معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

سیر تاریخی تصویب قطعنامه بر ضد تحریم های اعمالی ایالات متحده بر علیه کوبا

گزارش پیش رو که به سیر تاریخی تصویب قطعنامه بر ضد تحریم های اعمالی ایالات متحده بر علیه کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌پردازد به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برای سی امین بار، کوبا در روز سوم نوامبر 2022  پیش نویس قطعنامه ضرورت پایان محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیلی ایالات متحده بر علیه این کشور که هر ساله از حمایت اکثریت جامعه بین المللی برخوردار می‌شود را  به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داد . در متن این قطعنامه تأثیر سیاست های یک جانبه واشنگتن بر علیه مردم کوبا ، که در چند سال گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای تشدید شده است ، مطرح و بروز رسانی گردیده و تنها بین آگوست 2021 تا فوریه 2022 مبلغی بالغ بر 3 میلیارد و 806.5  میلیون دلار خسارت به کوبا وارد کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) به عنوان بخشی از هفتاد و هفتمین نشست سالیانه خود، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه( 2 و 3 نوامبر )، پیش نویس قطعنامه ضرورت پایان محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیلی ایالات متحده بر علیه کوبا را به رای گذاشت . درنهایت این قطعنامه با 185 رای موافق ( از مجموع آراء 193 کشور ) و مخالفت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ، تصویب شد و برزیل و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند. در حقیقت این سند به 29 قطعنامه‌ای که از سال 1992، زمانی که این نوع رای‌گیری آغاز شد ، افزوده گردید . توضیح آنکه تنها در سال 2020 به دلیل همه‌گیری کووید-19 این رای گیری انجام نپذیرفت .

کوبا عنوان می‌کند که محاصره ( تحریم ) آمریکا با هدف براندازی نظام این کشور اعمال می‌شود، اما با محدود کردن دسترسی به غذا، دارو، سوخت و سایر کالاهای ضروری، موجب ایجاد کمبود، درد و رنج غیرقابل توجیهی برای خانواده‌های کوبایی شده است . در حقیقت آغاز تحریم ها و محاصره اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده بر این کشور کارائیب به سال 1960 برمی‌گردد، زمانی که معاون وقت وزیر امور خارجه آمریکا ، لستر دی. مالوری، طی یادداشتی محرمانه در مورد چگونگی تلاش برای خفه کردن کوبا به دولت متبوع خود توصیه نمود که چنین تحریم هائی را بر علیه مردم کوبا اعمال نماید . این مقام آمریکائی بعد از این اعتراف کرد که " هدف این بود که کوبا را از پول و آذوقه محروم کنیم، منابع مالی و دستمزد واقعی آن را کاهش دهیم و باعث گرسنگی، ناامیدی و سرنگونی دولت شویم" .

بر اساس گزارش دولت کوبا که به سازمان ملل ارائه شده است ، به قیمت‌های روز خسارات انباشته طی شش دهه سیاست های تحریمی آمریکا بر علیه کوبا بالغ بر 150410.8 میلیون دلار ( یک تریلیون و 504 میلیارد و 108 میلیون دلار ) بالغ گردیده که فشار زیادی در بخش‌هایی مانند بهداشت و آموزش، اقتصاد و کیفیت زندگی مردم وارد آورده است . مقامات کوبا این محاصره را یک عمل جنگی در زمان صلح و بزرگترین مانع برای توسعه کشور می دانند. برآوردها حاکی از آن است که تنها در 14 ماه حکومت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تقریباً 6 میلیارد و 364 میلیون دلار به دلیل تحریم ایالات متحده بر کوبا خسارت وارد شده که معادل بیش از 15 میلیون دلار در روز است.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل منعکس کننده افکار جهانی می‌باشند ، اما نه الزام آور هستند و نه قابل اجرا. لیکن از نکات قابل توجه آنکه دولت آمریکا خود نیز در سال 2016 میلادی و در زمان دولت اوباما به قطعنامه پیشنهادی کوبا رای ممتنع داد . آراء موافق تقریبا تمامی‌کشورهای عضو سازمان ملل متحد به این قطعنامه و انزوای 30 ساله دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در مخالفت با آن از دیگر جنبه‌های قابل توجه این حرکت سیاسی می‌باشد.

 منبع : تارنمای کوباسی (Cubasi) ، ۳ نوامبر2022

https://cubasi.cu/es/noticia/cronologia-voto-naciones-unidas-contra-bloqueo-cuba

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما