معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲۸

ظرفیت های ازبکستان در بخش زمین شناسی و صنایع معدنی

کشور ازبکستان با داشتن مساحت حدود 449 هزار کیلومتر، دومین کشور وسیع منطقه آسیای میانه محسوب می‌شود که دارای معادن و ذخایر زیرزمینی غنی می‌باشد، بطوریکه از لحاظ داشتن برخی از مهم ترین انواع منابع معدنی مانند طلا (مقام پنجم)، اورانیوم (مقام دوازدهم)، مس (مقام هشتم)، نمک های پتاسیم (مقام چهارم)، فسفریت و کائولن در میان 15 کشور برتر جهان قرار دارد. به علاوه، این کشور از نظر تولید طلا (مقام دهم) و اورانیوم (مقام هفتم) را دارا می‌باشد.

 طبق گزارش مرجع  ثبت دولتی ذخایر معدنی در ازبکستان، تاکنون بیش از 2000 نوع ذخیره معدنی از جمله 814 مورد در حوزه مصالح ساختمانی، 624  مورد در بخش آب های زیرزمینی و معدنی، 23 مورد در بخش هیدروکربن‌ها ، 152 مورد  فلزات ، 32 مورد مواد شیمیایی، 30 مورد سنگ های تزینی و 7 مورد زغال سنگ و شیل(سنگ) نفتی کشف شده است. این در حالی است که این میزان اکتشاف تنها حدود 40 درصد از ذخایر معدنی ازبکستان بوده و 60 درصد باقیمانده دست نخورده باقی مانده است.

راهبرد دولت ازبکستان در حوزه معدن:

در راستای تعیین راهبرد دولت ازبکستان در بخش معدن، در قدم اول هیئت وزیران فهرست 111 منطقه معدنی کشور، دارنده 29 گونه مواد معدنی استراتژیک به شرح ذیل را تصویب و  برای فعالیت های اکتشاف زمین شناسی به کمیته مذکور پیشنهاد داد :

1) فلزات گرانبها: 31 منطقه با منابع مورد انتظار : طلا (151 تن) و نقره ( 1200 تن)

2) فلزات غیر آهن:  18 منطقه با منابع مس به میزان 1.6 میلیون تن، روی به میزان 3.9 میلیون تن، سرب به میزان 3.1 میلیون تن و ......  .

3) فلزات نادر: 33 منطقه با منابع عناصر خاکی کمیاب به میزان حدود 1800 تن، قلع با بیش از 1400 تن؛ تنگستن به مقدار بیش از 1 میلیون تن

4) فلزات آهنی: 11 منطقه دارای منابع آهن به میزان 560 میلیون تن؛ منگنز به میزان 1.2 میلیون تن

*5) رادیواکتیو: 18 منطقه دارای منابع اورانیوم به میزان بیش از 105 هزار تن.

همزمان با مصوبه هیات دولت ازبکستان، کمیته دولتی زمین شناسی و منابع معدنی این کشور مامور گردید که با همکاری شرکت مشاوره ای بین المللی BCG نقشه راه توسعه بخش معدن کشور و جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی، همچنین شرکای خارجی را طراحی نماید. در این راستا مناطق و پروژه‌های اولویت دار کشور در حوزه معدن احصاء و به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در قالب مناقصه و مزایده ارائه می‌شود. به علاوه در این طرح کلی معیارها و شرایط انتخاب سرمایه گذار،  معرفی شیوه‌های سرمایه گذاری،  تضمین احترام به منافع و حقوق مالکیت سرمایه گذاران و... آورده شده است.

جذب سرمایه گذاری خارجی

جذب سرمایه گذاری خارجی از اهداف مهم دولت ازبکستان و مشخصا کمیته دولتی زمین شناسی و منابع معدنی به عنوان متولی بخش معادن ازبکستان است. کمیته مذکور مسئول تعامل با سرمایه گذاران خارجی متقاضی ورود به بازار مواد معدنی بوده و عموما پروژه‌های خود را در قالب مناقصات و مزایده به طرف های خارجی اعلام می نماید. شرکت های خارجی متقاضی می‌توانند به اشکال مختلف از جمله سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای ازبک و حتی سرمایه گذاری مستقیم با سهام صد در صدی به این عرصه وارد شوند.

کلیه آگهی‌های مزایده و مناقصات عمومی ازبکستان از جمله مناقصات معدنی در وب ‌سایت  e-auksion.uzدر بخش «حق استفاده از معادن و ذخایر زیرزمینی»  در دسترس می‌باشد. همچنین سایت رسمی‌کمیته دولتی زمین شناسی و منابع معدنی ازبکستان به آدرس https://www.uzgeolcom.uz/en/page/79  نیز بصورت تخصصی کلیه مناقصات و مزایده‌های معدنی را با ذکر جزئیات و شرایط آورده است.

برای آشنایی با امتیازات و مزیت های  ارائه شده به سرمایه گذاران خارجی در قوانین جمهوری ازبکستان به آدرس https://www.uzgeolcom.uz/en/page/82 مراجعه نمایید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما