معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

رونق بخش گاز استرالیا

هشتاد درصد LNG استرالیا صادر می‌شود. بر اساس داده‌های جدید، صنعت گاز حداقل 70 میلیارد دلار در سال به اقتصاد استرالیا وارد می‌کند.

تحقیقات شرکت مشاوره ای  ACIL Allen Consulting که در حوزه راهبردهای بازار و انرژی فعالیت دارد، و به صورت تخصصی:" صنعت گاز انرژی استرالیا" را مورد پژوهش قرار داده، نشان می دهد که این صنعت تقریباًدویست و پنجاه هزار شغل را پشتیبانی می‌کند، 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و پیش بینی می‌شود در سال آینده رشد کند.

بیشترین سهم در اقتصادهای ایالتی به قلمرو شمالی (15.53 درصد) و پس از آن استرالیای غربی (8.76 درصد) و کوئینزلند (5.94 درصد) تعلق دارد.

گاز تولید شده در استرالیا عمدتاً به صورت گاز طبیعی مایع (LNG) صادر می‌شود، که باعث نارضایتی تولیدکنندگان داخلی وابسته به LNG می‌شود، زیرا این وضعیت هم شوک عرضه و هم افزایش قیمت‌ها را بدنبال داشت و تجارت آنها را تهدید کرده است.

سهم گاز از تولید انرژی اولیه در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده و به بیش از 30 درصد در سال21 - 2020 رسیده است.

در این گزارش تخمین زده شده که ارزش گاز قبل از استحصال و صادرات در سال 21 - 2020 بیش از 12 میلیارد دلار بوده و کل مالیات بر تولید پرداخت شده حدود 1.1 میلیارد دلار بوده است.

تولید گاز مایع (LPG) در سال 21 - 2020 نزدیک به 2 میلیارد دلار بود و تقاضای خانوارها تقریباً 45 درصد از آن را شامل می‌شد.

طی دهه گذشته، تقاضای گاز در استرالیا با نرخ رشد متوسط سالانه 2 درصد افزایش یافته است و بخش مصرف کننده اصلی در ایالات قلمرو شمالی، استرالیای غربی و  کوئینزلند  قرار دارند.

در بخش مسکونی مصرف کننده اصلی گاز در ویکتوریا بود در حالی که تولید کننده اصلی  برق از طریق نیروگاه گازی در ایالت استرالیای غربی قرار دارد. (فاصله این دو ایالت حدود 3500 کیلومتر می‌باشد)

مصارف اصلی گاز مایع در استرالیا عبارتند از: سیستم گرمایشی خانه‌ها، مصارف پخت و پز در  آشپزخانه‌های رستوران‌ها، نیاز به حرارت برای کوره‌های صنعتی و پالایشگاه‌ها، و سوخت ژنراتورها در مکان‌های دورافتاده و نیز در سراسر شبکه برق سراسری.

برت هفرنان، مدیر عامل شرکت گاز انرژی استرالیا [1]گفت: «آینده ای که در استرالیا ساخته می‌شود بر روی گاز بنا خواهد شد."

تولید بسیاری از اقلام روزمره نیز به گاز متکی هستند، از جمله پلاستیک، محصولات پاک کننده و شوینده، مواد شیمیایی کشاورزی، مواد منفجره، داروها و برخی از منسوجات و همچنین فرآوری مواد غذایی.

اما حدود 80 درصد از LNG استرالیا از طریق قراردادهای صادراتی پرسود بلندمدت به فروش می رسد . به گفته مادلین کینگ، وزیر منابع، این بخش "ظاهر قضیه" است و صنعت گاز باید مانع افزایش بی رویه قیمت های داخلی شود.

دولت کارگری استرالیا تاکنون در برابر درخواست‌ها برای وضع مالیات جدید بر سودهای گاز طبیعی برای پرداخت تسهیلات به مصرف‌کنندگان مقاومت کرده است.

پرفسور فرانک جوتزو[2]، متخصص تحقیقات انرژی، می‌گوید که برای دولت، مالیات بادآورده بر تولیدکنندگان گاز منطقی تر گذاشتن یک سقف قیمت است.یک سقف قیمت اجباری یا پایین آوردن قیمت ها از طریق سیاست ذخیره گاز ممکن است راه حل خوبی به نظر برسد. اما این کار، انگیزه‌ها برای صرفه‌جویی در گاز و روی آوردن به جایگزین‌ها را از بین می‌برد."

رهبران صنعت گاز استرالیا معتقدند که LNG، LPG، گاز طبیعی فشرده و هیدروژن مایع، آلاینده‌ها و سطح انتشار کمتری نسبت به بنزین، گازوئیل و برق با سوخت زغال سنگ دارند.

 

[1] Gas Energy Australia CEO Brett Heffernan 

[2] Prof, Frank Jotzo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما