معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه به توسعه جامعه سرمایه گذار در ترکمنستان کمک می‌کند.

خبرگزاری اورینت: بانک اروپایی توسعه و نوسازی جلسه توجیهی برگزار کرد. این جلسه به عنوان بخشی از سلسله رویدادهایی است که توسط اتحادیه اروپا تامین اعتبار می‌شود و درصدد توسعه سرمایه گذاری در ترکمنستان به شمار می آید.

 در این نشست که با موضوع "چگونگی سرمایه گذاری در مشاغل جدید" برگزار شد حدود 60 نماینده از بخش خصوصی ترکمنستان گرد هم آمدند. در این رویداد، شرکت کنندگان در مورد اهداف، مراحل و اهمیت ایجاد جامعه محلی سرمایه گذاران بحث کردند و همچنین با امکانات برنامه Star Venture از بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه آشنا شدند.

 نهایتا، درچارچوب سلسله رویدادها، نمایندگان بخش خصوصی ترکمنستان در سمینارهای مربوط به  سرمایه گذاری خطرپذیر شرکت کردند.

 

چین از  ژانویه تا سپتامبر 7.32 میلیارد دلار گاز ترکمنستان وارد کرده است.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: دولت ترکمنستان از ژانویه تا سپتامبر 2022 بالغ بر 7.32 میلیارد دلار گاز به چین صادر کرد که 51 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است. به این ترتیب ترکمنستان صادرکننده اصلی گاز به چین محسوب می‌شود.

 شایان ذکر است ترکمنستان سال گذشته میلادی (2021) حدود 34 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کرد. 

چین تنها در ماه اوت 2.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان وارد کرده است. در حال حاضر ترکمنستان از طریق خط لوله ای که در مسیر ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان- چین قرار دارد، گاز طبیعی به چین صادر می‌کند.

 در این خط لوله که ظرفیت آن 55 میلیارد مترمکعب است ترکمنستان سهم اصلی را در تحویل گاز دارد و کشورهای قزاقستان و ازبکستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در فوریه سال جاری میلادی بر سر احداث خط چهارم خط لوله گاز ترکمنستان به چین توافق شد. انتظار می رود راه اندازی این خط لوله این امکان را برای ترکمنستان فراهم می سازد تا عرضه سالیانه گاز خود به چین راتا 65 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

 

رویدادهای با قالب "اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی" در اواسط نوامبر در سمرقند برگزار می‌شود.

خبرگزاری اورینت: نشست وزراری خارجه پنج کشور آسیای مرکزی در قالب کنفرانس بین المللی اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی دروازه جهانی توسعه پایدار از 17 لغایت 18 نوامبر در سمرقند برگزار می‌شود.

 این نشست اولین کنفرانس منطقه ای است که براساس استراتژی جدید دروازه جهانی اتحادیه اروپا مصوب 1 دسامبر 2022 میلادی برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن توسعه همکاری برای ارتقای همکاری پایدار در راستای ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا، توسعه اقدامات هماهنگ برای حمایت از توسعه سبز و بازیابی از پیامدهای همه‌گیری COVID-19 است.

 قرار است در این نشست موضوعات مهمی همچون توسعه همکاری‌های کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، محیط‌ زیست، منابع آب، اقلیم و همچنین موضوعات مربوط به مقابله با چالش‌های و تهدیدات مدرن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مسائلی که در این نشست مدنظر قرار خواهد گرفت در سه گروه قرار می‌گیرد که عبارتند از چگونگی بهبود ارتباطات دیجیتال در این زمینه اتحادیه اروپا تعدادی از پروژه‌ها را تامین مالی کند، چگونگی توسعه کارآمد شبکه حمل و نقل و مسائل مربوط به آب و انرژی. همچنین در حاشیه این نشست اولین مجمع جوانان اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی برگزار خواهد شد.

 

ازبکستان 4 میلیارد کیلووات ساعت برق ترکمنستان وارد خواهد کرد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ازبکستان 4 میلیارد کیلووات ساعت برق از ترکمنستان خریداری خواهد کرد. این را روز دوشنبه نشریه اینترنتی UzDaily به نقل از شیرزاد اسدوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان گزارش داد. اسدوف خاطرنشان کرد: در جریان سفر شوکت میرزایف رئیس جمهور ازبکستان به ترکمنستان، دو کشور بر سر همکاری در بخش انرژی توافق کردند. در سال 2023 میلادی، ترکمنستان همچنین 2 میلیارد کیلووات ساعت برق به قرقیزستان به صورت ترانزیت از طریق ازبکستان صادر خواهد کرد.

 

 هیئت ترکمنستان در سومین نشست شورای بازرگانی "آسیای مرکزی - جمهوری کره" شرکت کرد.

خبرگزاری وزارت امور خارجه ترکمنستان: در 26 اکتبر 2022 میلادی، در شهر بوسان، جمهوری کره، هیئت ترکمنستانی به سرپرستی خدایبردیف رئیس اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان در سومین جلسه شورای بازرگانی " قالب آسیا مرکزی – جمهوری کره" شرکت کرد. در این نشست روسا و نمایندگان انجمن تجارت بین المللی کره (KITA)، انجمن واردکنندگان کره (KOIMA)، اتاق های بازرگانی و صنایع قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز حضور داشتند. بر اساس دستور کار جلسه، موضوعات تجارت الکترونیک، انتقال به سیستم دیجیتال، پیاده سازی اختراعات با فناوری پیشرفته کره به سیستم تجارت به منظور توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری کره مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین راه‌های جدید همکاری برای افزایش حجم تجارت بین کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری کره مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین گزارشی از نتایج دومین جلسه شورا استماع گردید. در چارچوب سفر هیئت ترکمنستان به جمهوری کره، چند دیدار دوجانبه برگزار شد. به طور خاص، جلساتی با روسای شرکت های مطرح این کشور مانند شرکت هیوندای، مهندسی هیوندای، دوو E&C، مهندسی و ساخت و ساز GS، بنیاد کره و همچنین انجمن تجارت بین المللی کره (KITA)، انجمن واردکنندگان کره ( KOIMA) برگزار شد. در این دیدارها در مورد پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت ها در ترکمنستان و زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه برای گسترش همکاری‌ها تبادل نظر شد.

 حجم حمل و نقل بار در طول کریدور شمال - جنوب تا سال 2025 میلادی به 5 میلیون تن افزایش می یابد.

خبرگزاری اورینت: وب سایت رسمی آژانس ترکمن اوتو اولاگلاری به نقل از دیمیتری موروف، مدیر کل شرکت سهامی RZD Logistics گزارش می دهد که حجم حمل و نقل بار در طول شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ممکن است در سال آینده به 2 میلیون تن و تا سال 2025 میلادی به 5 میلیون تن افزایش یابد. افزایش حداکثر ظرفیت کریدور اتصال روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و هند به انتقال کالا از روسیه مرکزی به بنادر خلیج فارس در کمتر از 15 روز کمک می‌کند. در حال حاضر، راه آه

 اولین نشست بلندپایه کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در آستانه برگزار شد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: اولین نشست بلندپایه کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. این را دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان گزارش داد.

اولین نشست کشورهای آسیای مرکزی با اتحادیه اروپا با حضور قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سادیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، شوکت میرزایف رئیس جمهوری ازبکستان و حاجیمیرات گلدیمیرادوف معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان و چارلز میشل رئیس شورای اروپا برگزار شد.

در این دیدار طرف ها نتایج 30 سال همکاری چندجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در این نشست همچنین تمایل خود را برای ادامه ایجاد مشارکت قوی، چند جانبه و چشم انداز بر اساس ارزش های مشترک و منافع متقابل تایید کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مصوب شرکت کنندگان در کنفرانس، طرف ها از نهادینه شدن روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا از طریق پلتفرم های موجود در سطح عالی تشکر کرده و بر اهمیت مشارکت فعال جامعه مدنی در توسعه مشارکت بین منطقه ای تاکید کردند.

همانطور که در بیانیه مشترک نشست مشورتی سران کشورها آمده است، رئیس شورای اروپا از تلاش سران کشورهای آسیای مرکزی برای تقویت همکاری و هماهنگی منطقه ای آنها قدردانی کرد.

سران کشورهای آسیای مرکزی از کمک اتحادیه اروپا به تقویت رشد اقتصادی پس از همه گیری کرونا، در غلبه بر چالش های اجتماعی-اقتصادی ناشی از کووید-19 و ترویج همکاری‌های فرامرزی در منطقه قدردانی کردند. طرف ها همچنین خاطرنشان کردند که ایجاد فضای تجاری مطلوب به توسعه بیشتر ارتباطات، تجارت و سرمایه گذاری در منطقه کمک خواهد کرد. در این راستا، طرف ها از ایجاد مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی قدردانی کردند.

اتحادیه اروپا استراتژی آسیای مرکزی خود را در 17 ژوئن 2019 میلادی تصویب کرد..

 

هیئت ترکمنستان در نشست شورای سران دولت کشورهای مستقل مشترک المنافع در آستانه شرکت می‌کند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: ششم آبان در شهر آستانه قزاقستان نشست شورای سران دولت های کشورهای مشترک المنافع در قالب محدود آغاز شد. حاجیمیرات گلدیمیرادوف معاون نخست وزیر به نمایندگی از ترکمنستان در نشست شرکت کرد.

پس از مذاکرات در قالب محدود، جلسه ای گسترده برگزار خواهد شد. سران دولت: علی اسدوف از آذربایجان، رومن گولوفچنکو از بلاروس، میخائیل میشوستین از روسیه، کوهیر رسول زاده از تاجیکستان، عبدالله آریپوف از ازبکستان در این نشست به ریاست علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان شرکت دارند. روسای کابینه وزیران: عاقلبیک جباروف، رئیس دفتر رئیس جمهور قرقیزستان، میگر گریگوریان، معاون نخست وزیر ارمنستان نیز شرکت می‌کنند.

همکاری اقتصادی در کشورهای مشترک المنافع در نشست شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع؛ موافقتنامه تجارت آزاد، تأسیس، بهره برداری و سرمایه گذاری در خدمات؛ تعدادی از موضوعات از جمله برگزاری نشست منظم شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع و سایر موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته سرگئی لبدف، دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع، در این دیدار، تعدادی از اسناد با هدف بهبود و تقویت همکاری‌ها تصویب خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما