معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مبادلات تجاری تاجیکستان با سازمان همکاری شانگهای

بنا بر گزارش وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان، 60 درصد از کل مبادلات تجارت خارجی  تاجیکستان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می‌گیرد. بیست و یکمین اجلاس وزرای اقتصاد و بازرگانی سازمان همکاری شانگهای به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در این نشست با اشاره به سطح بالای مبادلات بازرگانی این کشور با اعضای سازمان همکاری شانگهای از روسیه، چین، قزاقستان، ازبکستان و هند به عنوان مهمترین شرکای تجاری دوشنبه در این سازمان  نام برد.

در این جلسه که ریاست آن را وزیر اقتصاد چین بر عهده داشت، وزرای اقتصاد و بازرگانی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاجیکستان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه و ازبکستان شرکت کردند.

وزرای اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال و سبز، تجارت الکترونیک، ایجاد بنگاه‌های صنعتی، کشاورزی، افزایش حجم صادرات پیشنهاداتی مطرح کردند.

برگزاری میز گرد در خصوص کنفرانس آب سازمان ملل در سال 2023

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امورخارجه تاجیکستان؛ برگزارکنندگان کنفرانس آب سازمان ملل متحد-2023 (تاجیکستان و هلند) یک میز گرد در سطح عالی برگزار کردند. کنفرانس آب سازمان ملل (22 تا 24 مارس 2023 در نیویورک) به عنوان بخشی از " هفته سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این جلسه در خصوص مقدمات برگزاری این کنفرانس و اقدامات بعدی در چارچوب برنامه اقدام در مورد آب درتاریخ 23 سپتامبرسال 2022،  تبادل نظر شد.

این مراسم با سخنرانی سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان و مارک روته نخست وزیر هلند افتتاح شد که در آن معاون اول دبیرکل سازمان ملل متحد، نخست وزیران موزامبیک و هائیتی، معاون رئیس جمهور اوگاندا، وزرای امور خارجه فنلاند و بنگلادش، وزیر توسعه اقتصادی مصر، وزیر تجارت خارجی و توسعه همکاری هلند شرکت و سخنرانی کردند.

سراج الدین مهرالدین در سخنرانی خود بر اهمیت کنفرانس سال 2023 برای اجرای "دستور کارسال 2030" سازمان ملل برای توسعه پایدار تاکید کرد و از رهبران کشورها خواست تا اهداف و وظایف دهه بین المللی اقدام "آب برای  توسعه پایدار"برای سالهای2028-2018افدامات مشخصی انجام دهند.

 

شرکت نماینده تاجیکستان در نشست شورای گردشگری کشورهای مستقل مشترک المنافع

آقای تاج الدین جوره زاده نماینده تاجیکستان در نشست شورای گردشگری کشورهای مستقل مشترک المنافع شرکت کرد. در این نشست نمایندگانی از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، دبیرخانه شورای کشورهای مشترک المنافع و کمیته اجرایی کشورهای مشترک المنافع شرکت کردند.

در این نشست، در زمینه راه‌های توسعه گردشگری، چشم انداز همکاری بین کشورهای مستقل        مشترک المنافع، همکاری برای توسعه این حوزه، تبادل تجربه در مدیریت بخش گردشگری از جمله استفاده از توانمندی جاده بزرگ ابریشم، گردشگری کشاورزی و گردشگری سلامت بحث و تبادل نظر شد .نشست آتی شورای گردشگری و نمایشگاه گردشگری کشورهای عضو مستقل مشترک المنافع در سال 2023 در قزاقستان برگزار  می‌شود.

 

شهردوشنبه میزبان نمایشگاه کشاورزی و شهری تاجیکستان و روسیه

نمایشگاه تولیدات تجهیزات کشاورزی، ساختمانی، جاده‌ای و شهری روسیه و تاجیکیستان به میزبانی تاجیکستان برگزار می‌شود. این نمایشگاه در مجتمع «کاخ باربد» شهر دوشنبه روزهای 19-18 اکتبر 2022  نمایشگاه روسی و تاجیکی تجهیزات کشاورزی، ساختمانی، جاده‌ای و شهری برگزار می‌شود. علاوه بر این، در حاشیه این نمایشگاه مذاکرات نمایندگان وزارت صنعت و تجارت روسیه با نهادهای ذیربط تاجیکستان برنامه ریزی شده است

ساخت  400دستگاه اتوبوس در کارخانه مشترک تاجیکستان و ترکیه

بنا به اعلام شرکت ایکیا، شرکت مشترک تولید اتوبوس ترکیه و تاجیکستان، تاکنون400  اتوبوس ساخت آن شرکت در شهر دوشنبه خدمات رسانی می‌کنند. سلیمان تونالی مدیر عامل شرکت «ایکیا» در شهردوشنبه گفت: این اتوبوسها با سرمایه گذاری مشترک ترکیه و تاجیکستان جهت خدمات رسانی در ناوگان حمل و نقل درون شهری شهر دوشنبه تولید شده اند. وی همچنین افزود: ترکیه در سال 2017 حدود 200 اتوبوس برای تاجیکستان تولید کرد و در سال 2018 قرارداد تاسیس این شرکت در شهر دوشنبه امضاء شد.

 شرکت وزیر امور خارجه تاجیکستان در اجلاس سالانه گروه کشورهای توسعه یافته محصور در خشکی

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه تاجیکستان: سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک در بیست و یکمین نشست سالانه گروه کشورهای توسعه یافته محصور در خشکی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در تاریخ 22 سپتامبرسال 2022 شرکت کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در این کنفرانس نظرات خود را در خصوص همکاری تاجیکستان و گروه کشورهای توسعه یافته محصور در خشکی در مواردی از جمله آب، انرژی، حمل و نقل و دستاوردها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی این کشورها بیان کرد.

سراج الدین مهرالدین در ادامه سخنان خود اهمیت اجرای برنامه اقدام وین را به عنوان یکی از عوامل مهم همگرایی کشورهای توسعه یافته محصور در خشکی در راستای دستیابی به دستور کار 2030 و اهداف آن برشمرد و ابتکارات جهانی این کشور برای اعلام سال 2025 به عنوان سال بین المللی حفاظت از یخچال­های طبیعی و ایجاد صندوق بر حفاظت بین المللی از یخچال­های طبیعی در سازمان ملل تاکید کرد.

 کمک های بشردوستانه تاجیکستان برای بیش از 120 هزار نفر از نیازمندان افغانستان توزیع شد

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، جمهوری تاجیکستان به دستور آقای امامعلی رحمان 1000 تن آرد گندم را به افغانستان ارسال کرد. بنا به اعلام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP)، این کمک های بشردوستانه بین بیش از 120 هزار نیازمند افغانستان توزیع شد. در تاریخ 26 نوامبر سال 2021، با حمایت دولت تاجیکستان، مراسم آغاز ارسال کمک‌های بشردوستانه توسط برنامه جهانی غذا (WFP) به افغانستان برگزار شد. این کمک شامل 2500 تن آرد گندم است که از طریق گذرگاه مرزی تاجیکستان و افغانستان به منطقه بدخشان افغانستان منتقل شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما