معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

گزارش نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین (China Air Show) که از 17 لغایت 20 آبان ماه 1401 در شهر جوهای برگزار گردید،تنها نمایشگاه هوایی بین‌المللی در مقیاس بزرگ چین است که هر ساله در شهر جوهای واقع در استان گواندونگ برگزار می‌گردد. این رویداد در حال حاضر یکی از پنج نمایشگاه هوایی برتر جهان و دروازه مهمی‌برای شرکت های هوافضای جهان برای ورود به بازار چین و جریان اصلی هوانوردی و فناوری هوافضا در جهان است.

نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضا چین (China Air Show) تنها نمایشگاه هوایی بین‌المللی در مقیاس بزرگ چین است که هر ساله در شهر جوهای واقع در استان گواندونگ برگزار می‌گردد. طی 13 دوره از برگزاری نمایشگاه تا سال 2021 در مجموع 1.1 میلیون بازدید کننده حرفه‌ای و 3.7 میلیون بازدید کننده عمومی از این رویداد بازدید نموده و گردش مالی آن 138.9 میلیارد دلار بوده است. برنامه‌های این نمایشگاه شامل نمایش محصولات واقعی، مذاکرات تجاری، تبادل فناوری، صفحه نمایش پرواز، اجرای مانور تجهیزات زمینی و غیره می‌باشد. این رویداد در حال حاضر یکی از پنج نمایشگاه هوایی برتر جهان و دروازه مهمی‌برای شرکت های هوافضای جهان برای ورود به بازار چین و جریان اصلی هوانوردی و فناوری هوافضا در جهان است.

رهبران حزب کمونیست چین و دولت اهمیت زیادی برای این نمایشگاه قائل هستند. در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین بطور ویژه پیامی ارسال کرد که به طور کامل منعکس کننده توجه ویژه و حمایت قوی دبیر کل حزب و کمیته مرکزی CPC برای China Air Show است.

برای بیش از دو دهه، با توسعه صنعت هوانوردی، هوافضا و دفاع چین، China Air Show همکاری‌های بین المللی، گسترش مبادلات و اشتراک‌گذاری دستاوردهای توسعه فناوری در میان مردم سراسر جهان را در دستور کار دارد.

نمایشگاه هوایی جوهای به عنوان پلتفرمی‌برای چین عمل می‌کند تا آخرین تحولات خود را در فناوری هوافضا به نمایش بگذارد. از زمان هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۲، این نمایشگاه تحول الهام بخش چین از یک کشور ضعیف در هوافضا به یک قدرت پیشرو در این حوزه را نشان می دهد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضا چین در جوهای

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین، بزرگترین نمایشگاه هوایی چین از تاریخ 17 لغایت 22 آبان ماه 1401 در شهر جوهای استان گواندونگ برگزار شد. این نمایشگاه با همکاری مشترک دولت محلی استان گواندونگ، اداره هوانوردی کشوری چین (CAAC)، اداره دولتی علم، فناوری و صنعت برای دفاع ملی (SASTIND)، اداره فضایی ملی چین (CNSA)، شورای چین برای ترویج تجارت بین المللی (CCPIT)، شرکت صنایع هوانوردی چین (AVIC)، شرکت هواپیماهای تجاری چین (CASC)، شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC)، گروه صنایع شمال چین (NORINCO)،گروه صنایع جنوب چین (CSGC)، گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) و شرکت الکترونیک چین (CEC) برگزار گردید.

در این نمایشگاه پروازهای نمایشی و مانورهای پویای زمینی به همراه کنفرانس ها و سمینارهای جانبی برنامه ریزی شده است.Airshow  China دستاوردهای چین در صنایع هوایی و هوافضا، به ویژه پس از برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین و تأکید بر تبدیل شدن چین به یک قدرت بزرگ در زمینه هوافضا را به جهانیان نشان می دهد.

این رویداد در حالی برگزار می‌شود که بدلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی در چین لغو یا به تاخیر افتاده اند که نشان دهنده اهمیت این نمایشگاه برای دولت چین است.

بیش از 740 شرکت از 43 کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، سوئد، سوئیس، ایتالیا، اتریش، کانادا، برزیل و استرالیا بصورت حضوری و آنلاین در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود می‌پردازند. فضای نمایشگاهی سرپوشیده این رویداد 100 هزار مترمربع می‌باشد و بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما در معرض نمایش قرار می‌گیرد. شرکت های مشهور بین المللی نظیر Boeing، Airbus، Embraer، GE،CFM ،Pratt & Whitney، Parker Aerospace  در این رویداد حضور دارند. بخش های مختلف این نمایشگاه عبارتند از:

هوافضا:

در بخش هوافضا، اداره علم، فناوری و صنعت برای دفاع ملی (SASTIND) و اداره فضایی ملی چین (CNSA)، آخرین فناوری‌های اصلی دفاع ملی در طراحی و تولید تجهیزات به خصوص دستاوردهای فضایی چین از جمله کاوشگر مریخ را به نمایش می‌گذارند. راکت‌هایA100 A200، موشک‌های بالستیک M20 و M20B، موشک‌های مافوق صوت و پرتابگر هوشمند Fragon3 در این بخش از نمایشگاه معرفی شدند و شبیه سازی ایستگاه فضایی چین برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) محصولات و فناوری‌هایی از جمله دفاع هوایی، دفاع ساحلی، تجهیزات بدون سرنشین، تجهیزات و تسلیحات ضد UAV و هشدار زودهنگام را عرضه نمود.

هوانوردی:

در بخش صنعت هوانوردی شرکت صنایع هوانوردی چین (AVIC) و شرکت موتورهای هواپیمای چین (AECC) آخرین تجهیزات هوانوردی داخلی از جمله بیش از ۲۰ موتور هواپیما و توربین گازی، سیستم پیشرانش توزیع شده هیبرید الکتریکی، موتور سوخت هیدروژنی و موتور تایهانگ را به نمایش گذاشتند.

تجهیزات دفاعی:

گروه صنایع شمال چین (NORINCO) 175 محصول از جمله  52 جدید و صادراتی مانند تانک رزمی VT4، توپخانه سوار بر خودرو SH15، توپخانه موشک AR3، سیستم موشکی دفاع هوایی تیان لونگ و غیره را عرضه نمود. گروه صنایع جنوب چین (CSGC) نیز 287 محصول در زمینه جنگ شهری، مهمات هوشمند، مهمات هوانوردی، سلاح های سبک (مسلسل دستی، تفنگ و تک تیرانداز) و آموزش شبیه سازی را به نمایش گذاشت.

الکترونیک:

گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) در مجموع ۳۷ مدل از تأسیسات مقیاس بزرگ و ۴۸۵ محصول که در میان آن‌ها بیش از ۶۰ محصول برای اولین بار نشان داده شد، از جمله مقر فرماندهی شبکه و فناوری اطلاعات در سناریوهای رزمی معمولی را عرضه کرد. شرکت الکترونیک چین (CEC) نیز ۱۱۳ محصول از تجهیزات الکترونیکی در دفاع دریایی و هوایی، کنترل مرزی و ضد تروریسم را به نمایش گذاشت که نشان دهنده تجهیزات دفاعی نسل بعدی چین و قابلیت‌های الکترونیکی نظامی این کشور است.

نمایش دستاوردهای نیروی هوایی چین:

نیروی هوایی چین مروج اصلی نمایشگاه هوایی بوده و هم اکنون شرکت کننده اصلی است که پیشرفت نظامی رو به رشد خود و تمایل به همکاری با کشورهای دیگر را نشان می دهد. جت جنگنده مخفی جی-۲۰، برترین هواپیماهای رزمی چین و همچنین یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده جهان، برای اولین بار به همراه تعدادی از هواپیماهای غیرنظامی داخلی و هواپیماهای بدون سرنشین در این دوره از نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفتند.

به گفته سخنگوی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین چندین هواپیماهای جدید در چهاردهمین دوره نمایشگاه به نمایش در می آید. هواپیمای یو-۲۰، جت جنگنده چند منظوره جی-۱۶ و پهباد اتک-۲ از جمله آن‌ها خواهند بود.  شن جینکه، سخنگوی نیروی هوایی چین اظهار داشت که این نخستین نمایش این هواپیماها می‌باشد.

هواپیمای نسل جدید تانکر یو-۲۰، چندین تمرین سوخت گیری هوایی برای جنگنده‌هایی از جمله جی-۲۰، جی-۱۶ و جی-۱۰سی را انجام داده و قابلیت مانور در برد بالای نیروی هوایی چین را به نمایش می‌گذارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما