معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی

انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از ساخت و ساز، دنیا را از مسیر کربن زدایی تا سال 2050 خارج می‌کند.برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اعلام کرد رونق جهانی ساختمان و ساخت و ساز باعث شده است که انتشار CO2 در این بخش به بالاترین حد خود یعنی 10 گیگاتن برسد.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اعلام کرد رونق جهانی ساختمان و ساخت و ساز باعث شده است که انتشار CO2 در این بخش به بالاترین حد خود یعنی 10 گیگاتن برسد، به این معنی که اکنون تحقق وعده‌های کربن زدایی تا سال 2050 خارج از مسیر است. اینگر اندرسن، مدیر اجرایی UNEP گفت: سال ها هشدار در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی به واقعیت تبدیل شده است. "اگر به سرعت انتشار گازهای گلخانه ای را مطابق با توافق پاریس کاهش ندهیم، با مشکل عمیق تری مواجه خواهیم شد".

بر اساس گزارشی از آژانس سازمان ملل، بیش از 34 درصد تقاضای جهانی انرژی در سال 2021 از این بخش، همراه با حدود 37 درصد از انتشار CO2 مربوط به انرژی و فرآیند است. داده‌ها برای انتشار UNEP قبل از انتشار مذاکرات آب و هوایی COP27 در مصر هم چنین نشان داد که انتشار CO2 در سال 2021 پنج درصد بیشتر از سال 2020 و دو درصد بیشتر از اوج قبل از همه گیری در سال 2019 بود. این علیرغم افزایش 16 درصدی سرمایه‌گذاری برای ساخت‌وسازهای جدید با بهره‌وری انرژی، 237 میلیارد دلار بود، که UNEP توضیح داد که به‌دلیل افزایش فضای طبقه‌ای که در حال ساخت است، به راحتی «بیش‌تر» شده است. UNEP گفت: در سال 2021، تقاضا برای گرمایش، سرمایش، روشنایی و تجهیزات در ساختمان‌ها حدود چهار درصد از سال 2020 و سه درصد از سال 2019 افزایش یافته است که نشان می دهد شکاف بین عملکرد آب و هوایی این بخش و نیاز به کربن زدایی تا سال 2050 در حال افزایش است. .

از منظر منطقه ای، UNEP خاطرنشان کرد که آفریقا قرار است تا سال 2060 شاهد استفاده از منابع خام، دو برابر، با «تقریباً 70 درصد» از ساختمان‌ها برای سال 2040 در تابلوی طراحی باشد. UNEP گفت که با رسیدن آفریقا به 2.4 میلیارد نفر تا سال 2050، 80 درصد در شهرها زندگی می‌کنند به دلیل این که این قاره می‌تواند از منابع انرژی تجدیدپذیر خود برای تامین انرژی ساختمان‌ها به طور پایدار استفاده کند. آژانس سازمان ملل توضیح داد: «فولاد، بتن و سیمان (هم‌اکنون) سهم عمده‌ای در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند.

در مورد اروپا، UNEP اشاره کرد که بخش ساختمان 40 درصد از کل نیاز انرژی اروپا را تشکیل می دهد و 80 درصد آن از سوخت های فسیلی تامین می‌شود. خانم اندرسن گفت این بخش را به منطقه ای برای اقدام فوری، سرمایه گذاری و سیاست هایی برای ارتقای امنیت انرژی کوتاه مدت و بلندمدت تبدیل می‌کند. برای کاهش انتشار کلی، آژانس سازمان ملل توضیح داد که بخش ساختمان می‌تواند از طریق:

بهبود عملکرد انرژی ساختمان؛ کاهش ردپای کربن مصالح ساختمانی؛ چند برابر کردن تعهدات سیاستی در کنار اقدام، به ویژه با توجه به افزایش هزینه‌های سوخت فسیلی مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین و مشوق های روشن سرمایه گذاری در بهره وری انرژی عملکرد بهتری داشته باشد.

روندهای کلیدی جهانی شناسایی شده توسط UNEP نشان داد که افزایش فضای ساخته شده بین سال های 2015 و 2021 معادل کل مساحت زمین تحت پوشش ساختمان‌ها در آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند بود.

هم چنین در راستای تغییرات آب و هوایی، یک نظرسنجی جهانی توسط صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی تقریبا نیمی از جوانان آفریقایی را مجبور می‌کند تا در برنامه‌های خود برای بچه دار شدن تجدید نظر کنند. در سطح جهانی، از هر پنج جوان، دو نفر گفتند که تأثیرات تغییرات آب و هوایی باعث شده است که در تمایل خود برای بچه دار شدن تجدید نظر کنند. بیشترین نگرانی در مناطق آفریقایی بود، جایی که تقریباً نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که اکنون در حالت تدافعی هستند. خاورمیانه و شمال آفریقا 44 درصد در حالی که کشورهای جنوب صحرای آفریقا 43 درصد از پاسخ دهندگان را تشکیل می دهند. جوانان در این دو منطقه گزارش کردند که طیف وسیعی از شوک‌های اقلیمی را تجربه کرده‌اند و بیش از هر پاسخ‌دهنده دیگری در سطح جهان، نشان دادند که این شوک‌ها بر دسترسی آن‌ها به غذا و آب تأثیر می‌گذارد و به طور کلی درآمد خانواده را کاهش داده‌ است.

پالوما اسکودرو، رئیس هیات یونیسف در COP27، گفت: "تأثیر تغییرات آب و هوایی در حال حاضر وجود دارد، اما آن‌ها بسیار فراتر از سیل، خشکسالی و موج گرما هستند. آن‌ها به امید ما نیز تسری پیدا می‌کنند. او افزود: "به ویژه در آفریقا، جوانان تاثیر این شوک ها را بر خود و کسانی که دوستشان دارند می‌بینند و این برنامه‌های آن‌ها را برای آینده تغییر می دهد. او توضیح داد که COP27 یک فرصت برای رهبران جهان است.

سال گذشته، مجله پزشکی The Lancet یک نظرسنجی جهانی منتشر کرد که نشان داد تقریباً 40٪ از 10000 نفری که مورد سوال قرار گرفتند تمایلی به بچه دار شدن نداشتند. این نرخ مشابه نظرسنجی یونیسف است که اولین مطالعه ای است که شیوع احساسات فعلی در آفریقا را نشان می دهد.

در مجموع 243512 جوان از 163 کشور در نظرسنجی U-Report یونیسف در جولای و آگوست امسال شرکت کردند. به عنوان بخشی از این نظرسنجی، جوانان از طریق پیامک و پیام فوری در مورد یک سری موضوعات مربوط به نگرش آن‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی سؤال شدند. در میان یافته‌های دیگر نظرسنجی U-Report، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان خشکسالی یا گرمای شدید اشاره کردند در حالی که یک چهارم آن‌ها سیل را تجربه کرده‌اند.

از هر پنج نفر، دو نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی غذای کمتری برای خوردن دارند، که بیشتر آنها، 52 درصد، در جنوب صحرای آفریقا و پس از آن خاورمیانه و شمال آفریقا (31 درصد) قرار دارند. دستیابی به آب آشامیدنی به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا و هم چنین در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام دشوارتر شده است. از هر پنج نفر، سه نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی که 70 درصد از پاسخ دهندگان در خاورمیانه و شمال آفریقا، و 66 درصد در آمریکای لاتین و دریای کارائیب بودند، بیان می‌کنند حتی به مهاجرت به شهر یا کشور دیگری فکر کرده اند.

یونیسف از رهبران جهان خواسته است که برای محافظت از کودکان در برابر شرایط اضطراری آب و هوایی، نه تنها با کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود، بلکه با تطبیق خدمات اجتماعی ضروری که شهروندان جوان به آن‌ها وابسته هستند، اقدام فوری انجام دهند. این آژانس تاکید کرد که اقدامات سازگاری، مانند ایجاد سیستم های تامین آب مقاوم در برابر سیل و خشکسالی، جان انسان‌ها را نجات می دهد. یونیسف از دولت‌ها می‌خواهد تا راه‌حل‌هایی برای حمایت از کسانی که از دست دادن و آسیب‌های آب‌وهوایی رنج می‌برند، فراتر از محدودیت‌هایی که جوامع می‌توانند با آن سازگار شوند، بیابند و «شکاف بودجه» را برای رسیدگی به این تغییرات برگشت‌ناپذیر ببندند.

در COP26 در اسکاتلند در سال گذشته، کشورهای توسعه یافته موافقت کردند که تا سال 2025 حمایت از سازگاری را دو برابر کنند و به 40 میلیارد دلار در سال برسد.

در COP27، یک نقشه راه معتبر با نقاط عطف واضح باید ارائه شود تا حداقل 300 میلیارد دلار در سال برای سازگاری تا سال 2030 اختصاص یابد.

 

 

https://news.un.org/en/story/2022/11/1130367

https://news.un.org/fr/story/2022/11/1129677

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما