معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 16 مگاوات در ارزروم

شهردار کلانشهر ارزروم با بیان این مطلب که در ارزروم یک نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت 16 مگاوات ساخته خواهد شد بیان داشت ظرفیت این نیروگاه به ظرفیت 6 مگاواتی موجود تولید انرژی خورشیدی افزوده خواهد شد. محمت سکمن، شهردار کلانشهر ارزروم گفت: "اقدامات اولیه برای ساخت نیروگاه 16 مگاواتی تولید انرژی برق در محلات ایلیجا و یرلی‌سو انجام شده و در حال حاضر عملیات تیر گذاری و ساخت خط انتقال نیروی 13 کیلومتری هوایی در حال انجام می‌باشد. همچنین انتقال اولین صفحات خورشیدی به محل احداث نیروگاه صورت گرفته است.

پروژه در سال 2023 به پایان خواهد رسید و اداره آب و فاضلاب ارزروم، شهرداری کلانشهر ارزروم و شرکای آنان انرژی برق مورد نیاز خود را از این نیروگاه تامین خواهند کرد. طول دوره بازگشت سرمایه ساخت این پروژه 4/5 سال بوده و حداقل برای مدت 25 سال شهرداری کلانشهر ارزروم از افزایش بهای برق متاثر نخواهد شد که این مهم از طریق تولید انرژی پاک، تجدید پذیر و دوستدار محیط زیست محقق خواهد شد." (روزنامه گونجل)

https://www.gazeteguncel.com/baskan-sekmen-ulkemizin-en-buyuk-kamu-yatirimi-140976h.htm

 

وعده وزیر کشاورزی ترکیه در خصوص اجرای طرح دامپروری قراردادی در ارزروم

وحید کریشچی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در جریان سفر خود به استان ارزروم به منظور افتتاح دسته جمعی برخی طرح های کشاورزی گفت: "برای برادران و خواهران دامپرور خود در ارزروم شرایط فعالیت قراردادی را فراهم خواهیم آورد. بدین ترتیب تولیدکنندگان ما چشم اندازی حداقل 5 ساله را در پیش روی خود خواهند داشت که این عمل با تضمین قیمت و خرید انجام خواهد گرفت.

در قالب کمیسیونی ماهانه به مشکلات و افزایش هزینه‌های تولید کنندگان رسیدگی کرده و هرآنچه به نفع تولید کنندگان ما باشد را اعمال خواهیم نمود. ارزروم پایتخت تولیدات دامی ترکیه بوده، به ویژه در امر تولید دام سبک شهری دارای جایگاه در آینده ما می‌باشد. این طرح برای حداقل 5 و حداکثر 200 هزار راس اجرا خواهد شد که قرارداد آن سالانه بوده و با تمدید سالانه تا 5 سال قابل تمدید است. همچنین برای لاشه‌های دام بالای 200 کیلوگرم پاداش تشویقی نیز در نظر می‌گیریم. بدین صورت که برای لاشه 250-201 کیلوگرمی‌به ازای هر کیلوگرم 2.5 لیره، لاشه 300-251 کیلویی به ازای هر کیلوگرم 3.5 لیره و همچنین لاشه 350-301 کیلویی و بیشتر نیز به ازای هر کیلوگرم 5 لیره پرداخت خواهد شد."

وزیر همچنین خاطرنشان شد با اجرای این طرح تثبیت قیمت در بازار گوشت قرمز و تنظیم بازار و نیز کاهش عوامل موثر بر تغییرات اقلیمی را دنبال می‌کنیم. (ارزروم خبر)

https://www.erzurumhaber.com.tr/video/12423711/bakan-kirisciden-ciftcilere-mujde-ustune-mujde

 

ساخت نیروگاه خورشیدی استان سامسون در استان‌های سیواس و ارزروم

مصطفی دمیر، شهردار کلانشهر سامسون در سخنرانی خود در مراسم بازگشایی سال تحصیلی جدید در دانشگاه اُن‌دُکوز ماییس سامسون گفت: "در حال حاضر در مراحل انجام مناقصه ساخت یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 46 مگاوات برای سامسون هستیم که به علت عدم وجود زمین مناسب در استان سامسون به دنبال تهیه زمین در استان‌های سیواس و ارزروم می‌باشیم. بعلاوه 50 مگاوات دیگر نیز سهمیه ساخت نیروگاه خورشیدی داریم. هزینه‌های سالانه انرژی برق شهرداری ما 350 میلیون لیره بوده که تصمیم کاهش آن تا عدد صفر داریم." (روزنامه پالادوکن)

https://www.palandokengazetesi.net/samsun-dan-erzurum-a-ges-yatirimi_44502.html

 

آبرسانی به 200 هکتار اراضی ارزنجان با ساخت سد توزلاکوی

مدیرکل سازمان دولتی امور آب ترکیه گفت با بهره برداری از سد توزلاکوی شهرستان کماح-ارزنجان حدود 200 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت. وی همچنین تصریح کرد در حال حاضر 65% از عملیات ساخت بدنه این سد به اتمام رسیده و عملیات ساخت دریچه سرریز سد در حال انجام است. وی ارتفا این سد را از پی 42 متر و ظرفیت ذخیره آب آن را 780 هزار متر مکعب اعلام و ابراز داشت با بهره برداری از سد مذکور، با توجه به نرخ های سال 2022 سالانه 5 میلیون لیره به اقتصاد ترکیه کمک خواهد شد. (ارزنجان مدیا)

https://www.erzincanmedya.com/erzincan-genel/erzincan-kemah-tuzlakoy-barajinda-calismalar-araliksiz-devam-h50864.html

 

همکاری موسیاد ارزنجان با موسیاد باتومی‌گرجستان

موسیاد (انجمن صنعتگران و فعالان اقتصادی مستقل) شعبه ارزنجان در قالب هیئتی 14 نفره متشکل از اعضای این انجمن، به منظور ارتقا ظرفیت های سازمان شیر و گوشت ارزنجان ضمن سفری 3 روزه به باتومی‌گرجستان با موسیاد شعبه گرجستان و رایزن اقتصادی سرکنسولگری ترکیه در باتومی‌گرجستان دیدار و گفتگو داشت.

رییس موسیاد ارزنجان در اینباره گفت: "هدف ما از این سفر کمک به بهبود هرچه بیشتر وضعیت حال حاضر سازمان شیر و گوشت موجود در ناحیه صنعتی سازمان یافته ارزنجان، افزایش ظرفیت های آن و بررسی امکان افزایش صادرات مرغ به بازار گرجستان بود. پس از این نیز با دیدار با روسای سازمان‌ها و اشخاص مربوطه، با تحقق یک کنسرسیوم فروش، امکان فروش خود را فراهم خواهیم کرد. (ارزنجان مدیا)

https://www.erzincanmedya.com/erzincan-ekonomi/erzincan-musiad-batum-ile-ticari-isbirligini-artiriyor-h50889.html

 

آغاز ساخت سد ینیجه در مالاتیا

مدیر کل سازمان دولتی امور آب وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه ضمن بیان این مطلب که مناقصه و امضای قرارداد ساخت سد ینیجه آن انجام شده است گفت؛ این سد در فاصله دو کیلومتری از مرکز استان مالاتیا و در داخل حوضه آبی فرات قرار داشته، ارتفاع آن از پی 47/5متر، ظرفیت ذخیره آب 2 میلیون و 420 هزار متر مکعب را داشته و با بهره برداری از آن 431 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت. وی همچنین ابراز داشت با آغاز فعالیت این سد با توجه به نرخ های سال 2022 سالانه 9 میلیون و 182 هزار لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد شد. (مالاتیا خبر)

https://malatyahaber.com/haber/yenice-baraji-insaati-ihale-sureci-tamamlandi

 

دیدار نمایندگان قارص با وزیر بازرگانی ترکیه در خصوص تجارت مرزی

نمایندگان حزب عدالت و توسعه از قارص در مجلس ترکیه، احمد ارسلان، وزیر حمل و نقل، دریانوردی و مخابرات شصت و پنجمین دولت ترکیه و یونس قلیچ، رییس کمیسیون کشاورزی، جنگلداری و امور روستایی مجلس ترکیه، ضمن دیدار با وزیر بازرگانی این کشور در خصوص بازگشایی دروازه‌های مرزی بین‌المللی موجود در منطقه‌لمللی  مو جود در نمنطقه دیدار و گفتگو نمودند.

این دو نماینده در باره دیدار صورت گرفته ابراز داشتند: "وزیر بازرگانی در حال انجام اقدامات لازم در خصوص بازگشایی دروازه‌های مرزی موجود در قارص و استان‌های همجوار با کشورهای همسایه بوده، در این راستا با همسایگان دیدارهایی صورت داده و تحقق بازگشایی این دروازه‌های مرزی در زمان و شرایط مقتضی را ابراز داشت. همچنین در خصوص تسریع این روند از وزیر تقاضای مساعدت داشته و از ایشان برای سفر به قارص دعوت به عمل آوردیم." (روزنامه قارص)

https://www.gazetekars.com/arslan-ve-kilic-sinir-ticaretini-ticaret-bakaniyla-gorustu-39880h.htm

 

سرمایه گذاری 42 میلیون لیره ای آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی

آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی-کوداکا/KUDAKA در قالب طرح اطلاع رسانی شده خود در ژولای سال جاری موسوم به  "برنامه حمایتی تامین مالی نوگرایی و اشتغال سال 2022" اقدام به تامین مالی 21 پروژه متعلق به 21 شرکت فعال در زمینه‌های گوشت، شیر، زنبورداری، منابع طبیعی، گردشگری و تولیدات صنعتی کرده که مبلغ پیش بینی شده برای این 21 پروژه از سوی این آژانس قریب به 42 میلیون لیره در استان‌های حوزه فعالیت این آژانس یعنی استان‌های ارزروم، ارزنجان و بایبورت خواهد نمود. در همین راستا شرکت های موفق به دریافت این حمایت های مالی، اقساط خود را در مدت 36 ماه و با تنفس 6 ماهه پرداخت خواهند نمود. همچنین در قالب این طرح، اشتغال 600 نفر از جمله جوانان در منطقه پیش بینی شده است. (گوندم24)

https://gundem24.com.tr/kudakadan-ozel-sektore-42-milyon-tl-destek/

 

سرمایه گذاری 65 میلیون لیره ای آژانس توسعه فرات

مصطفی وارانک، وزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه از طریق صفحه مجازی رسمی خود، اعلام نتایج بررسی پروژه‌های شرکت کننده در طرح حمایتی "تامین مالی توسعه گردشگری، صادرات و کشاورزی" آژانس توسعه فرات در استان‌های تحت چتر این آژانس یعنی استان‌های مالاتیا، الازیغ، بینگول و تونجلی را به اطلاع عموم رساند. در قالب این طرح 43 پروژه از قریب به 65/5میلیون لیره حمایت های تامین مالی بهره‌مند خواهند شد.

در قالب این طرح حمایتی؛ گسترش مقاصد گردشگری در حوزه فرات بالا از طریق ایجاد تعدد و تنوع در گزینه‌های جایگزین گردشگری، افزایش صادرات از طریق تقویت رقابت پذیری در صنایع تولیدی صنعتی و نیز تولید ارزش افزوده بالا از طریق افزایش تنوع و راندمان در تولیدات کشاورزی هدف گذاری شده است. (بینگول آنلاین)

https://www.bingolonline.com/haber/bolgeye-656-milyon-tllik-yatirim-77087.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما