معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

خسارت طوفان ایان به صنعت تولید تنباکو در کوبا

وقوع طوفان حاره ای Ian (ایان) در دو هفته گذشته در کوبا که همه قلمرو این کشور را تحت تأثیر خود قرار داد باعث برجای گذاشتن خسارت های شدیدی به غربی ترین استان این جزیره یعنی " پینار دل ریو " و به ویژه صنعت پرسود تولید تنباکو و سیگار برگ کوبا گردید. بنا به اعلام مقامات مسئول، این بزرگترین خسارتی است که صنعت تنباکوی کوبا در تاریخ خود متحمل شده است. صنعت تولید تنباکو و سیگار برگ چهارمین بخش بزرگ درآمدزا در اقتصاد کوبا به حساب می آید که 250 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

بر اساس اعلام مقامات کوبایی، در جریان وقوع طوفان اخیر "ایان" (Ian) و وزش بادهایی با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت خسارت های شدیدی به مزارع تنباکو (از حیث تناژ و نیز کیفیت) به ویژه در استان پینار دل ریو واقع در غرب این کشور که قطب تولید مرغوب ترین تنباکو و توتون کوبائی به حساب می آید، وارد شد.

همچنین بر اساس گزارش های اولیه، لطمات شدیدی به انبارها و محل های نگهداری و نیز مواد اولیه لازم برای تولید این محصول وارد شده است. بر اساس اعلام روزنامه گرانما (Granma) ارگان حزب کمونیست کوبا ، این رویداد آب و هوایی که با سطح بندی نوع 3 شناخته می‌شود، ضررهای چند میلیون دلاری به صادرات تنباکو و سیگار کوبا وارد آورد است.

بر اساس گزارش های موجود، شهرهای سان لوئیس، سان خوزه و مارتینز که بیشترین مواد خام برای تولید سیگار برگ ( یکی از مهمترین محصول صادراتی کشور) از آن مکان‌ها می آید، متحمل خسارات هنگفتی شده اند. آقای ویکتور فیدل فرناندز، نماینده کشاورزی استان پینار دل ریو در مصاحبه خود با روزنامه مذکور، اعتراف کرد: «این بزرگترین خسارتی است که صنعت سیگار و تنباکوی کوبا در تاریخ خود تجربه نموده است؛ حتی زمانیکه طوفان‌های ایسیدور (Isidore) و لیلی (Lili) در سال 2002 اتفاق افتادند نیز چنین لطمات سنگینی بر جای نگذاشتند».

وی توضیح داد: «در پینار دل ریو حدود 90 درصد از 12 هزار خانه نگهداری برگ تنباکو که مرحله خشک کردن در آنجا انجام می‌شد و نزدیک 11 هزار تن تنباکو را در خود جای داده بودند، تخریب شدند؛ لذا اقدام اصلی ساکنین منطقه بر تلاش برای حفظ کردن بیشترین برگ تنباکوی ممکن، متمرکز شد». از طرف دیگر مقامات کوبایی به فکر آن افتاده اند که برداشت 2023-2022 این محصول را از 20 اکتبر آغاز نمایند؛ اگرچه استان پینار دل ریو تقریباً همه مکان‌های نگاهداری بذر تنباکو که برای جوانه‌ها حیاتی می‌باشد را از دست داده است.

آقای مارینو موریلو (Marino Morillo) که مدت ها رئیس گروه تجاری تاباکوبا (Tabacuba) می‌باشد در توضیحات خود به خبرگزاری پرنسا لاتینا (Prensa Latina) کوبا اذعان کرد: «در حال حاضر اولویت اصلی، خارج کردن تمامی تنباکوهای در امان مانده در طبیعت و نیز ترمیم خانه‌ها و انبارهاست؛ چراکه از 41 هزار تن تنباکو موجود در کوبا 33 هزار تن آن مربوط به استان پینار دل ریوست». موریو اطمینان داد که به منظور کمک به این تأسیسات، از میان آنچه که در محوطه باقی مانده است، بین 15 تا 17 هزار تن تنباکو به سایر استان‌ها انتقال داده خواهد شد و آبیاری محل های رشد و نمو به سرعت از سرگرفته خواهد شد. وی اضافه کرد که اقدامات کارگران شاغل در بخش تنباکو در پینار دل ریو قبل از وقوع طوفان ایان، از ورود آسیب به 650 تن تنباکوی بسته بندی شده به منظور تولید50 میلیون نخ سیگار مرغوب برگ در آینده، جلوگیری به عمل آورد.

کارگران کوبایی همچنین در حال استفاده از موادی (چوب و الوار) هستند که هنوز از وضعیت مناسبی برخوردارند و می‌توان از آن‌ها برای ساخت خانه‌ها به طور طبیعی استفاده کرد. طبق اعلام مسئولان، مکان‌های جدید برای کاشت تنباکو در استان پینار دل ریو مشخص خواهد شد و قرار است 15 هزار هکتار تنباکو در سرتاسر جزیره کاشته شود. شایان ذکر است که کیفیت اقدامات به عمل آمده در بخش تنباکوی کوبا در زمان مناسب برای تولید این محصول (بین ماه‌های ژانویه و ژوئن) به دلیل کمبود مواد پایه، مشکلات حمل و نقل و خرابی‌ها به نصف کاهش یافت. 

برخی از سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با ارسال بذر و سایر محصولات به مقصد استان پینار دِل ریو که به شدت در طوفان آسیب دیده و در آن خانه‌ها، شبکه‌های برق، آب، ارتباطات، امکانات اقتصادی و اجتماعی و نیز زمین‌های کشاورزی به ویژه تنباکو تخریب شده اند، حمایت خود را اعلام نموده است. این کمک شامل اعطای 500 هزار دلار برای سرمایه گذاری در بخش بذر و نیز بازسازی زمین‌های کشاورزی خواهد بود.

در نهایت، روزنامه گرانما (Granma) کوبا گزارش داد که شرایط موجود باعث ایجاد عدم پایداری در توزیع در بخش شبکه خرده فروشی این کشور شده است. تنباکو چهارمین بخش بزرگ و منبع درآمدزا در اقتصاد کوبا با درآمد سالیانه 500 میلیون دلار به حساب می آید اما کشت این محصول از 32.000 تن در سال 2017 به 25.800 تن در سال 2020 کاهش یافته است. همچنین 200.000 نفر در این بخش مشغول به کار بوده و در فصل برداشت این تعداد به 250.000 نفر افزایش پیدا می‌کند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما