معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

افزایش 114 درصدی صادرات ترکیه به لیر ترک

علی رغم آغاز روند جهانی شدن و ایجاد یکپارچگی در تجارت جهانی، سیستم نظام پولی بین المللی تاکنون نتوانسته است آن طور که باید و شاید همراه با روند جهانی شدن پیشرفت داشته باشد.

جریان‌های ملی گرایی و ایجاد ذهنیت دارا بودن ‘’دولت ملی ‘’ در کشورها، استفاده از پول های ملی در مراودات تجاری و سیستم پولی بین کشورها را بیش از پیش تشویق کرد.در این اواخر، توافقنامه‌های انجام شده بین ترکیه – روسیه، ترکیه – ایران و ترکیه- چین زمینه‌هایی را برای تجارت منطقه ای بین کشورهای فوق فراهم نموده است. 

دادو ستد در بخش انرژی توسط کشورهای تازه استقلال یافته با روسیه به روبل و تصمیم کشورهای آمریکای لاتین (ونزوئلا، کوبا، بولیوی، اکوادور، نیکاراگوئه، هندوراس، جمهوری دومینیکن، آنتیگوا و باربودا، سنت وینسنت) در استفاده از پول مشترک به نام  سوکره ‘’ Sucre ‘’ در سال 2008 میلادی، از جمله اقدامات انجام شده در استفاده از پول ملی در مراودات تجاری و مالی بین کشورهاست.

چنین تصمیمات منطقه ای، سبب کاهش میزان نیازمندی کشورها به یورو و دلار به عنوان ذخیره پولی شده و نقش و تاثیر ارزهای مذکور در مراودات پولی آنها را کاهش می دهد.

ترکیه در 5 سال گذشته نسبت به استفاده از پول های ملی در مراودات تجاری و پولی با برخی کشورها  به ویژه کشورهای منطقه اقدام نموده و روند استفاده از لیر ترک را در مناسبات اقتصادی روز به روز افزایش داده است.

بر این اساس، صادرات ترکیه به لیر ترک در ماه نوامبر سال جاری میلادی نسبت به ماه مشابه سال قبل 114 درصد افزایش یافت و به 15 میلیارد و 679 میلیون لیر رسید. تعداد 7182 شرکت تجاری ترک توانستند صادرات خود را به لیر ترک به بیش از 162 کشور مختلف جهان انجام دهند.

در ماه نوامبر سال جاری میلادی، صادرات این کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل با ۱.۹ درصد افزایش ۲۱.۹ میلیارد دلار و واردات نیز با ۱۴ درصد افزایش به ۳۰ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسید. از سوی دیگر حجم تجارت خارجی ترکیه با 8.6 درصد افزایش 52 میلیارد و 509 میلیون دلار شد.

به موازات افزایش حجم تجارت خارجی در این کشور ، روند افزایشی تجارت با لیر ترک در کشور ادامه دارد .

جدول صادرات،واردات و حجم تجارت خارجی به لیر ترک به تفکیک ماه در سال 2022 میلادی:

 ( میلیارد)

صادرات ترکیه به لیر ترک در نوامبر سال جاری میلادی با 114 درصد افزایش، 15 میلیارد و 679 میلیون لیر و واردات به 35 میلیارد و 629 لیر و حجم تجارت خارجی نیز 51 میلیارد و 308 میلیون لیر شد.

   صادرات این کشور در بازه زمانی ژانویه الی نوامبر سال جاری میلادی با 94 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 113 میلیارد و 703 میلیون لیر و واردات به 234 میلیارد و 772 میلیون لیر رسید. در این مدت حجم تجارت خارجی 348 میلیارد و 475 میلیون لیر شد.

در ماه نوامبرسال جاری میلادی، تعداد کشورهایی که صادرات به آنها به لیر ترک صورت گرفته 162 کشور و تعداد شرکت های صادرکننده 7182 شرکت بوده است. این در حالیست که در ماه اکتبر، تعداد کشورهای هدف صادرات ترکیه به لیر ترک 164 کشور و تعداد شرکت های صادرکننده 6894 شرکت بود.

منبع: http://www.ekonomi.haber7.com

                                                                                                                               

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما