معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

کاهش انتظارات تورمی‌کسب و کارها

به گزارش بانک مرکزی گرجستان، به نظر صاحبان کسب و کار انتظارات تورمی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، تعداد پاسخ دهندگانی که معتقدند قیمت ها در سال آینده بیش از 8 درصد افزایش خواهد یافت، کاهش یافته است. در حالی که تعداد پاسخ دهندگانی که انتظار دارند قیمت ها در محدوده 6 تا 8 درصد افزایش یابد، بیشتر بوده است.

در عین حال تعداد شرکت کنندگانی که پس از یک سال در سپتامبر شاهد افزایش قیمت نزدیک به 0 تا 2 درصد بودند، افزایش یافت.  همچنین تعداد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که معتقدند قیمت‌ها طی سه سال آینده به طور متوسط بیش از 8 درصد افزایش خواهد یافت، کاهش یافته است.در مقایسه با ماه قبل، تعداد کارآفرینانی که معتقدند تورم در محدوده 6 تا 8 درصد افزایش می یابد بیشتر شده است.

برخلاف انتظارات تورمی، در مقایسه با ماه قبل، عملاً هیچ انتظاری برای تغییر دستمزد وجود نداشته است. نسبت پاسخ دهندگانی که قصد داشتند حقوق کارمندان را بیش از 30٪ افزایش دهند، کاهش یافته است. در عین حال، تعداد پاسخ دهندگانی که اطمینان دارند افزایش دستمزدها وجود نخواهد داشت، افزایش یافته است.

ادامه رشد قیمت اموال غیرمنقول

شرکت انبوه ساز "آرسی" پیش بینی می‌کند قیمت املاک مسکونی در آینده به رشد خود ادامه دهد. به نظر این شرکت، اگرچه قیمت مصالح ساختمانی اخیرا تثبیت شده است، اما افزایش هزینه ساخت و ساز در ماه‌های اخیر هنوز به طور کامل بر قیمت آپارتمان منعکس نشده است. بنابراین پیش بینی می‌شود املاک هم تا پایان امسال و هم در سال آینده افزایش قیمت داشته باشند. علاوه بر این، اگر سال آینده تقاضا برای خرید آپارتمان از سوی مهاجران زیاد باشد، این امر قیمت ها را بیشتر افزایش می دهد.

 

دورقمی ماندن نرخ تورم در گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، نرخ تورم در این کشور همچنان دو رقمی است. طبق گزارش، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی، خدمات هتل و حمل و نقل بیشترین افزایش را داشته است.به سبب جنگ روسیه و اوکراین، ریسک های تورمی‌برای اقتصاد جهانی افزایش یافته است. با افزایش مهاجرتها به گرجستان فشار تورمی‌بیشتر شده است.

 طبق گزارش وزارت دارایی تورم شروع به کاهش کرده است، اما نه با سرعت مطلوب و مورد نظر. در عین حال، انتظار نزدیک شدن به سطح هدف در سه ماهه دوم سال 2023 همچنان به قوت خود باقی است. طبیعتاً این به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله اینکه وضعیت جنگی در اوکراین چگونه توسعه خواهد یافت و اینکه وضعیت در اقتصاد جهانی و در منطقه ما چگونه خواهد بود.

افزایش 35 درصدی تجارت خارجی گرجستان درماه‌های ژانویه - سپتامبر

بر اساس آخرین داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، از ماه ژانویه الی سپتامبر سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تجارت خارجی گرجستان 3، 35 درصد افزایش یافت و به 13 میلیارد و 612 میلیون دلار رسید. میزان صادرات با 4، 37 درصد افزایش و به 097، 4 میلیارد دلار و میزان واردات با 4، 34 درصد افزایش به 515، 9 میلیارد رسیده است. تراز منفی 418، 5 میلیارد دلار بوده  که 39.8 درصد از تجارت خارجی کشور را تشکیل می دهد.

 

جایگاه نهم گرجستان در شاخص رشد اقتصادی

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، گرجستان در میان 192 کشور رتبه نهم را در شاخص رشد اقتصادی 2022 کسب کرد.

 طبق پیش بینی این نهاد، اقتصاد گرجستان در سال 2022 رشد 9 درصدی خواهد داشت. امسال تنها 8 کشور رشد اقتصادی بالاتری از گرجستان خواهند داشت.

این در حالی است که در ماه آوریل رقم بسیار کم‌ تری یعنی 3.2 درصد برای گرجستان پیش بینی شده بود. اما به سبب افزایش قابل توجه گردشگری و افزایش حواله‌های ارسالی از روسیه به گرجستان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، رشد اقتصادی سریع‌تر از حد انتظار بود.

صندوق همچنین برای سال 2023 رشد اقتصاد گرجستان را 4 درصد پیش بینی می‌کند و بر اساس این شاخص، گرجستان در رتبه 69 جهان قرار خواهد گرفت.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد کشور گویان در سال 2022 بیشترین رشد را یعنی 58٪. خواهد داشت. رشد سریع اقتصاد این کشور در سال های اخیر به دلیل کشف میادین جدید نفت و گاز است. نزدیکترین کشورها به گرجستان از نظر رشد اقتصادی ایرلند (9%) و مالدیو (8.7%) هستند.

در میان کشورهای همسایه گرجستان، اقتصاد ارمنستان در سال 2022 با 7 درصد بیشترین رشد را خواهد داشت. بر اساس این شاخص، ارمنستان در رتبه نوزدهم جهان قرار دارد. اقتصاد آذربایجان 3.7 درصد، ترکیه 5 درصد رشد خواهد کرد. اقتصاد روسیه 3.4 درصد کوچک خواهد شد. بیشترین کاهش اقتصادی با 35 درصد در انتظار اوکراین است.

 

افزایش مدت اقامت بیش از 120 هزار شهروند خارجی در گرجستان

بر اساس مطالعه شرکت مالی Galt & Taggart در بخش گردشگری، نزدیک به 120 هزار شهروند خارجی (از روسیه، بلاروس و اوکراین) بیشتر از گردشگران عادی در گرجستان اقامت داشته اند.

بر اساس پیش بینی‌های این شرکت، در سال 2022، سطح گردشگری پیش از همه گیری در کشور به طور کامل احیاء خواهد شد.

در ماه سپتامبر گردشگری به 83.8 درصد از شاخصهای سال 2019 رسید. در این ماه 29.1 درصد از کل تعداد گردشگران از روسیه و پس از آن ارمنستان (14.9 درصد) و ترکیه (14.6 درصد) قرار دارند.

لازم به ذکر است که این شاخص همچنین نشان دهنده هزینه‌های مهاجران روسیه، بلاروس و اوکراین است که پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین وارد گرجستان شده اند.

تا 22 سپتامبر، 25.4 درصد از درآمد گردشگری از روسیه و پس از آن ترکیه (9.5 درصد) و اوکراین (8.4 درصد) است. 11.9 درصد از کل درآمدها نیز از گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

 

تولید گرجستان: چه محصولاتی به کجا صادر می‌شوند

سهم صادرات داخلی از گرجستان در 9 ماه سال 2022 به 68.7 درصد از کل صادرات این کشور رسیده است و بر اساس مطالب موجود در وب سایت سرویس آمار ملی گرجستان، از شاخص مشابه سال گذشته 29.9 درصد فراتر رفته است. بر اساس گزارش Saxstat، حجم کل صادرات 4.1 میلیارد دلار بوده است. بزرگترین کشورهای واردکننده کالاهای گرجستان، چین با خرید 541.9 میلیون دلار، روسیه با 400.4 میلیون دلار و ترکیه با 325.4 میلیون دلار بوده است.

پنج کشور اول مقصد کالای صادراتی گرجستان در دوره ژانویه ـ سپتامبر 2022

چین: 542 میلیون دلار با 19.4 درصد رشد

روسیه: 400 میلیون دلار با 3 درصد رشد

ترکیه: 325 میلیون دلار با 47 درصد رشد

بلغارستان : 294 میلیون دلار با 101 درصد رشد

امریکا: 238 میلیون دلار با 105 درصد رشد

 

ادامه روند رشد تجارت خارجی گرجستان

بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان گردش تجارت خارجی در ژانویه ـ سپتامبر 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35.3 درصد افزایش یافته و به 13.6 میلیارد دلار (بدون احتساب تجارت غیرمتشکل) رسیده است. در دوره گزارش، بیش از 4 میلیارد دلار محصولات گرجستان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 37.4 درصد بیشتر است. در این مدت واردات نیز 9.5 میلیارد دلار (34 درصد رشد) بوده است.

تراز تجاری منفی گرجستان از ابتدای سال 2022 به 5.4 میلیارد دلار رسیده است که 32.2 درصد بیشتر از شاخص مشابه در 9 ماه اول سال 2021 است.

عمده کالاهای صادراتی گرجستان در این مدت به قرار زیر بوده است:

سنگ معدن و کنسانتره مس 753 میلیون دلار (32 درصد رشد)، خودرو سبک 590 میلیون دلار (75 درصد رشد) فروآلیاژ 432 میلیون دلار (36 درصد رشد)، کود نیتروژن 207 میلیون دلار (217 درصد رشد)

آب معدنی، اتومبیل، طلا، فندق و سایر آجیل ها و غیره از دیگر کالاهای صادراتی گرجستان در این دوره بوده اند.

محصولات عمده وارداتی گرجستان عبارتند از:

فرآورده‌های نفتی، خودرو سبک، گاز نفتی و هیدروکربن‌های گازی، سنگ معدن مس و کنسانتره، دارو، گندم، برق، دستگاه‌های تلفن برای ارتباطات تلفن همراه یا سایر ارتباطات.

آمار پنج کالای عمده وارداتی به قرار زیر می‌باشند:

خودرو سبک 1.086 میلیارد دلار با 59 درصد افزایش

محصولات نفتی 1.021 میلیارد دلار با 77 درصد رشد

سنگ معدن و کنسانتره مس 568 میلیون دلار با 7 درصد رشد

دارو 296 میلیون دلار با 15 درصد رشد

گاز  292 میلیون دلار با 40.5 درصد رشد

در این مدت بیشترین افزایش واردات مربوط به محصولات نفتی با 77 درصد افزایش، ماشین آلات راه سازی با 73 درصد رشد، فرآورده‌های فولادی با 71 درصد رشد و خودرو سبک با 59 درصد بوده است.

شرکای اصلی تجاری گرجستان کدام کشورها هستند

ترکیه شریک اول تجاری گرجستان است. مجموع تجارت گرجستان با این کشور همسایه در این 9 ماه با 37 درصد رشد از 2 میلیارد دلار فراتر رفته است که 15 درصد از کل حجم مبادلات تجاری را تشکیل می دهد.

دیگر شرکای مهم اقتصادی گرجستان به ترتیب عبارتند از:

روسیه با 1.717 میلیارد دلار و 50 درصد افزایش

چین با 1.4 میلیارد دلار و 30 درصد افزایش

آذربایجان با 960 میلیون دلار و 21 درصد رشد

امریکا با 895 میلیون دلار و 21 درصد رشد

دیگر شرکای مهم تجاری گرجستان عبارتند از ارمنستان، آلمان، بلغارستان، اوکراین و رومانی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما