معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی گرجستان-تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

نظر معاون وزیر در مورد اولویتهای صنعت انرژی

انرژی نه تنها حوزه ای است که به اقتصاد کمک می‌کند، بلکه مهم ترین بخش است که در کنار منافع اقتصادی، پایه محکم استقلال انرژی و امنیت کشور محسوب می‌شود. رومئو میوتادزه معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در مراسم افتتاح نیروگاه برقی آخالکالاکی با بیان این مطلب افزود: این اولویتی است که توسط دولت ما تایید شده و اطمینان دارم همه از اصلاحات و پروژه‌هایی که دولت همراه با بخش خصوصی در زمینه انرژی اجرا می‌کند مطلع خواهند بود.

 این نیروگاه با ظرفیت 9.1 مگاوات بزرگترین نیروگاه برق آبی است که در سال 2022 در گرجستان راه اندازی شده است. سرمایه گذاری در این طرح بالغ بر 26 میلیون دلار است. نزدیک به 100 نفر از ساکنان محلی در ساخت و ساز این نیروگاه اشتغال داشته اند.

 این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه هنوز در کشور با کمبود برق مواجه هستیم، تولید هر مگاوات برق برای توسعه بیشتر صنعت، کاهش وابستگی به واردات و ارتقای کیفی امنیت انرژی بسیار مهم است.

به گفته وی، دولت گرجستان طرح جدیدی را برای حمایت از توسعه بهره برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر تهیه کرده است که به جذب سرمایه گذاری و توسعه تولید انرژی کمک می‌کند.

ذخایر ارزی گرجستان همچنان رکورد می زند

طبق گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، ذخایر ارزی این بانک تا 31 اکتبر 2022 به حداکثر تاریخی یعنی 4.385 میلیارد دلار رسید.

قبلا این ذخایر در 30 سپتامبر 2022 به 4.3 میلیارد دلار رسیده بود. در ماه سپتامبر ذخایر ارزی 52.5 میلیون دلار افزایش یافت.

از ابتدای سال تا کنون ذخایر ارزی 113.1 میلیون دلار رشد داشته است در سال 2021 رشد ذخایر 361.3 میلیون دلار بود.

 دارایی‌های ارزی بانک مرکزی، بخش اصلی ذخایر این بانک را تشکیل می دهد و بر اساس گزارش سایت بانک ملی بالغ بر 3.9 میلیارد دلار است. که شامل وجوه موجود در اوراق بهادار به مبلغ 2.7 میلیارد دلار و ارز موجود در حساب بانک های خارجی و صندوق بین المللی پول به مبلغ 1.2 میلیارد دلار است.

علاوه بر این، ذخایر بانک ملی شامل وجوهی است که در صندوق های استقراض ویژه (SDR) بوده و نزدیک به 445  میلیون دلار قرار است.

بانک ملی گرجستان دارایی خود را بصورت طلا ذخیره نمی‌کند. ارزش سایر دارایی‌ها در ساختار ذخایر ارزی 18.1 میلیون دلار است.

رییس بانک مرکزی: برنامه صندوق بین المللی پول به ارتقاء جایگاه گرجستان کمک می‌کند

کوبا گونتادزه رئیس بانک ملی (مرکزی) گرجستان گفت: برنامه حفظ ثبات پولی و مالی گرجستان که توسط صندوق بین المللی پول حمایت می‌شود، ، به این کشور کمک می‌کند تا جایگاه بین المللی خود را بهبود بخشد و پیام مثبتی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

به منظور تکمیل اولین برنامه حمایتی صندوق از گرجستان توافقی بین مقامات گرجستان و هیأت صندوق بین المللی پول حاصل شد. همانطور که جیمز جان رئیس نمایندگی صندوق در نشستی روز دوشنبه گفت، صندوق بین المللی پول در چارچوب این طرح 38 میلیون دلار به گرجستان اختصاص خواهد داد.

گونتادزه به خبرنگاران گفت: سیاست محتاطانه کاهش تورم، تقویت حاشیه امنیت مالی و ارزی و پیشبرد اصلاحات ساختاری پیش‌بینی‌شده در این برنامه، ثبات اقتصاد کلان و انعطاف‌پذیری اقتصاد را بیشتر تقویت می‌کند.

 به گفته وی، در مقیاس جهانی در شرایط عدم اطمینان بالا و تنش ژئوپلیتیکی، اجرای به موقع، بدون مانع و موفقیت آمیز برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. نمایندگی صندوق سیاست دنبال شده توسط بانک ملی را مثبت ارزیابی می‌کند. به ویژه، برنامه هدف گذاری تورم، رژیم نرخ ارز شناور و مدیریت محتاطانه ذخایر مورد استقبال صندوق بین المللی پول قرار گرفته است.

گونتادزه افزود: در سال جاری، کسری حساب جاری به 5.5 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد. زمانی که در سال 2021  بیش از 10.4 درصد بود و در سال 2020 حتی از این هم بیشتر بود.

نرخ تورم در گرجستان شروع به کاهش نموده است. تورم سالانه (اکتبر 2021 تا اکتبر 2022) 10.6 درصد بود. در ماه می‌تورم سالانه 13.3٪، در ژوئن - 12.8٪، در ژوئیه - 11.5٪، در ماه اوت - 10.9٪، و در سپتامبر - 11.5٪ بوده است.

 صندوق بین المللی پول سال هاست به گرجستان در اجرای اصلاحات ساختاری کمک می‌کند. هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول توافقنامه حاوی کمک 280 میلیون دلاری به دولت گرجستان را تایید نموده است.

برنامه قبلی با هدف حمایت از اصلاحات اقتصادی در گرجستان که صندوق بین المللی پول در آوریل 2017 تصویب کرد، در سال 2021 به پایان رسید. مجموع پرداخت های این برنامه بالغ بر 687 میلیون دلار بوده است.

 

هفتاد میلیون لاری درآمد بانکها از محل دیرکرد بازپرداخت وامها

طی 9 ماه سال 2022 بانک های گرجستان 69.869 میلیون لاری (26 میلیون دلار) به صورت جریمه بابت دیرکرد بازپرداخت وام های صادره از مشتریان دریافت کردند.

طبق گزارش در سه ماهه سوم سال 2022، بانک گرجستان بیشترین با بیش از 16 میلیون دلار بیشترین درآمد را از محل جریمه‌های دیرکرد دریافت کردند. کردوبانک، تی بی سی، لیبرتی و کارتو دیگر بانکها هستند که بیشترین درآمد را در این حوزه داشته اند.

پنج بانک که بیشترین درآمد را از محل جریمه دیرکرد داشته اند عبارتند از:

بانک گرجستان (Bank of Georgia) :  16.2 میلیون لاری

کردو بانک: 14.33 میلیون لاری

تی بی سی بانک: 13.34 میلیون لاری

کارتو بانک: 12.24 میلیون لاری

لیبرتی بانک: 8.82 میلیون لاری

در حال حاضر 14 بانک در گرجستان فعالیت دارند که تماما متعلق به بخش خصوصی است.

در گرجستان فقط بانک ملی (مرکزی) دولتی است که در سیاست گذاری کلان مالی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات بانکی فعالیت دارد. دولت در تمامی امور تراکنش های مالی از جمله پرداخت بانکهای کارکنان دولت و دریافت عوارض و مالیات از خدمات بانکهای خصوصی استفاده می‌کند.

 

صادرات مجدد خودرو از گرجستان به بیش از 58 هزار دستگاه رسید

از آغاز سال 2022، صادرات مجدد خودرو از گرجستان بالغ بر 58 هزار دستگاه بوده که نسبت به سال قبل 75 درصد افزایش داشته است. بیش از همه - 22000 خودرو – به جمهوری آذربایجان صادر شده است. مقام دوم، به اوکراین اختصاص یافته و صادرات خودرو به این کشور 69٪ افزایش یافته است.

 بیشترین افزایش در ارمنستان مشاهده شده است که در رتبه سوم قرار دارد  و میزان صادرات مجدد به 69 میلیون دلار رسیده است.

رتبه‌های چهارم و پنجم فهرست کشورهای واردکننده خودرو از گرجستان به قزاقستان و روسیه اختصاص دارد.

 به گفته لاشا دربایسلی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، صادرات مجدد به قزاقستان نسبت به سال های گذشته 3 برابر، به تاجیکستان 1.5 برابر، به قرقیزستان 2.5 برابر افزایش یافته است.

 

حوزه بیمه گرجستان در نیمه اول سال 2022 بیش از 10.3 میلیون دلار درآمد خالص داشته است

سود خالص صنعت بیمه گرجستان در نیمه اول سال 2022  به 10.3 میلیون لاری رسید که 42 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2021 است.

بر اساس گزارش سرویس نظارت بر بیمه کشور، شرکت‌ها 2.8 میلیون لاری مالیات بر درآمد پرداخت کردند که کمترین میزان در چند سال گذشته است. در سال  2017 شرکت‌های بیمه به مبلغ 5.7 میلیون و در سال 2018 بیش از 6.5 میلیون لاری مالیات بر درآمد پرداخت کردند.

همچنین در سال 2019 بیش از 7 میلیون، در سال 2020 حدود 10.2 میلیون و در سال 2021 بیش از 8 میلیون لاری مالیات بر درآمد پرداخت شده است.

در مورد وضعیت مالی بخش بیمه، در نیمه اول سال 2022، حق بیمه جذب شده بالغ بر 504 میلیون لاری و کل دارایی‌های 18 شرکت بیمه فعال در گرجستان بالغ بر 1.15 میلیارد لاری بوده است. (هر دلار برابر با 2.74 لاری)

 

گرجستان و صندوق بین المللی پول بر سر طرح توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توافق کردند

لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گفت که گرجستان با نمایندگی صندوق بین المللی پول در مورد طرح توسعه  انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین دیدگاه‌های موافق در مورد اصلاح شرکت های دولتی به توافق رسیده است.

طرح توسعه شامل کمک به ساخت نیروگاه‌هایی با ظرفیت کل 1.5 هزار مگاوات طی سه سال آینده از طریق مزایده است.

خوتسیشویلی گفت: طبق برنامه با همکاری صندوق در راه دستیابی به اهداف استراتژیک از جمله امنیت و استقلال انرژی و همچنین زیرساخت های ترانزیت تلاش خواهد شد.

به گفته وزیر، در چارچوب این برنامه، گرجستان به کار بر روی اصلاحات ساختاری ادامه خواهد داد و در نتیجه از انعطاف پذیری بیشتر اقتصاد در برابر چالش های جهانی اطمینان حاصل خواهد کرد.

 

خط لوله باکو- جیحان 3.9 میلیارد بشکه نفت انتقال داد

بر اساس گزارش نتایج سه ماهه سوم سال 2022 بریتیش پترولیوم، در 9 ماه از سال 2022، هزینه‌های عملیاتی BP در خط لوله انتقال نفت باکو- تفلیس- جیحان (BTC) بیش از 74 میلیون دلار و هزینه‌های سرمایه ای - بیش از 17 میلیون دلار بوده است.

در 23 مارس 2022، BTC  به نتیجه مهمی دست یافت و 5000 مین نفتکش را بارگیری کرد. به طور کلی، این خط لوله 1768 کیلومتری از آغاز بهره برداری در ژوئن 2006 تا پایان سه ماهه سوم سال 2022 در مجموع 3.93 میلیارد بشکه نفت خام را انتقال داده است. در بندر جیحان ترکیه که نقطه پایانی خط لوله است، 5163 نفتکش بارگیری و روانه بازارهای جهانی شد.

طی سه فصل اول سال 2022، حدود 164 میلیون بشکه (بیش از 22 میلیون تن) نفت خام از طریق BTC صادر و در 224 نفتکش در پایانه جیحان بارگیری شده است.

 در حال حاضر عمدتا نفت خام بستر آذری- چراغ - گونشلی و میعانات بستر شاه دنیز از طریق این خط لوله انتقال می یابد. علاوه بر آن،  مقادیر دیگری از نفت خام و میعانات گازی از منطقه خزر توسط این خط لوله به بازارهای جهانی انتقال می یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما