معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب طرح جامع توسعه حاشیه شهر و بیابان‌های دبی از سوی محمد بن راشد

 محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و نخست وزیر امارات متحده عربی طرح جامع توسعه حاشیه شهر و بیابان‌های اطراف دبی به مساحت 2216 کیلومتر مربع را که شامل بیابان دبی، مناطق لهباب ـ مرغم ـ المرموم ـ اللیسیلی ـ الفقع ـ العویر می‌شود را تصویب کرد. هدف از اجرای این طرح حفظ طبیعت، حمایت از کشاورزان، تولیدات محلی و ایجاد فرصت سرمایه گذاری، ارائه کلیه خدمات و امکانات مورد نیاز مردم منطقه و بازدیدکنندگان در راستای ارتقای کیفیت زندگی، همچنین تجربه گردشگری بعنوان یکی از مقاصد گردشگری امارات عنوان گردیده است.

توسعه و گسترش شورای تجاری از سوی اتاق های دبی

عبدالعزیز الغریر رییس هیأت مدیره اتاق دبی به منظور مشارکت اقتصادی بین المللی این امارت خبر از تشکیل شورای تجاری جدید و بازسازی، توسعه و گسترش نقش شوراهای مذکور در روابط تجاری دبی با سایر کشورها خبر داد. در جریان سخنرانی افتتاحیه 150 نفر از سفرا، اعضای هیأت دیپلماتیک شاغل در امارات و وابستگان بازرگانی و محمدعلی راشد لوتاه مدیرکل اتاق های دبی حضور داشتند و از حضار برای تشکیل شوراهای تجاری و برنامه برای سازماندهی مجمع سالانه ای که قرار است سال آینده تشکیل شود بستر سازی لازم صورت گرفت. وی افزود افزایش شورای تجاری و اطمینان از اثربخشی آنها منوط به تعیین شاخص های کلیدی عملکرد این شوراهاست و بخشی از دفاتر خارجی ما در ارائه فرصت های رشد فعال هستند. ایشان نقش مهم مجموعه‌های دیپلماتیک را برجسته دانست و بر یکپارچه سازی و متحد کردن تلاش ها در تأمین منافع و اهداف مشترک و اجرای استراتژی جدید برای سال‌های 2022 تا 2024 تأکید کرد.

راه اندازی قریب الوقوع مرکز کسب و کار خانوادگی دبی، توسعه اقتصاد دیجیتال به منظور تقویت سیستم اقتصاد و جذب 300 شرکت نوظهور و شرکت های یونیکورن تا سال 2024 و حمایت از 20 شرکت دیجیتال داخلی در توسعه فعالیت های خارجی آن از موضوعات مورد اشاره بود. الغریر به تعهد اتاق بین المللی دبی به حمایت از توسعه خارجی شرکت های فعال در این کشور اشاره کرد و افزود افتتاح 50 دفتر جدید خارجی در 30 بازار با اهمیت استراتژیک در دستور کار بوده و ما در صدد افزایش ارزش تجارت خارجی دبی به دو تریلیون درهم تا سال 2026 هستیم.

این نشست با تنظیم اتاق‌های دبی و در چارچوب تلاش برای تقویت روابط با دستگاههای دیپلماتیک برگزار شد.

635 میلیارد دلار کل دارایی‌های بانکی شرکت ها و سرمایه گذاری‌های در امارات

شرکت چند ملیتی مشاور مدیریت آمریکایی Arthur D. Little در گزارش جدید منتشر شده چالش ها و فرصت هایی که اهیمت رو به رشد بخش بانکداری شرکت ها در امارات را نشان می دهد برجسته نموده است. این گزارش با عنوان «پیگیری افزایش خدمات بانکداری شرکتی»، کل دارایی شرکت های سرمایه گذاری و خدمات در امارات را 635 میلیارد دلار و 15 میلیارد دلار درآمد دارند که شرکت های خدمات بانکی و سرمایه گذاری 5 برابر خرده فروشی‌ها دارایی دارند.

در این گزارش بانک های منطقه ای ارتباط خارجی خود را به شکل اساسی با بخشی از افراد چه در زمینه فن آوری مالی، استراتژی، تحول دیجیتال، محصولات یا برنامه‌های کاربردی متمرکز حفظ نموده‌اند و فضای رقابتی فزاینده در حال تحول و پیچیده برای بخش بانکداری شرکتی و سرمایه گذاری پس از همه گیری کووید 19 و جنگ اوکراین بوجود آمده است.

اهمیت تمرکز بیشتر بانک‌ها بر بخشهای بانکداری، شرکتی و سرمایه گذاری را به چند دلیل از جمله طوفان تورمی‌ که در پیش است، اثرات زیست محیطی، تأثیرات اجتماعی و مدیریتی برشمرده که پیامدهای روشنی خواهد داشت.

همچنین منطقه خاورمیانه محیط مثبت تحولات ملموس در حوزه بانکداری شرکتی و سرمایه گذاری عنوان شده که حدود 70 درصد کل دارایی آن را شورای همکاری خلیج فارس تشکیل می دهد و بدلیل کاهش سود و افزایش الزامات نظارتی باید منتظر ادغام بیشتری در این بخش بود. بانک ها می‌بایست به دنبال تسریع در مسیر تغییر و تحول به سمت بهینه سازی در آمد در هر بخش به منظور حفاظت از سرمایه و انعطاف پذیری مدیریت ریسک و راه حل های فن آوری مالی باشند.

استفان اولکاکار معاون مدیر و رییس خدمات مالی شرکتی و دولتی Arthur D. Little تحولات سریع در عرصه دیجیتال و تسری بی واسطه گری را در بخش های مختلفی توسعه داده است. در نتیجه بانک ها باید بدنبال تغییر مدل های کسب و کار به روش خودروسازان و بسیاری از صنایع دیگر (در قرن 20) باشند. بدین معنا که باید از کسب و کار یکپارچه دور، نسبت به برون سپاری به استثناء برخی مراحل و اقدامات استراتژیک مانند طراحی، مونتاژ و کنترل به منظور ارزش آفرینی اقدام نمایند.

 با این وجود بانک ها هنوز فرصت های بی نظیری برای توسعه کسب کار، کاهش هزینه‌ها، افزایش توانایی در واکنش سریع به تحولات دارند.

چاپ اسکناس 1000 درهمی جدید از سوی بانک مرکزی امارات

در آستانه جشن اتحاد، بانک مرکزی امارات 1000 درهمی جدیدی از جنس پلمیر به صورت منقش به رهبری امارات و آرمان‌های ایشان چاپ و منتشر نمود. اسکناس جدید به تصویر مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، مدلی از شاتل فضایی، کاوشکر امید اماراتی که سال 2021 به مریخ پرتاب شد، اولین فضانورد اماراتی، نیروگاه هسته ای براکه و نقش کلیدی که در تنوع منابع انرژی در کشور خواهد داشت مزین می‌باشد.

جنس این اسکناس از پلمیر و مواد بادوام و ماندگار می‌باشد که قابل بازیافت بوده و به طبیعت کمترین آسیب را می رساند و علائم آبی فلورسنت و با تکنیک های پیشرفته ای چاپ شده و بالاترین ویژگی‌های امنیتی به منظور مبارزه با جعل در منطقه در آن به کار گرفته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما