معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میرضیایف سه پیشنهاد برای مبارزه با گرسنگی ارائه کرد

آقای شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در اجلاس سران شورای همکاری و اقدامات اعتماد در آسیا که 13 اکتبر سال جاری در آستانه برگزار شد، گفت که بسیاری از کشورهای قاره آسیا واردکنندگان عمده محصولات مصرفی هستند و پیامدهای امنیت غذایی را به شدت احساس می‌کنند. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، بیش از نیمی از جمعیت سیاره که از گرسنگی رنج می‌برند، در قاره آسیا زندگی می‌کنند. در عین حال کشورهای ما پیشروترین کشورهای تولید کننده مواد غذایی در جهان هستند. وی رویکردهای جدیدی در این زمینه دارد:

  • تشکیل سیستم های پایدار تولید مواد غذایی و زنجیره تامین بهینه آن.
  • هماهنگ سازی مقررات فنی برای رشد تجارت درون منطقه ای.
  • پیشنهاد ایجاد یک سیستم جامع نظارت بر ایمنی مواد غذایی در آسیا.

پیشنهاد شد در کنفرانس بین المللی که سال آینده تحت نظارت فائو در ازبکستان برگزار می‌شود، همه این موضوعات مطرح شود.

 

نشست نساجی تاشکند که شرق و غرب را متحد می‌کند

اجلاس نساجی تاشکند با موضوع "تعادل جدید در بازار نساجی جهان - شرکت کنندگان و روندهای جدید" در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد. بیش از 300 برند و خرده فروش شناخته شده جهانی، رهبران شرکت ها و انجمن‌های نساجی از اتحادیه اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا و همچنین کشورهای جامعه مشترک المنافع در این کنفرانس شرکت کردند. در مراسم افتتاحیه آن خانم تانزیلا ناربایوا  رئیس مجلس سنای مجلس عالی شرکت کرد و خاطرنشان کردکه اصلاحات گسترده در زمینه کشاورزی و حمایت از حقوق بشر موثر است. این را نه تنها مردم ما، بلکه سازمان‌های بین المللی نیز به رسمیت می‌شناسند. در گزارش سالانه "بدترین اشکال کار کودکان" که چند روز پیش توسط وزارت کار ایالات متحده اعلام شد، ازبکستان در فهرست "کشورهایی که تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده اند" قرار گرفت.  چند سال پیش، ازبکستان به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین مواد خام را صادر می‌کند، سالانه تنها 800 میلیون دلار درآمد صادراتی پنبه داشت. امروزه ازبکستان محصولات نهایی را با ارزش افزوده صادر می‌کند. در نتیجه، در سال 2021 درآمد صادراتی  به3میلیارد دلار یا بیش از 3 برابر در مقایسه با دوره  صدور پنبه به عنوان ماده خام رسید . در حاشیه اجلاس نساجی نمایشگاه بین المللی نساجی ازبکستان نیز برگزار شد. در آن نمایندگان کشورهای بلاروس و ترکیه با غرفه‌های ملی خود مشارکت نمودند. در نمایشگاه بیش از 150 شرکت با کالا و خدمات خود شرکت نمود.  

 

در تولید صنعتی تسهیلات اضافی ایجاد می‌شود

رئیس جمهور ازبکستان مصوبه ای را  در مورد اقداماتی برای ایجاد تسهیلات اضافی برای تامین بی وقفه تولید صنعتی با مواد خام امضا کرد.  بر اساس این مصوبه، تا اول ژانویه 2025، نرخ صفر حقوق گمرکی برای برخی از مواد اولیه و محصولات نیمه تمام اعمال می‌شود. همچنین در چارچوب رژیم گمرکی «فرآوری در قلمرو گمرکی» برای کلیه شرکت‌کنندگان در فعالیت ‌های اقتصادی خارجی، الزام تضمین انجام پرداخت‌های گمرکی لغو می‌شود.اگر در قرارداد خرید (فروش) تجهیزات، هزینه خدمات نصب و راه اندازی و تنظیم آنها، آموزش پرسنل و سایر خدمات به طور جداگانه مشخص نشده باشد، بر اساس ارزش بازار این خدمات محاسبه می‌شود.روال جاری محاسبه درآمد مشمول مالیات افراد غیر مقیم برای ارائه این خدمات معادل 20 درصد ارزش قرارداد لغو می‌شود.

 

صادرات میوه و سبزی ازبکستان 

  بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، ازبکستان از ژانویه تا سپتامبر 2022، 1.2 میلیون تن میوه و سبزیجات به ارزش کل حدود 760.2 میلیون دلار صادر کرده است.  این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 169 هزار تن افزایش داشته است. حجم صادرات میوه و تره بار در 9 ماهه سال 2022:

 میوه‌ها و انواع توت ها - 257 هزار تن

 میوه‌های خشک و انواع توت ها - 30.2 هزار تن

 سبزیجات - 657 هزار تن

 پیاز - 171 هزار تن

 کلم - 131 هزار تن

 گوجه فرنگی - 60 هزار تن

 انگور - 126 هزار تن

 کشمش - 53.4 هزار تن

 بادام زمینی - 13.4 هزار تن

 هندوانه-خربزه - 129.2 هزار تن

 

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی اوزچرم اکسپو 2022  افتتاح شد

 12 اکتبر سال 2022  محل مرکز نمایشگاهی «اوزاکسپوسنتر» تاشکند سیزدهمین نمایشگاه بین المللی چرم، کفش، خز، پشم و محصولات محلی UzCharmExpo-2022 افتتاح شد. این نمایشگاه دو بار در سال در بهار و پاییز برگزار می‌شود . در سیزدهمین نمایشگاه بیش از 450 شرکت داخلی و بیش از 70 شرکت خارجی با 5000 نمونه محصول نهایی از 20 کشور خارجی با غرفه‌های جداگانه شرکت می‌کنند.  نمایندگانی از حدود 2500 شرکت داخلی و خارجی به عنوان بازدیدکننده از نمایشگاه ثبت نام کردند. این نمایشگاه نه تنها پتانسیل تولید تمام مناطق ازبکستان را معرفی می‌کند، بلکه به یک پلت فرم گفتگو برای کارشناسان صنعت از کشورهای مختلف تبدیل می‌شود. 

 

فعالیت های خوشه‌های تحقیقاتی و تولیدی شیمیایی و فناوری ساماندهی می‌شود

 رئیس جمهور فرمان به شماره 388 مورخ 10 اکتبر سال 2022  "در مورد تصویب برنامه هدف برای توسعه استراتژیک صنایع شیمیایی و گازی"تنفیذ نمود.

این مصوبه وظیفه تولید انواع جدید محصولات شیمیایی و گازی را از طریق فرآوری عمیق مواد خام معدنی داخلی و جذب سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی در این صنعت تعیین کرد.

 به منظور ساماندهی فعالیت‌های گروه‌های تحقیقاتی و تولیدی شیمیایی و فناوری، خوشه‌های فناوری  زیر ایجاد می‌شوند:

-پارک فناوری و شیمیایی نوایی؛ 

- "پارک فناوری شیمیایی فرغانه"؛

- پارک فناوری شیمیایی قره قلپاقستان .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما