معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برونئی دارالسلام در مهر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می گردد.

رویال برونئی (RB) خدمات خود را به توکیو و سئول از سر گرفت

خطوط هوایی رویال برونئی (RB) به عنوان بخشی از برنامه زمستانی خود، خدمات خود را به توکیو و سئول از سر گرفت. این شرکت هواپیمایی قبلاً به دلیل محدودیت‌های سفر و افزایش موارد کووید 19، پرواز توکیو و سئول را  تعلیق کرده بود. با اعلام سهولت محدودیت‌های سفر به ژاپن و کره جنوبی، رویال برونئی دو پرواز در هفته به توکیو و سئول را در برنامه زمستانی خود معرفی کرد و دو پرواز هفتگی دیگر به توکیو در دسامبر 2022 به آن اضافه می‌شود.

پیش بینی بانک توسعه آسیایی برای برونئی بدون تغییر ماند

بانک توسعه آسیایی (ADB) اعلام کرد که پیش‌بینی رشد اقتصادی برونئی دارالسلام در سال آینده 3.6 درصد است که با این فرض که قیمت نفت خام در میان‌مدت بالا می‌ماند، نسبت به پیش‌بینی قبلی در آوریل تغییری نکرده است. بانک توسعه آسیایی در آخرین چشم انداز اقتصادی خود که اخیراً منتشر شد، گفت که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) برونئی در سال جاری 2.2 درصد در مقایسه با پیش بینی قبلی آنها در آوریل 4.2 درصد پیش بینی شده است. رشد در سال 2023 نیز با ساخت فاز دوم پالایشگاه نفت و پروژه پتروشیمی Hengyi Industries Sdn Bhd پشتیبانی خواهد شد. بانک توسعه آسیایی افزود که تأثیر اقتصادی جهانی جنگ اوکراین و اختلالات زنجیره تامین جهانی، نرخ تورم کل برونئی را در آوریل به 3.9 درصد رساند که بالاترین میزان از سال 1995 است. این گزارش حاکی از آن است که اقتصاد برونئی در سه ماهه اول سال 2022، ششمین سه ماهه متوالی رشد منفی، 4.2 درصد کاهش یافته است.  این کندی منعکس کننده کاهش 9 درصدی تولید نفت و گاز به دلیل کارهای تعمیر و نگهداری است.

ورود غذای حلال برونئی به بازار بنگلادش

درجریان سفر دولتی سلطان برونئی دارالسلام به بنگلادش، وزیر دفتر نخست وزیر و وزیر دارایی و اقتصاد دوم داتو حاجی محمد امین لیو بن عبدالله در یک گفتگوی تجاری شرکت کرد و شاهد مراسم امضای تفاهم نامه و عرضه محصولات حلال برونئی  Bruneihalalfoods به بنگلادش بود. داتو حاجی احمد الدین بن حاجی عبدالرحمن وزیر کشور و دکتر حاجه می فائزه بنتی حاجی احمد عارفین دبیر دایمی (اقتصاد، تجارت و صنعت) وزارت دارایی و اقتصاد نیز حضور داشتند. در این گفت و گو، بحث بر روی بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه بین برونئی و بنگلادش در بخش هایی مانند خرده فروشی، مالی، صنایع غذایی و بخش غذای حلال متمرکز شد. در ادامه گفتگو، تفاهم نامه ای بین شرکت بین المللی غنیم  برونئی و Zes Trading بنگلادش به امضا رسید. هدف این تفاهم نامه گسترش همکاری بین دو شرکت از طریق توزیع و فروش محصولات Bruneihalalfoods  در بنگلادش است .

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما