معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

فناوری کشاورزی و آینده غذایی

نشست "فناوری کشاورزی و آینده غذایی" توسط دیوان محمد بن زاید در محل کاخ البطین ابوظبی برگزار شد. در این رویداد استوارت اودا، کارآفرین و کارشناس‌کشاورزی نوین تاثیر قابل توجه کشاورزی بر زندگی انسان‌ها در 12000 سال گذشته را مورد بررسی قرار داد و گفت در بخش فناوری کشاورزی جهانی 20 تریلیون دلار هزینه شده است.اهم اظهارات وی به شرح زیر می باشد:

 امنیت غذایی

استوارت اودا گفت: «به لطف پیشرفت بزرگ انسان، اکنون امکان کشاورزی بدون زمین‌های قابل کشت، آب و هوای مناسب یا منابع فراوان دیگر، و فناوری کشاورزی به ما این امکان را می دهد که تا سال 2050، تعداد 10 میلیارد نفر را به طور پایدار تغذیه کنیم و امارات می‌تواند این دسترسی را تسریع ببخشد. هدف این است که اکوسیستم هایی با کیفیت بالا بسازیم و برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه ای برای نوآوری تلاش کنیم. وی خاطرنشان کرد که هر فناوری فرصت منحصر به فردی برای کمک به امنیت غذایی از طریق ایجاد امکان تولید مواد غذایی محلی دارد و این بخش می‌تواند تأثیر عمیقی بر همه چیز از حفاظت و تنوع زیستی گرفته تا اکتشاف فضا وحتی سلامت انسان داشته باشد، در واقع از گیاهان استفاده شده است.

هلال بارور

وی توضیح داد که کشف کشاورزی در هلال حاصلخیز 12000 سال پیش یک نقطه عطف واقعی در تاریخ بشر بود، مکان‌های اسکان دائمی‌به لطف کشاورزی شکوفا شد که اجداد ما را قادر ساخت تا برای آینده برنامه ریزی کنند و به شکوفایی اقتصادی دست یابند و خیلی زود توسعه جوامع از صد نفر تا بیش از یک میلیون نفر رشد کرد، که به انسان‌ها کمک کرد تا در مقیاس وسیع و در مدت زمان طولانی جمع شوند، ارتباط برقرار و همکاری کنند و منجر به دگرگونی‌های عمده در جوامع، جمعیت شناسی و مشاغل شد. اجداد ما پیشرفت های قابل توجهی در تولید مواد غذایی داشته اند. تنها در طی 3000 سال کشاورزی، تمام محصولات اصلی که بیشتر کالری مصرفی ما را تشکیل می دهند در مقیاس بزرگ تأمین و رشد کردند، تجهیزات و بهره وری مزرعه و فرآیندهای جدید توسعه یافتند، و کارایی خیلی سریع بهبود یافت. استوارت اودا خاطرنشان کرد که برخی از بزرگترین مراکز شهرها از نظر اشتغال بیش از 30 میلیون نفر جمعیت دارند و تقریباً همه افراد یک جامعه مستقیماً با دسترسی به غذا در ارتباط هستند، که منابع عظیم نیروی کار را آزاد کرده است. این جوامع پیچیده در مقیاس وسیع، منجر به ظهور حرفه‌های جدید و تخصصی می‌شود و افراد را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را به فعالیت‌های خلاقانه، نوآورانه، دانشگاهی و کارآفرینی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی یک صنعت بزرگ جهانی است که همه چیز از ژنتیک و تولید گرفته تا لجستیک و تجارت خرده فروشی را در بر می‌گیرد، و وقتی صحبت از تولید محصولات اصلی به میان می آید، چند کشور از جمله آمریکا، چین و هند در این زمینه تسلط دارند. در واقع، تنها پنج کشور مسئول اکثر تولید محصولات اصلی و همچنین 30 نوع مختلف میوه، سبزیجات، آجیل، لبنیات و محصولات غذایی هستند. نامبرده با اشاره به اینکه همه گیری "کووید-19" ضعف های بسیاری را در زنجیره تأمین محصولات کشاورزی جهانی آشکار کرد. وی افزود: پنج تولیدکننده بزرگ کشاورزی، دارای 43% از کل جمعیت جهان، 78% از کل زمین‌های قابل کشت روی زمین و مالک 32% از کل ارزش منابع طبیعی روی کره زمین هستند.

علم ژنتیک

استیورات آودا افزود : امروزه تکنولوژی کشاورزی یک بخش تولید جهانی کاملاً خودکار به شمار می رود  که ارزش آن بیش از 20 تریلیون دلار است و بخش‌های زیادی از ژنتیک و تولید گرفته تا لجستیک وخرده‌فروشی را در بر می‌گیرد. تولید محصولات اصلی و فرآوری نهاده‌های کشاورزی عمده تحت سلطه آمریکا و چین است که هر دو دارای زمین‌های قابل کشت وسیع و منابع طبیعی فراوان هستند.  وی افزود: "اما کشاورزی در حال حاضر در حال تخلیه مقادیر عظیمی از منابع است، زیرا این بخش از 49% زمین قابل سکونت و 70% از آب شیرین استفاده می‌کند و صنعت کشاورزی 30 برابر بیشتر از تمام مناطق توسعه یافته زمین برای اماکن از جمله خانه‌ها، جاده‌ها، پل‌ها وفرودگاه‌ها، صنعت بیش از همه کشورهای روی کره زمین، به استثنای هند و چین، آب مصرف می‌کند.

تولیدات کشاورزی نیز حدود 26% از انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. با افزایش مداوم جمعیت جهان، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در سه تا چهار دهه آینده نسبت به مجموع 12000 سال گذشته، نیاز به رشد مواد غذایی بیشتری داریم. بنابراین ضروری است که بخش فناوری کشاورزی راه‌های پایدارتر و مقاوم‌تر در برابر آب وهوا را برای تولید و فرآوری مواد غذایی و بهبود زنجیره‌های تأمین ایجاد کند».

کمیت غذائی

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود در سال 2050 جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر برسد و از هر سه نفر ساکن در مراکز شهری برای تغذیه این جمعیت عظیم باید تولیدات کشاورزی خود را بیش از پیش از حد افزایش دهیم. 70% میزان غذایی که باید طی 30 تا 40 سال آینده کشت کنیم، بیشتر از مجموع 12000 سال گذشته خواهد بود. باید با استفاده از زمین و منابع بسیار کمتر و همچنین صدها میلیون کشاورز به این مهم دست یافت.

استوارت اودا در پایان اظهار داشت که صنعت کشاورزی یک نقطه عطف واقعی و موج بعدی فناوری و رشد است که با پشتوانه دو عنصر اصلی آگاهی و شتاب، به عنوان سرمایه گذاران مؤسسات با سابقه در حوزه فناوری کشاورزی هجوم آورده اند. طی دو دهه، با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد دلار در این بخش. این امر منجر به افزایش عظیم استارت آپ هایی شده است که روی چالش ها کار می‌کنند. در سطح جهانی، بیش از 1700 استارت آپ با موفقیت بودجه جذب کرده اند، و اگرچه اکثر این شرکت ها در حال حاضر در آمریکا و اروپا مستقر هستند، اما شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. و در سراسر آسیا وخاورمیانه به سرعت در حال افزایش هستند.

عنصر دوم در اینجا، شتاب و فشار برای پیشبرد صنعت و نوآوری سریع است که در بسیاری از زمینه‌های فنی اتفاق می‌افتد، زیرا فناوری‌های نمایی و توانمند مانند رایانش ابری، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی به سرعت توسط شرکت‌های فناوری کشاورزی ادغام می‌شوند. بهبود همه چیز از بهره وری و کارایی گرفته تا پایداری و ظرفیت مقرون به صرفه بودن با وجود چالش های فراوانی که صنعت با آن مواجه است، حاکی از آن است که آینده مواد غذایی هرگز امیدوارکننده نبوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما