معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کندی گذار سبز در یونان  

شورای توسعه پایدار انجمن شرکت‌ها و صنایع یونان (SEV) پیشرفت این کشور در زمینه گذار سبز را کند ارزیابی کرد. این شورا اخیرا در گزارشی تاکید کرده است یونان در زمینه‌هایی چون مدیریت زباله، بازیافت، استفاده چرخشی از مواد و نوآوری‌های زیست‌محیطی که برای اقتصاد چرخشی حیاتی می‌باشند، هنوز به طور قابل توجهی از اهداف و نرخ‌های میانگین اتحادیه اروپا عقب است. این گزارش اضافه کرده است چارچوب مدیریتی مناطق حفاظت شده همچنان نامشخص است و تاخیرات زیادی در صدور مجوزهای زیست محیطی وجود دارد. در گزارش انجمن شرکت‌ها و صنایع در مورد چالش‌های قوانین زیست‌محیطی آمده است که یونان در اجرای یک سری از سیاست‌های حساس اتحادیه اروپا، کند عمل کرده است. این کشور همچنان حدود 80 درصد زباله‌های شهری را دفن می‌کند که در رتبه سوم از آخر در اتحادیه اروپا قرار دارد. یونان در سال گذشته، برنامه‌ای اجرایی در زمینه اقتصاد چرخشی به تصویب رساند که همچنان بر روی کاغذ باقی مانده است. نرخ استفاده چرخشی از مواد (بازگرداندن مواد ثانویه به اقتصاد) در یونان در سال 2020 به 5.4 درصد رسید که در مقایسه با نرخ میانگین اتحادیه اروپا که 12.8 درصد است، رقم بسیار پایینی است.

 بیش از 5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی در بازار ملک یونان

به نقل از آمار بانک مرکزی یونان، ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در بازار املاک و مستغلات یونان از ابتدای سال 2017 تا انتهای سال 2021 به 5.12 میلیارد یورو رسیده است. با اضافه نمودن آمار نیمه اول سال جاری میلادی، این رقم به 5.8 میلیارد یورو می‌رسد. شایان ذکر است ارزش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بازار املاک و مستغلات یونان طی نیمه اول سال جاری در مقایسه با نیمه اول سال گذشته، به میزان 61 درصد افزایش پیدا کرده است. ارزش سرمایه‌گذاری شهروندان اتحادیه اروپا در این بازار 1.85 میلیارد یورو و سرمایه‌گذاری شهروندان غیراروپایی 3.27 میلیارد یورو گزارش شده که نشانه استقبال شهروندان کشورهای ثالث از خرید ملک در یونان به منظور اخذ «ویزای طلایی» است. یادآور می‌شود که حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای اخذ ویزای طلایی یونان در حال حاضر 250 هزار یورو است که این کشور در صدد است آن را به 500 هزار یورو افزایش دهد.   

 یونان، مقام نخست قیمت بنزین در حوزه یورو

به نقل از آمار رسمی‌کمیسیون اروپا در مورد قیمت سوخت در هفته 31 اکتبر تا 7 نوامبر، یونان دارای گرانترین قیمت بنزین در حوزه یورو و یکی از گرانترین‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است. در هفته مورد نظر، قیمت میانگین بنزین در یونان لیتری 2.094 یورو بوده که در رتبه اول کشورهای عضو یورو و رتبه دوم کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از دانمارک قرار دارد. یونان دارای یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات بر سوخت است. شایان ذکر است که به غیر از مالیات بر ارزش افزوده (24 درصد)، مالیات ویژه بر سوخت، برابر با 0.7 یورو برای هر لیتر بنزین اعمال می‌شود.     

افزایش بدهی‌های معوقه مالیاتی در یونان

ارزش کل بدهی‌های معوقه مالیاتی شرکت‌ها و خانوارهای یونانی در پایان نه ماه اول سال 2022 به مبلغ 113 میلیارد یورو رسیده است. فقط در طول این نه ماه، بدهی‌های معوقۀ مالیاتی به میزان 6.28 میلیارد یورو افزایش یافته است. شایان ذکر است که بیش از 4 میلیون کد مالیاتی (حقیقی و حقوقی)، دارای بدهی معوقه مالیاتی هستند.    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما