معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته دوم مهر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمد 16.1 میلیارد دلاری صنعت گردشگری ویتنام در 9 ماه نخست 2022

آمارهای موجود نشان می دهد که درآمد صنعت گردشگری ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 16.1 میلیارد دلار بوده است که برابر با 78% درآمد صنعت در سال 2019 ( قبل از کرونا) می‌باشد. بالغ بر 1.8 میلیون گردشگر خارجی در 9 ماه نخست سال جاری به ویتنام سفر کرده اند. از این تعداد، بالغ بر 1.2 میلیون نفر در 3 ماهه سوم سال از ویتنام بازدید بعمل آورده اند. کره جنوبی، آمریکا و کشورهای آسیایی همچون کامبوج، ژاپن، سنگاپور و تایلند بیشترین گردشگر را به ویتنام فرستاده اند. تعداد گردشگران داخلی در ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 86.8 میلیون نفر اعلام شده است که از 85 میلیون نفر سال 2019 پیشی گرفت. ویتنام مرزهای خود را در 15 مارس 2022 کامل بازگشایی کرد. این کشور جذب 5 میلیون گردشگر خارجی در سال جاری را هدف گذاری کرده است.

رشد 9.6 درصدی شاخص تولید در صنعت الکترونیک ویتنام

آمارها نشان می دهد که شاخص تولید صنعتی در بخش الکترونیک ویتنام در سال 2021 رشد 9.6 درصدی داشته است. میزان رشد صنعت الکترونیک در دوره 20-2016 بطور میانگین 23.8% اعلام شده است. بدین ترتیب ویتنام در زمینه صادرات محصولات الکترونیک به رتبه 12 جهانی و رتبه 3 جنوب شرق آسیا دست یافته است. میزان صادرات تلفن و قطعات ویتنام در سال 2021 بالغ بر 57.54 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2020 رشد 12.4 درصدی داشت. میزان صادرات کامپیوتر و محصولات الکترونیک در سال 2021 نیز با 14% افزایش بالغ بر 51 میلیارد دلار اعلام شده است.

افزایش میانگین درآمد نیروی کار در ویتنام در 3 ماهه سوم 2022

اداره کل آمار ویتنام اعلام کرد که در 3 ماهه سوم سال 2022 میانگین درآمد ماهانه نیروی کار در بسیاری از بخش های اقتصادی کشور به افزایش ادامه داده و نرخ بیکاری کاهش یافته است. میانگین درآمد ماهانه نیروی کار در 3 ماهه سوم بالغ بر 6.5 میلیون دانگ ویتنام ( 272.2 دلار) بوده است که در مقایسه با 3 ماهه دوم 2022 رشد 143 هزار دانگی دارد. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش 67 دلاری دارد. میانگین درآمد ماهانه نیروی کار در 9 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 276.4 دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.4% افزایش دارد. میزان افراد شاغل 15 سال و به بالا در 3 ماهه سوم سال جاری بالغ بر 50.8 میلیون نفر بوده است که در مقایسه با 3 ماهه دوم 2022 و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 255 هزار نفر و 3.5 میلیون نفر افزایش دارد. تعداد افراد بیکار در گروه سنی مذکور در 3 ماهه سوم 2022 بالغ بر 871 هزار نفر بوده است که در مقایسه با سه ماهه دوم سال کاهش 10 هزار نفری داشته و نسبت به 993 هزار بیکار مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیر دارد.

استقبال ویتنام از بازگشایی مسیرهای پروازی جدید و تسهیل اعطای ویزاء

لی تی تو هنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، در واکنش به سوالات مربوط به اعلام شرکت های هواپیمایی چینی مستقر در تایپه مبنی بر راه اندازی مسیر پروازی جدید میان Taoyuan و شهر توریستی مرکزی دانانگ ویتنام با 5 پرواز در هفته اظهار داشت که ویتنام از ایجاد مسیرهای پروازی جدید استقبال می‌کند و در حال کار بمنظور ایجاد بهترین شرایط برای ورود اتباع خارجی به کشور است. وی گفت راه اندازی مسیرهای جدید به تبادلات مردمی‌کمک کرده و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری را تقویت می‌کند. تی تو هنگ در خصوص شکایت های مربوط به مشکلات و هزینه‌های اخذ ویزای توریستی برای اتباع خارجی اظهار داشت که دولت ویتنام اجرای سیاست های مهاجرتی مربوط به پیش از پاندمی‌کرونا را از 15 مارس 2022 مجددا آغاز کرده است. وی گفت ورود، خروج و اقامت اتباع خارجی به ویتنام بر اساس قانون سال 2014 و اصلاحیه‌های 2019 صورت می‌گیرد. تمامی محدودیت های کرونایی همچون لزوم واکسیناسیون، تست کووید و قرنطینه برداشته شده است. این اقدامات برای تسهیل ورود اتباع خارجی به کشور اتخاذ شده است. بر اساس قانون ویتنام، ورود گردشگر خارجی به کشور نیازمند دعوتنامه و ضمانت از سوی یک سازمان یا فرد است تا تشریفات مربوط به ویتنام را در اداره مهاجرت انجام دهد. همچنین شهروندان برخی از کشورها می‌توانند با مراجعه به وبگاه اداره مهاجرت درخواست ویزاء کنند و ویزای آنها به ایملشان ارسال می‌شود. مدت و نوع ویزا توسط اداره مهاجرت تصمیم گرفته خواهد شد.

برنامه ریزی ویتنام برای افزایش تعداد فرودگاههای غیر نظامی‌به 31 فرودگاه

بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی ویتنام، در حال حاضر بالغ بر 22 فرودگاه غیر نظامی در این کشور وجود دارد که تنها فرودگاه بین المللی Van Don توسط سرمایه گذاری خارجی توسعه یافته است. وزارت حمل و نقل ویتنام در نظر دارد تا تعداد فرودگاههای غیر نظامی‌کشور را تا سال 2050 به 31 فرودگاه برساند. بر اساس آمارهای پیش از کرونا، تنها 4 فرودگاه ویتنام بیش از 9 میلیون مسافر ( فرودگاه تان سان هو شی مین 41 میلیون مسافر، فرودگاه نوی بای‌هانوی 29 میلیون نفر مسافر، فرودگاه دانانگ 15.5 میلیون نفر مسافر و فرودگاه کام ران 9.7 میلیون نفر مسافر) داشته اند. فرودگاه Van Don که تنها فرودگاه با سرمایه گذاری خصوصی در ویتنام است ت 259 هزار مسافر داشته است. بنا بر اعلام وزارت حمل و نقل، تعداد فرودگاههای کشور در سال 2030 به 28 فرودگاه خواهد رسید و بدین ترتیب، کل ظرفیت فرودگاههای کشور بالغ بر 283 میلیون مسافر در سال خواهد بود. بالغ بر 95% از جمعیت کشور به یک فرودگاه تا فاصله 100 کیلومتری خود دسترسی خواهند داشت.

 رشد 7 درصدی صادرات کائوچوی ویتنام در 9 ماه نخست 2022

اداره کل گمرک ویتنام میزان صادرات کائوچوی کشور در 9 ماه نخست سال جاری را بالغ بر 2.28 میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 7 درصدی دارد. در مدت مذکور هند یکی از مشتریان بزرگ ویتنام بوده است. میزان صادرات کائوچی ویتنام به هند بالغ بر 11 هزار تن اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 45% افزایش در حجم را نشان میدهد. ارزش صادرات کائوچوی ویتنام به هند نیز 44% رشد داشته است.

خروج برخی شرکت ها از بازار 

آمارهای اداره کل آمار ویتنام نشان می دهد که بالغ بر 112700 شرکت در ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری از بازار خارج شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 24.8 درصدی دارد. اگرچه نشانه‌های روشن بسیاری در فضای کسب و کار دیده می‌شود اما پاندمی‌کرونا قدرت بسیاری از کسب و کارها را فرسوده است. میزان سرمایه به ثبت رسیده شرکت ها نیز از روند نزولی برخوردار بوده و در ماه سپتامبر بالغ بر 506.3 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25.9% کاهش نشان می دهد. با این وجود، تعداد  شرکت های جدیدالتاسیس و شرکت هایی که فعالیت خود را در 9 ماه نخست سال جاری از سرگرفته اند مجموعا بالغ بر 163,300 شرکت بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 38.6% افزایش دارد.

شرکت های ویتنامی‌بدنبال فرصت های سرمایه گذاری در کوبا

همایش تقویت کسب و کار میان ویتنام و کوبا با حضور لی مین خای، معاون نخست وزیر ویتنام و کروز، نخست وزیر کوبا، در هانوی برگزار شد.  در این همایش بر وجود ظرفیت عظیم میان دو کشور برای همکاری و سرمایه گذاری تاکید شد. لی مین خای در این همایش اظهار داشت که این همایش یک رویداد مهم برای جامعه بازرگانان ویتنامی‌بمنظور کسب اطلاعات در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در کوبا و سیاست این کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی می‌باشد. وی افزود در سالهای اخیر روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها از سیاست و دیپلماسی تا اقتصاد، علوم و فناوری و فرهنگ و آموزش حفظ شده است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور بالغ بر 250 الی 350 میلیون دلار اعلام شده است. دو کشور در تلاشند تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در 5 سال آینده به 500 میلیون دلار در سال افزایش دهند.

نخست وزیر ویتنام 3 ماهه چهارم را به دو سرعت اقتصادی تشبیه کرد

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در نشست کابینه دولت دستور داد تا بیشترین اقدامات قدرتمند برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن در توسعه اجتماعی – اقتصادی کشور برای سال 2022 اتخاذ شود. وی 3 ماهه چهارم سال 2022 را به دوی سرعت اقتصادی تشبیه کرد که باید برای سال 2023 انرژی و نیروی محرکه اقتصادی ایجاد کند. رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در 3 ماهه سوم و 9 ماه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 13.67% و 8.83% بوده است. ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری بیشترین رشد اقتصادی در 9 ماهه‌های نخست 22-20111 را تجربه کرده است. رشد شاخص بهای مصرفی کشور نیز  در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 2.73% اعلام شده است.

ثبت مازاد تجاری 6.52 میلیارد دلاری در ویتنام

اداره کل آمار ویتنام اعلام کرد که این کشور در 9 ماه نخست سال جاری مازاد تجاری 6.52 میلیارد دلاری را تجربه کرده است. حجم مبادلات تجاری، صادرات و واردات ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 558.5 میلیارد دلار، 282 میلیارد دلار و 276 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 15%، 17.3% و 13% افزایش دارند.

برنامه ریزی دلتای مکونگ برای رشد گردشگری کشاورزی

نایب رئیس کمیته خلق شهر کان تو در سمیناری اظهار داشت که کشاورزی و گردشگری کشاورزی کلید توسعه منطقه دلتای مکونگ می‌باشند. وی گفت دلتای مکونگ منطقه کلیدی کشاورزی کشور است و بالغ بر 32% از تولید کشاورزی کل کشور در این منطقه صورت می‌گیرد. سهم دلتای مکونگ در تولید میوه، شیلات و برنج کشور 50%، در صادرات برنج 95% و در صادرات ماهی 60% اعلام شده است. 

پیش بینی رشد 8 درصدی برای اقتصاد ویتنام در سال 2022

وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری را بالغ بر 8% پیش بینی کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که رشد کشور در سال جاری در بدترین سناریو بالغ بر 7.5% خواهد بود. افزایش 15.2 درصدی صادرات محصولات کشاورزی ویتنام وزارت کشاورزی و عمران روستایی ویتنام اعلام کرد که میزان صادرات محصولات کشاورزی، شیلات و جنگلی کشور در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 40.79 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 15.2 درصدی دارد.

رشد 14.85 درصدی حجم مبادلات تجاری دو جانبه ویتنام و اتحادیه اروپا

آمارهای ارائه شده نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری دو جانبه ویتنام و اتحادیه اروپا در 8 ماه نخست سال جاری بالغ بر 42.4 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 14.85 درصدی دارد. میزان صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا در مدت مذکور بالغ بر 31.9 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23.6% افزایش نشان داده است. بدین ترتیب ویتنام مازاد تجاری 21.6 میلیارد دلاری را در 8 ماه نخست سال جاری با اتحادیه اروپا تجربه کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 46.4 درصدی دارد. اتحادیه اروپا با 27.6 میلیارد دلار پنجمین سرمایه گذار بزرگ خارجی در ویتنام می‌باشد. میزان سرمایه گذاری این اتحادیه در ویتنام در 8 ماه نخست سال جاری مجموعا در قالب 104 پروژه جدید بالغ بر 2.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 70 درصدی دارد. حجم مبادلات تجاری دوجانبه ویتنام و اتحادیه اروپا در سال 2021 با 14.5% رشد بالغ بر 57 میلیارد دلار بوده است.

کوکاکولا چهارمین کارخانه خود را در ویتنام احداث می‌کند

شارما، مدیر کوکاکولا در ویتنام، اعلام کرد که این شرکت در تدارک برای احداث یک کارخانه 136 میلیون دلاری در 19 هکتار زمین در استان لانگ آن است. این کارخانه چهارمین کارخانه شرکت کوکاکولا در ویتنام از زمان آغاز فعالیت خود در این کشور از سال 1994 می‌باشد.

رشد 720 درصدی گردشگران خارجی در کامبوج

وزارت گردشگری کامبوج اعلام کرد که تعداد گردشگران خارجی در این کشور در 8 ماه نخست سال جاری بالغ بر 998,272 نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 720% افزایش اما در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 بالغ بر 77% کاهش نشان می دهد. سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی کامبوج در سال 2021 بالغ بر 1.8% بوده است که در مقایسه با سهم 12.1 درصدی در سال 2019 افت چشمگیری نشان می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما