معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

آغاز تولید خودروی ملی ترکیه

مراسم افتتاح مرکز تولید خودرو ملی برقی ترکیه به نام توگ TOGG ( گروه تولید خودرو ترکیه Türkiye Otomobil Girişim Grubu )، روز شنبه 29 اکتبر 2022 میلادی در منطقه گملیک Gemlik از توابع شهر بورسا برگزار شد.

پروژه ساخت خودرو ملی به دستور رییس جمهور این کشور با پیشگامی، هماهنگی و نظارت اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه ( TOBB ) و سرمایه گذاری بخشهای خصوصی از جمله هولدینگ آناتولیAnadolu Holding، هولدینگ کراچ Kıraç Holding، شرکت وستل Vestel، شرکت ترک سل  و  Türkcell و شرکت بی ام سی BMC آغاز به کار کرد.

کل سرمایه گذاری انجام شده در پروژه ساخت خودرو برقی ترکیه تا پایان سال 2023 میلادی 1.8 میلیارد یورو خواهد بود و در آینده در یک دوره 15 ساله، این رقم به بیش از 3.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس برنامه‌های تولیدی قرار است سالانه 175000 خودرو در 5 مدل مختلف در مرکز تولید خودروی گملیک تولید و به بازار عرضه شود.

مرکز تولید خودرو TOGG ، در زمینی به مساحت 1.2 میلیون متر مربع ساخته شده است که دارای 330 هزار متر مربع فضای بسته است. تعداد 250 ربات هوشمند و تمام اتوماتیک در خطوط تولید این مرکز فعالیت دارند.

تعداد بیش از 9 هزار و 700 پرسنل با بیش از 3 میلیون ساعت کار در ساخت این مرکز نقش داشته و تعداد پرسنل فعال با ظرفیت تولید سالانه 175000 دستگاه خودرو 4 هزار و 300 نفر خواهد بود. این مرکز همچنین دارای پیست رانندگی تست خودرو به طول 1.6 کیلومتر است. 

مراحل صدور انواع مجوزها و تائیدیه‌های لازم صنعتی و فنی برای استفاده از خودروی ملی در مدل C SUV تا پایان مارس 2023 میلادی به اتمام خواهد رسید و قرار است تا پایان سال 2023 میلادی تعداد 19 هزار دستگاه از این نوع خودرو برقی تولید شود. پیش بینی میشود که تا پایان سال 2026 میلادی تولید خودرو داخلی ترکیه به بیش از 100 هزار دستگاه برسد.

قرار است مدل سدان SEDAN خودرو ملی ترکیه در نیمه نخست سال 2025 میلادی به بازار عرضه شده و تعداد خودروهای تولیدی تا پایان سال 2030 میلادی به 1 میلیون دستگاه برسد. 

حقوق مالکیت فکری و صنعتی خودرو توگ TOGG صد درصد متعلق به ترکیه است و از این نظر هر چند درصد محدودی از قطعات آن ساخت داخل کشور است ولی باز هم یک خودرو داخلی محسوب می‌شود.

ترکیه در نظردارد تا در نیمه نخست سال 2024 میلادی بتواند اولین بخش از تولید خودرو ملی خود را به بازارهای بین المللی صادر نماید.

بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده ، پیش فروش خودرو ملی ترکیه از طریق آنلاین تا پایان سال 2022 میلادی آغاز خواهد شد و اولین مرکز ثبت پیش فروش خودرو ملی در ماه نوامبر در مرکز خرید زورلو در کلان شهر استانبول انجام خواهد شد و تا پایان سال جاری میلادی مراکز ثبت پیش فروش آنلاین خودرو در 7 منطقه مختلف کشور به 20 نقطه خواهد رسید. 

خودرو برقی توگ TOGG در طی مسافت شهرهای آنکارا به استانبول ( 445.3 کیلومتر) 85 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. هزینه شارژ واحد تولید نیرو ( یونیت شارژ ) این خودرو در حدود 300 لیر ترک محاسبه شده است.

ایستگاههای شارژ خودرو ملی در 81 استان مختلف کشور و در 600 نقطه مختلف نصب خواهد شد و تاکنون در برخی استانها،  ایستگاههای اولیه شارژ نیز نصب شده است. قرار است که در مناطق و محورهایی که تردد و ترافیک خودرو در آنها زیاد است، در هر 25 کیلومتر یک مرکز شارژ خودرو تاسیس گردد. 

تولید باتری خودرو ملی ترکیه با شراکت 50 درصدی Farasis  و شرکت ترک انجام خواهد شد.

شرکت فراسیس Farasis در سال 2002 میلادی در آمریکا تاسیس شد و به ساخت انواع باطریهای خودرو یونیزه لیتیوم پرداخت و وارد بازارهای چین و اروپا شد و اکنون دارای بزرگترین شبکه فروش باطریهای انواع خودرو در جهان می‌باشد.

خودرو ملی ترکیه با موتور درون سوز با قیمتی رقابتی نسبت به همتاهای خارجی خود به مشتریان عرضه خواهد شد. اردوغان در مراسم افتتاحیه،  قیمت این نوع خودرو را 800 هزار الی 1 میلیون و 200 هزار لیر ترک عنوان کرد که البته قرار است جزئیات نرخ نهایی آن در ماه فوریه سال آتی مشخص و اعلام گردد.

نگاهی به روند تاریخی در صنعت خودرو سازی ترکیه:

1929 میلادی :

تاریخچه تولید خودرو در ترکیه به سال های اول جمهوری برمی‌گردد. بر این اساس اولین تولید انبوه در ترکیه در سال 1929 میلادی با قرارداد 25 ساله منعقد شده بین شرکت خودروسازی فورد و دولت وقت آغاز شد.

در کارخانه افتتاح شده در منطقه توپخانه Tophane استانبول، 450 کارگر روزانه نزدیک به 50 خودرو تولید ( مونتاژ ) می‌کردند که این فعالیت در سال 1934 میلادی متوقف شد.

1955 میلادی:

دومین خودروی تولید شده توسط ترکیه جیپ بود . مونتاژ جیپ های داخلی در کارخانه مونتاژ ویلیز اورلند منطقه توزلا در حومه استانبول انجام شد که 25 درصد سرمایه آن متعلق به شرکت  Willys-Overland بود. در سال های بعد مونتاژ کامیون‌های برند Bussing در همان کارخانه شروع به کار کرد.

1960 میلادی:

دومین ماجراجویی شرکت فورد موتور در ترکیه پس از 30 سال آغاز شد. خودروهای با نامهای کنسول فورد و کامیون‌های تیمز در کارخانه اتوسان Otosan مونتاژ شدند که سرمایه گذاری مشترک گروه فورد آمریکا و کوچ ترکیه بود.

1961 میلادی:

اولین پروژه ساخت «خودروی ملی» ترکیه، به درخواست رئیس جمهور وقت جمال گورسل مطرح شد که عملیات طراحی و ساخت آن در کارخانه راه آهن دولتی شهر اسکی شهیر آغازگردید.اولین خودرو ملی این کشور که به طور کامل توسط مهندسان ترک طراحی و در طول 135 روز ساخته و در مراسم روز جمهوری در 29 اکتبر1961 میلادی به معرض نمایش گذاشته شد، Devrim  ( انقلاب ) نام گرفت.

دهه 1960 میلادی و آغاز شتاب تحولات صنعت خودرو سازی در ترکیه :

1966 میلادی:

صنعت خودرو سازی کشور، تولید بدنه فایبر گلاس خودرو داخلی آناتولی Anadolu را که نمونه اولیه آن از شرکت انگلیسی Reliant و قطعات مکانیکی آن از فورد خریداری شده بود را آغاز کرد. تعداد 94 هزار دستگاه از این خودرو تا سال1984 میلادی توسط شرکت خودرو سازی اتوسان تولید شد.

1967 میلادی:

تولید خودروهای تجاری با شراکت شرکت ترک مرگنلر و مرسدس بنز در مونتاژ اتوبوس های مرسدس بنز آغاز شد و همزمان نیز کامیونهای آلمانی MAN نیز در ترکیه مونتاژ و تولید شدند.

1968 میلادی:

گروه سرمایه گذاری کوچ Koç با شرکت خودروسازی فیات ایتالیا تقاهم نامه مونتاژ خودرو در ترکیه امضاء کرد و شرکت خودرو سازی توفاش Tofaş Türk A.Ş را در شهر بورسا تاسیس نمود که این شرکت پایه و اساس کارخانه خودرو سازی رنو در کشور شد.

1971 میلادی:

تولید خودروهای فیات توسط کارخانه توفاش به نام Murat 124  ( مراد 124 ) و رنو 12 با 381 کارگر در بورسا آغاز شد.

1990 میلادی:

پس از گذشت 20 سال از سرمایه گذاری شرکت های خودرو ساز خارجی در شهر بورسا، شرکت خودرو سازی اوپل که در آن زمان متعلق به شرکت جنرال موتورز بود،کارخانه مونتاژ خودرو در منطقه توربالی تاسیس کرد و مونتاژ اولین خودرو این شرکت به نام وکترا Vectra آغاز شد .

1994 میلادی: 

در دهه 90 میلادی سرمایه گذاری در صنعت خودرو در ترکیه سرعت قابل توجهی داشت و تولید نسل هفتم تویوتا کرولاToyota Corolla، پر فروش ترین برند شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا در منطقه ساکاریا در حومه استانبول آغاز شد.

1997 میلادی:

سه سال پس از سرمایه گذاری تویوتا، شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا، اقدام به ساخت مدل هوندا سیویک Honda Civic در کارخانه خودروسازی منطقه گبزه در حومه استانبول کرد.در این مدت شرکت هیوندای کره جنوبی نیز فعالیت تولید خودرو تجاری سبک به نام H100 و مدل خودرو سواری سدان اکسنت Hyundai Accent را آغاز کرد.

سرمایه گذاری شرکت خودرو سازی هیوندای آخرین سرمایه گذاری خارجی شرکت خودروسازی در ترکیه بود . اگر چه در سال های اخیر نام بسیاری از برندها با طرح های سرمایه گذاری در صنعت خودرو در ترکیه ذکر شده است اما تاکنون این سرمایه گذاری‌ها محقق نشده است.

آخرین مورد سرمایه گذاری مونتاژ خودرو توسط شرکت خودرو سازی آلمانی فولکس واگن بود که قرار بود با سرمایه گذاری یک میلیارد لیری در شهر مانیسا نسبت به تولید خودروهای فولکس واگن اقدام نماید که به دلایل مختلف از انجام آن صرف نظر شد و مونتاژ خودروهای مورد نظر به شرکت اتوسان واگذار گردید.

2021 میلادی، سال تمرکز بر سرمایه گذاری در صنعت خودروهای برقی در جهان و ترکیه :

شرکت خودرو سازی فورد اتوسان ترکیه متعلق به کوچ هولدینگ در سال 2021 میلادی ، طرح سرمایه گذاری 10 ساله2 میلیارد یورویی خود را برای پروژه‌های نسل جدید خودروهای تجاری برقی آغاز کرد.

سرمایه گذاری شرکتهای فعال در صنعت خودرو سازی ترکیه در تولید خودروهای هیبریدی به ویژه خودروهای برقی و همچنین تولید انواع باتریها سبب شد تا این کشور بتواند گامهای مهمی در ایجاد بسترلازم جهت ساخت خودرو داخلی بردارد .

در نهایت، در 29 اکتبر سال 2022 میلادی ترکیه موفق شد تا با رهبری اردوغان در نودو نهمین سالروز تاسیس جمهوری در کشور به قابلیتها و توانمندیهای صنعتی در تولید خودرو ملی به نام TOGG  دست یافته و خود را در لیست کشورهای تولید کننده خودرو در بازارهای بین المللی جای دهد.

منابع :

http://www.haberler.com

http://www.haberturk.com

http://www.dunya.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما