معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آذربایجان می‌تواند صادرات خود به منطقه مشارکت شرقی را تا 40 درصد افزایش دهد(خبرگزاری آپا)

آذربایجان صادرات خود را در منطقه مشارکت شرقی 6 درصد افزایش داده است و پتانسیل افزایش 40 درصدی را دارد. این به معنای پتانسیل صادرات سالانه 77.8 میلیون دلار است.  این مطلب را مارتیز لوپز نماینده مرکز تجارت بین المللی در مراسم راه‌اندازی پلت‌فرم میز کمک تجارت مشارکت شرقی  بیان کرد. بخش شیمیایی آذربایجان می‌تواند تا سال 2026 صادرات خود را دو برابر کند. در این راستا فرصت هایی برای صادرات محصولات آذربایجان به بازارهای اتحادیه اروپا وجود دارد.

 

آذربایجان خواهان افزایش سالانه صادرات غیرنفتی به 5 میلیارد دلار است(خبرگزاری ریپورت)

هدف از این اقدام، افزایش ارزش صادرات سالانه آذربایجان در بخش غیرنفتی به 5 میلیارد دلار است. این مطلب را تورال حاجیلی، مشاور آژانس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری در مراسمی‌که در رابطه با راه‌اندازی میز کمک تجاری مشارکت شرقی در آذربایجان برگزار شد، بیان کرد. اتحادیه اروپا شریک استراتژیک آذربایجان است و می خواهد صادرات خود را به کشورهای اتحادیه اروپا گسترش دهد.

قیمت نفت آذربایجان کاهش یافته است(خبرگزاری آپا)

قیمت روغن آذری لایت  در بازارهای جهانی کاهش یافت. قیمت نفت آذربایجان با 0.44 دلار یا 0.43 درصد کاهش به 102 دلار در هر بشکه رسید.

پیشنهاد ایجاد بانک اسلامی در آذربایجان (خبرگزاری اپا)

 جیحون ممدوف، نماینده پارلمان این کشور در جلسه مجلس ملی، گفت متدینین آذربایجان ترجیح می دهند  پول خود را در بانک هایی که بر اساس قوانین اسلامی در برخی کشورهای اسلامی‌کار می‌کنند سرمایه گذاری می‌کنند، که این امر باعث می‌شود سرمایه به خارج از کشور برود. امروزه گرایش به دین در آذربایجان افزایش یافته است. از این نظر، وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری با احکام دینی در آذربایجان مهم است.

 اوپک پیش بینی خود از تولید هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان را تغییر داد(خبرگزاری آپا)

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی خود از میانگین تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان برای سال 2023 را تغییر نداده است اما بر اساس پیش بینی اوپک، در سال 2022 شاخص مذکور به طور متوسط در سطح 700 هزار بشکه خواهد بود. بر اساس این گزارش، میانگین تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان در سال 2023 بالغ بر 800 هزار بشکه پیش بینی شده است که 49 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی قبلی است.  تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع آذربایجان در سال 2021 در سطح 740 هزار بشکه بوده است.

در 9 ماهه 2.3 میلیون تن بار با تانکرهای شرکت کشتیرانی جابه جا شد(خبرگزاری آذرتاج)

شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان  ASCO شاخص های حمل و نقل بار در نهمین ماه سال 2022 را اعلام کرد. بر این اساس  در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، شرکت کشتیرانی 2.3 میلیون تن محموله را با تانکرهای خود حمل کرده است.

در بیله سوار، برداشت ذرت با استفاده از فناوری‌های فشرده آغاز شده است(خبرگزاری ریپورت)

در منطقه بیله سوار برداشت در مزارع ذرت هیبرید کشت شده با استفاده از فناوری‌های فشرده آغاز شده است. امسال در منطقه با بکارگیری فناوری‌های فشرده، نهال ذرت در سطحی نزدیک به 1700 هکتار کشت شد. در میان این غلات، ذرت با ارزش ترین غذا و علوفه محسوب می‌شود. امسال 700 هکتار صیفی و حدود 1000 هکتار ذرت در این منطقه کشت شد.

«اس اند پی» رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد(خبرگزاری ریپورت)

تولید ناخالص داخلی آذربایجان در سال‌های 2025-2023 به طور متوسط حدود 1.5 درصد افزایش خواهد یافت. براساس  تحقیق موسسه رتبه بندی بین المللی «رده بندی جهانی اس اند پی»، با توجه به کاهش تدریجی  محدودیت های اجتماعی در اقتصاد آذربایجان و همچنین انطباق تدریجی واحدهای اقتصادی با شرایط،  فعالیت های اقتصادی از سال جاری پس از رشد 5.6 درصدی در سال 2021 به تدریج افزایش خواهد یافت.

برداشت پنبه در ایمیشلی آغاز شد(خبرگزاری ریپورت)

در سال جاری در 7011.9 هکتار از اراضی ایمیشلی پنبه کشت شد.  به دلیل شرایط مساعد برای کشت پنبه در منطقه و مراقبت زراعی، محصولات فراوانی در مزارع وجود دارد، برداشت انبوه پنبه هم اکنون در منطقه آغاز شده است. برداشت هم به صورت دستی و هم با ماشین انجام می‌شود.

حجم صادرات غیرنفتی آذربایجان اعلام شد(خبرگزاری ترند)

صادرات غیرنفتی آذربایجان در ژانویه تا سپتامبر 2022، 17 درصد یا 307.6 میلیون دلار افزایش یافته است. در دوره مورد گزارش، حجم صادرات غیرنفتی کشور از مرز 2.116 میلیارد دلار گذشت. در ژانویه تا سپتامبر صادرات محصولات کشاورزی هفت درصد و صادرات محصولات صنعتی 24 درصد افزایش داشته اند.

حجم تولید نفت مورد انتظار آذربایجان تا پایان سال جاری اعلام شد(خبرگزاری ترند)

پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2022 تولید نفت و میعانات گازی در آذربایجان به 34 میلیون برسد. پرویز شهبازوف وزیر انرژی امروز این مطلب را در چارچوب «هفته انرژی روسیه» گفت. وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز حجم مشابهی پیش بینی شده است.

 

آذربایجان در 9 ماه سال جاری به حجم گازی که سال گذشته به اروپا صادر کرده بود، رسید(خبرگزاری آپا)

حجم گاز صادراتی به اروپا در سال 2021 بالغ بر 8.2 میلیارد مترمکعب بوده که در 9 ماهه سال جاری به این میزان رسیده است.  پرویز شهبازوف، وزیر نیرو این موضوع را در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشته است. وی گفت: در ژانویه تا سپتامبر 8.3 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر شده است. 6.1 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و 1.9 میلیارد متر مکعب به گرجستان صادر شده است. در این مدت صادرات گاز 22.6 درصد افزایش یافت.

 

از ACG» » و «شاه دنیز» تا به امروز حدود 376 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده است(خبرگزاری آپا)

بر اساس داده‌های عملیاتی ژانویه تا سپتامبر 2022، 34.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در آذربایجان تولید شده است. 10 میلیارد مترمکعب گاز از «آذری-چراغ- گونشلی»، 18.5 میلیارد مترمکعب از «شاه دنیز»، 5.9 میلیارد مترمکعب از سوکار تولید شده است. تولید گاز نسبت به مدت مشابه پارسال 8.6 درصد یعنی 2.7 میلیارد مترمکعب افزایش داشته است. فروش گاز به خارج از کشور 16.3 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22.6 درصد افزایش داشته است. از راه اندازی میادین «آذری-چراغ-گونشلی» و «شهدنیز» تا اول مهرماه سال جاری، 200 میلیارد مترمکعب گاز از «آذری-چراغ-گونشلی» و 176 میلیارد مترمکعب از «شهدنیز» تولید شده است. در این مدت 122.6 میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از میدان شاه دنیز صادر شد.

استفاده از منابع انرژی جایگزین در آذربایجان تا سال 2026 به 24 درصد و تا سال 2030 به 30 درصد خواهد رسید(خبرگزاری آپا)

وصال قاسملی، مدیر اجرایی مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در مراسم معرفی کتاب «اقتصاد سبز»  اعلام کرد، قرار است تا 4 سال آینده سهم "پوشش سبز" از 12 درصد به 12.3 درصد افزایش یابد و سهم زمین‌های غیرقابل استفاده از 25 درصد به 15 درصد کاهش یابد. تا سال 2026 سطح تأمین آب آشامیدنی جمعیت از 70 درصد به 85 درصد و سطح تأمین آب آبیاری از 80 درصد به 90 درصد افزایش خواهد یافت.

تولید برق آذربایجان در سال آینده از 30 میلیارد کیلووات ساعت فراترخواهد رفت(خبرگزاری آپا)

علاسگر حسن اف، رئیس اداره برق و بهره وری انرژی وزارت نیرو، اعلام کرد، در سال 2023-2021، تقریباً 30-27 میلیاردمترمکعب تولید برق پیش بینی شده است.

صندوق بین المللی پول: سهم تولید ناخالص داخلی آذربایجان بیش از 2 برابر افزایش می یابد(خبرگزاری آپا)

سهم تراز حساب جاری آذربایجان در تولید ناخالص داخلی بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. این موضوع در شماره اکتبر گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان» صندوق بین المللی پول گزارش شده است. بر اساس این سند، صندوق بین المللی پول سهم تراز حساب جاری  در تولید ناخالص داخلی را 31.7 درصد برای سال 2022 و 31.4 درصد برای سال 2023 پیش بینی کرده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد(خبرگزاری آپا)

 صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی آذربایجان در سال 2022 به میزان 3.7 درصد رشد خواهد کرد. این موضوع در شماره اکتبر گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان» صندوق بین المللی پول گزارش شده است. بر اساس پیش بینی صندوق، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آذربایجان در سال های 2027-2023، 2.5 درصد خواهد بود. همچنین تا پایان سال 2022 تورم در آذربایجان 12.5 درصد پیش بینی می‌شود. در سال 2023، شاخص قیمت مصرف کننده به 9 درصد کاهش می یابد.

 

نمایشگاه AITF 2023"  “ در باکو برگزار می‌شود(خبرگزاری آپا)

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سفر آذربایجان AITF 2023" " پس از وقفه ناشی از بیماری همه گیر در تاریخ 25 تا 27 آوریل 2023 در مرکز اکسپوی باکو برگزار می‌شود. نمایشگاه “AITF 2023" شرکت هایی را از نقاط مختلف جهان مانند آذربایجان، بلاروس، لهستان، روسیه، اسلوونی، تایلند، تونس و سایر کشورها گرد هم می آورد. بلاروس، کرواسی، لهستان و دیگران با غرفه‌های ملی شرکت خواهند کرد. بلغارستان، شرکت کننده سنتی این نمایشگاه، حامی اصلی AITF 2023 خواهد بود.

 

صندوق بین المللی پول پیش بینی بیکاری خود در آذربایجان را اعلام کرد(خبرگزاری آپا)

صندوق بین المللی پول  پیش بینی خود را از نرخ بیکاری در آذربایجان اعلام کرد. بر اساس گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان» بیکاری در آذربایجان در سال 2022 5.9 درصد و در سال 2023، 5.8 درصد پیش بینی شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما