معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۹

افق های جدید برای صنعت کشاورزی نیجریه

برنامه جدیدی که توسط بانک توسعه آفریقا معرفی شده در شرف ایجاد انقلابی در کشاورزی نیجریه و کشورهای آفریقایی است. این طرح شامل ایجاد مناطق فرآوری کشاورزی – صنعتی است.

مناطق ویژه فرآوری کشاورزی-صنعتی برای خوشه‌بندی فعالیت‌های فرآوری کشاورزی در مناطق دارای مزیت کشاورزی بالا طراحی شده‌اند. این مناطق، تولیدکنندگان کشاورزی، پردازشگرها، تجمیع‌کنندگان و توزیع‌کنندگان را گرد هم می‌آورند تا در حوزه‌ای از مزیت نسبی فعالیت کنند. مرحله اول این برنامه در هفت ایالت نیجریه، یعنی کراس ریور، ایمو، کادونا، کانو، کوارا، اوگون، اویو و قلمرو پایتخت فدرال اجرا خواهد شد.

برای ایالت کراس ریور، کالاهای زنجیره ارزش کاکائو، برنج و کاساوا هستند. در ایمو دام است، به ویژه محصولات لبنی و گاو و همچنین طیور، ذرت، سویا و کاساوا. در ایالت کادونا، کالاها شامل گوجه فرنگی، ذرت، سویا و زنجبیل است. در ایالت کوارا به صنعت دام نگاه ویژه خواهد شد، در حالی که ایالت اوگون کاساوا، برنج، مرغ و ماهیگیری را در اولویت قرار خواهد داد.

نیجریه کشوری است که در 62 سال گذشته به عنوان یک کشور وابسته به نفت مطرح بوده است. با این حال، به طور کلی یک کشور کشاورزی است. در واقع، بسیاری هستند که می‌گویند نفت تمرکز زیادی را از کشاورزی گرفته است.

سیاست ها و برنامه‌های شاخص زیادی در کشاورزی در طول سال ها وجود داشته است. در سال 1963، طرح کلی در مورد استخراج مازاد و جهت گیری صادرات بود. سال 1972 برنامه ملی تسریع تولید غذا را به عنوان ستونی از دولت وقت Gowon به ارمغان آورد. پس از آن عملیات تغذیه ملت در سال 1976 توسط دولت اوباسانجو و انقلاب سبز در سال 1980 توسط دولت شاگاری انجام شد.

در سال‌های اخیر، دولت جاناتان طرح افزایش رشد را معرفی کرد، که انقلابی در زنجیره ارزش کشاورزی نیجریه در زمان وزیر کشاورزی وقت آکین وومی آدسینا ایجاد کرد. از آن زمان، ما شاهد پیگیری تولید برنج به عنوان یکی از محورهای رشد اقتصادی در دولت فعلی بوهاری بوده ایم.

کشاورزی برای 35 درصد از جمعیت نیجریه اشتغال ایجاد می‌کند. سهم اصلی در اقتصاد محلی است. نیجریه حدود 70.8 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد. اما این کشور هنوز پتانسیل کامل خود را در کشاورزی به فعلیت نرسانده است. بنابراین منطقی است که دولت های فدرال و ایالتی منابع مالی و فناوری را برای این بخش به کار می‌گیرند.

رئیس بانک توسعه آفریقا، دکتر آکین وومی آدسینا، گفت: «مناطق پردازش کشاورزی و صنعتی ویژه تغییر دهنده بازی در کشاورزی آفریقا خواهند بود. شرکت های فرآوری مواد غذایی در نیجریه و اکثر کشورهای آفریقایی دیگر در مناطق روستایی قرار ندارند. زیرا در روستاها زیرساخت وجود ندارد. کاری که ما با این مناطق فرآوری ویژه کشت و صنعت انجام می دهیم، کاهش هزینه‌های تجارت برای شرکت های غذایی و کشاورزی است تا بتوانند از کشاورزان برداشت کنند و در آنجا فرآوری کنند. من خوشحالم که بسیاری از ایالت های نیجریه از این برنامه برای احیای کشاورزی به عنوان یک تجارت قابل دوام استفاده می‌کنند». مقامات ارشد سه موسسه بین المللی بانک توسعه آفریقا، بانک توسعه اسلامی (ISDB)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) - و سایر شرکا در 24 و 25 اکتبر 2022 به مقامات نیجریه خواهند پیوست تا برنامه ویژه را راه اندازی کنند. برنامه مناطق پردازش کشاورزی و صنعتی (SAPZ) در نیجریه. رئیس جمهور محمدو بوهاری، Adesina، نمایندگان IFAD، IsDB و همچنین سرمایه گذاران و بازیگران کلیدی بخش خصوصی، فاز یک برنامه چند میلیارد دلاری را در ابوجا راه اندازی خواهند کرد.

آنها برای حمایت از توسعه یک محیط توانمند از جمله زیرساخت های مناسب برای قطب های کشاورزی و صنعتی طراحی شده اند. ثانیاً، آنها بهره وری کشاورزی و توسعه شرکت را برای افزایش زنجیره ارزش کشاورزی و ایجاد شغل در مناطق حوضه بهبود خواهند بخشید. سوم، این برنامه از سیاست منطقه کشاورزی و صنعتی و توسعه نهادی حمایت می‌کند. جزء چهارم برنامه هماهنگی و مدیریت است.

 خروجی‌های کلیدی مورد انتظار فاز اول این برنامه، توسعه زیرساخت ها برای هشت مرکز فرآوری کشاورزی و صنعتی و پانزده مرکز تحول کشاورزی است. فاز یک همچنین منجر به اتصال 2300 هکتار زمین آبی و مزارع به جاده‌های دسترسی به بازار خواهد شد. عرضه نهاده‌های کشاورزی تایید شده و خدمات ترویجی وجود خواهد داشت. سایر خروجی‌های فاز 1 توسعه مهارت‌ها برای کشاورزان و شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط و سیاست منطقه‌های کشت و صنعت به روز شده با رژیم نظارتی ویژه خواهد بود.

فاز 1 طی 24 ماه اجرا خواهد شد. کل برنامه 538.05 میلیون دلار بدون مالیات هزینه خواهد داشت. بانک توسعه آفریقا وام 160 میلیون دلاری (29.7٪ از کل هزینه، همراه با وام 50 میلیون دلاری (9.3٪) صندوق توسعه آفریقا را ارائه خواهد کرد. تامین مالی به ترتیب 150 میلیون دلار (27.9 درصد) و 100 میلیون دلار (18.6 درصد) بود.

منابع اضافی 60 میلیون دلاری (1.1 درصد) از طریق صندوق آب و هوای سبز توسط IFAD از ابتکار تأمین مالی سبز فراگیر بسیج خواهد شد. دولت های فدرال و ایالتی 18.05 میلیون دلار (3.4٪) به صورت نقدی و غیرنقدی کمک خواهند کرد. مشارکت بانک توسعه آفریقا و شرکای آن کاتالیزور است، زیرا بیشتر شرکای بخش خصوصی سهم خود را در سهام آورده اند. این با اصل عملیاتی SAPZ مربوط به صنعت کشاورزی-صنعتی مبتنی بر دولت-بخش خصوصی سازگار است.

https://economicconfidential.com/2022/10/new-dawn-for-nigeria/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما