معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه دوم آبان‌ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشورهای اتحادیه اروپا 500 ژنراتور برق را به اوکراین اهدا کردند

17 کشر اتحادیه اتحادیه اروپا برای حصول اطمینان از تامین برق و گرمایش در زمستان اوکراین، 500 ژنراتور الکتریکی به اوکراین اهدا کردند. لازم به ذکر است که زیرساختهای انرژی اوکراین متحمل خسارات جدی شده اند. این 17 کشور از طریق سازوکار دفاع مدنی اتحادیه اروپا 500 ژنراتور برق به اوکراین ارسال داشته اند. کشورهای مذکور عبارتند از: اسلوونی، اسلواکی، ایرلند، اتریش، سوئد، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، دانمارک، فنلاند، استونی، بلژیک، بلغارستان، لوکزامبورگ، قبرس، لهستان و فرانسه.

 

بانک مرکزی فروش ارز  را به دو برابر افزایش داد

بانک مرکزی اوکراین در هفته 31 سپتامبر تا 4 اکتبر سال جاری در بازار بین بانکی ارز 16 میلیون 300 هزار دلار را خریداری و 410 میلیون و 24 هزار دلار فروخت. بدین ترتیب تراز منفی عرضه دلار از سوی بانک مرکزی بالغ بر 393 میلیون 94 هزار دلار بود. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، این رگلاتور پولی مرکزی در نیمه اول آبان ماه بطور خالص 214 میلیون و 90 هزار دلار فروخته بود، بدین ترتیب فروش دلار توسط بانک مرکزی در هفته دوم آبان ماه نزدیک به دو برابر افزایش داشت. لازم به ذکر است که بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال جاری 3 میلیارد و 179 میلیون و 21 هزار دلار ، و 110 میلیون و 97 هزار یورو خریداری و 21 میلیارد و 918 میلیون و 31 هزار دلار ، و 1 میلیارد و 789 میلیون و 11 هزار دلار یورو به بازار عرضه کرده است. تراز منفی معاملات این دو ارز توسط بانک مرکزی از آغاز سال جاری به ترتیب برابر 18 میلیارد و 739 میلیون و 10 هزار دلار،و 1 میلیارد و 678 میلیون و 14 هزار یورو می‌باشد.

 کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری به دلیل قطعی‌های گسترده برق ممکن است به 40 درصد برسد

یولیا سوریدنکو معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین اعلام داشت که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری به دلیل قطعی‌های گسترده برق ممکن است تا 40 درصد سقوط کند. وی گفت: بر اساس محاسبات ما، در صورتی که «بلک اوت» (قطعی‌های گسترده برق) در چند هفته آینده همچنان ادامه داشته باشند، تولید ناخالص داخلی اوکراین بیشتر سقوط خواهد کرد، ممکن است تا منفی 39 درصد. وی تاکید نمود که به دلیل قطعی برق، برخی از موسسات و بخش خصوصی مجبور به تعطیلی فعالیت های خود شده اند. به اعتقاد او، برای کاهش تبعات این امر، لازم است بازسازی زیرساختهای آسیب دیده، به خصوص بخش انرژی سریعتر انجام شود و همچنین از منابع جایگزین انرژی بهره گرفته شود.

زیان بانکها در ماه سپتامبر به 1.1 میلیارد گریونا رسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی اوکراین، بانکهای فعال در اوکراین در ماه سپتامبر سال جاری 7.4 میلیارد گریونا سود خالص دریافت کردند. این در حالیست که سود خالص بانکهای مذکور در سپتامبر سال گذشته 51.4 میلیارد گریونا بود. میزان سوددهی بخش بانکی در 9 ماه نخست سال جاری برابر 4.3 درصد اعلام شده است که در مقایسه با 32.1 درصد دوره زمانی سال گذشته بسیار کمتر می‌باشد. در همین حال زیان بانکهای اوکراینی در ماه سپتامبر برابر 1.064 میلیارد گریونا اعلام شده است. دلیل کاهش سوددهی بانکهای اوکراینی، کاهش ذخایر پولی و همچنین تبعات جنگ اعلام شده است.

 

ذخایر بین المللی بانک مرکزی در ماه اکتبر با 5.5 درصد افزایش به 25.2 میلیارد دلار رسید

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی اوکراین، ذخایر ارزی بین المللی اوکراین در تاریخ 1 نوامبر سال جاری برابر 25 میلیاردو 244.2 میلیون دلار بوده است. این بانک اعلام داشت که در ماه اکتبر در نتیجه کمک های دریافتی از شرکای بین المللی و کاهش خالص فروش ارز توسط بانک مرکزی، ذخایر ارزی اوکراین 5.5 درصد افزایش یافتند. لازم به ذکر است که در ماه گذشته 4 میلیارد و 161.3 میلیون دلار به حسابهای ارزی دولت در بانک مرکزی واریز گشت که از این رقم 1 میلیارد و 954.7 میلیون دلار از اتحادیه اروپا، 1 میلیارد و 283 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول، 498.8 میلیون دلار از بانک جهانی، 424.8 میلیون دلار از محل فروش اوراق قرضه داخلی تبدیل شده به ارزهای خارجی بوده اند. در ماه گذشته دولت اوکراین 684.1 میلیون دلار برای بازپرداخت دیون دولتی به ارزهای خارجی و همچنین بهره‌های متعلقه پرداخت کرده است.   

 

فروش خالص دلار توسط بانک مرکزی در هفته سوم آبان ماه برابر 295 میلیون دلار اعلام شد

فروش خالص دلار توسط بانک مرکزی اوکراین در هفته سوم آبان ماه برابر 295 میلیون دلار اعلام شد. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در هفته دوم آبان ماه، 393.9 میلیون دلار بطور خالص عرضه کرده بود. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی اوکراین، در بازه زمانی 7 تا 11 نوامبر، این نهاد پولی مرکزی  31.5 میلیون دلار خریداری کرد که به میزان چشمگیری بیشتر از حجم دلار خریداری شده در هفته دوم آبان ماه بود. در همین حال این بانک 326.5 میلیون دلار فروخت. عرضه دلار در هفته دوم آبان ماه از سوی بانک مرکزی اوکراین برابر 410.2 میلیون بود. حجم مداخله بانک مرکزی در ماه اکتبر برابر 2.03 میلیارد دلار اعلام شد. در مجموع بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال جاری تا تاریخ 11 نوامبر 3 میلیارد و 210.8 میلیون دلار، و 111 میلیون یورو در بازار بین بانکی خریداری و 22 میلیارد و 244.8 میلیون دلار ، و 1 میلیارد و 789.1 میلیون یورو فروخته است. در همین حال بر اساس داده‌های بانک مرکزی اوکراین، ذخایر بین المللی ارز اوکراین در تاریخ 1 نوامبر برابر 25 میلیارد و 244.2 میلیون دلار بود که 5.5 درصد بیشتر از تاریخ 1 اکتبر می‌باشد.

«نفت و گاز» نخستین قرارداد گاز را با وام صندوق وام بانک بازسازی و توسعه اروپا، منعقد کرد

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین » برای خریداری نخستین محموله گاز از محل وجوه استقراضی از بانک بازسازی و توسعه اروپا را منعقد نمود. این شرکت اعلام داشت: "بانک اروپایی بازسازی و توسعه یکی از شرکای راهبردی کلیدی گروه «نفت و گاز» می‌باشد که به این شرکت پشتیبانی مالی و کمک بر غلبه بر تبعات حمله روسیه، ارائه می‌کند، این بانک در تابستان در خصوص افتتاح یک خط اعتباری به ارزش 300 میلیون یورو برای خریداری اضطراری گاز برای شرکت «نفت و گاز» تصمیم گرفت، هم اکنون نخستین قرارداد خریداری گاز در این چارچوب منعقد شده است، اما کار اصلی در پیش است، بنابراین ما باید هماهنگ و سریع عمل کنیم". لازم به ذکر است که «نفت و گاز» در ژوئن سال جاری به منظور اجرای بی وقفه فصل گرمایشی امسال، قرارداد اعتباری با بانک بازسازی و توسعه اروپا برای افتتاح خط اعتباری قابل احیا به ارزش 300 میلیون یورو برای خریداری گاز وارداتی منعقد نمود. این وام بخشی از برنامه اعتباری 1 میلیارد یوروی می‌باشند که بانک اروپایی قصد دارد در سال جاری و با همکاری کشورهای یاری رسان و دیگر شرکا برای حمایت از اقتصاد اوکراین ارایه کند.

 

اوکراین بطور رسمی‌پیشنهاد تمدید طرح غلات برای یک سال و گنجاندن بندر میکلایف در آن را مطرح کرد

آلکساندر گایدو نماینده شورای عالی اوکراین و رئیس کمیته پارلمانی در کشاورزی و سیاستهای ارضی اعلام داشت: پیش از جنگ، یک سوم محصولات کشاورزی برای صادرات از طریق بنادر میکلایف صادر می‌شد، در شرایط کنونی این بندر می‌تواند بین 2 تا 2.5 میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی در ماه را تامین کند، بنابراین مشارکت بنادر میکولایف در «طرح غلات» برای این شهر، ساکنان و کشاورزان این منطقه بجا، مهم و بسیار ضروری می‌باشد. به گفته او، هزینه‌های حمل و نقل بخشی از درآمد کشاورزان را «می خورد». کاهش هزینه‌های حمل و نقل، یک امکان برای کاهش زمان تحویل محموله‌ها می‌شود و هزینه را تنزل می دهد. وی در همین حال تاکید کرد که چنین تصمیمی ممکن است خطرات امنیتی داشته باشد. وی افزود: به هر صورت ادامه و گسترش دالان غلات یک موضوع امنیت غذایی جهانی می‌باشد و تصمیمات مثبت برای آن تضمین کننده ثبات جهانی است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما