معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بیستمین کنوانسیون علمی در زمینه مهندسی و معماری در هاوانا افتتاح شد

به عنوان بخشی از فعالیت‌های پنجاه و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه فناوری‌هاوانا، CUJAE، بیستمین کنوانسیون علمی مهندسی و معماری روز دوشنبه ۲۸ نوامبر در Palacio de las Convenciones بر مبنای نگاه به اصول مهندسی و معماری در راستای آینده ای پایدار گشایش یافت. در افتتاحیه این مراسم اینس چپمن معاون نخست وزیر کوبا به سخنرانی پرداخت و در آن به عملکرد نظام دولتی مبتنی بر علم و نوآوری اشاره کرد و آن را برای پیشرفت در مدل توسعه ضروری دانست. وی نکات راهبردی در اجرای برنامه توسعه ملی را مرتبط با دولت سوسیالیستی موثر، کارآمد و یکپارچه اجتماعی، تحول مولد، زیرساخت ها، توان انسانی، منابع طبیعی، محیط زیست و عدالت اجتماعی ذکر کرد. مودستو ریکاردو گومز رئیس CUJAE در سخنرانی افتتاحیه خود توضیح داد که کوبا کشوری است که بیشترین مشارکت را در این رویداد دارد و گفت که نمایندگان کار مشترک بین دانشگاه کوبا و کشورهای شرکت کننده را ترویج خواهند کرد.

 مقامات کوبا پیشرفت اقتصادی کشور را ارزیابی کردند

شورای وزیران کوبا در هاوانا وضعیت اقتصادی این کشور، بودجه دولتی و پیش بینی‌های سال آینده را ارزیابی کرد. این نشست به رهبری رئیس جمهور، میگل دیاز کانل، برگزار شد که خاطرنشان ساخت که سال 2023 سالی چالش برانگیز خواهد بود، جایی که کار مشترک بین مردم و رهبران باید به پیروزی بیانجامد. رئیس جمهور تصریح کرد: انقلاب در سه سال اخیر در بحبوحه نبرد برای پیشبرد و شکست همه گیری کووید-۱۹ علاوه بر فشارهای محاصره ای که توسط ایالات متحده وارد شده بود، شاهکار انجام داد. وی تصریح کرد: سال 2023 باید با رفع موانع، بی حرکتی و انتظار همراه با تداوم مبارزه با فساد و تخلفات بر اساس اقداماتی که اخیراً از سوی عالی ترین مقامات کشور صورت گرفته است، به پیش رویم. نوآوری باید در همه عرصه‌های زندگی، به‌ویژه تولید مواد غذایی و ثبات در سیستم انرژی برق کشور وجود داشته باشد. در سال 2023 کار زیادی در پیش داریم، اما ما پتانسیل انجام آن را داریم.

آلخاندرو خیل، معاون نخست‌وزیر و رئیس اقتصاد و برنامه‌ریزی، به نوبه خود، بر ضرورت تلاش برای احیای گردشگری، احیای فعالیت‌ها و خدمات تولیدی و همچنین پیشرفت در تحول جامع شرکت دولتی سوسیالیستی تأکید کرد. به گزارش تلویزیون ملی، در این روز هیات وزیران دستور کار گسترده ای را که شامل تحلیل و تصویب سیاست های مختلف ضروری برای وضعیت اقتصادی کشور است، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

 تاسیس بنیادی برای نوآوری و توسعه در دانشگاه‌هاوانا

از سال 2021، دانشگاه‌هاوانا بنیادی دانشگاهی جهت نوآوری و توسعه تاسیس کرده است که هدف آن تسهیل ارتباط بین پتانسیل علمی مطالعات و خواسته‌های بخش تولیدی و جامعه است. برای این منظور، دانشگاه‌های سراسر کشور طرح‌های نهادی را پیشنهاد کردند و به‌عنوان مثال، پارک‌های علمی و شرکت‌های رابط نیز پدید آمدند. از آن زمان، بنیاد دانشگاه برای نوآوری و توسعه بین دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و گروه‌های توسعه دانشگاه‌هاوانا و نیازهای خارجی میانجیگری می‌کند. هدف مشخص تر از تشکیل چنین نهادی این است که به مدیریت کل فرآیند تحقیق، توسعه و نوآوری (R+D+i) نگاه کرده، فرصت ها را شناسایی کند و مطابق با آنها، به هدایت نوآوری‌ها بپردازد. این بنیاد با گروهی از ابزارها و اقدامات، برای ایجاد یا بهبود محصولات، خدمات، فناوری‌ها، فرآیندها و همچنین توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعالیت می‌کند.

در شرایط فعلی اقتصادی کوبا، ایجاد اشکال تولیدی جدید مانند شرکت های خرد ، کوچک و متوسطSMEها نقش اساسی دارد. در این راستا، بنیاد به عنوان یک نهاد پویا برای گروه‌های توسعه مبتنی بر فناوری که می‌توانند به SME های آینده تبدیل شوند، عمل می‌کند.

در میان برجسته‌ترین تشکل هایی که این بنیاد بوجود آورده است، تشکلی است که با BioCubaFarma، آزمایشگاه تحقیقاتی فتوولتائیک (LIFV) یا شرکت کانادایی Zeolite Corporation (IZC) ایجاد کرده است. از پروژه‌های اصلی، شتاب دهنده کشاورزی در لا لیزا به دلیل پیشنهاد نوآورانه آن مورد توجه ویژه است. در تمام موارد، موضوعات مشخص شده برای کوبا در بخش های مختلف از جمله بهداشت، فناوری اطلاعات و اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

کمبود ساخت و ساز مسکن در سال 2022

دولت کوبا تنها ۳۵ درصد از برنامه ساخت مسکن خود در سال ۲۰۲۲ را توانسته است عملی کند. معاون رئیس جمهور سالوادور والدس مسا مشکل اصلی را کمبود مصالح ساختمانی عنوان کرد و از دولت های محلی خواست تا تولید آنها را در اولویت قرار دهند. معاون اول رئیس جمهور مانوئل ماررو کروز نیز در این رابطه افزود: تقاضای مسکن در کشور که اخیراً تحت تاثیر سیل، طوفان و آتش سوزی قرار گرفته است، در حال افزایش است و ما نتوانسته ایم به این تقاضا پاسخ دهیم.

در پایان نیمه اول سال جاری در کوبا، 11997 خانه ساخته شد و وضعیت «قابل سکونت» را دریافت کرده اند که به سختی 33 درصد از برنامه سالانه ارائه شده را نشان می دهد. اداره کل مسکن در کمیسیون صنعت، انرژی و ساختمان گزارشی مبنی بر رعایت این طرح تا خرداد 1391 به نمایندگان مجلس ارائه کرد و در آنجا متوجه تاخیرها گردید. این وضعیت پس از طوفان ایان در سپتامبر گذشته که بیش از 102527 خانه را تنها در پینار دل ریو خراب کرد، بدتر نیز گردید.

ونزوئلا در روسیه، مکزیک، کوبا و ایران دفاتر گردشگری افتتاح می‌کند

در  جریان سومین روز نمایشگاه بین المللی گردشگری (FITVen) که در ایالت آنزواتگی ونزوئلا برگزار شد اپراتور اصلی تورهای ونزوئلا (Venezolana de Turismo) از افتتاح دفاتر تجاری در روسیه، مکزیک، کوبا و ایران خبر داد. این ابتکار به دنبال این است که جمهوری بولیواری ونزوئلا به عنوان یک کشور متنوع، صلح آمیز و باز به مقصدهای آینده، تحت سیاست های دولت مادورو گردشگری را به یکی از موتورهای اصلی اقتصادی خود تبدیل کند. برای دستیابی به این هدف، علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا، روز جمعه با ماریا دل کارمن اورلانا، معاون اول وزیر گردشگری کوبا دیدار کرد. پادرون در توییتی نوشت که آنها در مورد استراتژی‌هایی برای تقویت گردشگری در میان سختی‌های بزرگ ناشی از تحریم‌ها و همه‌گیری صحبت کردند. پادرون در این توییت نوشت: کوبا، دوست برادر ونزوئلا. لتیسیا گومز، معاون وزیر گردشگری بین‌المللی ونزوئلا و داگوبرتو رودریگز، سفیر کوبا در کاراکاس نیز در این گفتگو شرکت کردند.

 چین علاوه بر کاهش رقم بدهی‌ها، مبلغ  ۱۰۰ میلیون دلار به کوبا کمک می‌کند

چین پس از دیدار رهبران دو کشور کمونیست در پکن با بازسازی ساختار بدهی کوبا و اعطای اعتبارات تجاری و سرمایه گذاری جدید به این کشور تحت محاصره جزیره کارائیب موافقت کرد. الخاندرو خیل، وزیر اقتصاد کوبا گفت که طرف چینی همچنین 100 میلیون دلار برای کمک به کوبا برای مقابله با کمبود کالاهای اساسی و بحران انرژی که توسط طوفان ایان بدتر شده است، اختصاص داده است.

به گفته تحلیلگران و دیپلمات ها، تجارت و سرمایه گذاری چین در سال های اخیر به دلیل ناکامی‌کوبا در پرداخت بدهی‌های بازسازی شده کاهش یافته است، وضعیتی که با تحریم های شدیدتر ایالات متحده، بیماری همه گیر کرونا و ناکارآمدی اقتصادی داخلی بدتر شده است. گیل گفت: «ما در حال یافتن فرمول‌های قابل قبول دوجانبه برای سفارش و تجدید ساختار بدهی‌ها هستیم.» تحلیلگران این بدهی را میلیاردها دلار تخمین می زنند، اگرچه آمار رسمی در دسترس نیست.

کوبا آخرین بار در سال 2019 بدهی خارجی خود را 19.6 میلیارد دلار اعلام کرد. چین مهم‌ترین شریک تجاری کوبا پس از ونزوئلا است، هرچند به گفته دولت کوبا، تجارت از بیش از 2 میلیارد دلار در سال 2017 به 1.3 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته است. پروژه‌های سرمایه گذاری مختلف نیز متوقف شده اند. گیل گفت چین موافقت کرده است که پروژه اسکله شناور، نیروگاه بادی و انرژی خورشیدی را به سرعت تکمیل کند.

رئیس جمهور دیاز کانل پس از گفتگو در پکن به رسانه‌های رسمی‌گفت که بدهی در راس دستور کار او با رئیس جمهور شی جین پینگ است که با مشکلاتی که کوبا از سر می‌گذراند همدردی می‌کند. رئیس‌جمهور کوبا گفت همتای چینی‌اش اشاره کرد که «باید راه‌حلی برای همه مشکلات کوبا، صرف‌نظر از بدهی‌ها پیدا کرد و این نمی‌تواند چیزی باشد که توسعه را محدود ‌کند».

مقامات مکزیکی مجوز استفاده اضطراری از دو واکسن کووید-19 کوبایی را صادر کردند

موسسه فینلای در هاوانا اعلام کرد، کمیسیون فدرال حفاظت در برابر خطرات بهداشتی (COFEPRIS)، آژانس نظارتی مکزیک، تصمیم گرفته است که واکسن‌های Soberana 02 و Soberana Plus کوبایی را برای استفاده اضطراری در این کشور مجاز اعلام کند. بر اساس این بیانیه، این بخشی از استراتژی مقررات ملی بهداشت است که امکان بررسی و دسترسی به بیشترین تعداد لوازم بهداشتی را تا زمانی که کیفیت، ایمنی و کارایی محصول مورد تایید قرار گیرد را ممکن می‌سازد. به عنوان مرجع ملی تنظیم مقررات تایید شده توسط سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO)، تصمیمات COFEPRIS توسط کشورهای مختلف در قاره به رسمیت شناخته شده است. واکسن‌هایی که آنها تایید می‌کنند احتمالا در کشورهای دیگر قاره نیز قابل استفاده خواهد بود .

 گروه سلاک: کوبا تجربیات خود را در مقابله با کووید-19 به اشتراک می‌گذارد

کوبا طی حضور خود در نشست وزیران بهداشت CELAC ، تجربیات خود را در مقابله با کووید-19 را مطرح و بر تعهد خود برای ادامه همکاری با کل جهان تأکید کرد. تانیا مارگاریتا کروز، معاون وزیر بهداشت عمومی‌کوبا، که رهبری هیئت کوبایی را بر عهده داشت، گفت که این نشست یک فضای فوق العاده برای تبیین استراتژی واکسیناسیون کشورش با استفاده از واکسن‌های تولید داخل برای مبارزه با همه‌گیری بوده است. وی همچنین افزود که هیئت او از تلاش‌های شبکه متخصصان در زمینه عوامل عفونی و بیماری‌های نوظهور قدردانی می‌کند و در عین حال تاکید می‌کند که توصیه‌های آنها به تقویت سیستم‌های بهداشتی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب کمک می‌کند. کروز همچنین حمایت کوبا از بیانیه صادر شده در نشست CELAC در حمایت از همکاری بین کشورهای منطقه برای دسترسی بیشتر به داروها و واکسن‌ها را در توئیتر اعلام کرد.

 دیدار رئیس جمهور کوبا با تجار ترک

رئیس جمهور کوبا، میگل دیاز کانل در یک توقف ترانزیت در سفر بازگشت خود پس از تور بین المللی آفریقا، آسیا و اروپا، در استانبول با تجار ترک دیدار کرد. به گفته ریاست جمهوری کوبا در توییتر، این نشست که با حضور تجار ترک و توسط DEIK، سازمان دیپلماسی تجاری که روابط اقتصادی خارجی بخش خصوصی ترکیه را رهبری می‌کند، برگزار گردید. در این پیام آمده است که هدف از این نشست ترویج ایده‌ها و تقویت روابط بین تجار ترکیه و کوبا بود.

رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی در میان اعضای هیئت شرکت کننده در این نشست بود. وی خاطرنشان کرد که منطقه توسعه ویژه ماریل در غرب هاوانا قرار است به کانون اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی بدل گردد. وی همچنین به تشریح ویژگی‌های سبد فرصت ها و پتانسیل های آن برای بخش سرمایه گذاری خارجی و معرفی پروژهای قابل سرمایه گذاری خارجی در کوبا پرداخت .

 اولین محموله واکسن کوبایی ضد کووید 19 وارد مکزیک شد

وزارت بهداشت عمومی اعلام کرد اولین محموله واکسن کوبایی ضد کووید-19 عبدالا (Abdala)، متشکل از 4,092,500 دوز که برای بزرگسالان تجویز می‌شود در حال حاضر در مکزیک است. این دارو دیروز پس از تایید آن برای استفاده اضطراری توسط کمیسیون فدرال حفاظت در برابر خطرات بهداشتی (Cofepris)، که تقریباً یک سال پیش، در 29 دسامبر 2021، مجوز استفاده اضطراری از Abdala را اعلام کرد، وارد شد. وزارت بهداشت عمومی‌گزارش داد که واکسن از هاوانا، به فرودگاه بین المللی «فلیپه آنجلس» (AIFA)، در زومپانگو، ایالت مکزیک، با هواپیمای هرکولس نیروی هوایی مکزیک منتقل شده است. پرسنل آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و معرف‌های مکزیک (بیرمکس)، مرکز ملی سلامت کودکان و نوجوانان (Censia) و کمیسیون فدرال حفاظت در برابر خطرات بهداشتی (Cofepris) و همچنین اعضای ارتش مکزیک و گارد ملی در حمل، انتقال و امنیت دوزها مشارکت داشت.

با در نظر گرفتن واکسن‌های عبدالا، مکزیک در مجموع 193231845 دوز از موسسات فایزر، آسترازنکا، سینوواک، گامالیا، کانسینو، جانسون و مدرنا واکسن دریافت کرده است. به همین ترتیب، در مکزیک، آزمایشگاه دراگ مکس (Drugmex) ۱۴۰۲۴۸۴۰ دوز کانسینو و آزمایشگاه لیومونت (Liomont) ۴۲۹۹۱۱۰۰ دوز آسترازنکا بسته بندی کرده اند که در مجموع 57,015,940 واکسن بسته بندی شده در کشور ثبت گردیده است. در مجموع، از 23 دسامبر 2020، مکزیک 250،247،785 واکسن در دسترس داشته است. تاکنون 217 محموله واکسن در 231 پرواز دریافت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما