معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول آذر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مدیرعامل IMF: ویتنام نقطه روشنی در میان کاهش رشد اقتصادی جهانی

مدیرعامل بانک جهانی در دیدار با نخست وزیر ویتنام در این کشور اعلام نمود علیرغم کاهش رشد اقتصادی جهانی، اقتصاد ویتنام با رشد بالای اقتصادی به عنوان نقطه روشنی در میان اقتصادهای جهان می‌باشد. وی اعلام داشت تسریع پیوسته در بازسازی ساختار اقتصادی و انتقال به مدل رشد اقتصاد سبز، اثرات جدیدی را برای اقتصادی ویتنام به ارمغان آورده است. در نه ماهه ابتدای سال جاری، رشد اقتصادی ویتنام 8.83 اعلام شده و رقم رشد برای کل سال 2022، رقم 8 درصد برآورد شده است. این در حالی است که بسیاری از اقتصادی منطقه در حال حاضر وارد رکود اقتصادی شده‌اند.

در این دیدار نخست وزیر ویتنام ابراز داشت با توجه به تغییرات اقتصاد جهانی، نرخ تورم بالا و کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها؛ تضمین امنیت غذایی و انرژی جهان با چالش‌های جدی مواجه شده است.

اخراج نزدیک به سه هزار نیروی کار از 27 شرکت در هوشی‌مین

بر اساس آمار اداره کار شهر هوشی‌مین، از ابتدای سال جاری، 27 شرکت مستقر در هوشی‌مین تعداد 2858 نیروی کار خود را به دلایلی چون بازسازی تکنولوژیکی، تغییرات در تجهیزات و تاثیرات منفی اقتصادی تعدیل نموده‌اند. گفته شده است تعداد نیروی کاری تعدیل شده در سال جاری مشابه سال قبل می‌باشد. هدف اداره کل کار شهر هوشی‌مین، پیگیری نیروی کار تعدیل شده شرکتها و تلاش برای یافتن شغل مناسب برای آنها عنوان شده است. در ماه جاری میلادی اداره کار هوشی‌مین با همکاری کمیته خلق ناحیه چو چی این شهر توانسته است برای 770 نیروی کار اخراج شده از سوی یک کارخانه تولید کفش، شغل فراهم نماید.

در این گزارش عنوان شده است پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، تا اواخر جولای سال جاری، تقاضا برای محصولات صادراتی ویتنام رو به افزایش بوده است. پس از آن به دلیل افزایش تورم و کاهش تقاضای جهانی، تقاضا برای محصولات صادراتی ویتنام نیز رو به کاهش بوده که موجب تعدیل نیروی کار شرکتهای مستقر در جنوب ویتنام گردیده است.

افزایش اجاره بها در ویتنام و مشکلات خارجیان جهت یافتن مسکن

پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی این کشور بر روی خارجیان، مالکان آپارتمانها در شهرهای بزرگ این کشور نظیر هوشی‌مین و هانوی نسبت به افزایش مستمر اجاره بها ملک خود اقدام نموده‌اند که این امر منجر به ایجاد مشکلات جابجایی‌های مکرر به منظور یافتن مسکن مناسب برای خارجیان در این کشور گردیده است. بر اساس آمار ارائه شده، همزمان با افزایش 13 درصدی تقاضا برای مسکن در شهرهای بزرگ ویتنام پس از بازگشایی مرزهای این کشور از 15 مارس سال جاری، میزان اجاره بها به میزان 8 الی 15 درصد رشد داشته است. 

همکاری شرکت ویتنامی و چینی جهت ساخت باطری خودرو برقی در ویتنام

شرکت ویتنامی VinES Energy Solutions (زیرمجموعه بزرگترین گروه هولدینگ ویتنام Vingroup JSC و شرکت چینی Gotion High-Tech عملیات احداث ساخت کارخانه تولید باطری خودرو برقی به ارزش 275 میلیون دلار در جنوب ویتنام آغاز نمودند. پس از تکمیل، این کارخانه قادر خواهد بود سالیانه 30 میلیون واحد باطری لیتیوم سولفات آهن تولید نماید. باطری‌های تولیدی این واحد که مقرر است تا سه ماهه سوم سال آتی میلادی به بهره برداری برسد، به منظور استفاده در خودروهای برقی و باطری‌های ذخیره انرژی استفاده قرار گیرند. 

تولیدکنندگان مواد غذایی تحت فشار پایین نگهداشتن قیمت ها

با افزایش قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان مواد غذایی در ویتنام به منظور پایین نگهداشتن قیمت مواد غذایی متناسب با قدرت خرید مصرف کنندگان، تحت فشار قرار دارند. هر چند قیمت مواد اولیه و نهاده‌های وارداتی افزایش یافته است، بسیاری از تولیدکنندگان به منظور جذب مشتریان و امکان فروش محصولات خود با توجه به نزدیک شدن به سال نو ویتنامی، تلاش می‌کنند قیمت مواد اولیه را ثبات نگه دارند. نه تنها از ناحیه افزایش قیمت مواد اولیه، بلکه به دلیل کاهش ارزش پول ملی ویتنام در برابر دلار آمریکا در ماههای اخیر، تولیدکنندگانی که از تسهیلاتی دلاری خارجی استفاده نموده‌اند، از این جانب نیز تحث فشار قرار دارند.

درخواست مقامات شهر هوشی‌مین برای کاهش تناوب زمانی تعدیل قیمت بنزین

از ماه اکتبر سال جاری میلادی، تقریبا 10 الی 20 درصد جایگاه‌های عرضه بنزین با کمبود عرضه بنزین مواجه بودند. این شرایط متاثر از نوسانات قیمت جهانی نفت و بنزین صورت گرفته است. در حال حاضر بصورت دوره زمانی 10 روزه و در تاریخ های اول، یازده و بیست و یکم هر ماه، قیمت بنزین در ویتنام اعلام و برای دوره ده روزه ثابت باقی می‌ماند. متاثر از تغییرات جهانی قیمت ها، مقامات شهر هوش مین به دولت این کشور درخواست و پیشنهاد تغییرات قیمت بنزین در این کشور در بازه‌های زمانی 3 الی 5 روزه را ارائه داده اند. در حال حاضر، ویتنام یک سوم بنزین مورد نیاز خود را وارد می نماید.

پرداخت مالیات به دولت ویتنام توسط 39شرکت بزرگ عرضه کننده خارجی

     در میان 39 شرکت بزرگ جهانی عرضه کننده خدمات، نام شرکتهای چون متا ( فیسبوک)، گوگل، مایکروسافت، تیک تاک، نتفلیکس و اپل به چشم می‌خورد که در مجموعه 90 درصد سهم بازار در زمینه عرضه خدمات تجارت الترونیک بین‌المللی را در اختیار دارند. این شرکت در تاریخ 21 مارس، مجموع 22.2 میلیون دلار آمریکا به دولت ویتنام مالیات پرداخت نموده اند.

مشکلات آژانس‌های املاک در ویتنام در شرایط رکود بازار مسکن در این کشور

همزمان با رکود معاملات مسکن در بازار املاک ویتنام از ابتدای سال جاری و با طولانی‌تر و عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن، تعداد بسیاری از شاغلین در بازار مسکن درآمد و شغل خود را از دست می‌دهند. میزان معاملات مسکن حدود50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بسیاری از آژانس های املاک نیروی کار خود را تعدیل نموده اند. برآورد می‌شود حدود 300 هزار نفر شاغل در این بخش در این مدت کار خود را از داده اند.

بازگشت بازار طلای ویتنام به قبل از شیوع کرونا

میزان مصرف طلا در ویتنام در نه ماهه ابتدای سال جاری میلادی به رقم 45.6 تن رسیده است که به سطح 45 تن طلای مصرفی این کشور در مدت مشابه در سال 2019 رسیده است. در سه ماهه سوم سال جاری میزان مصرف طلا به 12 تن بالغ گردیده که بیش از 3 برابر مصرف 3.3 تنی سه ماهه سوم سال گذشته می‌باشد.

وضعیت بهتر خانواده‌های ویتنامی نسبت به قبل در شرایط وجود ریسک ها

در نشست اقتصادی در تاریخ 22 نوامبر در ویتنام، کارشناسان اقتصادی اعلام نمودند پس از شرایط کرونا و بازگشایی‌ها، اقتصاد ویتنام در شش ماه نخست بصورت قوی به شرایط عادی برگشته است و نرخ رشد مخارج خرده فروشی از سه ماهه آخر سال 2021 سالانه 15 درصد رشد داشته است که این به معنای موقعیت و شرایط مالی بهتر خانوارهای ویتنامی می‌باشد. در این نشست بر ریسک‌های خارجی چون جنگ روسیه- اکراین، کاهش رشد اقتصادی در چین، افزایش نرخ بهره جهانی، تقویت دلار در برابر پول ملی ویتنام و ریسک رکود در اروپا تاکید شده است. این عوامل می‌توانند تقاضا برای کالاهای صادراتی ویتنام را کاهش داده و در نهایت به افزایش ریسک بی‌ثباتی اقتصاد کلان ویتنام دامن بزند.

آغاز به کار بیستمن نمایشگاه پلاستیک و لاستیک ویتنام در شهر هوشی مین

بیستمن نمایشگاه پلاستیک و لاستیک ویتنام از تاریخ 23 نوامبر به مدت 4 روز در شهر هوشی مین آغاز به کار نمود. در این نمایشگاه 270 شرکت از 19 کشور جهان آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی و صنعتی خود را زمینه پلاستیک و لاستیک به نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه شرکتهایی از کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه و ایران محصولات تولید خود را به نمایش گذاشته اند. از ایران شرکت تجارت صنعت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در این نمایشگاه حضور دارد.

افزایش عرضه 10 الی 15 درصدی بنزین در سال آینده در ویتنام

به دنبال کاهش عرضه سوخت در ویتنام در سال جاری میلادی، وزارت صنعت و تجارت این کشور به فعالین اقتصادی اجازه داده است در سال 2023 میزان خرید سوخت از پالایشگاههای داخلی و یا واردات را بین 10 الی 15 درصد نسبت به سال جاری افزایش داده و به رقم 26 میلیون تن برسانند. در سال آتی، به هر شرکت مجوز واردات و عرضه مقدار مشخصی سوخت داده شده که برای آن دو راه حل پیشنهاد گردیده است. یک گزینه افزایش ده درصدی واردات و خرید از پالایشگاههای داخلی تا میزان 25.9 میلیون تن می‌باشد. در گزینه دوم اجازه خرید و واردات به میزان 15 درصد بیشتر از سال گذشته را خواهند داشت که در این صورت میزان 26.76میلیون تن نفت و گاز خریداری خواهد شد. در 9 ماهه ابتدای سال جاری، فعالین اقتصادی میزان 17.3 میلیون نفت و بنزین از محل خرید از پالایشگاه‌های داخلی و یا واردات تامین نموده اند.

هدف گذاری حجم روابط 10 میلیارد دلاری ویتنام و فیلیپین

     در سفر رسمی آقای دین هیوو، رئیس مجلس ویتنام به فیلیپین و حضور در نشست مشترک فعالین تجاری دو کشور، وی ابراز امیدواری نمود تا سال 2026 که پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور می‌باشد، حجم روابط تجاری دو کشور به رقم 10 میلیارد دلار بالغ گردد. وی اظهار داشت دو کشور ویتنام و فیلیپین دارای منافع استراتژیک مشابه بسیاری، دارای اقتصادهای پویا و در حال توسعه با حجم تجارت دوجانبه 7 میلیارد دلاری می‌باشند. وی بیان نمود علیرغم این میزان حجم تجارت دوجانبه، شرکتهای ویتنامی زیادی در فیلیپین حضور نداشته و حجم سرمایه‌گذاری فیلیپین در ویتنام حدود 600 میلیون دلار می‌باشد که با ظرفیت‌های تجاری دو کشور تطابق ندارد.

سودآوری شرکتهای کود شیمیای ویتنام در سایه قیمت های بالا و تقاضای جهانی

     در ده ماهه نخست سال جاری، بسیاری از شرکتهای تولیدکننده کود شیمیای در ویتنام به دلیل قیمت‌های بالای این محصولات و همچنین تقاضای بالای جهانی برای کود شیمیایی، سود فراتر از سود برنامه‌ریزی شده خود کسب کرده اند. بطور مثال شرکت کود شیمیایی وابسته به پترو ویتنام، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 133 میلیون دلار سود کسب کرده است که 82 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر می‌باشد. در مدت ذکر شده، گروه شیمیایی دوک زیانگ به عنوان دیگر شرکت ویتنامی‌تولیدکننده کود‌شیمیایی؛ درآمد 75 درصدی بیش از مدت مشابه در سال قبل کسب کرده است.

پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه انرژی در ویتنام در کوتاه مدت

     تقاضا برای مصرف برق در ویتنام به سرعت بر عرضه آن پیشی گرفته است که به عقیده بسیاری این موضوع به کمبود 27 میلیارد کیلو وات ساعتی برق تا سال 2025 در این کشور منجر خواهد شد. تقاضای برق در ویتنام از سال گذشته به طور مستمر افزایش یافته است. بر اساس برآوردها از روند افزایش تقاضای برق در ویتنام، پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال 2023 بیش از 13 میلیارد کیلووات ساعت برق و تا سال 2025 بیش از 27 میلیارد کیلووات ساعت برق کسری داشته باشد. از این رو ویتنام ناگزیر به واردات گاز مایع طبیعی و ساخت نیروگاه حرارتی بیشتر خواهد بود. گفته شده است دولت ویتنام درصدد واردات برق از کشور لائوس برای کاهش شکاف عرضه و تقاضای برق می‌باشد. کشور لائوس دارای توان تولید برق بالا از نیروگاه‌های برق آبی با توجه به وجود رودخانه‌های فرآوان پرآب در این کشور می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما