معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۲

مشارکت پایدار برای جذب سرمایه گذاران خارجی در صربستان

آقای مارکو چادژ رئیس اتاق بازرگانی صربستان در مصاحبه با ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان (CORD) به موضوع مشارکت پایدار برای جذب سرمایه گذاران خارجی در صربستان پرداخت. بخش هایی از مصاحبه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در نقشه سرمایه گذاری صربستان شرکت هایی حضور دارند که هم اکنون در این کشور فعالیت می‌کنند و در حال گسترش ظرفیت های خود هستند. مانند لئونی کانتیننتال، زد اف، هنکل، بوش، واکر نئوسون یا لیدل، و همچنین سرمایه گذاران جدیدی مانند بوروسه ،بویسن ،ام تی یو، بیزبا وهایکس در حال انجام است.

در مورد سرمایه گذاری‌های آتی شرکت های خارجی در صربستان، اگر چه سرمایه گذاران در سراسر جهان به دلیل عدم اطمینان و مشکلاتی که در اثر همه گیری و سپس جنگ در اوکراین به وجود آمد، با وجود بحران انرژی، تورم، افزایش نرخ بهره، رکود اقتصادی که درهای قوی ترین اقتصادهای دنیا و همچنین صربستان را می زند، اما صربستان به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری نسبتا جدید، هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. این امر مرهون ثبات اقتصاد و ظرفیت های اقتصادی که در طول سال های گذشته خود را حفظ کرده است و همچنین فضای کسب و کاری است که دوست دار سرمایه گذاران و مشوق سرمایه گذاری است، و فرصت های جدیدی که با تاسیس بازار مشترک بالکان باز نیز ایجاد می‌شود.

پس از ورود ۳.۹ میلیارد یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته که یک رکورد می‌باشد، آخرین آمارها نشان می دهد در هشت ماهه نخست امسال ۲.۶۶ میلیارد یورو جذب کرده ایم. تا به امروز، هیچ لغو یا به تعویق انداختن سرمایه گذاری‌های برنامه ریزی شده برای سال جاری، و یا اعلام عدم مذاکره برای پروژه‌های جدید از سراسر جهان در مورد سرمایه گذاری‌های آینده، وجود نداشته است..

با توجه به اختلالاتی که همه گیری بر بازارها و زنجیره تامین گذاشت شرکت های بزرگ اروپایی، با استفاده از تجربیات سال های گذشته خود در مورد خطرات انجام کسب وکار از راه دور و همچنین تعداد پایینی از تامین کنندگان، تمایل زیادی به جابجایی عملیات خود از مقاصد  خیلی دورتر دارند و به دنبال تامین کنندگانی در بازارهای نزدیک تر به کشور خود هستند، در نتیجه هزینه‌های لجستیکی و حمل و نقل را نیز کاهش می دهند و تامین را تضمین می‌کنند.

فرایندهای جذب سرمایه فرصتی را برای صربستان و اقتصاد کل بالکان غربی ایجاد کرده است تا سرمایه گذاری‌های جدیدی را جذب کنند و فرصتی برای شرکت های ما باشد تا به زنجیره تامین کنندگان شرکت های بین المللی بپیوندند. از زمان شیوع همه گیری و بعد از آن شروع بحران اوکراین، تعداد شرکت هایی که در جستجوی تامین کنندگان از مناطق ما هستند افزایش قابل توجهی داشته اند که اکثر آن‌ها آلمانی و عمدتا از صنایع فلزی و الکتریکی بوده اند. برخی از آن‌ها زیمنس موبیلیتی، تیسن کروپ، بودند. همچنین رویدادهای یک روزه ای را برای تامین کنندگان برگزار کردیم که شامل نشست های B۲B ویژه حوزه خود و همچنین بازدید از تاسیسات تولیدی شرکت های داخلی بود که الزامات حضور در شبکه تامین کنندگان را برآورده می‌کرد.

 در اواخر سپتامبر اجلاسی در رابطه با شبکه سازی سرمایه گذاران منطقی در بلگراد توسط اتاق بازرگانی و صنعت صربستان و مجمع سرمایه گذاری بالکان غربی برگزار شد. هدف ایجاد ارتباط بین شرکت‌های صربستان و منطقه با شرکت‌های بین‌المللی که به دنبال تامین‌کنندگان جدید هستند و امکان شنیدن تجربیات شرکت‌های بزرگ در غلبه بر چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی بود. ما بیش از 200 شرکت کننده از سراسرکشور، منطقه و جهان را در بلگراد گرد هم آوردیم که شامل حدود 40 مدیر ارشد شرکت های چند ملیتی از بخش های مختلف تولید تا فناوری اطلاعات بودند که گردش مالی سالانه بیش از 50 میلیارد یورو دارند . برای تجار پیشرو از صربستان و بالکان غربی، این بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و ارتباط مستقیم در بالاترین سطح با مدیران کل و مدیران اجرایی مهم ترین بخش های کسب وکار  مانند مدیران زنجیره تامین و تدارکات، تحقیق و توسعه، بازاریابی و دیجیتال سازی بود.

 این اجلاس به طور همزمان یک فرصت و مکانی منحصر به فرد بود که مدیران شرکت های ما می‌توانستند از مدل ها و روندهای جدید کسب وکار جهانی مطلع شوند. در درجه اول در دو حوزه که نقاط کانونی استراتژی‌های کسب وکار امروزی هستند: تحول دیجیتال و مدیریت زنجیره تامین، تجارب و روش های اداره کسب وکارهای چندملیتی و غلبه بر مشکلات ناشی از لرزه‌های اقتصاد جهانی و نگاه آنها به تحولات جاری در صحنه اقتصاد جهانی و انتظارات و پیش بینی‌های آن‌ها از اتفاقات آینده بود .

منبع:

https://cordmagazine.com/country-in-focus/germany/marko-cadez-president-of-the-chamber-of-commerce-industry-of-serbia-enduring-partnership/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما