معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مهرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

شرکت های ترکمنستانی تولید کلرلا را راه اندازی کردند.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت های خصوصی "پاجارلا" و "چمنلی یایلا" اولین شرکت هایی در ترکمنستان بودند که تولید کلرلا را راه اندازی کردند.

کلرلا سرده ای از جلبک های سبز تک سلولی است که به طور گسترده در کشاورزی، تمیز کردن حوضچه‌ها، لوازم آرایشی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی، پردازش و ذخیره سازی استفاده می‌شود. این را مدیر پاجارلا آقای شامیرات خیدیروف در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه رایسگال منتشر شد، اعلام کرد.

کلرلا هنگام تغذیه گاوها و گوسفندان، انواع پرندگان (مرغ، شترمرغ، کبک، طیور) و همچنین زنبورها، کرم ابریشم، ماهی، اسب،سگ، پرندگان و دام ها استفاده می‌شود که بر ایمنی آنها تأثیر می‌گذارد تا نتایج مثبت حاصل شود و بهره وری افزایش یابد.

آقای شامیرات خیدیروف می‌گوید: "خوشحالیم که شرکت‌های خصوصی پاجارلا و چمنلی یایلا تولید آزمایشی کلرلا را انجام می‌دهند و در حال حاضر شرایط فنی و اسناد مربوطه تامین شده است.

جلبک کلرلا در سال 1890 میلادی توسط میکروبیولوژیست مارتین بیجرینک کشف شد. تا به امروز، دانشمندان به مطالعه کلرلا ادامه می دهند.

بانک تجاری دولتی "ترکمنستان" نوع جدیدی از سپرده را برای پزشکان افتتاح کرد.

(خبرگزاری ترکمن پورتال):نوع سپرده جدید برای کارکنان صنعت بهداشت و درمان به نام "بختیار لقمان" در بانک تجاری دولتی "ترکمنستان" افتتاح شد.

این سپرده جدید به مناسبت روز کارکنان بهداشت، درمان و صنایع دارویی ترکمنستان که هر ساله در 10 اکتبر در این کشور جشن گرفته می‌شود افتتاح شد.

 سپرده "بختیار لقمان" برای مدت 1 سال با نرخ سود 11 درصد در سال افتتاح می‌شود.

تویوتا خودروهایی به ارزش 90 میلیون دلار به ترکمنستان عرضه می‌کند.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در حال حاضر موافقتنامه عمومی تامین تجهیزات حمل و نقل زمینی "کوماتسو" به ترکمنستان به مبلغ بیش از 470 میلیون دلار و خودروهای برند "تویوتا" با هزینه اولیه 90 میلیون دلار در حال اجراست. به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ملی گنگش ترکمنستان، این موضوع را سه شنبه گذشته در صبحانه کاری با روسای شرکت های برجسته ژاپنی اعلام کرد.

این مراسم در چارچوب سفر آقای قربانقلی بردی محمداف به ژاپن از 25 سپتامبر لغایت 1 اکتبر برگزار شد.

آقای قربانقلی بردی محمداف - ترکمنستان برای افزایش عرضه گاز به چین تلاش می‌کند .

خبرگزاری اورینت: آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس مجلس اعلای پارلمان ترکمنستان در مقاله ای که امروز (11 مهر)در روزنامه ترکمنستان بی طرف منتشر شد، گفت که ترکمنستان برای افزایش عرضه گاز به چین برای تامین نیازهای انرژی اقتصاد رو به رشد چین تلاش می‌کند.

وی در این مقاله افزود: "امروز با در نظر گرفتن نیازهای رو به رشد اقتصاد چین و امکانات پایگاه منابع ترکمنستان، روی افزایش حجم عرضه گاز طبیعی ترکمنستان کار می‌کنیم. ما آماده گفتگوی اساسی در مورد احتمالات ساخت مسیر خط لوله چهارم از ترکمنستان به چین هستیم."

آقای قربانقلی بردی محمداف: ترکمنستان سالانه حدود 17 میلیارد دلار در اقتصاد سرمایه گذاری می‌کند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان سالانه حدود 17 میلیارد دلار در اقتصاد سرمایه گذاری می‌کند. روزنامه بی طرف ترکمنستان امروز گزارش داد که این را آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق ملی گنگش ترکمنستان در نشستی با نمایندگان جامعه تجاری ژاپن که در توکیو برگزار شد، بیان کرد.

سالانه سرمایه گذاری در اقتصاد ما حدود 35 تا 40 درصد تولید ناخالص داخلی است که حدود 17 میلیارد دلار است. آقای قربانقلی بردی محمداف گفت: در عین حال سهم سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا 15 درصد از کل آن است.

به گفته وی، با وجود وضعیت مبهم در اقتصاد جهان، ترکمنستان همچنان عملکرد اقتصادی با ثباتی را نشان می دهد.

آقای قربانقلی بردی محمداف تاکید کرد: رشد تولید ناخالص داخلی در سطح بیش از 6 درصد باقی مانده است.

همایش و نمایشگاه بین المللی "نفت و گاز ترکمنستان-2022" در قالبی جدید برگزار می‌شود.

خبرگزاری ترکمن پورتال: همانطور که قبلاً گزارش داده بودیم، بیست و هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی "نفت و گاز ترکمنستان-2022" از 26 لغایت 28 اکتبر در عشق آباد برگزار می‌شود.

هدف از این مجمع تقویت گفتگوهای منطقه ای در زمینه توسعه پایدار بیشتر بخش انرژی، بررسی آخرین روندهای انرژی جهانی و منطقه ای، گسترش فرصت ها برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان است.

تازگی این رویداد این است که نمایشگاه به موازات همایش برگزار می‌شود. عناصر جدید ارائه شده در نمایشگاه امسال با هدف برجسته کردن اهمیت تسریع همکاری و مشارکت متقابل سودمند با مجتمع نفت و گاز ترکمنستان خواهد بود.

این کنفرانس به صورت آنلاین از طریق پلتفرم زوم برگزار می‌شود. جلسات با رهبری ارشد بخش نفت و گاز ترکمنستان به صورت حضوری و آنلاین در دسترس خواهد بود.

برگزارکنندگان این رویداد، شرکت های دولتی "ترکمن گاز"، "ترکمن نفت"، اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان با مشارکت شرکت اقتصادی "ترکمن فروم" با حمایت شرکت انگلیسی GaffneyCline هستند.

برنامه کنفرانس بر روی موضوعاتی از قبیل:

1-آینده سیستم انرژی: چالش ها و فرصت های جدید؛

2-فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی ترکمنستان در خشکی؛

3-انرژی عصر جدید: چشم انداز توسعه داخلی و منطقه ای؛

4-جنبه‌های زیست محیطی توسعه ذخایر هیدروکربنی؛

5-فن آوری‌های نوآورانه و دانش فنی در علوم و آموزش نفت و گاز.

این کنفرانس بر روی جذب سرمایه گذاری برای توسعه منابع هیدروکربنی در بلوک های فراساحلی بخش ترکمن دریای خزر متمرکز خواهد بود.پرواز چارتر در مسیر دبی - عشق آباد - دبی برای نمایندگان بین المللی برگزار می‌شود. کمیته سازماندهی "نفت و گاز ترکمنستان-2022" شخصاً در عشق آباد پذیرای نمایندگان خواهد بود.

اطلاعات بیشتر در مورد این رویداد در وب سایت: www.ogt-turkmenistan.com موجود است.

با تیم ترکمن فروم می‌توان از طریق ایمیل info@turkmen-forum.com یا با شماره تلفن 0099362110069 تماس گرفت.

نشست روسای هیئت های کشورهای شرکت کننده در دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد.

خبرگزاری اورینت: نشست محدود روسای هیئت های کشورهای شرکت کننده در دومین مجمع اقتصادی خزر با حضور میخائیل میشوستین نخست وزیر فدراسیون روسیه، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان و علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و خوجامیرات گلدیمیرادوف معاون کابینه وزیران ترکمنستان در مسکو برگزار شد.

آقای میخائیل میشوستین که در این نشست صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه هدایت جلسات در این قالب را از ترکمنستان بر عهده می‌گیرد که اولین مجمع را در 12 آگوست 2019 میلادی در ترکمن باشی برگزار کرد.

وی همچنین توجه همکاران را جلب کرد که نشست کنونی در راستای توسعه ششمین اجلاس سران خزر که در 29 ژوئن در عشق آباد برگزار شد و سران کشورها در آن درباره مهمترین موضوعات همکاری در دریای خزر گفتگو کردند، برگزار می‌شود. تعدادی از ابتکارات جدید در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و فرهنگی و تعداد زیادی از ابتکارات در زمینه اکولوژی بود.

در این زمینه، او در قالبی محدود پیشنهاد کرد تا در مورد پارامترهای کار مشترک برای انجام وظایفی که از سوی رهبران کشورهای حاشیه دریای خزر تعیین شده بود، توافق شود و امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های اقتصادی قابل راه‌اندازی در قالب "پنج" مورد بررسی قرار گیرد.

آقای میشوستین گفت: ما دستور کار بزرگ و معنادار داریم. من مطمئن هستم که در نتیجه نشست امروز به تصمیمات کاملاً ملموسی خواهیم رسید که انگیزه جدیدی به توسعه همکاری‌های چند جانبه در منطقه خزر خواهد داد و در نهایت به بهبود رفاه شهروندان کشورهای ما کمک خواهد کرد.

به گزارش وب سایت دولت روسیه، بیش از هزار شرکت کننده برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر ثبت نام کرده اند - نه تنها از فدراسیون روسیه و کشورهای "پنج" دریای خزر، بلکه از بلاروس، قرقیزستان و ازبکستان نیز می‌باشند.

این مجمع موضوعات کلیدی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی در منطقه خزر را مورد بحث قرار می دهد. توجه اصلی به پروژه‌های مشترک در زمینه زیرساخت های حمل و نقل، انرژی، حفاظت از محیط زیست و همچنین توسعه همکاری‌های بین منطقه ای و روابط فرهنگی و بشردوستانه است.

میشوستین: سواحل خزر سالانه حداقل می‌تواند پذیرای یک میلیون گردشگر باشد.

خبرگزاری اورینت: آقای میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر در دومین مجمع اقتصادی خزر روز پنجشنبه گفت که سواحل خزر می‌تواند میزبان حداقل یک میلیون مسافر در سال باشد و ظرفیت گردشگری عظیمی دارد.

سواحل خزر سالانه حداقل می‌تواند پذیرای یک میلیون مسافر باشد. منظورم این است که ظرفیت بسیار زیاد است. به گزارش اینترفکس، وی در سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو گفت، به خصوص اگر طبیعت منحصر به فرد، فرصت های تفریحی فعال و تفریحی را در نظر بگیرید.

به گفته نخست وزیر، توافقات عملی بین کشورهای حاشیه خزر مورد نیاز است که امکان افزایش مبادلات گردشگران را فراهم می‌کند. وی تسریع در هماهنگی توافقنامه همکاری را پیشنهاد کرد.

ایران پیش نویس توافقنامه همکاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه گردشگری را برای بررسی طرفین ارائه کرد. و به پیشنهاد آذربایجان، پیش نویس توافقنامه همکاری در زمینه ساماندهی مسیرهای دریایی در امتداد دریای خزر تدوین شده است.

ترکمنستان از کشورهای حاشیه خزر خواست تا در زمینه انرژی مشارکت کنند.

خبرگزاری اورینت: آقای خوجامیرات گلدیمیرادوف معاون نخست وزیر دولت ترکمنستان روز پنجشنبه در اجلاس مجمع اقتصادی خزر در مسکو از کشورهای حاشیه دریای خزر خواست تا در بخش انرژی همکاری کنند.

گلدیمیرادوف گفت:.یکی از مهم ترین نتایج ششمین اجلاس سران خزر که امسال در عشق آباد برگزار شد، تایید علاقه کشورهای ما به ایجاد همکاری در بخش انرژی بود که توسعه آن امروز نه تنها برای منطقه ما بلکه برای کل جهان مهم شده است.

به گفته وی، "کشورهای دریای خزر دارای منابع طبیعی عظیم و صنعت سوخت و انرژی توسعه یافته هستند".

بنابراین، تولید نفت در کشورهای ما در سال 2021 میلادی به 13.7 میلیون بشکه یا 20 درصد از تولید جهانی رسید. تولید گاز طبیعی بیش از 1 میلیارد متر مکعب یا 26 درصد از حجم جهان است. نماینده ترکمنستان تاکید کرد: کشورهای منطقه 6 درصد برق جهان را تولید می‌کنند.

به نظر وی، افزایش سطح هماهنگی فعالیت های بین دولتی با هدف ایجاد شرایط مطلوب برای اجرای پروژه‌های مشترک در بخش سوخت و انرژی در اینجا موضوعیت دارد.

آقای خوجامیرات گلدیمیرادوف تاکید کرد: ما همچنین لازم می دانیم که تلاش های خود را برای تشکیل سیستم توزیع کالا ترکیب کنیم که به ما امکان می دهد به طور جامع به موضوعات توسعه زیرساخت های تجاری و ایجاد کانال های صادراتی بپردازیم.

دومین مجمع اقتصادی خزر: ترکمنستان طرفدار رفع موانع حمل و نقل در کشورهای حاشیه خزر می‌باشد.

خبرگزاری اورینت: به نقل از تاس، این را آقای خوجامیرات گلدیمیرادوف، معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در امور اقتصادی در نشست عمومی مجمع اقتصادی خزر در مرکز اسکولکوفو مسکو بیان کرد.

همانطور که معاون نخست وزیر ترکمنستان خاطرنشان کرد، ایجاد تعامل عملی بین پنج کشور در چارچوب توافقنامه بین کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه حمل و نقل که در آگوست 2018 میلادی در آکتائو به امضا رسیده است، حائز اهمیت است. معاون نخست وزیر تاکید کرد: این سند اقدامات مشترک در زمینه گسترش همکاری‌های حمل و نقل چندجانبه، افزایش کار برای شناسایی و رفع موانع در بخش حمل و نقل و ارتباطات و همچنین افتتاح و توسعه کریدورهای حمل و نقل و لجستیک جدید برای افزایش توان ارتباطی را تنظیم می‌کند.

امروزه، بخش حمل و نقل در ترکمنستان بخش به شدت در حال توسعه و امیدوار کننده اقتصاد ملی است. کشورمان کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی را در مسیرهای شمال - جنوب و غرب - شرق اجرا می‌کند و در ایجاد کریدورهای حمل و نقل بین المللی ترکمنستان - آذربایجان - گرجستان - ترکیه، ازبکستان - ترکمنستان - ایران - عمان - قطر و تراسیکا مشارکت فعال دارد. گلدیمیرادوف یادآور شد: علاوه بر این، پروژه‌هایی برای ساخت پل های جاده ای و ریلی بر روی آمودریا، فرودگاه‌های بین المللی در عشق آباد، ترکمن باشی، ترکمن آباد و کرکی و همچنین بندر بین المللی ترکمن باشی اجرا شده است.

شرکت کنندگان در دومین مجمع اقتصادی خزر که از 5 لغایت 6 اکتبر در مرکز اسکولکوو برگزار می‌شود، پروژه‌های مشترکی را در زمینه زیرساخت های حمل و نقل، انرژی، حفاظت از محیط زیست و روابط فرهنگی و بشردوستانه بین منطقه ای مورد بررسی قرار دادند.

دومین مجمع اقتصادی خزر: «پنج» خزر نقشه راه توسعه مسیرهای ترانزیتی را اتخاذ خواهد کرد.

خبرگزاری اورینت: قزاقستان برنامه‌های بزرگی را برای تشکیل هاب های فرامرزی ترسیم کرده است که ظرفیت کریدورهای حمل و نقل شمال-جنوب و شرق-غرب را افزایش می دهد. آقای علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو گفت: اینها بنادر دریایی آکتائو و کوریک، بندر خشکی خورگوس، مرکز بین المللی همکاری‌های صنعتی آسیای مرکزی و سایر موارد هستند.

با توجه به اینکه چنین مواصلات زیرساختی به گسترش جریان‌های تجاری به کشورهای حاشیه خزر و بازارهای بین‌المللی کمک می‌کنند، نخست‌وزیر بر ابتکار رئیس‌جمهور قزاقستان برای ایجاد هاب مواد غذای خزر تأکید کرد.

آقای علیخان اسماعیل اف همچنین بر لزوم توسعه و رفع گلوگاه‌ها در مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر به منظور گسترش جریان بار بین اروپا، آسیای مرکزی و چین تاکید کرد.

دومین مجمع اقتصادی خزر: ترکمنستان پیشنهاد ایجاد "سیستم توزیع کالا" واحد در کشورهای حاشیه خزر را دارد.

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان پیشنهاد تشکیل "نظام توزیع کالا" واحد از کشورهای منطقه خزر را دارد. خوجامیرات گلدیمیرادوف معاون نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو گفت.

تاس به نقل از یکی از اعضای دولت ترکمنستان گفت: ما لازم می دانیم که تلاش های خود را برای تشکیل سیستم توزیع کالا ترکیب کنیم که به ما امکان می دهد به طور جامع به موضوعات توسعه زیرساخت های تجاری و ایجاد کانال های صادراتی بپردازیم.

معاون نخست‌وزیر، هماهنگ‌سازی قوانین در حوزه تجارت دیجیتال، تشریفات گمرکی و صدور گواهینامه، همکاری مراجع کنترلی و نظارتی و ساماندهی جریان‌های فرامرزی را از زمینه‌های مهم همکاری بین کشورهای حوزه پنج خزر عنوان کرد.

شهروندان ترکمنستان از ابتدای سال جاری میلادی 69 شرکت در ترکیه تاسیس کردند.

خبرگزاری جیحون نیوز: به گزارش سایت «آتاواتان ترکمنستان» با اشاره به اطلاعات انجمن "پالاتالار و بیژالار" ترکیه، شهروندان ترکمنستانی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 69 شرکت در ترکیه تاسیس کرده اند.

کل سرمایه مجاز آنها 25 میلیون لیر ترکیه است. سهم شهروندان ترکمن در آنها 21 میلیون لیره ترکیه است. این شرکت ها در زمینه‌های تولیدی (1)، ساختمانی (8)، تجارت (40)، حمل و نقل (6)، پذیرایی (3)، ارتباطات اطلاعاتی (1)، آموزش متخصصان (8)، آموزش (1) و دیگران (3). بیشتر از همه آنها در استانبول (67) و همچنین در آنتالیا (1) و بورسا (1) ثبت شده اند.

از سال 2013 میلادی، 433 شرکت با سرمایه گذاری مالی از ترکمنستان در ترکیه مستقر شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما