معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 در هفت ماه سال، حجم تسویه حساب های غیرنقدی در ترکمنستان از 7.5 میلیارد منات گذشت.

خبرگزاری ترکمن پورتال: اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی ترکمنستان نشان می دهد که حجم کل تسویه غیرنقدی انجام شده با کارت های بانکی در این کشور در هفت ماهه سال جاری میلادی بالغ بر 7 میلیارد و 575 میلیون و 240 هزار و 986 منات بوده است.

بیشترین سهم در آن متعلق به سیستم های تجارت الکترونیک است. در ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی، در مجموع 331 میلیون و 476 هزار و 492 منات از طریق این سامانه‌ها معامله شد.

همچنین در کشور:

- 8 میلیون و 519 هزار و 569 منات از طریق "موبیل بانک"؛

- 144 میلیون و 705 هزار و 916 منات از طریق دستگاه‌های خودپرداز؛

- 855 هزار و 619 منات از طریق "بانکداری اینترنتی"؛

- 15 میلیون و 222 هزار و 89 منات گردش پول غیرنقدی از طریق "ترمینال خلق بانک" انجام شد.

 

کشور ترکمنستان وارد فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین شد.

خبرگزاری ترکمن پورتال: کشور ترکمنستان وارد فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین شد. بر اساس گزارش GlobalPetrolPrices، ترکمنستان تا 29 اوت در رتبه هفتم در دسترس بودن بنزین با رتبه اکتان 95 قرار دارد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 0.428 دلار است.

متوسط قیمت بنزین در سراسر جهان 1.36 دلار در هر لیتر است، ارزان ترین بنزین در جهان در ونزوئلا 0.022 دلار در هر لیتر است. سه کشور اول نیز شامل لیبی و ایران - به ترتیب 0.030 و 0.053 دلار بودند.

گران ترین بنزین در هنگ کنگ (منطقه اداری ویژه چین) در آنجا هر لیتر بنزین 2981 دلار قیمت دارد. در زیمبابوه یک لیتر بنزین 2520 دلار و در ایسلند 2289 دلار قیمت دارد.

کشور ترکمنستان محصولات نفتی خود را از طریق بورس کالا و مواد خام دولتی به کشورهای اروپا و آسیای مرکزی، خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه می فروشد.

 

 ترکمنستان قصد دارد در سال های 2028- 2022میلادی حدود 279 میلیارد منات سرمایه گذاری کند.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در سخنرانی خود در نشست شورای دولتی ترکمنستان که روز جمعه در عشق آباد برگزار شد، گفت: بیش از 278.9 میلیارد منات سرمایه گذاری در سال 2028-2022 میلادی انجام خواهد شد. این را رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش داده اند.

همانطور که رئیس دولت خاطرنشان کرد، در ترکمنستان در سال‌های2028-2022میلادی، بخش قابل توجهی از بودجه دولتی، مانند گذشته، صرف تامین مالی نظام اجتماعی خواهد شد. همچنین، اعتبارات بودجه به جهت‌های اصلی اجرای استراتژی توسعه اقتصادی-اجتماعی جهت تضمین توسعه نوآورانه اقتصاد هدایت می‌شود.

در این مدت دستمزدها را 1.8 برابر افزایش خواهیم داد. حدود 30 هزار شغل اضافی در تمام بخش های اقتصاد ایجاد خواهیم کرد. رهبر ترکمنستان در سخنرانی خود گفت: کل مساحت مسکونی هر نفر را 102.2 درصد افزایش خواهیم داد.

بر اساس سخنرانی رئیس جمهور ترکمنستان، در این مدت 40 موسسه پیش دبستانی، 54 مدرسه متوسطه، 4 موسسه آموزش عالی حرفه ای جدید، 10 بیمارستان مدرن، 7 مرکز فرهنگی شامل بیش از 500 مرکز جدید صنعتی و اجتماعی در کشور ساخته می‌شود.

در جلسه مصلحت دولتی (شورایی)، دستاوردهای ترکمنستان در طول سال های استقلال مورد بررسی قرار گرفت و جهت گیری‌های اصلی برای توسعه بیشتر این کشور مورد توجه قرار گرفت.

 

 ترکمنستان وام های بلاعوض به خانواده‌های جوان را افزایش داد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان میزان وام های بلاعوض را که خانواده‌های جوان می‌توانند برای خرید ملک و کالاهای ضروری خانه بگیرند، بیش از سه برابر کرده است.

فرمان مربوطه در مورد افزایش میزان وام روز جمعه توسط آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه کابینه وزیران امضا شد. این را رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش داده اند.

زوج جوان هم اکنون می‌توانند تا سقف 20 هزار منات به مدت 3 سال با یک درصد در سال بدون وثیقه بر اساس ضمانت نامه وام بگیرند.

این اقدام با هدف بهبود اقدامات دولتی برای حمایت از خانواده‌های جوان و بهبود شرایط زندگی آنها انجام می‌شود.

پیش از این، بانک های ترکمنستان وام های معوقه به خانواده‌های جوان با همان نرخ سود تا سقف 6000 منات صادر می‌کردند.

 

ترکمنستان اقداماتی را برای ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی انجام داده است.

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان اقداماتی را برای ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای تولیدکنندگان گندم، پنبه و چغندرقند انجام داده است.

فرمان "در مورد مشوق های اقتصادی برای تولیدکنندگان گندم، پنبه و چغندرقند در ترکمنستان" روز جمعه در جلسه عمومی دولت به امضای آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور رسید.

همانطور که در روزنامه امروز "ترکمنستان بی طرف" گزارش شده است، این سند با هدف افزایش علاقه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور به دستیابی به برداشت های غنی از غلات، پنبه و چغندر قند و بهبود تامین علوفه دام در مزارع است.

بر اساس این مصوبه، از برداشت سال 2022 میلادی، 50 درصد سبوس و سایر خوراک دام دریافتی از پنبه و چغندرقند بر اساس سفارشات دولتی از مستأجران، استفاده کنندگان زمین کشاورزی و صاحبان زمین‌های غلات، پنبه و چغندرقند با قیمت های دولتی به تولیدکنندگان فروخته می‌شود.

آقای سردار بردی محمداف بر اهمیت این تصمیم برای رشد محصول غنی از محصولات و تقویت فراوانی مواد غذایی تاکید کرد.

 

 ترکمن گاز" با شرکت سهامی روسیه "شرکت متالورژی لوله" قرارداد منعقد خواهد کرد

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت دولتی "ترکمن گاز" مجاز است با شرکت سهامی عام روسیه "شرکت متالورژی لوله" برای خرید انواع محصولات لوله قرارداد منعقد کند.

به نوشته روزنامه امروز "ترکمنستان بی‌طرف"، آقای سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان به منظور انجام موفقیت‌آمیز وظایف تعیین‌شده برای مجتمع نفت و گاز این کشور و تامین محصولات لوله مورد نیاز شرکت دولتی ترکمن‌ گاز، فرمان مربوطه را امضا کرد.

 

نمایشگاه بازار کار بخش خصوصی در ساختمان اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در عشق آباد برگزار می‌شود.

خبرگزاری اورینت: ادارات کار و اشتغال جمعیت شهر عشق آباد و بخش بزماین پایتخت به همراه حزب صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان از برگزاری نمایشگاه کار در ساختمان اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان در امتداد خیابان س.ترکمن باشی در 10 اکتبر ماه از ساعت 9:00 لغایت 12:00خبر دادند.

به گزارش وب سایت رسمی وزارت کار و حمایت اجتماعی از جمعیت ترکمنستان، اشتغال های خالی در این نمایشگاه توسط شرکت ها، سازمان‌ها و نمایندگان مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌شود.

اتباع علاقه مند به استخدام باید مدارک شناسایی، گواهینامه (مدرک تحصیلی) و همچنین در صورت وجود دفترچه کار و گواهی تحصیل تکمیلی داشته باشند.

اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان سالانه ده‌ها شغل جدید در این کشور ایجاد می‌کنند. سازماندهی نمایشگاه‌ها برای ارائه موقعیت های خالی ماهیت دوره ای دارد و به شهروندان فرصت پیدا کردن کار در بخش خصوصی ترکمنستان را ارائه می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما