معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی ازبکستان-تاشکند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار تجارت ازبکستان با سایر کشورهای CIS

بنابر اطلاعات مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی ازبکستان، در نه اول سال 2022، یک سوم یا 38.8 درصد از گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای جامعه مشترک المنافع  کاهش یافت.  در عین حال، در ژانویه تا سپتامبر 2022، سهم کشورهای مستقل مشترک المنافع در کل گردش مالی تجارت خارجی 0.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2021 کاهش یافت. سهم سایر کشورهای خارجی با 0.1 درصد افزایش به 61.2 درصد رسید. گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای مستقل مشترک المنافع در ژانویه تا سپتامبر 2022 27.5 درصد افزایش یافت و به 14.0 میلیارد دلار رسید.

از این میزان صادرات با 46.1 درصد افزایش به 5.5 میلیارد دلار و واردات با 17.6 درصد افزایش به 8.4 میلیارد دلار رسید. بیشترین حجم گردش تجارت خارجی با کشورهای جامعه مشترک المنافع  مربوط به روسیه (46.9 درصد)، قزاقستان (23.4 درصد) و جمهوری قرقیزستان (6.2 درصد) بوده است.

 

قانون کار ازبکستان در ویرایش جدید تصویب شد

قانون "در مورد تصویب قانون کار ازبکستان" توسط رئیس جمهورازبکستان تنفیذ شد. بر اساس این قانون، اصول اصلی تنظیم حقوقی روابط کار فردی و روابط اجتماعی که مستقیماً با آنها مرتبط است به شرح زیر تعریف شده است:

برابری حقوق کار، منع تبعیض در زمینه کار و آموزش؛

آزادی کار و ممنوعیت کار اجباری؛

مشارکت اجتماعی در زمینه کار؛

حقوق کار تضمین شده و تعهدات کار انجام می‌شود.

نباید اجازه داد که وضعیت حقوقی کارمند بدتر شود.

آزادی کار به معنای حق هر کس در استفاده از توانایی‌های خود برای کار، اعمال آن به هر شکلی که قانون منع نکرده باشد، انتخاب آزادانه نوع آموزش، حرفه و تخصص، محل کار و شرایط کار است.

دولت ضمانت های بیشتری را برای اشتغال قشرهای نیازمند اجتماعی از جمعیت فراهم می‌کند.

در این مورد، قشرهای نیازمند اجتماعی جمعیت عبارتند از:

والدین مجرد(بدون سرپرست خانواده) با فرزندان زیر 14 سال، کودکان دارای معلولیت، والدین در خانواده‌های پرجمعیت؛

جوانانی که سازمانهای آموزش و پرورش استثنایی عمومی و متوسطه، هنرستانها و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای را گذرانده و دارای حرفه هستند.

فارغ التحصیلان  دارالایتام ها، فارغ التحصیلان سازمان‌های آموزش عالی که با کمک های مالی دولتی تحصیل کرده اند.

افراد مرخصی از خدمت سربازی در نیروهای وزارت دفاع، نیروی انتظامی، شرایط اضطراری، گارد ملی، سرویس امنیت کشور؛ 

افراد دارای معلولیت؛

افراد در سن قبل از بازنشستگی (دو سال قبل از سن بازنشستگی قانونی)؛ 

افرادی که از مؤسسات کیفری آزاد شده اند یا افرادی که به موجب تصمیم دادگاه مورد اقدامات قهری پزشکی قرار گرفته اند. 

قربانیان قاچاق انسان

این قانون 6 ماه پس از انتشار رسمی لازم الاجرا خواهد بود.

 

آمار واردات کفش ازبکستان

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، ازبکستان در نه ماه اول سال 2022، 2.7 میلیون جفت کفش از 38 کشور به ارزش 12.1 میلیون دلار وارد کرده است . حجم واردات کفش نسبت به مدت مشابه سال 2021 32500 جفت کاهش داشته است. کشورهایی که ازبکستان بیشترین واردات کفش را در نه  ماه اول سال 2022 داشته است:

چین - 1.6 میلیون جفت

ترکیه - 877.6 هزار جفت؛

ویتنام - 35100 جفت؛

روسیه - 31900 جفت؛

اندونزی - 14600 جفت؛

ایتالیا - 10300 جفت؛

جمهوری چک - 7500 جفت؛

هند - 5400 جفت؛

اسپانیا - 2.7 هزار جفت؛

پرتغال - 2.7 هزار جفت؛

آلمان - 1100 جفت.

 

راهبرد مدیریت و اصلاح شرکتهای دولتی تدوین شد

آقای سنجر قربانعلی اف رئیس آژانس مدیریت دارایی‌های دولتی ازبکستان در یک نشست خبری گفت که استراتژی مدیریت و اصلاح شرکت‌های دولتی در سال‌های 2025-2021 بر اساس تجربیات پیشرفته کشورهای خارجی تدوین شده و به تصویب هیئت وزیران جمهوری ازبکستان رسیده است. اهداف اصلی این استراتژی بهبود قوانین مدیریت و اصلاح بنگاه‌ ها، کاهش مستمر تعداد شرکت‌ های دولتی، معرفی روش‌های نوین مدیریت شرکتی در شرکت ‌ها، تضمین باز بودن و شفافیت فعالیت‌های آنها می‌باشد.

بر اساس اصل «فروش یا توضیح» تعریف شده در استراتژی، بیش از 2000 شرکت بازرسی شده و پیشنهادهایی برای فروش، سازماندهی مجدد و انحلال آنها تهیه شده است.  قانون «مدیریت اموال دولتی» به تصویب مجلس سنا رسید، پیش‌نویس قانون «خصوصی‌سازی» برای بررسی به مجلس تقدیم شد. روش تشکیل نامزدهای روسای شرکت های دولتی و اعضای هیئت نظارتی تدوین شده است. به منظور کاهش مشارکت دولت در اقتصاد، در چارچوب مصوبه‌های رئیس جمهور جمهوری ازبکستان و دولت، خصوصی سازی بیش از 500 شرکت دولتی و سازماندهی مجدد و انحلال نزدیک به 600 شرکت انجام شد. در نتیجه، در سال 2021، تعداد شرکت‌ های دارای مشارکت دولتی 30 درصد کاهش یافت. با ادامه کار در این زمینه، قرار است تا سال 2025 تعداد شرکت های دولتی 75 درصد کاهش یابد .

 

وضعیت حقوق کارکنان دولت ازبکستان

به گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، در نه ماه اول 2022، متوسط حقوق ماهانه در ازبکستان 3.72 میلیون صوم بود.  خاطرنشان می‌شود که در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲، بیشترین شاخص‌های میانگین حقوق ماهانه از نظر انواع فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش‌های بانکی، بیمه، لیزینگ و اعتبار بوده است.  متوسط حقوق ماهانه در این رشته‌ها 9.73 میلیون صوم بوده است. بخش اطلاعات و ارتباطات (6.97 میلیون صوم)، حمل و نقل، ذخیره سازی (4.85 میلیون صوم) و صنعت (4.70 میلیون صوم) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پایین ترین رتبه‌ها را آموزش و پرورش و خدمات بهداشتی به خود اختصاص داده اند. متوسط حقوق ماهانه در بخش آموزش 2.59 میلیون صوم است در حالی که کارمندان در بخش بهداشت و خدمات اجتماعی 2.51 میلیون صوم دریافت می‌کنند.

 

آلمان تجهیزات فنی کنترلی را به گمرک مرزی ازبکستان تحویل داد

کمیته دولتی گمرک در چارچوب پروژه منطقه‌ای آژانس بین‌المللی آلمان (GIZ) «ساده‌سازی رویه‌های تجاری در آسیای مرکزی» ابزارهای فنی کنترلی را به ارزش حدود 100 هزار دلار آمریکا به گمرک مرزی «یالاما» تحویل داد. اوتابک چوریف نایب رئیس کمیته خاطرنشان کرد که همکاری با GIZ در سال های اخیر فعال بوده است. ساده سازی فرآیندهای کنترل و ترخیص گمرکی با کمک ابزارهای فنی جدید و کانال ارتباطی سریع ایجاد شده از طریق دستگاه‌های بروز فرصتی را برای افزایش سرعت ارائه خدمات به شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی فراهم می‌کند

 

ازبکستان 7.2 میلیون دلار سیب صادر کرد

کمیته آمار دولتی ازبکستان گزارش می دهد که در ژانویه تا سپتامبر 2022، ازبکستان 18.3 هزار تن سیب به 7 کشور به ارزش مجموعا 7.2 میلیون دلار صادر کرده است.

صادرات سیب نسبت به مدت مشابه در سال 2021 9.3 هزار تن افزایش یافته است.

کشورهایی که ازبکستان بیشترین سیب را در 9 ماه سال 2022 به آنها صادر کرده است:

قزاقستان - 12.6 هزار تن

روسیه - 4.1 هزار تن

قرقیزستان - 1.4 هزار تن

ترکمنستان - 163 تن

استان‌هایی که بیشترین صادرات سیب را در 9 ماه سال 2022 به خارج از کشور داشته اند:

فرغانه - 4.8 هزار تن

خوارزم - 4.5 هزار تن

تاشکند - 1.8 هزار تن

 

ازبکستان برای حمایت از بودجه دولت 600 میلیون دلار وام گرفت

در چهارچوب دومین همایش بین المللی اقتصادی ازبکستان که روزهای 5-3 نوامبر سال 2022 در سمرقند برگزار می‌شود، پروژه حمایت از بودجه کشور موافقتنامه تخصیص وام به مبلغ 500 میلیون دلار بین وزارت دارایی ازبکستان و بانک توسعه آسیایی امضا شد. همچنین وزارت دارایی ازبکستان و بانک توسعه آسیایی برای پروژه مدیریت منابع آب منطبق بر اقلیم در بخش حوضه دریاچه آرال موافقتنامه تخصیص کمک مالی به مبلغ 3.3 میلیون دلار منعقد کردند.  علاوه بر این، وزارت دارایی ازبکستان و شرکت مالی تجارت بین‌المللی اسلامی (ITFC) به عنوان بخشی از پروژه حمایت از بودجه، یک قرارداد وام به مبلغ 100 میلیون دلار منعقد کرد. 

 

پروژه ای برای بهبود سیستم فاضلاب در تاشکند در حال اجرا است

خدمات فاضلاب ابوظبی (امارات متحده عربی) در حال اجرای پروژه ای برای بهبود سیستم فاضلاب در تاشکند است.  بیش از 400 هزار نفر از ساکنان، همچنین شرکت ها و سازمان‌های واقع شده در مناطق  سرگلی، بکتمیر و ینگی حیات تحت پوشش دفع متمرکز آب قرار خواهند گرفت. سازمان آبرسانی ازبکستان  و شرکت خدمات فاضلاب ابوظبی (امارات متحده عربی) پروژه "بهبود سیستم فاضلاب در شهر تاشکند" را اجرا می‌کنند.  به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان آبرسانی ازبکستان تفاهم نامه ای در این مورد در تاریخ 2 نوامبر سال 2022 در شهر تاشکند امضا شد.  این تفاهم نامه توسط معاون اول وزیر مسکن و خدمات اجتماعی ازبکستان، رئیس هیئت مدیره سازمان آبرسانی ازبکستان صاحب سیف نظروف و مدیر ارشد اجرایی خدمات فاضلاب ابوظبی احمد الشمسی امضا شد.

این پروژه همچنین منجر به بهبود وضعیت بهداشتی اپیدمیولوژیک و محیط زیستی در این سه منطقه پایتخت خواهد شد. شرکت خدمات فاضلاب ابوظبی در سال 2005 برای جمع آوری و تصفیه فاضلاب تمام جوامع در ابوظبی و همچنین دفع ایمن زباله‌های خانگی جامد و مایع از خانه‌ها تأسیس شد. 

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ازبکستان درباره رابطه کسری بودجه با تورم

مامارضا نارمراداف  رئیس بانک مرکزی ازبکستان در یک نشست خبری مورخ 27 اکتبر سال 2022  گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های دولت، نرخ تورم بالاتر از پیش بینی شده  شکل می‌گیرد. رگولاتور انتظار دارد کسری بودجه 4.2 تا4.5 درصد رشد کند، اگرچه دولت 4 درصد اعلام کرده است. رئیس کل بانک مرکزی به افزایش نقش تلفیق بودجه در مهار تورم اشاره کرد. وی یادآور شد که هنگام تعیین سناریوی اصلی برای توسعه اقتصاد ازبکستان برای سال 2022، تورم 8.5 تا 9.5 درصد و کسری بودجه در حدود 3 درصد پیش بینی شده بود، اما ارقام واقعی بالاتر از پیش بینی‌ها خواهد بود.

در 27 اکتبر، بانک مرکزی دو سناریو برای توسعه اقتصاد ازبکستان تا سال 2025 تصویب کرد. رشد تولید ناخالص داخلی در سال های بعدی به تکمیل منطقی اصلاحات ساختاری، کاهش نقش دولت در اقتصاد و عوامل دیگر بستگی دارد. بانک مرکزی خاطرنشان کرد که از سال 2023، دولت باید شروع به تنظیم امور مالی عمومی‌کند.

 

فرودگاه مزارشریف با حمایت ازبکستان بازسازی شد

ازبکستان پروژه کمک فنی را برای بازسازی میدان هوایی مزار شریف در افغانستان تکمیل کرده است.  این کار شامل تعمیر تجهیزات ناوبری هوایی و هواشناسی، بازسازی باند و بازسازی منبع تغذیه فرودگاه بود. ازبکستان ارائه کمک های فنی برای بازسازی فرودگاه بین المللی مزار شریف به نام مولانا جلال الدین بلخی در افغانستان را تکمیل کرده است روز  25 اکتبر مراسمی‌برگزار شدکه در آن عصمت الله ایرگش اف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان، الهام محکم اف  وزیر حمل و نقل، نمایندگان آژانس هواپیمایی ازبکستان، فرودگاه‌های ازبکستان، و سایر ساختارها حضور داشتند. در نوامبر سال گذشته، ازبکستان به درخواست طرف افغان، یک گروه فنی متشکل از 30 نفر را برای کمک به بازسازی فرودگاه اعزام کرد.  متخصصان ازبکستان کارهارا در چندین زمینه به طور همزمان انجام دادند: تعمیر تجهیزات ناوبری هوایی و هواشناسی، بازسازی باند فرودگاه، و همچنین بازسازی منبع تغذیه فرودگاه. الهام محکم اف وزیر حمل و نقل ازبکستان ابراز اطمینان کرد که بازسازی میدان هوایی مزار شریف به توسعه اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما