معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمادگی تاسیسات تصفیه آب در شهر بایرامعلی برای فصل زمستان؛

خبرگزاری جیحون نیوز: تصفیه خانه اداره تامین آب شرب شهرستان بایرمعلی که آب آشامیدنی مردم شهر و روستاهای حاشیه شهر را تامین می‌کند، برای فصل زمستان از قبل آماده شده است.

این تصفیه خانه دارای 5 مخزن است که در همه آنها مقدمات شروع فصل زمستان را انجام داده. آبی که به سیستم های آبرسانی عرضه می‌شود، مطابق با استاندارد فعلی با کلر ضد عفونی شده و سپس به دست مردم می رسد. پاکی و کیفیت آب آشامیدنی به شدت توسط متخصصین آزمایشگاه کنترل می‌شود.

 

افزایش تولید میوه و تره بار توسط کارآفرینان استان لباب؛

خبرگزاری جیحون نیوز: حجم محصولات غذایی تولید شده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون توسط کارآفرینان استان لباب از مرز 5133 تن گذشت و نسبت به ده ماه سال گذشته میلادی به رشد 101 درصدی رسید.

در تولید سبزیجات و تره بار این رقم 173 درصد بوده است. در نتیجه، 4423 تن میوه و تره بار در مزارع شرکت های خصوصی و مزارع دهقانی کشت شده که این رقم برای ده ماه سال گذشته میلادی معادل 2565 تن بوده است.

تولید زردآلو، هلو، گیلاس، آلو، گلابی، سیب بیش از 13 برابر رشد داشته است. یعنی اگر در ژانویه تا فوریه سال گذشته میلادی فقط 5 تن میوه برداشت شده بود، در بازده زمانی سال جاری میلادی حجم میوه تولیدی از 66 تن گذشت.

 

برداشت 3577 تن انگور در استان ماری ؛

خبرگزاری جیحون نیوز: جمع آوری این میزان برداشت در مزارع شرکت سهامی خاص "گوزل کونجک" در شهرستان ماری واقع در محدوده بخش تخته بازارانجام شده است. تاکستان‌ها که در صدها هکتار وسعت دارند، سال به سال محصولات بیشتری تولید می‌کنند. اگر در سال 2020 میلادی، 2047 تن انگور در اینجا برداشت شده است، در سال 2021 میلادی این رقم 2921 تن و در سال 2022 میلادی - 3577 تن بوده است. برداشت از مزارع به طور مستقیم به شرکت های فرآوری محلی ارسال می‌شود که با آنها قراردادی برای تامین محصولات منعقد شده است. برای تولید کنسانتره انواع مختلف انگور را پرورش می دهد.

حدود 500 کارمند و متخصص بر اساس قراردادی که با شرکت سهامی منعقد می‌کنند، خود را برای آبیاری زمستانه تاکستان آماده می‌کنند.

 

کارآفرینان لباب بیش از 529 هزار لیتر نوشابه طی 10 ماه گذشته تولید کرده اند.

خبرگزاری جیحون نیوز: در ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی، کارآفرینان استان لباب بیش از 529 هزار لیتر نوشابه تولید کردند.

متخصصان شرکت سهامی عام "سومول" فعالیت خاصی در تولید نوشیدنی‌های بدون الکل که تقاضای بالایی دارند نشان داده است. در این مدت بیش از 174 هزار دکالیتر آب آشامیدنی تصفیه شده برای مصرف کنندگان ارسال شد. این میزان بیش از 20 هزار دکالیتر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است. شرکت خصوصی "عشقین" 137.4 هزار دکالیتر انواع مختلف نوشابه تولید کرد. در شرکت خصوصی "تیتی" این رقم به 98 هزار 667 دکالیتر رسید.  تقریباً دو برابر بیشتر از ده ماه سال گذشته میلادی محصولات به مصرف کنندگان عرضه شد.

 

پیشنهاد انستیتوی انرژی پروژه نوآورانه برای برق رسانی شهرک ها،

خبرگزاری اورینت: متخصصان مرکز تحقیقات و تولید "منابع انرژی تجدیدپذیر" در انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در ماری، پیشنهاداتی را برای برق رسانی نوآورانه 14 شهرک و چندین تأسیسات خدمات مرزی دولتی این کشور آماده کرده‌اند.

روزنامه بیطرف ترکمنستان می نویسد: این موضوع طی نشست بین اداری با موضوع بهینه سازی انرژی در مناطق مسکونی که توسط شهرداری‌های عشق آباد و ترکمن باشی و همچنین کارشناسان این حوزه و اساتید انستیتوی انرژی برگزار شد، مشخص شد.

در این نشست که نمایندگان صنعت هتلداری نیز حضور داشتند، امکان استفاده از نیروگاه‌های ترکیبی خورشیدی- بادی با ظرفیت 10 مگاوات در منطقه تفریحی نوظهور نزدیک دریاچه آلتین کول در شمال عشق آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تجار نیز پیشنهاد کردند؛ از طریق پیاده سازی تجهیزات مدرن برای تهویه مطبوع و روشنایی اقتصادی در هتل های منطقه ملی توریستی آوازه از بهره وری انرژی اطمینان حاصل شود.

 

تجلیل از دهقانان پیشرو کشاورزی در بخش فاراب؛

خبرگزاری جیحون نیوز: مراسم ویژه جشن برداشت در رستوران جشن‌های خانوادگی "آمودریا" شهرستان فاراب برگزار شد. این مراسم توسط کمیته بخشی حزب دمکرات ترکمنستان سازماندهی شد. مستاجرین زمین کشاورزی و روسای تیم های اجاره زمین کشاورزی که در فعالیت های خود به نتایج خوبی دست یافته اند، حضور داشتند.

کارکنان فرهنگ و هنر بخش برای کشاورزان روستا برنامه کنسرت اجرا کردند. همچنین نتایج مسابقات اعلام شده از سوی کمیته بخش های لباب و فاراب حزب دمکرات ترکمنستان در بین دهقانان را اعلام کرده و به برندگان لوح تقدیر و هدایای ارزنده اهدا نمودند.

 

در واحدهای نانوایی ترکمن آباد تولید از برنامه ده ماهه فراتر رفت.

خبرگزاری جیحون نیوز: واحد نانوایی ترکمن آباد طی ده ماه گذشته به ارزش 29 میلیون و 684 هزار و 478 منات محصول تولید کرده و این برنامه 100.3 درصد محقق شده است.

در نتیجه فرآوری دانه گندم 38147 تن آرد، 160 تن بلغور، 11634 تن سبوس به دست آمد. که این امکان را می دهد بتوان آرد لازم را به نانوایی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و جمعیت ارائه کنیم. و سبوس به دست آمده از فرآوری 50 درصد محصول با قیمت پایین به تولیدکنندگان بازگردانده می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما