معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اعمال محدودیت بیشتر در خروج ارز از پاکستان

در پی افزایش نرخ برابری روپیه در برابر ارزهای خارجی، بانک دولتی پاکستان محدودیت های بیشتری را در قبال خروج ارز از کشور توسط مسافران خارجی اعمال می‌کند.

بر اساس بیانیه ای که در روز سه شنبه 9 نوامبر 2022 صادر شد، محدودیت همراه داشتن ارز خارجی در سفرهای بین المللی به هنگام خروج از پاکستان، بیشتر شد و میزان مجاز برای خروج ارز توسط مسافران به نصف میزان قبلی کاهش داده شده و رقم آن به 5 هزار دلار (یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی) در هر سفر تقلیل یافت. همچنین هر مسافر بالای 18 سال می‌تواند در صورت انجام سفرهای متعدد، سالانه حداکثر 30 هزار دلار به همراه خود از کشور خارج نماید.

مبالغ اعلام شده برای افراد زیر 18 سال (کودکان) نصف مبالغ یاد شده برای بزرگسالان است، یعنی 2500 دلار در هر مرتبه خروج از کشور و مجموعا 15 هزار دلار در سال. با این حال، برای افرادی که به افغانستان سفر می‌کنند، سقف دریافت پول نقد خارجی بدون تغییر به همان میزان یکهزار دلار در هر سفر و 6 هزار دلار در سال، که تابحال اعمال می‌شده، باقی می ماند. همین محدودیت سالانه – یعنی30 هزار دلار - اکنون برای تراکنش های بین المللی از طریق کارت های اعتباری نیز اعمال
می‌شود.

بانک مرکزی پاکستان و آژانس تحقیقات فدرال (FIA) به طور جداگانه تصمیم گرفته اند علیه دلالان غیرقانونی ارز که مجوزی در این زمینه از بانک مرکزی ندارند، با هدف جلوگیری از بازیگری در بازار غیر رسمی ارز و تأثیرات سلبی آن بر ارزش پول ملی، اقدامی هماهنگ را آغاز نمایند. بانک یاد شده اعلام کرد در هر سفر میزان ارز همراه مسافر ثبت و در سفر بعدی وی لحاظ و اعمال می‌شود. البته محدودیت‌های سالانه فوق الاشعار از اول ژانویه ۲۰۲۳ وارد مرحله اجرایی می‌شود.

همچنین گزارش های بانک مرکزی پاکستان نشان می دهد که کارت‌های ارزی نقدی و اعتباری برای تراکنش‌هایی استفاده ‌شده اند که با مشخصات دارنده کارت انطباق ندارد و یا برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بانک مرکزی به بانک‌های تجاری توصیه کرد که نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنند که استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری برای تراکنش‌های بین‌المللی با مشخصات دارندگان کارت و فقط برای نیازهای شخصی آنها صادر و مورد استفاده قرار گیرد. در این تصمیم، تاکید ‌شده است که هدف از صدور کارت‌های اعتباری، تسهیل پرداخت ها با تراکنش‌هایی است که ماهیت شخصی دارند. بنابراین محدودیت‌های این کارت‌ها باید مشخص شود و همچنین پرداخت‌های داخلی و بین‌المللی از طریق آن‌ها باید با مشخصات دارنده کارت مطابقت داشته باشد.

بانک مرکزی پاکستان در مورد استفاده از کارت‌ها برای تراکنش‌های فرامرزی با هدف پاسخ به نیازهای قانونی مرتبط با کسب‌ وکار، گفت که چارچوبی تحت بند 14 الف فصل 14 کتاب راهنمای ارزهای خارجی، موجود است که بر اساس آن، نهادها می‌توانند با توجه به محدودیت های تعریف شده، بانکی را برای استفاده از این تسهیلات تعیین کنند. بانک مرکزی اعلام کرد: علاوه بر این، یک چارچوب کلی برای استفاده از کارت های بانکی در فعالیت های تجاری توسط بنگاه‌ها و شرکت ها در بند 11 فصل 14 کتاب راهنمای ارزی بانک مرکزی،  ارائه شده است.

 منبع: خبرگزاری داون- 9 نوامبر 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما