معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تقویت نقش جهانی ترکیه در کریدور انرژی

نقش جهانی ترکیه در انرژی در حال تقویت است. دو کشور نفت خیز قزاقستان و آذربایجان توافق کردند تا نفت قزاقستان از اول ژانویه 2023 از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان انتقال باید. این کشور 1.5 میلیون تن نفت را از طریق این خط که بیشتر آن از ترکیه می‌گذرد به بازارهای جهانی صادر خواهد نمود.

امکان اقساطی شدن بهای قبوض گاز در ترکیه

با آغاز فصل سرما و افزایش هزینه گاز مصرفی در ترکیه، شرکت توزیع گاز در استانبول خبر از امکان اقساطی شدن قبوض گاز دراین شهر را داد. بر این اساس آن دسته از مشترکان ساکن شهر استانبول که توان پرداخت قبوض گاز خود را ندارند می‌توانند نسبت به اقساطی شدن قبوض گاز خود تا سقف 12 ماهه اقدام نمایند. دولت نیز در جهت حمایت از اقشار کم درامد جامعه برنامه‌های حمایتی از جمله توزیع ذغال سنگ رایگان و همچنین پرداخت بخشی از قبوض برق و گاز را در دستور کار خود قرار داده است.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه نیز ضمن اشاره به پرداخت یارانه در حوزه انرژی از سوی دولت کشورش اظهار نمود: دولت 75 درصد  از بهای انرژی را بصورت یارانه می‌پردازد. به عبارتی دولت انرژی را  100 لیر خریداری می‌کند اما  25 لیر به مردم می فروشد. از سوی دیگر، شرکت بوتاش، تعرفه قیمت فروش گاز برای مصرف کنندگان خانگی و صنعتی را در نوامبر سال جاری بدون هیچگونه  تغییری ثابت نگاه داشت. براین اساس قیمت هر 1000 مترمکعب گاز طبیعی برای مصارف خانگی 4 هزار و 80 لیر و برای مشترکان صنعتی  از 7 هزار و 124 لیر تا  15 هزار و 833 لیر محاسبه می‌شود.

 

تاکید وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه بر اجرای سیاست های ضد تورمی

نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با بیان اینکه همچنان به اجرای سیاست های اقتصادی ضد تورمی ادامه می دهند، گفت: ما به تجار و صاحبان صنایع این امکان را می دهیم که به وام های تجاری بسیار کمتر از نرخ تورم دسترسی داشته باشند، در حالی که نرخ تسهیلات بانکی برای تجار در پایان ماه جولای حدود 30 درصد بود، اکنون  این رقم به 18 درصدکاهش یافته است. وی افزود، حجم وام های بخش بانکی تا پایان اکتبر سالانه 68.2 درصد افزایش یافته است. در حالی که رشد وام تجاری در مدت مشابه 74.9 درصد بوده است. نباتی ضمن اشاره به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار نمود: دسترسی آسان به تسهیلات بانکی برای شرکت های کوچک و متوسط که ستون فقرات اقتصاد هستند و همچنین برای میلیون‌ها نفر اشتغال ایجاد می‌کنند، در اولویت دولت قرار دارد. در نتیجه این رویکرد، وام های پرداختی به شرکت های  کوچک و متوسط بیش از سه برابر رشد داشته است.

 

اعلام ارقام تجارت خارجی ترکیه توسط وزیر تجارت

ارقام تجارت خارجی اکتبر ترکیه توسط محمت موش وزیر تجارت این کشور در مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) اعلام شد. وی در این مراسم ضمن اشاره به موفقیتهای اقتصادی ترکیه در حوزه صادرات گفت: در حالیکه رکود اقتصادی که به دلیل روند جنگ روسیه و اوکراین، بحران فزاینده انرژی در اروپا و سخت شدن شرایط مالی در ایالات متحده تأثیرات خود را به وضوح نشان می دهد، ما تلاش زیادی برای دستیابی به اهداف خود در شرایط سخت جهانی انجام می دهیم.  وی در ادامه ضمن اشاره به ارقام تجارت خارجی گفت: صادرات ترکیه در اکتبر 2022 با 3 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 21.3 میلیارد دلار رسید. صادرات ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2022 با 15 درصد افزایش به 209.5 میلیارد دلار رسید. با تاثیر افزایش شدید قیمت انرژی و کالا، واردات  ترکیه در اکتبر 2022  به 29.3 میلیارد دلار رسید که 26 درصد از این رقم به واردات انرژی مربوط می‌شود. به همین ترتیب، 51 درصد افزایش واردات ترکیه در دوره ژانویه تا اکتبر مربوط به واردات انرژی بوده است.

وی همچنین ضمن اشاره به شرایط ویروس کرونا که منجر به رشد تجارت الکترونیکی درترکیه شده است، افزود: حجم تجارت الکترونیکی در 6 ماهه نخست سال گذشته 161 میلیارد لیر بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 348 میلیارد لیر افزایش یافته است.

 

درآمد 1.5 میلیارد دلاری ترکیه از محل انتشار اوراق قرضه

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه با انتشار اوراق قرضه با سررسید 5 ساله 1.5 میلیارد دلار از بازارهای بین المللی درآمد کسب کرده است. 33 درصد اوراق قرضه منتشر شده  به سرمایه گذاران در آمریکا، 27 درصد در ترکیه، 22 درصد در انگلیس، 10 درصد در سایر کشورهای اروپایی، 7 درصد در خاورمیانه و یک درصد در سایر کشورها به سرمایه گذاران فروخته شده است.

 

توصیه صندوق بین المللی پول به ترکیه

صندوق بین المللی پول (IMF) به ترکیه توصیه کرد که نرخ بهره را افزایش دهد و اقداماتی را برای تقویت استقلال بانک مرکزی انجام دهد. همچنین این صندوق بر ضرورت استقلال بانک مرکزی در تصمیم گیری‌ها تاکید نمود. صندوق بین المللی پول همچنین تاکید کرده است با اجرای این دو فاکتور، نرخ تورم که اکنون یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی ترکیه می‌باشد؛ به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد.

 

کاهش مصرف گازوئیل در ترکیه در پی افزایش قیمت سوخت

افزایش شدید حامل های سوخت از جمله گازوئیل در ترکیه سبب گردیده تا میزان مصرف کاهش یابد. براساس اعلام منابع رسمی، در 10 ماهه سالجاری مصرف گازوئیل با کاهش 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 15 میلیارد لیتر رسید. در همین ارتباط، مهمت گوزل منصور، نماینده مجلس ملی ترکیه از حزب جمهوری خلق گفت:  قیمت گازوئیل در ترکیه در طی سالجاری در مقایسه با سال قبل 221 درصد افزایش یافته و علت این میزان افزایش در یک سال نه افزایش قیمت جهانی بلکه نرخ ارز و سیاست مالی دولت بوده است. وی ضمن اشاره به اینکه، کشاورزان، شرکتهای لجستیکی و شهروندان توان خرید گازوئیل ندارند، گفت: مصرف گازوئیل 20 درصد کاهش یافته است.

 

نرخ تورم در ترکیه 85.5 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ  تورم ماه اکتبر 2022 را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم ترکیه در پایان ماه اکتبر به 85.51 درصد رسید. نرخ تورم این کشور در ماه قبل 83.45 درصد بود. این در حالی است که اتاق بازرگارنی استانبول، نرخ تورم این شهر را 109 درصد اعلام کرده است.

 

افزایش کسری حساب جاری ترکیه

بانک مرکزی ترکیه تراز حساب پرداخت های ماه سپتامبر 2022 را اعلام کرد. بر این اساس، کسری حساب جاری که در سپتامبر ماه سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار مازاد داشت، در سپتامبر سالجاری ۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار کسری ثبت کرد. براساس این گزارش، کسری حساب جاری دوازده ماهه ترکیه 39 میلیارد و 164 میلیون دلار می‌باشد.

 

اعلام میزان ذخایر ارزی و طلای ترکیه

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور در نوامبر سالجاری با 371 میلیون دلار افزایش به 75 میلیارد و 175 میلیون دلار و میزان ذخایر طلا نیز با 498 میلیون دلار کاهش به 113 میلیارد و 682 میلیون دلار رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما