معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قطر و جایگاه آن از نظر حمایت از نوآوری در جهت فرآیند تحول ساختاری و تنوع اقتصادی

قطر از نظر حمایت از نوآوری در جهت فرآیند تحول ساختاری و تنوع اقتصادی در صدر کشورهای عربی قرار دارد. مطالعه ای که اخیراً توسط صندوق پول عرب منتشر شده تأکید می‌کند که قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس زیرساخت های مناسب برای نوآوری را فراهم می‌کنند. این مطالعه اشاره می‌کند که قطر با ظرفیت تولید بالای 41 درصد در خط مقدم کشورهای شورای همکاری قرار گرفته است. همچنین این پژوهش نشان می دهد که سهم بخش صنعتی قطر در ساختار اشتغال به 54 درصد رسیده است، و جابجایی نیروی کار در بخش های مختلف، به عنوان مثال از بخش کشاورزی به بخش صنعتی یا خدمات، یکی از ارکان اصلی فرآیند تحول ساختاری را تشکیل می دهد.

دیدار وزیر تجارت و صنعت قطر با همتای قرقیزستانی

شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی وزیر تجارت و صنعت قطر با همتای قرقیزستانی خود که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در جریان این دیدار در مورد توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در بخش های تجاری، سرمایه گذاری، اقتصادی، فرصت های سرمایه گذاری دو جانبه، تشویق بازرگانان و مالکان شرکت های سرمایه گذاری بحث و گفتگو شد.

داده‌های رسمی منتشره توسط سازمان برنامه ریزی و آمار قطر

بنا به داده‌های رسمی منتشره توسط سازمان برنامه ریزی و آمار، جمعیت قطر در سال گذشته به میزان 13.2 درصد افزایش یافته و به 2.94 میلیون نفر بالغ گردید. با توجه به اینکه قطر خود را برای استقبال از 1.2 میلیون توریست جهت تماشای بزرگترین رویداد بین المللی فوتبال در جهان آماده می‌کند، این میزان تماشاگر و توریست موجب افزایش اشتغال در بخش هتلداری و مهمان پذیری خواهد شد. گروه آکور که مدیریت هتل ها را بعهده دارد، 12 هزار کارگر را از خارج از کشور به صورت موقت جذب نموده تا در 65 هزار اتاق موجود در آپارتمان‌ها و منازل خدمت رسانی نمایند.

دیدار وزیر تجارت و صنعت قطر با وزیر تجارت اندونزی

وزیر تجارت و صنعت قطر با دکتر ذوالکفل حسن وزیر تجارت اندونزی و هیئت همراه که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در جریان این دیدار درخصوص مسائل مهم و مشترک بین دو کشور در بخش های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و فرصت های همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور و تشویق سرمایه گذاران قطری و اندونزیائی بحث و گفتگو شد. حجم مبادله تجاری بین دو کشور طی 5 سال اخیر 78 درصد رشد داشته و در سال 2021 به 3.22 میلیارد ریال بالغ گردید در حالیکه در سال 2016 این میزان حدود 1.8 میلیارد ریال بوده است.

ساعات کاری مراکز تجاری در قطر

وزارت تجارت و صنعت قطر با صدور دستورالعملی اعلام کرد: ساعات کاری مراکز تجاری (مال) در ایام جام جهانی فوتبال 2022 تا ساعت 2 بامداد خواهد بود. تاریخ اجرای این بخشنامه، 15 اکتبر سال جاری خواهد بود.

نتایج سفر امیر قطر به قزاقستان

در جریان سفر امیر قطر به قزاقستان، دو کشور چند یادداشت تفاهم و توافقنامه دو جانبه در زمینه‌های زیر امضا نمودند که برخی عبارتند از:

ـ توافقنامه همکاری در زمینه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری

ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت.

ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های گردشگری و کسب و کار.

ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی

ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه  استانداردسازی، ارزیابی انطباق و مترولوژی.

ـ توافقنامه همکاری در زمینه خواهرخواندگی میان شهرداری‌های دوحه و آستانه

ـ یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت معدن قطر و شرکت کومیه Tan-Ken-Samruk

ـ یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت مواد غذایی حصاد با شرکت دولتی پایتیریک قزاقستان. هدف از این یادداشت تفاهم بررسی پروژه‌های سرمایه گذاری جهت پشتیبانی از امنیت غذایی قطر و انجام پروژه‌های سرمایه گذاری مربوط به کشاورزی میان دو شرکت است.

ـ چندین توافقنامه همکاری میان شرکت های بخش خصوصی دو کشور همچنین در این دیدار امضا شد.

اظهارات سفیر ترکیه در قطر

مصطفی کوکصو سفیر ترکیه در قطر طی اظهاراتی به مطبوعات این کشور، با تاکید بر روابط مستحکم و استراتژیک میان قطر و ترکیه گفت: هشتمین نشست کمیته عالی راهبردی مشترک دو کشور فردا در استانبول برگزار خواهد گردید و موجب هدایت همکاری‌های فیمابین به سوی افق های گسترده تر خواهد شد. سفیر ترکیه افزود که انتظار می رود در نشست، حدود 10 توافقنامه همکاری جدید در بخش های دفاعی، فرهنگی، رسانه و دیگر زمینه‌ها امضا شود.

روابط ترکیه و قطر

روزنامه الرایه قطر با انتشار آمار و ارقام زیر، از عمق و استحکام همکاری میان قطر و ترکیه خبر داد.

ـ امضای 83 توافقنامه همکاری از زمان ایجاد کمیته مشترک در سال 2014

ـ 33.2 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم قطر در ترکیه

ـ 1.4 میلیارد دلار حجم مبادله تجاری فیمابین طی 8 ماه گذشته سال 2022

ـ 22 میلیارد دلار ارزش پروژه‌هایی که شرکت های ساخت و ساز ترکیه در قطر انجام داده اند

ـ  فعالیت 700 شرکت ترکیه ای در بخش های گوناگون اقتصادی قطر

- فعالیت 200 شرکت قطری در بخش های گوناگون اقتصاد ترکیه 

رشد اقتصادی قطر

صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی قطر در سال 2022 را در سطح 3.4 درصد پیش بینی نمود.

تولید نفت در قطر

مؤسسه انرژی انتلجنس جهانی، به نقل از سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی قطر اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال 2030 حدود 500 هزار بشکه نفت را در خارج از مرزهای خود تولید کند. الشریده گفت: تولید داخلی فعلی قطر در سطح 650 هزار بشکه در روز ثابت خواهد ماند و شرکت انرژی قطر در حال اجرای یک استراتژی توسعه ای در بخش اکتشاف در سراسر جهان است، زیرا بیش از 30 موقعیت و امتیاز در بخش انرژی در سراسر جهان در اختیار این شرکت می‌باشد. وی افزود: شرکت انرژی قطر 70 درصد از سهام پروژه گولدن پاس را در اختیار دارد. ظرفیت تولیدی سالانه این پروژه 18 میلیون تن گاز طبیعی مایع می‌باشد و از سال 2024 وارد بازار خواهد گردید. الشریده همچنین اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی مایع قطر به اروپا در سال 2022 به 15 میلیون تن خواهد رسید.

افزایش عرضه گاز طبیعی مایع قطر به بنگلادش

برخی منابع رسمی در داکا اعلام کردند که دولت قطر عرضه گاز طبیعی مایع خود به بنگلادش را از سال 2025 افزایش خواهد داد. روزنامه The Daily Star بنگلادش به نقل از نزمول احسن مدیر عامل شرکت پتروبانگلا اعلام کرد که قطر موافقت کرده است که از سال 2025 صادراتش به این کشور را افزایش دهد اما مذاکرات و رایزنی‌ها در مورد هزینه‌ها و شرایط و ضوابط این توافق تاکنون نهائی نشده است. بر اساس گزارش منتشره توسط این روزنامه، بنگلادش از سال 2018 توانسته است طی دو قرارداد بلندمدت با قطر و عُمان، گاز طبیعی مایع موردنیاز خود را از این دو کشور وارد نماید. به گفته یک از مسئولان شرکت انرژی بنگلادش، بدلیل طولانی مدت بودن این قرارداد، نرخ گاز طبیعی مایع محاسبه شده نسبتاً کمتر از نرخ بازارهای بین المللی می‌باشد.

افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی قطر به چین

صادرات نفت خام و میعانات گازی قطر به چین به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است. این میزان در سپتامبر گذشته 8 برابر شده و به 226 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از ماه آگوست 2020 محسوب می‌شود. علیرغم کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی قطر در ماه گذشته به ژاپن و تعدادی از کشورهای آسیایی، اما صادرات به چین در بالاترین حد خود قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما