معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

راهبرد قبرس در حوزه انرژی

رئیس جمهور قبرس راهبرد کشورش را در حوزه انرژی تشریح نمود.

نیکوس آناستازیادس رئیس‌جمهور قبرس طی نطقی در دهمین سمپوزیوم انرژی با عنوان "قبرس؛ قطب انرژی در شرق مدیترانه" راهبرد کشورش را بهره‌برداری از ذخایر انرژی و ورود کشور به دوران بهره‌مندی از انرژی پاک از طریق تقویت امنیت استحصال انرژی و بهره‌برداری از بازار رقابتی برق و گاز طبیعی با کمترین هزینه ممکن برای مصرف‌کننده ذکر کرد. وی گفت دولت همواره چالش‌های عمده این بخش را مدنظر قرار می‌دهد، اگرچه استراتژی کشور با توجه به داده‌های موجود تغییر نموده و باید اصلاح ‌شود.

آناستازیادس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحران انرژی ایجادشده در اتحادیه اروپا متعاقب جنگ روسیه و اوکراین، اعلام داشت: اتحادیه دائماً به دنبال منابع جدید انرژی است و این به نوبه خود باعث افزایش سرعت سرمایه‌گذاری می‌شود. وی اضافه نمود: ذخایر موجود در مدیترانه شرقی، در عمل نشان‌داده می‌تواند یک منبع قابل اعتماد و جایگزین برای انرژی اروپا را فراهم کند. رؤیای ما ایجاد یک کریدور انرژی در شرق مدیترانه جهت انتقال گاز از مسیرهای مختلف می‌باشد. صادرات انرژی‌ می‌تواند از طریق ایجاد اتصال بین اوراسیا یا از سایر مسیرها، امکان‌پذیر گردد. قبرس اخیراً پیشنهادی را به شورای اتحادیه اروپا جهت تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا ارائه کرده که بموجب آن، این امر می‌تواند با بهره گیری از مناطق بزرگ در صحرای آفریقا برای تولید انرژی خورشیدی و انتقال آن در قالب خط بین یوروآفریقا، فراهم گردد.

 اخیراً خانم پیلیدس وزیر اقتصاد و انرژی قبرس طی اظهاراتی، با اشاره به برنامه‌های این کشور در زمینه استحصال گاز از میادین موجود در حوزه قلمرو دریایی این کشور در شرق مدیترانه، افزود: برای تأمین بخشی از نیاز اروپا به گاز طبیعی توسط قبرس، شرکت‌های فعال در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس  (EEZ) از جمله انی و توتال باید میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما