معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

وضعیت تولید سیمان در کوبا

کوبا سیمان وارد نمی‌کند لذا باید در حد توان تولید خود را بالا ببرد. میزان تولید سیمان پیش بینی شده برای سال 2022 معادل 1.4 میلیون تن و میزان نیاز سیمان کوبا در سالجاری میلادی بالای 4 میلیون تن است.

کوبا به اندازه کافی سیمان تولید نمی‌کند لذا می‌بایست تا آنجا که می‌تواند برای پاسخ گویی به نیاز داخلی تولید این کالا را افزایش دهد. اما انباشت پاره ای از عوامل این صنعت را برای مدت بیش از یک دهه در تنگنا قرار داده است .

بر اساس اعلام آقای رِنِه مِسا وییافانیا ( René Mesa Villafaña ) وزیر ساخت و ساز کوبا ، میزان تولید ملی سیمان در این کشور تا پایان سال 2021 بسیار پایین تر از میزانی بوده است که در سال 1959 تولید می‌شد . در سال 1959 بیش از 600 هزار تن سیمان در کوبا تولید شده بود . این در حالی است که میزان تولید سیمان در سال 2021 به رقم 477 هزار تن رسید که 83 هزار تن از رقم هدف گذاری شده برای آن سال یعنی تولید 560 هزار تن سیمان فاصله زیادی داشته است .  

کوبا سیمان وارد نمی‌کند . لذا باید در حد توان ، تولید خود را بالا ببرد . یکی از مشکلات تولید سیمان در این کشور خلاء فناوری است . مشکل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد ، کمبود سرمایه کافی به منظور تعمیر و یا خرید تجهیزات و از همه مهمتر فقدان سوخت است . از دیگر مشکلاتی که صنعت سیمان کوبا از آن رنج می‌برد می‌توان به کاهش تعداد نیروی انسانی فعال در این بخش اشاره نمود . آمارها گویای آن هستند که بالاترین رکورد تولید سیمان در کوبا طی دهه گذشته با میزان 1.824.800 تن مربوط به سال 2012 بوده است .

در سال های بعد ، تولید سیمان خاکستری در کوبا در محدوده 1.5 میلیون تن در نوسان بوده است تا اینکه کمترین آمار خود را در سال 2020 و 2021 به ثبت رسانید . این شاخص های منفی در بحبوحه روند نوگرایی صنعت سیمان که از سال 2018 آغاز و بلافاصله بعد از توقف کار کارخانه‌های ماریل (  Mariel) و سینفوئگوس ( Cienfuegos ) در سال 2017 که بیش از 85 درصد تولید ملی را به خود اختصاص می دادند و توقف ده ماهه ماشین آلات در کارخانه سیگینی ( Siguaney ) ثبت شده است .

سیمان در کوبا در کارخانه‌های ذیل تولید می‌شود :

- کارخانه رنه آرکی( Rene Arcay ) درمنطقه ماریل دراستان آرتمیسا( Artemisa ) ( تاسیس 1918 )؛

- کارخانه مارتیرس دِ آرتمیسا (تاسیس 1921 ) ؛

- کارخانه خوزه مرسرون ( Jose Merceron ) در سانتیاگو دِ کوبا  ( تاسیس 1955 ) ؛

- کارخانه 26 جولای در نوئویتاس ، کاماگوی ( تاسیس 1968 ) ؛

- کارخانه سیگانی ( Siguaney ) در تاگوآسکو ، سانکتی اِسپیریتو ( تاسیس 1971 )

- و کارخانه کارلوس مارکس در سینفوئگوس ( تاسیس 1980 ) .

برنامه نوسازی این صنعت با ساخت کارخانه جدید تولید سیمان در استان سانتیاگو دِ کوبا که قرار است جایگزین کارخانه خوزه مرسرون شود آغاز گردیده و با توسعه فناوری در دو کارخانه 26 جولای و سیگانی ادامه خواهد یافت.

بر اساس پیش بینی مقامات مسئول کوبایی ، صنعت سیمان با جذب 700 میلیون دلار، تولید ملی این محصول را تا پایان سال 2025 به دو برابر و تا پنج سال بعد از آن به 3 برابر افزایش خواهد داد.

در سال 2018 کارخانه سیمان سیگانی وارد فاز پیش سرمایه گذاری با 90 درصد قطعیت در دریافت سرمایه به ارزش بیش از 140 میلیون دلار برای ساخت کارخانه جدیدی در کنار آن و با سرمایه چینی‌ها شد. تأمین قطعات لازم برای تعمیرات طی سال های آتی از جمله بندهای قرارداد کوبا با چینی‌ها بوده است . اما با اخراج کارگران در سه ماهه آخر 2018 ، سرمایه گذاران چینی ، مسئول اجرای این طرح و نیز تأمین تجهیزات، سرهم بندی و ساخت قطعات شناخته شدند .

در زمینه تولید سیمان ، کوبا از سال ایده‌آل خود یعنی 1989 که بیشترین سیمان کشور با 3.789 میلیون تن در دسترس قرار گرفته بود ، فاصله زیادی دارد . میزان تولید سیمان پیش بینی شده برای سال 2022 معادل  1.4 میلیون تن است. در حال حاضر، میزان نیاز سیمان کوبا بالای 4 میلیون تن است که البته به دلیل بروز طوفان اخیر "ایان" و وارد آمدن خسارت های فراوان به بخش زیرساخت ها به 70 هزار خانه مسکونی ، تأسیسات دولتی ، جاده‌ها و اماکن عمومی، نیاز به این محصول به شدت افزایش یافته است .

منبع:

https://oncubanews.com/en/cuba/investing-to-produce-cement-in-cuba-therein-lies-the-dilemma/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما