معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

نمایشگاه بین المللی‌هاوانا

سی و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی‌هاوانا، بزرگترین رویداد تجاری و نمایشگاهی کوبا و یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی در قاره آمریکای جنوبی با برگزاری جلسات فشرده تجاری و با حضور 62 کشور و بیش از 400 شرکت ملی و بین المللی در محل نمایشگاه اکسپوکوبا (Expocuba) از 23 آبانماه 1401به مدت یک هفته در هاوانا برگزار گردید. دراین نمایشگاه هیاتهای عالیرتبه خارجی با حضور وزرا، مقامات ارشد دولتی، کارآفرینان و فعالین اقتصادی خارجی از کشورهایی مانند چین، روسیه، اسپانیا، فرانسه، کانادا، مکزیک، برزیل، ونزوئلا، امارات متحده عربی و لائوس در این نمایشگاه حضور داشتند.

پس از دو سال عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی‌هاوانا به دلیل شیوع جهانی بیماری کووید 19، این نمایشگاه توسط رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل روز دوشنبه  23 آبان ماه 1401 افتتاح گردید که در آن بازرگانان داخلی و خارجی، نمایندگان اتاق بازرگانی و نیز نمایندگانی از دستگاه‌های اقتصادی و تجاری معتبر کشوری کوبا و نمایندگان اقتصادی و تجاری خارجی در آن حضور داشتند.

نمایشگاه FIHAV از سال 1983 برگزار می‌شود و پس از لغو دوره‌های 2020 و 2021 به دلیل همه گیری کووید-19، به لطف کنترل انتقال بیماری در کوبا، دوباره به راه افتاده است. در طول برگزاری این نمایشگاه تجاری که یکی از مهمترین نمایشگاه‌های آمریکای لاتین و کارائیب است، جلسات تجاری، نشست های تجاری، سمینارها و کنفرانس ها و فعالیت های جانبی دیگر برگزار گردید و در حدود بیست کشور در غرفه‌های مربوط به خود روزهای ملی خود را جشن گرفتند که می‌توان به برپائی روز ملی کانادا، پرتغال، مکزیک، ایتالیا، برزیل، ونزوئلا و آرژانتین اشاره کرد . علاوه بر آن پنلی درباره انتقال تجربیات شرکت‌های مکزیکی در کوبا نیز شکل گرفت. کشورهای امارات متحده عربی و لائوس میهمانان ویژه این دوره از نمایشگاه بودند .

در طول برگزاری نمایشگاه‌هاوانا حدود 400 شرکت دولتی کوبا، بیش از 70 شرکت خرد، کوچک و متوسط (MSME) و سه تعاونی غیرکشاورزی به همراه دیگر شرکت‌کنندگان، فرصت های تجاری و سرمایه گذاری خارجی را در تمام بخش های اقتصادی کوبا مورد بررسی قرار دادند. بطور کلی بیش از 200 نهاد دولتی و غیردولتی کوبایی در این نمایشگاه شرکت کردند. در طول برگزاری این نمایشگاه حدود 35 اتاق بازرگانی خارجی در سطوح مختلف (بخشی، منطقه‌ای، ملی و انجمن‌ها) در آن حضور یافته و سه سند همکاری و قراردادهای تجاری با کشورهای رواندا، اوگاندا و روسیه به امضا رسید. پنجمین مجمع سرمایه گذاری خارجی کوبا نیز در چارچوب FIHAV 2022 برگزار گردید تا سرمایه گذاران بتوانند سبد تجاری جدید خود برای سرمایه‌های خارجی در کوبا را به روز کنند.

مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا نیز در سخنان خوشامدگویی خود اظهار داشت این رویداد امکان تبادل چهره به چهره بازرگانان را با سراسر جهان و با کوبایی‌هایی از سایر نقاط دنیا که مایل به مشارکت در توسعه اقتصادی کشور هستند، فراهم می‌کند. ماررو کروز تأکید کرد که کوبا منزوی نیست، مقاومت می‌کند و خود را بازسازی می‌کند و این نمایشگاه چند بخشی که بزرگترین نمایشگاه در حوزه کارائیب محسوب می‌شود به این مهم کمک می‌کند.

نخست وزیر کوبا اطمینان داد که FIHAV امکان تبادل مستقیم با بازرگانان خارجی و کوبایی مقیم خارج را که علاقمند به سرمایه‌گذاری با کوبا هستند فراهم می‌کند. کوبا منزوی نیست و نه تنها مقاومت می‌کند، بلکه مایل است در توسعه خود پیشرفت کند، به همین دلیل این نمایشگاه اهمیت دارد.

وی افزود که مشکلات پس از همه‌گیری که با محاصره اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا در کوبا تشدید شده است شرایط بازار آزاد ما را در برابر وضعیت اقتصادی بین‌المللی آسیب‌پذیر نموده است. نخست وزیر گفت که آزار و اذیت مالی و سقوط گردشگری در آن دوره بر امکان عمل به تعهدات ما تأثیر گذاشت. وی بر عزم دولت در اجرای تک تک تعهدات خود افزود و از اعتماد تجار، شرکت ها و بانک ها به خاطر اعتمادشان تشکر کرد. او تاکید کرد که کوبا در برابر مشکلات می ایستد. نخست وزیر ، عزم دولت کوبا برای رعایت تک تک تعهدات خود را تکرار کرد. وی همچنین از اعتماد، صبر و درک شرکت ها، آژانس های بیمه و بانک هایی که در شرایط کنونی روابط خود را با کوبا حفظ می‌کنند، تشکر کرد. وی همچنین به اقدامات مصوب کشور برای توسعه اقتصاد، رفع موانع و تنوع بخشی به فعالان اقتصادی و تقویت شرکت های دولتی سوسیالیستی به عنوان یک نقش آفرین اصلی اشاره کرد.

رئیس جمهور کوبا نیز پس از بازدید از غرفه‌های شرکت‌های آمریکایی در نمایشگاه بین‌المللی‌هاوانا (FIHAV 2022)، مجدداً تأکید کرد که زمانی طولانی است که «بارقه‌هایی» برای ایجاد روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد. او از اراده کوبا برای گفتگو با آمریکا با حفظ احترام و توان برابر و در راستای نزدیکتر کردن هر دو کشور سخن گفت. دیاز کانل در اظهارات خود به خبرنگاران تاکید کرد: ما هرگز مانعی برای آن ایجاد نکرده‌ایم، این محاصره اقتصادی توسط آمریکا است که مانع همکاری‌های تجاری دو کشور شده است. فرصت های سرمایه گذاری خارجی در کوبا نیز برای شرکت های آمریکایی و آمریکایی‌های کوبایی تبار باز است. وی افزود: نکته مهم این است که مسیرها و روش‌های تجاری را پیدا کنیم تا بتوانیم در این مسیر پیش برویم. وی هشدار داد: با وجود اینکه اراده وجود دارد، اما محدودیت های اقتصادی مانع از بسیاری از این مذاکرات چه برای طرف آمریکایی و چه برای ما و حتی برای شرکت های دیگر کشورها به دلیل بین المللی شدن قانون محاصره و تحریم وجود دارد.

پس از افتتاحیه FIHAV 2022، دیاز کانل، نخست وزیر و هیئت همراه در جشن روز ملی روسیه در این رویداد شرکت کرد. وی بعداً از غرفه‌های شرکت‌هایی از چین، کوبا، اسپانیا، گویان، مکزیک، پاناما، پرتغال، ترینیداد و توباگو و ایالات متحده و سایر کشورها در پاویون 7 نمایشگاه اکسپوکوبا بازدید کرد.

دقایقی قبل از افتتاحیه رسمی نمایشگاه بین المللی‌هاوانا ، رئیس جمهور کوبا با وزیر اقتصاد امارات متحده عربی، عبدالله بن طوق المری، دیدار کرد. این اولین بار بود که امارات عربی متحده در این نمایشگاه شرکت می نمود.

کوبا و چین نیز بر وضعیت خوب روابط اقتصادی و تجاری در آستانه بزرگداشت روز ملی این غول آسیایی در نمایشگاه بین المللی‌هاوانا (FIHAV 2022) صحه گذاشتند. "ما هوی"، سفیر چین در هاوانا، تاکید کرد که FIHAV یکی از شناخته شده ترین نمایشگاه‌های تجاری در آمریکای لاتین و کارائیب است و از شرکت های کشورش که در این مبادلات تجاری شرکت می‌کنند استقبال گرمی‌ کرد، او گفت که با وجود بعد مسافت، هر دو کشور دوستی خوبی دارند. وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور ظرفیت‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر با تشدید محاصره و تأثیرات همه‌گیری، شرکت‌های چینی و کوبایی در این زمینه همکاری کرده‌اند.

برپائی اتاق سرمایه گذاری V در نمایشگاه بین المللی‌هاوانا

اتاق سرمایه‌گذاری «وی» (V Investment Forum) یکی از اصلی‌ترین فعالیت های سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی‌هاوانا (FIHAV 2022) که از ۱۵ تا ۱۶ نوامبر در محل نمایشگاه Expocuba برگزار شد، بود. این رویداد متشکل از چهار بخش بود:

- بخش مربوط به منطقه ویژه توسعه ای ماریل،

- بخش تبادل با آژانس ها و مراکز توسعه تجاری ،

- بخش مربوط به پنجره واحد سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیلات موجود در رویه‌ها،

- بخش مربوط به فرصتهای سرمایه‌گذاری برای کوبایی‌های مقیم خارج از کشور.

به گفته کمیته سازماندهی این رویداد، این مجمع فرصتی عالی برای برگزاری نشست های دوجانبه بین کارآفرینان کوبایی و خارجی و همچنین به اشتراک گذاشتن ایده‌ها در مورد چالش های پیش روی کوبا در جذب سرمایه گذاری خارجی بود. برای اطمینان از مشارکت بیشتر نهادها و کارآفرینان، این رویداد به صورت مجازی نیز برگزار می‌شد، به همین دلیل برگزار کنندگان FIHAV 2022 از علاقمندان دعوت کرده بودند تا برای ثبت نام در این رویداد اقدام کنند.

معرفی غرفه‌های نمونه در نمایشگاه بین المللی‌هاوانا

در پایان سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی‌هاوانا (FIHAV 2022) غرفه ایتالیا برنده جایزه اصلی آن شد. پاویون ایتالیا که توسط سفارت ایتالیا در هاوانا راه‌اندازی شده بود پذیرای حدود 80 شرکت و کنسرسیوم بود که در 75 غرفه در مساحت 1500 متر مربع توزیع شده بودند. حضور مداوم این کشور در کوبا باعث شد که برگزارکنندگان FIHAV فضای بسیار بزرگتری نسبت به دوره‌های قبلی نمایشگاه به ایتالیا اختصاص دهند. بر اساس برآوردهای دولت کوبا، این نمایشگاه باب تازه‌ای از «پویایی» بیشتر را در اقتصاد کوبا خواهد گشود.

آنا ترزیتا گونزالس فراگا، معاون اول وزیر، در مراسم اختتامیه این رویداد تجاری گفت: «نمایشگاه بین المللی‌هاوانا (FIHAV 2022) نمونه‌ای است از تحولاتی که کشور مشغول آن است. این کار با کمک نمایندگان شایسته ای از بخش های مختلف محقق می‌شود و امروز اینجا هستیم تا به آنها انرژی ببخشیم.» وی افزود: «این نمایشگاه نشان دهنده تعهد و انگیزه برای ادامه سرمایه گذاری بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان است.» گونزالس فراگا تاکید کرد: «تداوم انعطاف‌پذیری بیشتر و حذف همه موانعی که می‌تواند فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در جزیره را مختل کند، ضروری است».

غرفه‌های دیگری که در این نمایشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند غرفه‌های مکزیک و آفریقای جنوبی بودند. مقامات دولت کوبا تاکید کردند که به دنبال کاهش موانعی هستند که می‌توانند مانع کسب‌وکار شوند.

یک اقتصاددان محلی به ANSA گفت این نمایشگاه که به تازگی به پایان رسیده است «یکی از مهمترین بخش ها در تجارت خارجی کوبا است و جریان‌های نوآورانه را در محیط داخلی و بین المللی منعکس می‌کند.» وی تاکید کرد: دو واقعیت این دیدگاه را نشان می‌دهد و آن گسترش بخش خصوصی از طریق حدود 6000 شرکت کوچک و متوسط و گشایش بیشتر برای کوبایی‌های مقیم خارج برای سرمایه‌گذاری در کشور است. نکته جالب توجه دیگر در این نمایشگاه حضور برخی شرکت های آمریکایی بود. بطوریکه نمایندگان 9 نهاد ایالات متحده نیز به عنوان غرفه‌داران و گروه بزرگ دیگری از نقش آفرینان  و فعالین اقتصادی ایالات متحده نیز در FIHAV 2022 شرکت داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما