معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول آبان ماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن:

آقای آبینادر رئیس جمهور دومینیکن کشور را به عنوان یک مرکز تجاری معرفی  کرد

آقای لوئیس آبینادر رئیس جمهوری دومینیکن در افتتاحیه نشست تجاری بین جمهوری دومینیکن و اسپانیا کشور خود را به عنوان یک "هاب" تدارکات و تجاری معرفی کرد. آقای آبینادر به این بازرگانان توضیح داد که سرمایه گذاری در جمهوری دومینیکن کار بی خطری است. در نتیجه سرمایه گذاری خارجی از سوی اسپانیا، جمهوری دومینیکن از سال 2010 تا ژوئن 2022 بیش از 2 میلیارد دلار دریافت کرده است.

سفیر اسپانیا در دومینیکن بر ثبات تجاری در این کشور تاکید کرد

آقای آنتونیو پرز هرناندز، سفیر اسپانیا در جمهوری دومینیکن در افتتاحیه نشست تجاری میان دو کشور با حضور حدود 40 شرکت اسپانیایی و بیش از 120 شرکت محلی بر فضای دموکراسی و ثبات تجاری حاکم بر این کشور تاکید نمود. آقای پرز هرناندز گفت که شرکت های اسپانیایی در دومینیکن در حال اجرای 68 پروژه با سرمایه گذاری 42 میلیون یورو هستند. 

دومینیکن و  چالش شتاب بخشیدن به رونق اقتصادی

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد جمهوری دومینیکن  به مناسبت سومین میز گفت وگوی اروپایی-جمهوری دومینیکن گفت که جمهوری دومینیکن همچنان چالش تسریع شکوفایی اقتصادی را در پیش دارد. آقای عیسی کنتراس گفت که اگرچه این کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در انتظار رشد اقتصادی قابل توجهی است اما هنوز هیچ بهبودی در کیفیت زندگی  مردم دومینیکن مشاهده نشده است. وزیر اقتصاد تاکید نمود که "جمهوری دومینیکن یک چالش برای تسریع شکوفایی اقتصادی دارد و این به معنای تغییر مداوم شرکت ها به گونه ای است که مولد باشند و شرکت های خرد، متوسط و بزرگ رشد و نوسازی را تجربه کنند."

هیاتی از صندوق بین المللی پول با رئیس بانک مرکزی دومینیکن ملاقات کرد

آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن از هیاتی از صندوق بین المللی پول (IMF) به سرپرستی آقای امیلیو فرناندز-کوروگدو، رئیس جدید این نمایندگی استقبال نمود. آقای ، والدز آلبیزو در طول ملاقات با هیات مزبور در مورد رفتار اقتصاد دومینیکن و پیش‌بینی‌های آن برای پایان سال 2022 گفت که اقتصاد از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری 5.4 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد کرده است. وی افزود که پیش‌بینی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) برای پایان سال 2022 در محدوده 5.0 تا 5.5 درصد خواهد بود. رئیس بانک مرکزی دومینیکن افزود تورم تا ماه سپتامبر به 8.63 درصد رسیده بود (کاهش 100 امتیازی  در مقایسه با 9.64 درصدی در ماه آوریل سال جاری). آقای  والدز آلبیزو همچنین تاکید نمود که انتظار می رود سرمایه گذاری مستقیم خارجی تا پایان سال 2022 به 3.8 میلیارد دلار برسد.

پنجره واحد سرمایه گذاری  بطور رسمی در دومینیکن افتتاح می‌شود

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) به طور رسمی‌پنجره واحد سرمایه گذاری (One Stop Shop) را با هدف تسهیل سرمایه گذاری خارجی از طریق بهینه سازی زمان، منابع و رویه‌های لازم  برای سرمایه گذاری راه اندازی کرد. پنجره واحد سرمایه گذاری بخشی از برنامه «بوروکراسی صفر» می‌باشد که یک پلتفرم دیجیتال است که در آن خدمات و رویه‌های لازم برای انجام سرمایه‌گذاری جدید در جمهوری دومینیکن به هم متصل می‌شوند. سیستم مزبور بیش از 10 موسسه مرتبط با پلتفرم گرد هم می آورد و امکان انجام بیش از 25 رویه را دارد. 

جامائیکا:

پیش بینی رشد جامائیکا پس از روی کار آمدن نخست وزیر جدید انگلیس افزایش یافت

پیش بینی رشد اقتصادی جامائیکا اکنون پس از روی کار آمدن نخست وزیر جدید انگلیس به بیش از 4 درصد می رسد به رغم بحبوحه بدبینی صندوق بین المللی پول (IMF) نسبت به رشد جهانی. آقای کیت دانکن، رئیس سازمان بخش خصوصی جامائیکا گفت که رشد بالاتری برای سال مالی جاری با 4.1 درصد پیش بینی می‌شود (بیشتر از پیش بینی اولیه 3.5 درصد). بهبود وضعیت جهانگردی و کاهش اخیر نرخ تورم جامائیکا تا 9.3 درصد (اگرچه تورم همچنان در 8.9 درصد باقی مانده است) از پیش بینی رشد فعلی نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه آزمایشی «JUMP» با نرخ اینترنت یارانه ای اجرا خواهد کرد

شرکت تامین کننده خدمات ارتباطات از راه دور«Flow» برنامه جدیدی را به نام  «جامپ» (Jump) با هدف کاهش اختلافات دیجیتال در جامائیکا ارائه کرده است. آقای استفان پرایس، معاون مدیر عامل شرکت «Flow» گفت: هدف از این برنامه تقویت خانوارهای کم درآمد و ارائه خدمات اینترنت پر سرعت و یارانه ای برای اتصال همه افراد بدون توجه به درآمد و محل زندگی آنها است.» برنامه آزمایشی جامپ در طی چهار تا شش ماه به ۱۵۰۰ نفر مشترک خواهد رسید و گیرندگان خدمات اتصال به اینترنت پرسرعت را در خانه‌ها، دستگاه‌ها، و نیز آموزش سواد دیجیتال با هزینه 800 دلار جامائیکایی (حدود 5 دلار آمریکایی) دریافت خواهند کرد. در این راستا آقای کارل سامودا، وزیر کار و تامین اجتماعی گفت: "فناوری یک کاتالیزور فوق العاده برای تغییر شرایط و ایجاد تحول است، به همین دلیل من از این پروژه استقبال و حمایت می‌کنم".  

تخصیص یک کمک بیش از 22 میلیون دلار جامائیکائی فائو به دبیرستان فنی «Vere Tech»

آقای پرنل چارلز جونیور، وزیر کشاورزی و شیلات به همراه آقای دکتر کریسپیم، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جامائیکا، باهاما و بلیز و نیز مقامات دیگر جامائیکایی در مراسم تحویل نمادین ابزار کشاورزی به دبیرستان فنی «وره» در چارچوب یک بسته کمک مالی به ارزش 22.75 میلیون دلار جامائیکایی(حدود 150 هزار دلار آمریکایی) شرکت کردند. آقای چارلز جونیور برنامه کمکی مزبور را برای توسعه برنامه کشاورزی در این مرکز آموزشی اعلام کرد و گفت که این ابتکار چند سازمانی بیانگر تلاش وزارتخانه برای ترویج حمایت از کشاورزی در مدارس سراسر کشور است.

ابتکار توسعه اجتماعی مرکز جامائیکا جوانان را به سمت کارآفرینی هدایت می‌کند

رهبران تجاری، سیاسی و مدنی از ابتکار توسعه اجتماعی مرکز جامائیکا (CJSDI) به عنوان یک انگیزه کارآفرینی برای دور کردن جوانان از جرم و جنایت استقبال کردند. ابتکار مذکور سال گذشته به منظور ایجاد شبکه ایمن و جایگزینی برای جوانان روستایی جامائیکا راه اندازی شد. آقای دامیون یانگ مدیر CJSDI گفت: "هدف از این برنامه آموزشی کارآفرینی برای جوانان بسیار روشن است: ما باید دانش فنی را برای راه اندازی کسب و کار به جوانان خود بدهیم، و نه هر کسب و کاری، بلکه کاری که انعطاف پذیر، مولد و قادر به ثروتمند کردن آنها باشد، بطوری که آنها همیشه جایگزینی برای فعالیت های منفی مانند کلاهبرداری، اخاذی و سایر جرایم داشته باشند". از طریق این برنامه، بیست و چهار جوان در زمینه‌هایی از جمله سرگرمی، کشاورزی، دامداری، آب میوه‌های طبیعی، مرغداری، فرآوری مواد غذایی و پوشاک به مدت سه ماه آموزش دیده اند.

دولت جامائیکا  قیمت 1.19 میلیارد دلاری برای CODE CARE را اعلام کرد

برنامه « CODE » زمان انتظار برای جراحی‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. دولت جامائیکا در مجموع 1.19 میلیارد دلار جاماییکایی (حدود 8 میلیون دلار آمریکایی ) در برنامه CODE CARE  هزینه خواهد کرد. آقای دکتر کریستوفر تافتون، وزیر بهداشت و رفاه، به مجلس کشور اعلام کرد که از این مبلغ، 279 میلیون دلار جاماییکایی (1.8 میلیون دلار) برای وظایف پرستاری و 153.92 میلیون دلار جامائیکایی (حدود یک میلیون دلار) برای پرداخت اضافه کار کارکنان هزینه خواهد شد. برنامه«CODE CARE» با هدف بهبود زمان انتظار برای طیف گسترده ای از جراحی‌های انتخابی، از جمله آب مروارید، سرطان دهان و سینوس طراحی شده است.

توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در جامائیکا

بانک ملی صادرات و واردات جامائیکا (EXIM Bank) طی گزارشی اعلام داشت که اکنون در حال تلاش برای تمدید و ارائه «وام خورشیدی» جدید با هدف ترویج راه حل های سبز برای تولید انرژی‌های پاک می‌باشد . خانم لیزا بل، مدیر عامل بانک مزبور گفت که محصول جدید به 16 راه حل تامین مالی موجود دیگر برای شرکت های کوچک و متوسط اضافه خواهد شد. شرکت های خدمات صنعتی و انرژی و همچنین سازندگان تجهیزات و دستگاه‌های کم مصرف نیز می‌توانند از وام انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

هائیتی :

صادرات انبه‌هائیتی به آمریکا در ماه ژانویه متوقف خواهد شد

از ماه ژانویه 2023 هائیتی دیگر نمی‌تواند انبه خود را به ایالات متحده صادر کند. وزارت کشاورزی ایالات متحده به صادرکنندگان انبه‌هائیتی اعلام کرد که بازرسان وزارت کشاورزی ایالات متحده که قرار است بازرسی‌های اولیه را در هائیتی انجام دهند به دلیل تشدید ناامنی در کشور دیگر نمی‌توانند کار خود را انجام بدهند. این یک ضربه جدی به بخش مزبور است که سالانه بین 10 تا 12 میلیون دلار درآمد از صادرات انبه دارد و نصف این مبلغ نصیب کشاورزان می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما