معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گمرک مولداوی در باره دریافت بیش از 762.5 میلیون لئو ظرف یک هفته خبر داد

گمرک مولداوی در باره افزایش 762.5 لئو درآمد بودجه دولت از طریق پرداخت عوارض گمرکی در هفته گذشته خبر داد و این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2021، هفت درصد افزایش یافته است.

همچنین 18.7 میلیون لئو به گمرک توسط اشخاص حقیقی پرداخت شده است که کالاهایی را وارد کردند که مشمول پرداخت عوارض کمرکی می‌باشد و این مبلغ 2/6 وجه کل عوارض گمرکی دریافتی در دوره فوق را تشکیل می دهد.  همچنین طی هفته گذشته وسایل نقلیه برای 75377 دفعه از مرز مولداوی عبور کرده اند.

در دوره فوق، در چارچوب مبارزه با کلاهبرداری، 87 مورد نقض قانون گمرک شناسائی شده و مبلغ کل پرداخت جریمه بخاطر نقض قانون در هفته گذشته معادل 834 هزار لئو می‌باشد.  

از آغاز سال جاری میلادی، درآمد بودجه دولت مولداوی از طریق پرداخت عوارض گمرکی، 26.8 میلیارد لئو را تشکیل داده است و این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2021، 20.5 درصد افزایش یافته است.

کاهش مصرف انرژی مورد توجه ویژه کمیسیون امور اوضاع اضطراری قرار دارد

کمیسیون در امور اوضاع اضطراری پیشنهادات جدید را برای کاهش مصرف انرژی به منظور جلوگیری از قطع برق مطرح کرد. بر اساس دستوری که در جلسه این کمیسیون که در روز دوشنبه 3 آبان تحت ریاست ناتالیا گاوریلیتسا، نخست وزیر مولداوی برگزار شده و به تصویب رسید، مدیران ساختمان‌های عمومی و شرکت ها و مراکز تجاری، دمای گرمایشی را حداکثر به 19 درجه سانتیگراد و در ساعات غیر اداری به 15 درجه سانتیگراد خواهند رساند تا آنجایی که امکانات فنی مورد نیاز وجود داشته باشد.

همچنین نورپردازی داخلی ساختمان‌های عمومی و مراکز تجاری حداقل 30 درصد کاهش می یابد و پس از تخلیه ساختمان خاموش خواهد شد. ضمناً آبنماها، ویترین مغازه‌ها، وسایل روشنایی تزئینی و تبلیغات به جز روشنایی بنگاه‌ها در ساعات کاری خاموش خواهد بود.

همچنین قرار است کارخانجات و  شرکت هایی که از کوره‌های برقی و دستگاه‌های ذوب کننده استفاده می‌کنند تلاش نمایند که میزان مصرف برق در فاصله از ساعت 7 صبح تا 11 قبل از ظهر و از ساعت 6 عصر تا 11 شب کاهش یابد و شرکت های آب و فاضلاب در همین فاصله زمانی، مصرف برق را حداقل نموده و عملکرد پمپ مخازن را تنظیم نمایند.   

مراجع حکومت مرکزی و محلی اقدامات لازم برای کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف، جایگزینی لامپ های رشته ای با LED و خاموش کردن روشنایی خیابان‌ها از ساعت 7 صبح تا 6 عصر را انجام خواهند داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما