معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

روند نظارت بر زنجیره تامین دارو در ترکیه

تیگا مجری رسمی و انحصاریِ رصد داده‌های سلامت و پزشکی از سوی وزارت بهداشت ترکیه است.هدف اصلی این شرکت ایجاد اکوسیستم مراقبت بهداشتی یکپارچه است که در این راستا تیم تیگا با مدیران پروژه، مهندسان نرم افزار، مهندسان تحقیق و توسعه، تحلیلگران کسب و کار، طراحان گرافیک، مدیران سیستم و پایگاه داده پای به میدان نهاده اند. اهم خدمات این شرکت به شرح زیر است:

قابلیت ردیابی دارو

مطابق اظهارات خانم ادا اوزجیحان مدیر فروش شرکت تیگا؛ داروهای تقلبی و بی کیفیت سالانه باعث مرگ ده‌ها هزار نفر در جهان می‌شود. برای افزایش ایمنی داروها و امنیت زنجیره تامین دارویی، کشورها مقرراتی را برای شناسایی و ردیابی داروها اجرا می‌کنند. نظارت و ردیابی دارو با جلوگیری از ورود داروهای تقلبی و نامرغوب به سیستم، زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد. شرکت تیگا سامانه ای با نام  DrugXafe ارائه داده که ایمنی دارو را فراهم و از جعل آن جلوگیری می‌کند. این سیستم با استفاده از کد الکترونیکی محصول زنجیره تامین را از تولید تا کاربر نهایی دنبال می‌کند. از جمله فواید این سیستم:

-ایمنی دارو

-جلوگیری از تقلب در بازپرداخت در سیستم های بیمه

-جلوگیری از تجارت موازی و احتکار دارو

-زنجیره تامین موثر و پاک

-فراخوان‌های موثر دولتی (نظیر زمان کرونا که دولت ترکیه بخش عمده داروهای درمانی را برای استانهای بیش از حد درگیر تخصیص داد. یا زمان آتش سوزی‌های ترکیه که ارسال داروهای تنفسی و درمان سوختگی را بر نواحی آتش سوزی متمرکز کرد.)

-مدیریت انبار و کنترل تاریخ انقضا

-مدیریت داده‌ها و استفاده منطقی از پزشکی

مشارکت با بیمار

مشارکت بیمار یکی از اجزای حیاتی خدمات بیمار محور ایمن است و تعریف آن این است که بیماران به طور فعال درگیر جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد بیماری، داروها و گزینه‌های درمانی خود هستند. همچنین، موضوع مشارکت بیمار شامل مشارکت با بیماران، خانواده‌های آنها، نمایندگان، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و وزارت بهداشت است. در این خصوص به خدمات زیر می‌توان اشاره کرد.

پرونده سلامت شخصی که دسترسی 24 ساعته به تمام پرونده‌های سلامت شهروندان را فراهم می‌کند و به آنها امکان کنترل و مدیریت پرونده سلامت خود را می دهد. همچنین، تمام موسسات بهداشتی خصوصی یا دولتی را قادر می سازد تا داده‌های یکپارچه را در زمان واقعی ارسال کنند.

برنامه E-Appointment که بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی را قادر می سازد تا راحت تر و موثرتر با هم تعامل داشته باشند. با استفاده از این اپلیکیشن، بیماران می‌توانند به صورت آنلاین و بدون مراجعه به هیچ موسسه بهداشتی، نوبت دکتر بگیرند.

ارجاع الکترونیکی که بیماران را قادر می سازد تا به صورت الکترونیکی برای اخذ نظر تخصصی دکتر یا انجام برخی آزمایشات به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دیگر ارجاع داده شوند و اجرای ایمن و سریع فرآیند را تضمین می‌کند.

قابلیت همکاری مراقبت های بهداشتی

قابلیت همکاری مراقبت های بهداشتی، ترکیبی از دستگاه‌ها و سیستم هایی است که می‌توانند داده‌های سلامت الکترونیکی را با سایر دستگاه‌ها و سیستم ها مبادله و استفاده کنند. این سیستم فن آوری‌ها و راه حل های مورد استفاده در مراقبت از بیمار را پوشش می دهد تا اطمینان حاصل شود که به اشتراک گذاری داده‌ها برای برآورده کردن اهداف ارائه مراقبت شخصی و خدمات مراقبت های بهداشتی موثر است. در این خصوص خدمات زیر می‌توان اشاره کرد.

مدیریت داده‌های بالینی[1] که داده‌های هویتی و داده‌های مرجع را به چندین روش مختلف جهت مراقبت های بهداشتی به یک نقطه مرجع (مثلا دانشکده علوم پزشکی یا خود وزارت بهداشت) پیوند می دهد.

سرویس اصطلاحات که ساخت و مدیریت محتوای اصطلاحات را امکان پذیر می‌کند. با استفاده از اصطلاحات، همه اعلان‌ها با یک رمزگذاری صحیح مدیریت می‌شوند.

نمایشگر تبادل اطلاعات سلامت (HIE) محصولی است که سرعت، کیفیت و ایمنی مراقبت از بیمار را با اجازه دادن به سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی برای دسترسی ایمن و اشتراک‌گذاری داده‌های هر بیمار بهبود می‌بخشد.

مدیریت صنعت داروسازی

به گفته مدیر بازرگانی شرکت آقای مِتِه کاراجا؛ شرکت تیگا با گستره وسیع محصولات خود در حال توسعه سیستم های قوی برای تهیه داروها، تضمین کیفیت آنها و کمک به ارائه دهندگان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در مدیریت داروها در تمام سطوح سیستم بهداشتی بوده است. در این خصوص به خدمات زیر می‌توان اشاره کرد.

نسخه الکترونیکی یا سامانه E-Prescription، یک پلتفرم آنلاین برای تبادل اطلاعات نسخه، انتقال الکترونیکی نسخه‌ها از پزشکان به داروسازان با استفاده از دستگاه‌های ارتباط الکترونیکی است. از فواید این سیستم:

-از نسخه‌های جعلی جلوگیری می‌کند

-ایمنی داده‌ها را تضمین می‌کند

-مصرف غیر منطقی دارو را محدود می‌کند

-از سوء مصرف مواد مخدر و روان درمانی جلوگیری می‌کند

-داروخانه الکترونیکی یا E-Pharmacy محصولی است که کنترل های لازم را در سطح داروخانه در فرآیند توزیع داروخانه انجام می دهد و نتایج کنترل را برای تایید به داروساز ارائه می دهد. از فواید این سامانه:

-دیجیتالی شدن سلامت

-ارتباط بین ذینفعان صنعت دارو

-امنیت پرونده الکترونیک سلامت (EHR)

بهبود فرآیند تجویز دارو

سیستم مدیریت دارو محصولی است که با اطمینان از تعاریف مورد نیاز داروها و مدیریت اطلاعات در مورد شرایط و نحوه استفاده از دارو، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به سمت اقدامات دارویی با کیفیت هدایت می‌کند. از فواید این سامانه:

-اصلاحات دارویی

-ارائه خدمات قابل اعتماد

-دقت و قابل مشاهده بودن اطلاعات پزشکی

-تحول دیجیتال موثر

-ادغام سیستم های سلامت الکترونیکی

سامانه Oncolab یک سیستم آماده سازی داروی کاملاً خودکار شخصی یا مبتنی بر نسخه است که خطرات را برای بیمار و محیط در یک محیط بسته استریل کاهش می دهد. از فواید این سامانه:

-آماده سازی دقیق و کاهش خطای داروهای مستعد خطا

-مدیریت ضایعات در هنگام تهیه داروی انکولوژیک

-افزایش خدمات انکولوژیک (تشخیص و درمان سرطان)

-کاهش هزینه درمان‌های سرطانی

 

سیستم مدارک پزشکی الکترونیکی (EMR)

سیستم پزشکی الکترونیکی EMR برای مراکز مراقبت بهداشتی توسعه یافته تا به طور کامل جریان کار بالینی، مالی و مدیریتی را با ذخیره، بازیابی و اصلاح سوابق دیجیتال بیمار نظارت و مدیریت کند و در عین حال اطمینان حاصل شود که بیماران با بهترین مدیریت مراقبت‌های بهداشتی در زمان کوتاه‌تری به خدمات پزشکی می‌رسند. این سیستم در دو حوزه راه حل های بالینی و مدیریتی ارائه خدمت می‌کند. از فواید این سامانه:

-دیجیتالی کردن تاریخچه بیماران با حذف روش های مبتنی بر اسناد دفتری

-اتوماسیون فرآیندهای ثبت نام و اداری

-برنامه ریزی و ردیابی کار توسط پزشکان

-فرآیند درمان سازمان یافته و هماهنگ

-تجزیه و تحلیل جامع داده‌های بیماران

-ردیابی تشخیص و درمان با کدگذاری بالینی

-تصویر پزشکی، نمونه و مدیریت و ردیابی بیمار

-اجتناب از انکار بازپرداخت از سوی پرداخت کنندگان

-جلوگیری از اشتباهات صورتحساب و تاخیر در پرداخت

-اتوماسیون رویه‌های صورتحساب

 

[1] . Clinical Master Data Manager

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما