. علاوه بر این، این حجم از ماهی صید شده حتی اگر به طور کامل بازار را پوشش ندهد، قیمت را کاهش خواهد داد و محصول در دسترس مردمی قرار می‌گیرد که ما نمایندگان آنان هستیم.

طرح احیای خطوط هوایی ایر-سنگال

خبرگزاری dakaractu مورخ ۶ دسامبر ۲۰۲۲،

وزیر حمل و نقل هوایی و توسعه زیرساخت های فرودگاهی سنگال، داوودا کا، در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۲۲ از اجرای طرحی برای احیای خطوط هوایی ایر سنگال خبر داد.

 «این طرح شامل سه بخش اصلی خواهد بود. بخش اول، بهبود عملکرد عملیاتی، بخش دوم بهبود عملکرد تجاری و همچنین سوم بهبود عملکرد مالی می‌باشد به طوری که این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۳ و در بدترین حالت تا پایان سال ۲۰۲۴ به یک شرکت سودده تبدیل شود.

او اطمینان می دهد که بیش از هر زمان دیگری تمایل به بازگرداندن اعتبار این شرکت هواپیمایی و دستیابی به هدف تبدیل آن به یک شرکت معتبر در آفریقا دارد.

وی به ویژه با اشاره به شکایات دریافتی در مورد تاخیرهای پروازی در مورد این شرکت گفت: با مدیرکل جدید شرکت ایر سنگال در ارتباط هستیم تا در راستای انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن چهره خوب این شرکت، اقدامات لازم صورت گیرد.

پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۳ وزارت حمل‌ونقل هوایی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی، ۱۰ میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۵۴۳ فرانک سیفا در مجوزهای تعهدی و اعتبارات پرداخت تعیین شده است.

ایر سنگال که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. این شرکت شکایات متعددی مانند گم شدن چمدان، تاخیر در پرواز و لغو پرواز را در پرونده خود دارد. همچنین از زمان ایجاد خود، چندین بار مدیریت این شرکت تغییر کرده است. اخیرا نیز از تعلیق خدمات خود به آفریقای مرکزی خبر داده است.

سنگال کشور برتر و الگوی موفقیت در بخش بهداشت عمومی در آفریقا

خبرگزاری dakaractu مورخ ۹ دسامبر ۲۰۲۲،

در طی 15 سال، سنگال میزان مرگ و میر نوزادان خود را تقریباً 50 درصد کاهش داده است. کسب این موفقیت از میان برخی دیگر از نتایج متقاعدکننده به دست آمده در سنگال موجب شد که وزارت بهداشت و اقدامات اجتماعی سنگال و سازمانی به نام اگزامپلر (سازمانی که اطلاعات کشورهای با عملکرد های فوق العاده در زمینه بهداشت را به اشتراک می‌گذارد )  در تاریخ 8 دسامبر یک قرارداد مشارکت با هدف برجسته کردن دستاوردهای سنگال در بخش بهداشت عمومی امضا کنند.

در واقع، سنگال طی چند سال پیشرفت بسیار متقاعد کننده ای در چندین زمینه بهداشتی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته است. در واقع سنگال در 6 حوزه کلیدی بهداشت عمومی، از جمله در دسترس بودن واکسن، کاهش مرگ و میر نوزادان، کاهش رشد کوتاه قدی، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران، تنظیم خانواده و کم خونی در زنان در سنین باروری جزو کشورهای برتر محسوب می‌شود.

ا

اعطای کمک 30 میلیارد فرانکی آژانس همکاری بین المللی ژاپن به سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۹ دسامبر ۲۰۲۲،

در چارچوب برنامه حمایتی از سیستم آموزشی در سنگال، آژانس همکاری بین المللی ژاپن قصد دارد طی سه سال آینده مبلغ ۳۰ میلیارد فرانک سیفا به عنوان کمک بودجه به وزارت آموزش سنگال اعطا کند. این آژانس در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۲ در جمنیاجو مراسمی جهت انجام این همکاری‌ها در بخش آموزش انجام داد.

تجلیل از زنان کارآفرین در سنگال

برای ترویج بیشتر کارآفرینی زنان و بزرگداشت چهارمین دوره "روز کارآفرینی برنده"، انجمن کارآفرینان جوان آفریقایی که برای توسعه اقتصادی منطقه‌ای کار می‌کنند (JEADER) شنبه، 3 دسامبر 2022، میزگردی در مورد کارآفرینی زنان برگزار کرد. جشن چهارمین دوره "روز کارآفرینی برنده" فرصتی برای این انجمن جهت افزایش آگاهی، آموزش و تبادل نظر پیرامون آموزش مالی برای کارآفرینان زن بود.

lequotidien.sn 2022/12/4

شرکت نخست وزیر آمادو با نماینده رئیس جمهور مکی سال در میزگرد سرمایه گذاران و شرکای توسعه

نخست وزیر آمادو با، به نمایندگی از رئیس دولت، مکی سال، رئیس اتحادیه آفریقا در میزگرد سرمایه گذاران و شرکای توسعه در نیجر در 5 دسامبر 2022 شرکت کرد.

آمادو با در این اجلاس گفت: رئیس جمهور مکی سال، یکی از آغازگران اجلاس سران در زمینه تامین مالی اقتصادهای آفریقایی در ماه می 2021 در پاریس بود. او از دنیای تجارت دعوت کرد تا در دام مخدوش آفریقای جنگ زده و بحرانی نیفتند. نخست وزیر از شرکای توسعه و سرمایه گذاران خواست تا در کنار نیجر بسیج شوند و با تأمین بودجه مورد نظر برای حمایت از تغییرات ساختاری در اقتصاد و توسعه کار سرمایه انسانی در آفریقا کمک کنند. نخست وزیر همچنین با یادآوری تعهد رئیس جمهور مکی سال به درک عادلانه تر از ریسک سرمایه گذار در آفریقا، از بخش خصوصی دعوت کرد تا از فرصت های سرمایه گذاری زیادی در نیجر استفاده کنند.

به گفته آمادو با؛ این رویداد فرصتی برای مقامات نیجریه است تا پروژه‌ها و برنامه‌های گنجانده شده در برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی 2022-2026 را به شرکای توسعه خود و بخش خصوصی بین المللی ارائه دهند. PDES 2022-2026 با هدف تغییر موقعیت نیجر در مسیر رشد قوی و با فضیلت است. " این برنامه با برنامه رنسانس قانون سوم رئیس جمهور محمد بازوم مطابقت دارد که هدف آن تبدیل نیجر تا سال 2035 «یک کشور متحد، دموکراتیک و مدرن، صلح‌آمیز، مرفه و مفتخر به ارزش‌های فرهنگی خود، مبتنی بر توسعه پایدار، اخلاقی، عادلانه و متوازن است. "

Dakaractu. Sn 6/12/2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما